ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Dossier Zelfkennis: Hersengolven en slaap

Wat heeft dit met Zelfkennis te maken?
door Tsenne Kikke - dinsdag 28 september 2021 17:40

Wie zei alweer: "Word wakker!" - "Ontslaap!" - "Ontwaak!"?...

... woorden, die geen mens begrijpt - want, indien men het wél zou doen, dan zou men ernaar handelen, nietwaar?

Ook Gurdjieff wees ons er voortdurend op het feit dat een mens in slaap worden geboren, zijn gehele leven in slaap doorbrengt, en in die slaap komt te sterven. Anderzijds gaf hij wel toe dat mensen niet willen ontwaken omdat die slaap zo aangenaam aanvoelt. Maar, hoe wordt die slaap teweeggebracht?...

Hersengolven geven de activiteit van het brein weer.

Hersenactiviteit kan worden gemeten aan de hand van hersengolven. Dit zijn kleine elektrische stroompjes die meetbaar zijn via het aantal trillingen of golven per seconde. Hersengolven worden uitgedrukt in Herz (Hz) en worden gemeten door middel van een EEG. Ze kunnen worden opgedeeld in vijf verschillende categorieën, gebaseerd op het aantal Hz:

- Gamma-golven: 38 tot 80 Hz.

Gamma-golven worden eigenlijk pas de laatste tien tot vijftien jaar erkend. Voorheen werden ze gerekend tot de hoge Beta-golven. De gamma-golven beginnen pas bij 38 Hz. en gaan ver door tot 80 Hz . Ze komen voor bij een sterke mentale activiteit zoals studeren, problemen oplossen, organiseren en multitasken.

- Bèta-golven: 14 tot 38 Hz.

Als jouw hersenen beta-golven produceren ben je actief en op de buitenwereld gericht. Bij stress en spanning produceer je teveel beta-golven terwijl er weinig andere hersengolven aanwezig zijn. Dit is een oncomfortabele staat van zijn. Jouw gedachten botsen op elkaar, je slaagt er niet in om ze te stoppen en het lukt zelfs niet om ze rustig te krijgen of je aandacht op één gedachte te kunnen richten. Helder denken is er dan ook niet meer bij.

Als de beta-golven aanwezig zijn met een goede verhouding tot de andere hersengolven dan geeft het zeer waardevolle kwaliteiten. Beta-golven zijn namelijk van groot belang als je een taak uit wilt voeren waarbij je bewuste aandacht nodig hebt. Beta-golven geven de kwaliteiten van logisch denken, het oplossen van concrete problemen en actief naar buiten gerichte aandacht. Beta-golven helpen ons dus om bewust te functioneren in de wereld. Het is echter ook van belang om ze niet met ons aan de haal te laten gaan, zodat we hun slaaf worden.

De sterkte van de beta-golven gaat omhoog door angst en gaat omlaag door spieractiviteit. Bij ontspannen, mediteren of slapen is een vermindering van de bètagolven van belang, want anders blijven jouw gedachten te actief en blijft jouw aandacht té sterk op de buitenwereld gericht. Mediteren en ontspannen zal dan maar ten dele lukken en zal minder bevredigend zijn. Het in slaap vallen zal langer duren en als de bètagolven heel actief zijn, zal de slaap pas komen als de bètagolven afnemen.

Ontspanningsoefeningen helpen goed om de bètagolven tot rust te brengen. Als je heel gespannen bent, kan de spanning (teveel bètagolven) het doen van een ontspanningsoefening bemoeilijken. Juist dan is even doorzetten van groot belang omdat ontspanning van groot belang is om gezond te blijven. Ook een paar uur in de natuur doorbrengen doet bij de meeste mensen wonderen.

- Alfa-golven: 8 tot 14 Hz.

Deze golven zijn geassocieerd met ontspanning. Ze nemen vanzelf toe zodra je jouw ogen sluit. Alfa-golven nemen toe zodra je met de aandacht meer naar binnen keert. Deze golven zijn aanwezig bij dagdromen, fantaseren en visualiseren. Ze zijn ook verbonden met een ontspannen: onthecht bewustzijn met een ontvankelijke geest. Alfagolven worden gezien als de brug tussen het onderbewuste en het bewustzijn. Zo bestaan er trainingen waarmee mensen alfagolven kunnen stimuleren om meer in contact te komen met hun creativiteit en intuïtie. Ook met neurofeedback kan dit bereikt worden.

- Thèta-golven: 4 tot 8 Hz.

Deze hersengolven kunnen worden geassocieerd met creativiteit, inspiratie, dromen en 'beeldend denken'. Over theta-golven is het meest bekend dat ze voorkomen tijdens de REM-slaap. REM staat voor 'Rapid Eye Movement'. Tijdens deze periode van de slaap bewegen je ogen snel heen en weer, vandaar deze naam. Tijdens deze periodes worden er veel theta-golven geproduceerd. Proefpersonen, die tijdens de REM-slaap gewekt werden, rapporteerden vrijwel altijd dat ze aan het dromen waren. Je hebt deze slaapfase nodig om de gebeurtenissen van de dag te verwerken. Mensen, die slecht slapen, hebben dan ook problemen om ervaringen van de dag te verwerken.

