ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De occulte wereld van Pamela Travers

Pamela Lyndon Travers was één van de vele leerlingen van Gurdjieff.
door Tsenne Kikke - donderdag 31 maart 2022 21:40

Pamela Lyndon Travers (1899 – 1996), geboren als Helen Lyndon Goff, was een Australische schrijfster van kinderboeken, actrice en journaliste. Als auteur is ze wereldwijd bekend geworden door haar boekenreeks over het personage Mary Poppins.

In 1934 publiceerde er haar eerste Mary Poppins-boek, wat haar eerste grote succes werd. In de jaren daarop volgden zeven vervolgen, en een collectie andere verhalen. In 1936 ontmoette ze George Ivanovitch Gurdjieff, die zowel op haar als op haar werken een grote invloed had.

De meesterlijk vertelde verhalen over een magisch kinderjuffrouw, die zowel volwassenen als kinderen tientallen jaren in de ban hield, zouden lezers ertoe kunnen brengen te denken dat ze enkel en alleen maar over een overactieve verbeelding beschikte. De waarheid is echter dat haar talent opbloeide uit een vruchtbare tuin van occulte leerstellingen en paranormale ervaringen, gevoed en geïnspireerd door een aantal levensechte, uitzonderlijk begaafde persoonlijkheden.

De film 'Saving Mr Banks' en de documentaire 'The Real Mary Poppins' trakteerde het publiek op inzichten in haar relatie met haar vader, de invloed van de tante die ze Sass noemde, en haar tumultueuze relatie met Walt Disney.

Over Travers' samenwerking met Walt Disney verscheen in 2013 de film 'Saving Mr. Banks'. Op Wikipedia lezen we daarover: "Reeds in 1938 werd Travers benaderd door Walt Disney, die haar Mary Poppins-verhalen graag wilde verfilmen. Ze wees zijn aanzoek lange tijd af, maar stemde in 1961 uiteindelijk toe. Ze probeerde grip te houden op de filmproductie, maar dit mislukte. Ze was zelf ook niet tevreden met het uiteindelijke resultaat, en weigerde haar medewerking te geven aan eventuele andere verfilmingen van haar werken."

Even belangrijk was haar levenslange aantrekkingskracht tot mystieke bezigheden en de begeleiding van George Ivanovitch Gurdjieff.

Als jonge vrouw was Helen Goff actrice, danseres en dichteres voordat ze zich op de journalistiek stortte. Ze toerde door Australië en Nieuw Zeeland als lid van Allan Wilkie's 'Shakespearean Company' en nam de artiestennaam Pamela Lyndon Travers aan. Op 24-jarige leeftijd reisde ze naar Ierland, waar de Ierse dichter en mysticus George (A.E.) Russell haar mentor zou worden. Als redacteur van de 'Irish Statesman' aanvaardde Russell, wiens vriendelijkheid jegens jongere schrijvers legendarisch was, aanvankelijk enkele van haar gedichten voor publicatie.

Vanaf 1925 maakte zij kennis met het theosofische gedachtegoed en met literaire figuren die bekend waren met de Theosofische Vereniging, waaronder T.S. Eliot, Oliver St. John Gogarty en William Butler Yeats, één van de leiders van de Golden Dawn.

Gurdjieff, Mystiek & Spiritualiteit

Travers bestudeerde het Gurdjieff-systeem onder leiding van Jane Heap en in maart 1936 ontmoette ze, met de hulp van Jessie Orage (weduwe van de New English Weekly-redacteur Alfred Richard Orage), de mysticus George Gurdjieff in eigen persoon, die haar op zijn beurt introduceerde op de paden van het Soefisme en Zen. Hij moedigde haar aan om Oosterse religie te gaan verkennen en tijdens haar dertiger en veertiger jaren verdiepte ze zich in het boeddhisme, later in Jiddu Krishnamurti.

Arcane Invloeden & Didactische Geschriften

De vraag rijst in welke mate de geschriften van Pamela Travers werden beïnvloed, geleid of zelfs gemanipuleerd door haar spirituele meesters. Ze stond in contact met Jane Heap, maar zij ontmoette George Gurdjieff enkele jaren nadat de eerste editie van Mary Poppins was verschenen (in 1934), gevolgd door het even goed ontvangen 'Mary Poppins Comes Back' (1935). Een directe invloed van Gurdjieff is waarschijnlijker te vinden in de latere Mary Poppins boeken, met name 'Mary Poppins Opens the Door' (1944) en 'Mary Poppins in the Park' (1952).

In 1970 schreef Pamela Travers een bijdrage over Gurdjieff voor Richard Cavendish's encyclopedie 'Man, Myth & Magic', waarna zij drie jaar later een inzichtelijk tien pagina's tellend boekje 'George Ivanovitch Gurdjieff 'publiceerde.

Daarin reflecteerde zij op de verschillende tradities die verweven waren in Gurdjieff's werk - en, bij uitbreiding, haar eigen denken en filosofie: "Wat was de bron van zijn leer? Trouw aan zijn rol, heeft Gurdjieff die nooit openlijk onthuld. Door zijn geschriften en de talrijke commentaren erop te bestuderen, zou het mogelijk kunnen zijn om parallellen te ontdekken in verschillende tradities: Tantrisch Boeddhisme, Hindoeïsme, Soefisme, Griekse Orthodoxie - mogelijk, maar nauwelijks winstgevend. Want de fundamentele kenmerken van zijn methode kunnen tot geen enkele bron worden herleid. Ouspensky citeert hem als hij toegeeft: "Ik zal zeggen dat dit, als u wilt, het esoterisch christendom is. Er lijkt geen reden te zijn om dit te verwerpen als men bedenkt dat het Christendom, zoals Gurdjieff het kende, de erfgenaam van de eeuwen was en elementen naar zich toe getrokken moet hebben uit zeer vroege voorchristelijke tradities, Hettitisch, Assyrisch, Frygisch, Perzisch; en er is niets zo explosief als oude ideeën die in eigentijdse bewoordingen zijn geherformuleerd als de Westerse wereld zou ontdekken toen Gurdjieff er zijn intrede deed".

In dezelfde publicatie somt zij verschillende gevierde redacteuren en schrijvers van die tijd op, die met Gurdjieff socialiseerden op zijn... "Grote feesten waar, onder invloed van lekker eten, wodka en het waakzame oog van de Meester, gelegenheid werd gegeven, aan hen die de moed hadden, om oog in oog met zichzelf te komen. De stoutmoedigsten onder hen, zij die het niveau van ernst konden bereiken, mochten iets van de leer overdragen aan nieuwere leerlingen."

Dit deed de vraag rijzen of de romans van Travers versluierde geheimzinnige boodschappen bevatten, die alleen bestemd waren voor de meer scherpzinnige, esoterisch ingestelde mensen onder haar publiek. In elk geval moeten we de verleiding weerstaan om te veel van Gurdjieff in de Mary Poppins' verhalen trachten te lezen. In een interview dat verscheen in de 'Paris Review' in 1982 vroegen de interviewers aan Travers of "Mary Poppins' leer - als je het zo kunt noemen - lijkt op die van Christus in zijn gelijkenissen". Travers antwoordde met...

"Mijn Zen meester, want ik heb lang Zen gestudeerd, vertelde me dat elk (en toen waren nog niet alle verhalen geschreven) van de Mary Poppins verhalen in essentie een Zen verhaal is. En iemand anders, die een beetje een Don Juan was, vertelde me dat elk van de verhalen een moment van enorme seksuele passie is, omdat het begint met zo'n spanning en dan op een glorieuze manier sensueel wordt verzoend". Het antwoord wordt verduidelijkt door de volgende vraag die de interviewer stelde: "Dus mensen kunnen van alles en nog wat in de verhalen lezen?". Travers' antwoord daarop was: "Inderdaad."

In 1977 werd Pamela Travers benoemd tot 'Officier in de Orde van het Britse Rijk' en ontving in 1978 een eredoctoraat van het Chatham College, Pittsburgh, USA. Ze zou de laatste jaren van haar leven doorbrengen in het Londense Chelsea district. Op 23 april 1996 overleed ze op de leeftijd van zesennegentig jaar aan een epileptische aanval. Wat zij aan literatuur heeft bijgedragen, is onderwijl legendarisch geworden. Wat ze ons naliet op het gebied van mystieke kennis moet ook niet worden onderschat. Haar levenslange streven naar spirituele wijsheid verrijkte de voorraadkamer van esoterische leringen, beschikbaar voor allen die zij de 'Zoekers der Waarheid' noemde.

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voel je je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik hier en, alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

- Ook kan je in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog de vaste teksten...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie…
Meteorieten zijn hoogstwaarschijnlijk zo oud als onze planeet: eentje kopen?    
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Betalende teksten...

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht