ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Waarom ook tijdens het vliegen best een veiligheidsgordel dragen?

Lees verder…
door Tsenne Kikke - dinsdag 21 mei 2024 17:33

In een Singapore Airlines vlucht van een Boeing 777-300ER van Londen naar Singapore kreeg het toestel met extreme turbulentie te maken en  werd daardoor naar Bangkok omgeleid. Daar landde het vandaag om 15.45 uur lokale tijd. Volgens de vluchtgegevens zou het vliegtuig enkele minuten na het oversteken van de Golf van Bengalen, het noordoostelijke deel van de Indische Oceaan, plots 6.000 voet (zo’n 1.800 meter) naar beneden zijn gevallen. Die turbulentie zou zich na ongeveer 10 uur vliegen hebben voorgedaan.

Wat er zich op dat moment precies aan boord afspeelde, is niet geheel duidelijk. Een passagier vertelde aan persbureau Reuters dat het vliegtuig plotseling begon “over te hellen en te schudden”. “Dus ik zette me schrap voor wat er gebeurde, en heel plotseling was er een zeer dramatische val waardoor iedereen die zat en geen veiligheidsgordel droeg onmiddellijk tegen het plafond werd gelanceerd”, zei de 28-jarige student Dzafran Azmir. “Sommige mensen botsten met hun hoofd tegen de bagageruimte boven zich en maakten er deuken in, ze raakten de plaatsen waar lampen en maskers zitten en gingen er dwars doorheen.”

Een andere passagier vertelde de BBC dat het vliegtuig “plotseling viel” toen voorwerpen door de cabine werden geslingerd door de turbulentie.

De Londense Andrew, die op het vliegtuig zat, vertelde: “Tijdens de paar seconden dat het vliegtuig viel, was er een vreselijk geschreeuw en wat klonk als een plof”, zei hij. “Ik zat onder de koffie.” Toen het vliegtuig eenmaal tot rust was gekomen, kon Andrew een dame helpen die “schreeuwde van de pijn” en een “snee in haar hoofd” had. Andrew zei dat passagiers in een speciaal gedeelte van het vliegveld in Bangkok worden opgevangen.

Meer dan 50 gewonden

Singapore Airlines bevestigde dat er aan boord van de vlucht één dode viel. Het gaat om een 73-jarige Britse man die vermoedelijk overleden is aan een hartaanval. Hij reisde samen met zijn vrouw, die in Bangkok naar een ziekenhuis werd gebracht.

Initieel werd er uitgegaan van een dertigtal gewonden. Maar dat aantal blijkt nu veel hoger te liggen. Tijdens een korte persconferentie bevestigde de autoriteiten dat er tijdens de vlucht 53 passagiers en één bemanningslid gewond zijn geraakt. Zeven zouden in kritieke toestand zijn.

In totaal zaten er 211 passagiers en 18 crewleden in het vliegtuig. Het gaat om 56 reizigers uit Australië, 47 uit het Verenigd Koninkrijk, 41 uit Singapore, 23 uit Nieuw-Zeeland, 16 uit Maleisië, 5 uit de Filipijnen, telkens 4 uit Ierland en de Verenigde Staten, 3 uit India, telkens 2 uit Canada, Indonesië, Myanmar en Spanje, en telkens 1 uit Duitsland, IJsland, Israël en Zuid-Korea.

Medeleven

“We verontschuldigen ons ten zeerste voor de traumatische ervaring die onze passagiers en bemanningsleden op deze vlucht hebben meegemaakt”, klonk het in een verklaring van Singapore Airlines. De luchtvaartmaatschappij betuigde ook zijn medeleven met de naasten van het dodelijke slachtoffer. “Onze prioriteit is om alle mogelijke bijstand te leveren aan alle passagiers en bemanningsleden aan boord van het vliegtuig”, luidde het nog.

Vliegtuigbouwer Boeing liet ondertussen ook weten dat ze in contact staan met Singapore Airlines over de bewuste vlucht. “We betuigen ons diepste medeleven aan de familie die een dierbare heeft verloren en onze gedachten gaan uit naar de passagiers en de bemanning.”

240 gevallen

Tussen 2014 en 2018 werden 240 gevallen van ernstige turbulentie gemeld aan Airbus. Bij langeafstandsvluchten veroorzaakte dat in 30 procent van de gevallen verwondingen bij passagiers of bemanningsleden. Op korteafstandsvluchten was dat in 12 procent van de gevallen en waren het vooral de bemanningsleden die verwondingen opliepen. “Passagiers maken hun veiligheidsgordel gewoonlijk los tijdens langeafstandsvluchten om rond te lopen in de cabine en de toiletten te gebruiken”, luidde de verklaring voor het verschil.

Het laatste dodelijke ongeval met een vliegtuig van Singapore Airlines dateert van 2000. Een Boeing 747 crashte toen bij het opstijgen tijdens een tyfoon in Singapore, alle 83 inzittenden kwamen om.

In 2001 meldde de maatschappij een geval van zware turbulentie op een vlucht van India naar Singapore waarbij vier passagiers en drie bemanningsleden gewond raakten. Het in Dubai gebaseerde Emirates rapporteerde begin 2012 “lichte verwondingen” bij twintig passagiers door turbulentie op een vlucht van Dubai naar India.

Al bij al vallen die cijfers nogal mee. Weet, dat er wereldwijd 'slechts' tussen de 600 en 1.000 mensen jaarlijks omkomen bij een vliegtuigongeluk; dit, bij een jaarlijks aantal van ruim 30 miljoen vluchten en twee miljard passagiers. Velen ervan stierven wel niet in een passagiersvliegtuig. Statistieken tonen aan dat tot 80 procent van alle luchtvaartongevallen te wijten is aan een menselijke fout. De gevaarlijkste momenten zijn opstijgen en landen en de perioden daarvoor en daarna. Fouten van piloten zouden verantwoordelijk zijn voor 53% van de vliegtuigongevallen, gevolgd door mechanische storingen (21%) en weersomstandigheden (11%).

In 37 jaar tijd...

Tussen 1982 en 2019 stortten er 83.374 vliegtuigen neer, waarbij 47.719 mensen omkwamen, 17.862 ernstig gewond geraakten en 28.607 lichte kwetsuren opliepen. En het goede nieuws is dat jij er niet bij was...

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht