Ja, bomen en planten kunnen verontreinigingen filteren uit de lucht. Dat doen ze op drie manieren, schreef onderzoeker stedelijk groen Jelle Hiemstra van de Wageningen Universiteit in een factsheet over de invloed van groen op de luchtkwaliteit in de stad. Ten eerste slaat fijnstof, zowel de grote als kleinere deeltjes, neer op bladeren en takken. Naaldbomen en loofbomen met harige, ruwe of plakkerige bladeren vangen het meeste fijnstof. Nadeel: door wind waaien de deeltjes deels weer weg.
Ten tweede kunnen bladeren met een dikke waslaag vluchtige organische verbindingen die verdampen uit benzine en verf opnemen. En tot slot nemen bomen - vooral de soorten met grote, gladde bladeren - gasvormige stoffen als stikstofdioxide, ozon en zwaveldioxide op in het blad via hun huidmondjes.
Zet het zoden aan de dijk? Mwa... Op plekken met druk verkeer heeft de filterfunctie van planten weinig effect op de luchtkwaliteit. Groen kan de concentraties verontreiniging met maximaal vijf procent verminderen, meestal is het minder. Het Amsterdam 'Institute for Advanced Metropolitan Solutions' deed een tijdje terug onderzoek naar speciaal gekweekte kamperfoelie. Deze kamperfoelie met extra harige bladeren zou het roet moeten wegvangen langs drukke wegen in Amsterdam. Maar de planten maakten de lucht amper schoner, dus ging de stekker uit het project.
Als groen iets doet met de luchtkwaliteit, is dat meestal via een andere weg. Bomen zijn namelijk in staat om de luchtstromen in straten te veranderen. Maar dat is niet per se positief, volgens Maarten Krol, hoogleraar Luchtkwaliteit en Atmosferische Chemie van Wageningen Universiteit. Hij is dan ook terughoudend om te zeggen dat de lucht schoner wordt door bomen aan te planten in de stad. “Dat is niet per definitie zo.”
Hij wijst op zogenaamde street canyons in de stad, smalle straten met hoogbouw aan beide zijden. Steden als New York en Hong Kong met hun wolkenkrabbers staan er vol mee. In kleinere vorm zie je deze canyons terug in Nederlandse steden. “Staan er bomen met een gesloten kronendak in dit soort straten, dan kunnen uitlaatgassen van het verkeer de kloof niet goed verlaten. Die blijven onder het kronendak hangen. Verse lucht van boven kan moeilijk instromen om de verontreinigende lucht te verdunnen.”
Krol zag dit fenomeen bevestigd in zijn eigen onderzoek naar het effect van stadsbomen op de luchtvervuiling in Rotterdam. Met zijn collega’s reed hij meerdere keren met een auto rond door een aantal straten in de stad, terwijl meetapparatuur op het dak de lucht naar binnen zoog en voortdurend de concentratie (ultra)fijnstof, roet en stikstofdioxide bepaalde.
Uitlaatgassen van het verkeer blijven bij een groot kronendak hangen, observeerden ze. Maar een groot kronendak heeft ook nut: het voorkomt dat luchtverontreiniging van buiten de straat, bijvoorbeeld van omringend verkeer of de landbouw, de betreffende straat inwaait. Groen heeft ook een functie als schild.
Het seizoen maakt ook uit. In de winter dragen de bomen weinig blad en valt het kronendak weg. De aanwezigheid van bomen heeft dan weinig effect op de concentraties luchtverontreinigende stoffen. Dat is in de zomer anders. “Dan houdt het kronendak stoffen als stikstofdioxide en roet gevangen in de straat. Wat zou kunnen helpen, is de bomen verder uit elkaar planten, zodat de wind vrijer spel heeft om de lucht te verversen.”
Voor schonere lucht hebben we bomen misschien niet heel hard nodig, maar ze bieden stadsbewoners een hoop andere diensten. Krol: “Bomen leveren schaduw en zorgen voor verdamping van water, met een verkoelend effect. Ze houden water vast bij regenval om overstroming te voorkomen. En mensen voelen zich goed in het groen. Dat alles weegt zwaarder dan eventuele negatieve gevolgen voor luchtkwaliteit.”
Gezonde lucht in de stad? Dan moet toch echt de uitstoot omlaag. Schonere auto’s, elektrische scooters, veel fietspaden en goed openbaar vervoer. “Prettige steden zijn steden met veel voetgangerszones en minder verkeer”, aldus Krol.
De uitstoot van stikstof en fijnstof neemt mede door de elektrificatie steeds verder af, maar er loeren nieuwe bronnen. Houtstook, bijvoorbeeld. “Net als bij dieselmotoren komt bij de verbranding van hout en houtskool roet en fijnstof vrij, kankerverwekkende stoffen. Dat is waarom we ons nu verdiepen in de luchtkwaliteit rond houtkachels en barbecues.”
Bron: Nemo Kennislink

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -
Hieronder enkele sponsors van over de laatste jaren...

- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!
En, dan hebben we nog een 700-tal sterk afgeprijsde boeken!