Er zijn echter ook wel dromen buiten de REM-slaap. De combinatie van dromen en snelle oogbewegingen worden ook gezien als activiteit van het verwerkingsmechanisme van het onderbewuste, die hiermee indrukken en ervaringen integreert. Dit is ook de basis van EMDR, een therapievorm die veel gebruikt wordt bij Psychotrauma en Posttraumatische stressstoornis (PTSS).

Buiten de slaap zijn de theta-golven sterker aanwezig als jouw creativiteit geprikkeld wordt, maar ook terwijl je mediteert of onder hypnose bent. Theta wordt geassocieerd met een tranceachtige, mentale, visuele en verbeeldende bewustzijnstaat. Hoe meer ontspannen je bent, hoe groter de kans op sterke theta-golven. Theta-golven worden ook wel geassocieerd met intuïtie. Wanneer er echter veel turbulentie plaatsvindt in de theta frequentieband, kan dit ruis in het bewustzijn veroorzaken. Kenmerken hiervan zijn aandachtsverlies, niet kunnen focussen en dagdromen.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat theta-golven verbonden zijn met het opslaan van herinneringen in het lange termijn geheugen.
 
- Delta-golven: 0.5 tot 4 Hz.

Deze golven zijn het sterkst aanwezig in diepe slaap. Als je in slaap valt, komt er eerst een periode waarin je veel delta-golven produceert daarna volgt de REM slaap en dan weer een periode met veel delta-golven. Naarmate de nacht vordert, worden die periodes met delta-golven steeds minder lang. De delta-golven worden in verband gebracht met het herstelstadium van de slaap (slaapfase waarin het lichaam herstelt en nieuwe cellen aanmaakt). Verder houden de delta-golven vooral verband met het vermogen tot empathie en intuïtie.

Het belang van slapen

Slaap: De verschillende slaapfasen

We zijn ons niet bewust van wat er in ons lichaam gebeurt wanneer we slapen, en toch is dat heel wat. Jouw slaap verloopt volgens verschillende fasen en elke fase heeft haar eigen kenmerken. Alle slaapfasen samen vormen een slaapcyclus

Een slaapcyclus duurt ongeveer 90 tot 120 minuten. In een normale nacht wordt deze 4 à 5 keer doorlopen. Doorgaans word je na elke cyclus even wakker. Jouw lichaam checkt dan eventjes of er geen pijnprikkels zijn, of je blaas niet te vol is en of de omgeving veilig is. Is er iets niet in orde, dan word je wakker om actie te ondernemen. Is alles in orde, dan slaap je terug in en begint de cyclus opnieuw.

Fase 1: inslaapfase

Je zweeft tussen waken en slapen. Jouw ogen vallen toe, de hersenactiviteit neemt af. Dit duurt een paar minuutjes.

Fase 2: lichte slaap

Je slaapt, maar nog niet diep. Je wordt niet meer van elk geluid wakker, maar als je toch wakker wordt, heb je nog niet het gevoel dat je goed hebt geslapen. Deze fase duurt iets minder dan een uur.

Fase 3: de overgangsfase naar de diepe slaap

Jouw ademhaling wordt regelmatig, jouw hartritme daalt en jouw spieren ontspannen. Deze fase duurt een 5-tal minuten.

Fase 4: de diepe slaap

Als je nu wakker wordt, voel je je verward en heb je tijd nodig om je te realiseren waar je bent. Deze fase duurt iets minder dan 20 minuten en zorgt voor fysieke rust.

De REM-slaap

De REM-slaap volgt na de diepe slaap en wordt ook de droomslaap genoemd. Hartritme en ademhaling zijn in deze fase onregelmatig. Jouw spieren zijn totaal ontspannen en jouw bloeddruk stijgt. Tijdens de REM-slaap gebeurt de verwerking van gegevens en worden bepaalde zaken opgeslagen in ons langetermijngeheugen. Het is ook de fase van het emotionele herstel. Omdat jouw lichaam volledig in rust is en jouw brein tegelijk op volle toeren draait, spreekt men van de paradoxale slaap. Deze fase duurt ongeveer 20 minuten. Doorgaans word je nadien even wakker, maar te kort om het je te herinneren, vooraleer de cyclus opnieuw begint met de inslaapfase.

In een normale nacht doorloop je de slaapcyclus 4 à 5 keer. Hoe langer je slaapt, hoe korter de cycli.

Naarmate de slaap vordert, worden de cycli korter. De eerste 3 slaapcycli, of de eerste 4 uur slaap, wordt de kernslaap genoemd. Het grootste deel van de diepe slaap en een aanzienlijk deel van de droomslaap gebeurt in deze periode. Dat is dus de belangrijkste slaaptijd voor fysiek en emotioneel herstel en voor gegevensverwerking. Naar het einde van de nacht toe zien we vooral lichte slaap. Hier komt het idee vandaan dat de uren slaap voor middernacht dubbel tellen.

Uitslapen

Wil je uitslapen? Dan is het ideale ritme om 1 cyclus langer te slapen dan normaal, dus ongeveer 1,5 uur. Nog langer uitslapen, is geen goed idee. Dan voel je je eerder suf in plaats van beter uitgerust.

En?... Gevonden wat het met "Word wakker!" - "Ontslaap!" - "Ontwaak!" te maken heeft?

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voel je je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik hier en, alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

- Ook kan je in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog de vaste teksten...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie…
Meteorieten zijn hoogstwaarschijnlijk zo oud als onze planeet: eentje kopen?    
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2021 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht