ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Wijn van 2,5 euro, herpakt met vals etiket, won een gouden medaille in Frankrijk

Hoe belangrijk is een wijnetiket?
door Tsenne Kikke - maandag 15 mei 2023 16:40

'On n’est pas des pigeons', het consumentenprogramma van de RTBF, kocht een wijn van 2,5 euro in Delhaize, herpakte de supermarktwijn met een vals etiket en stuurde het in naar een Franse wijnwedstrijd. Resultaat: een gouden medaille.

Wie op reis in Frankrijk een wijn zoekt in de supermarkt, ziet bijna enkel flessen waarop één of andere médaille prijkt. Vaak afkomstig van een concours dat niemand iets zegt, maar dat in ieder geval wel prestigieus klinkt. De gouden, zilveren en bronzen medailles op de etiketten van de supermarktwijnen zijn een belangrijke leidraad voor de velen onder ons die wel graag wijn drinken, maar er niet zoveel van kennen.

Maar, is het wel een goed idee om blindelings te vertrouwen op de medailles die uit het rayon recht in onze ogen blinken? Wat zijn die onderscheidingen precies waard?...

On n’est pas des pigeons, het consumentenprogramma van de RTBF, nam de proef op de som en kocht die wijn van 2,5 euro in een Delhaize. Het etiket werd vervangen door een variant die er meer klassevol uitziet. De supermarktwijn werd omgedoopt tot een monocépage van Le Château Colombier en per post opgestuurd naar de internationale wijnwedstrijd 'Gilbert et Gaillard', die elke drie maanden nieuwe medailles uitdeelt.

“Rijk in de mond, zeer interessant”

Voor vijftig euro konden de RTBF-reporters deelnemen aan de wedstrijd. Naast hun fles moesten ze ook de laboratoriumresultaten van hun wijn meesturen naar het concours, met de specifieke kenmerken van de wijn, zoals het alcohol- en suikergehalte. De schalkse reporters stuurden het laboratoriumrapport van een duurdere wijn in, samen met de fles van hun goedkope supermarktwijn. Een controle volgde niet.

“Soepel, evenwichtig en rijk in de mond met jonge aroma’s die een mooie complexiteit beloven. Zeer interessant”, klonk het verdict van de jury. Goed voor een gouden medaille. Voor zestig euro konden de reporters 1.000 stickers kopen om met hun gewonnen goud te blinken op het etiket van hun supermarktwijn. De ene medaille is duidelijk de andere niet...

Bron: GVA

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook eventueel via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten! -

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht