ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Dossier Zelfkennis: over het kennen van het ware Zelf

Tsenne Kikke Auteur
Tsenne Kikke

Geplaatst op
dinsdag 2 september 2025 6:25

Het is misschien een feit dat volgens Gurdjieff's leerstellingen slechts 0,01% van de wereldbevolking in staat is om aan Zelfkennis te doen, zijnde: het Kennen van het ware Zelf. Dat Zelf, of noem het Ziel, ware Ik, of wat dan ook, heeft natuurlijk niets te maken met de aangekweekte oneigene persoonlijkheden, noch met de honderdtallen ikjes die over het stoffelijke lichaam regeren.

Bezieldheid versus Ziel

Al het bestaande is wel degelijk bezield. Zelfs een steen of een korreltje zand. Maar over een eigen ziel beschikken, is een luxe; een luxe, die weinigen zich spijtig genoeg kunnen veroorloven, gewoonweg omdat ze er niet de nodige moeite voor doen - tenzij in hun verbeeldingswereld. Weet, dat een ziel moet worden aangemaakt vooraleer men er de eigenschappen van ervaart. Een ziel moet dus verworven worden en ontstaat dus niet automatisch. Nochtans lopen zeer veel mensen met de overtuiging rond dat ze wel degelijk een eigen zieltje hebben. Die denkbeeldige overtuiging is hen van harte gegund. :-)

Ontwaak! - Ontslaap! - Word wakker!

Verbeelding is nu eenmaal een verlengde van de droomwereld van de nachtelijke slaap. Omdat mensen slechts in twee van de vier bestaande bewustzijnstoestanden leven, kennen ze slechts de slaap en de wakende toestand die er een verlengde van is. Zo zijn fantasieën, inbeeldingen en dagdromen dus eveneens uitlopers van de nachtelijke droomwereld. Zelfs de apostelen van Jezus vielen tijdens de laatste avond meermaals in slaap; dit, ondanks het vele aandringen van hun leraar. Het is dan ook geen wonder dat mensen niet beseffen wat het woordje 'ontwaken' in essentie betekent.

Sterker zelfs: mensen, die in de veronderstelling leven dat ze klaarwakker zijn, zullen nooit of te nimmer aan ontwaken denken. Logisch, nietwaar? Zodoende voelen ze zich niet geroepen om aan Zelfkennis te gaan doen. Nochtans staat er in de Bijbel vermeld dat velen wel degelijk geroepen zijn. Zelfs indien dit een waarheid is, is er zelden iemand die zichzelf uitverkiest, tenzij hij/zij tot die 0,01% behoort.

Anders gezegd: in de vele hooibergen is het aartsmoeilijk om een 'gouden naald' te vinden. Weet, dat zelfs een Diogenes van Sinope zijn gehele leven lang naar een volwaardige 'Mens' zocht, en nooit vond. In zijn ogen waren de meeste Atheners wel burgers, maar niet 'mensen' in de diepste morele en filosofische zin.

Daarover werd reeds ten tijde van Plato, Aristoteles, Socrates en nog vele anderen, duizenden discoursen geleverd. Ook Boeddha trachtte ons wijs te maken - in de betekenis van: wijzer maken - dat zolang een mens zich niet van zijn tijdelijk, en dus vergankelijk stoffelijk lichaam onthecht, hij met ziektes, pijnen, lijden, en uiteindelijk met de dood zal geconfronteerd worden teneinde terug tot dat stof weder te keren van waaruit hij ooit genomen was.

Wie zei alweer: "Laat de doden de doden begraven"?

Hoevelen onder ons lopen er niet rond met de vraag "Wie Ben Ik?", zonder daarop een genoegzaam antwoord te vinden, hoeveel boeken je ook leest, hoeveel cursussen je ook volgt?...

Zelfs al hangen er tientallen diploma's en certificaten op de muren waarop in gouden letters jouw naam glansrijk prijkt, toch blijf je jezelf het antwoord verschuldigd. Want, zelfs voor de zoekende mens, die aan Zelfkennis wil gaan doen, en die met dit thema voor het eerst wordt geconfronteerd, is het soms moeilijk te begrijpen dat datgene wat we gewoonlijk 'ik' noemen, helemaal niet de 'Ware Ik' is.

Elke minuut van de dag zetten we onbewust en automatisch een ander masker op. Deze maskers, of persona, zijn vanaf de dag van onze geboorte langzamerhand op ons lijf gegroeid, en zo heeft elk van onze verschillende persoonlijkheden een eigen masker.

Ontwikkelen is: zichzelf van de wikkels ontdoen. Het één voor één wegnemen van al deze maskers doet nog altijd niet onze ware Ik tevoorschijn komen - want, die is onstoffelijk en dus niet lichaamgebonden.

Ont-wikkelen... Het klinkt eenvoudig, maar het is een moeilijk, langdurig, soms pijnlijk proces - en, er is durf voor nodig, véél durf. Het is veel gemakkelijker om zich achter al die verworven maskers schuil te houden. Niet enkel gemakkelijker maar tevens raadzaam - want, beweerde Gurdjieff, kan de mens beter op de stoel blijven zitten waarop hij nu zit.

Zo heeft elk van onze persoonlijkheden zijn/haar eigen wensen, dromen, verlangens, doelstellingen, lusten, begeerten, en zo meer. En, vanaf het ogenblik dat je weet dat je daadwerkelijk uit een veelheid van ikken bestaat, wordt het eveneens eensklaps duidelijk waarom we in wezen niet weten wat we écht willen - of, wie of wat we in wezen zijn.

Tevens beschikken we niet over één wil. Ter verduidelijking: moesten we over één Ik beschikken, dan was er maar één weg, één sterk verlangen, één grote droom, één grote doelstelling, één wil. Twee ikken maken het iets moeilijker: er zijn nu 2 wegen, 2 sterke verlangens, 2 grote dromen, 2 doelstellingen en 2 willetjes. We kunnen nu zowel naar links of naar rechts. Vier ikken zorgen ervoor dat we zowel naar links, rechts, vooruit, of achteruit kunnen gaan. Weet, dat elke mens - naast de 6 à 7 persoonlijkheden - enkele honderden totaal van elkaar verschillende 'ikjes' in zichzelf meedraagt. Met als gevolg: honderden kleine willetjes. De ene ik wil dit, de andere dat, weer een ander ikje iets totaal anders, enzovoorts.

Laten we enkele zaken herhalen die reeds op een andere pagina werden gepubliceerd...

De mens is niet één

Gurdjieff: "De mens heeft geen duurzame, onveranderlijke 'Ik'. Iedere gedachte, iedere stemming, iedere wens, iedere gewaarwording zegt 'Ik'. En in elk van deze gevallen schijnt het als vanzelfsprekend te worden aangenomen dat dit 'ik' het Geheel, de ganse mens, toebehoort en dat een gedachte, een wens of een afkeer de uitdrukking is van dit Geheel. In werkelijkheid bestaat er niet de minste grond voor deze veronderstelling.

Iedere gedachte en iedere wens van de mens verschijnt en leeft geheel los en onafhankelijk van het Geheel. Het Geheel drukt zichzelf nooit uit, om de eenvoudige reden dat het als zodanig niet bestaat, behalve stoffelijk als een ding en abstract als een begrip.

De mens heeft geen individuele 'Ik'. In plaats daarvan zijn er honderden en duizenden op zichzelf staande kleine 'ikken' die elkaar meestal in het geheel niet kennen, nooit met elkaar in contact komen, of integendeel: elkaar vijandig gezind zijn, elkaar wederkerig uitsluiten en onverenigbaar zijn. Iedere minuut, ieder ogenblik zegt of denkt de mens 'Ik'. En iedere keer is zijn 'ik' iets anders. Nu eens is het een gedachte, dan een wens, vervolgens een gewaarwording, opnieuw een gedachte, enzovoorts, tot in het oneindige. De mens is een veelheid. Zijn naam is legio.

De afwisseling van 'ikken', hun voortdurende klaarblijkelijke strijd om de oppermacht, wordt beheerst door toevallige uiterlijke invloeden. Warmte, zonneschijn, mooi weer, roepen onmiddellijk een hele groep van 'ikken' op; koude, mist, regen, een andere groep 'ikken', andere associaties, andere gevoelens en andere handelingen. Niets in de mens is bij machte deze verandering van 'ikken' te beheersen, voornamelijk omdat de mens er zich geen rekenschap van geeft of er geen idee van heeft; hij leeft altijd in het laatste 'ik'.

Kortom: de mens heeft geen individualiteit. Hij heeft geen enkelvoudige 'Ik'. De mens is verdeeld in een veelheid van kleine 'ikken'."

Over onzichtbaarheid

Daarbij beseffen we niet (ik bedoel: met ons gehele wezen), hoe onzichtbaar we zowel voor onszelf als voor anderen zijn. We realiseren ons niet dat we in een wereld van onzichtbare mensen en dingen leven. We beseffen niet hoe ons leven zich afspeelt in het zichtbare én in het onzichtbare.

Al onze gedachten, emoties, gevoelens, verbeeldingen, dromen, fantasieën, angsten, zijn allen 'onzichtbaar' voor anderen. Onze plannen, geheimen, ambities, twijfels, speculaties, affecties, onze intenties en bedoelingen, onze overpeinzingen, innerlijke leegten, onzekerheden, verlangens, begeerten, onze smaak, gewaarwordingen, onze sympathieën en antipathieën, vooroordelen, geloofsovertuigingen, aversies, bekoringen, onze voorliefden en haatgevoelens, en zo meer, zijn allen 'onzichtbaar'.

Toch maken ze allen deel uit van hetgeen we 'onszelf' noemen; een 'zelf', dat ontegensprekelijk onzichtbaar is voor anderen. Niemand kan onze gedachten zien, noch weten wat we op een bepaald ogenblik aan het denken zijn. Zelfs voor onszelf zijn gedachten en gevoelens onzichtbaar: ze komen en gaan, zonder dat we er controle over hebben, en meestal vereenzelvigen we ons met hen. Met andere woorden: we vergroeien met onze gevoelens en gewaarwordingen; we worden er één mee, met als gevolg, dat we onszelf als onwerkelijk ervaren. We zijn 'onszelf niet meer'. We verbeelden ons de medemens te zien en te kennen, en via de denkbeelden die we over anderen hebben, vormen we in onszelf een wereld van denkbeeldige mensen.

Niemand kan jou zien, jou begrijpen, noch naar jou écht luisteren..., omdat anderen even diep in slaap zijn, net als jijzelf. De reden hiervan werd reeds vermeld: elke mens is dermate met het lichaam vergroeid dat men denkt dat men enkel en alleen dat tijdelijke, stoffelijke en dus vergankelijke lichaam is.

De wereld waarin we leven kan gerust vergeleken worden met de droom van de slaper. In de droom snakken we naar eten. We dromen dat we te eten krijgen - véél en verrukkelijk eten, maar als we wakker worden is onze maag nog even leeg...

Kortom, in wezen kunnen we onmogelijk iemand 'kennen', en in alle waarheid mogen we eraan toevoegen dat niemand jou kent. Mensen kunnen jou visueel waarnemen, ze kunnen naar jouw stem luisteren - maar, niemand kan jou kennen, écht kennen. Je staat er alleen voor: jijzelf bent de enige die zichzelf kan leren kennen.

Tot besluit

Wie ben je?... Sta er ooit eens bij stil.

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publicerenLaat het ons weten! -

Hieronder enkele sponsors van over de laatste jaren...

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

En, dan hebben we nog een 700-tal sterk afgeprijsde boeken!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2025 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht