ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Vanaf volgende week draait Nutella-producent Ferrero niet meer rond de pot

'Choco’ is de afkorting van ‘chocoladepasta’ of ‘chocopasta’, en niet noodzakelijk van chocolade gemaakt.
door Tsenne Kikke - vrijdag 16 maart 2018 18:15

In september vorig jaar stapte de voedingsreus Ferrero naar de rechter. Ferrero vond het niet kunnen dat Delhaize zijn hazelnootpasta als ‘choco’ omschrijft terwijl er geen chocolade in zit. Het bedrijf achter Nutella eiste dwangsommen tussen 1.250 en 100.000 euro per inbreuk, maar werd door de rechter in het ongelijk gesteld.

De Brusselse handelsrechtbank oordeelde dat Delhaize het woord ‘choco’ alleen maar gebruikt om aan te geven hoe zijn pasta smaakt. Delhaize insinueert niet dat chocolade een ingrediënt is, en bovendien is het woord ‘choco’ niet gereglementeerd. Volgens de rechter is ‘choco’ in het dagelijkse taalgebruik een afkorting van ‘chocoladepasta’ of ‘chocopasta’, en niet noodzakelijk van ‘chocolade’.

Op het etiket van de gewraakte choco staat het woord ‘chocolade’ niet vermeld. Er zijn wel afbeeldingen van hazelnoten, en behalve ‘choco’ is ook de volledige benaming ‘hazelnootpasta’ te lezen. In het begin van de 19de eeuw opteerden chocolademakers in Turijn al voor de combinatie van hazelnoten en chocolade om te kunnen besparen op de hoeveelheid cacao.

De hazelnootpasta van Delhaize bevat evenveel hazelnoten en cacaopoeder als die van marktleider Nuttela. Het grootste verschil tussen beide producten is dat Nutella palmolie gebruikt en Delhaize niet. Delhaize koos er enkele jaren geleden voor om palmolie te vervangen door zonnebloemolie, cacaobonen en kokosolie. Daardoor is de hazelnootpasta van Delhaize iets vloeibaarder en minder smeuïg dan die van Nutella.

Het product van Delhaize zou ook duurzamer, gezonder en minder vet zijn dan de traditionele smeerpasta’s. Producten met palmolie bevatten namelijk meer dan 40 procent verzadigde vetzuren. Die zijn slecht voor de gezondheid, en kunnen obesitas en hart- en vaatziektes veroorzaken.

De hazelnootpasta van Delhaize is lang niet het enige product dat zich vermomt als chocolade. Ook de bekende koetjesreep bevat te weinig cacao om als chocolade beschouwd te worden. Op de verpakking van die reep is dan ook sprake van ‘cacaofantasie’.

Volgens de Belgische Warenwet mag iets 'chocolade' heten als er tenminste 32 procent cacao in zit. Maar met 7,4 procent cacaopoeder haalt zowel Delhaize als Nutella die norm niet. De meeste producten die we kennen als choco, zijn hazelnootpasta’s. Dat staat ook zo vermeld op de meeste verpakkingen. Die pasta’s bevatten dus een combinatie van hazelnoten en cacaoboter.

Melkchocolade moet tenminste 34 procent cacaopoeder bevatten, pure chocolade 54 procent. Witte chocolade is een bijzonder geval, want die bevat geen cacaopoeder, en is volgens de letter van de wet geen chocolade. Omdat de structuur en de smaak op gewone chocolade lijken, mag het toch chocolade genoemd worden.

Nieuwe campagne

In België worden jaarlijks dertien miljoen potten Nutella-chocopasta verkocht. Dat zijn 24 potten per minuut. Maar de voorbije jaren kreeg de pasta veel kritiek omdat Ferrero veel palmolie gebruikt en voor de helft suiker bevat.

Ferrero was tot nog toe altijd vaag over de exacte samenstelling van zijn pot Nutella-choco. Volgende week komt daar verandering in: een nieuwe campagne met het motto: 'Wij draaien niet rond de pot' zal de ingrediënten onthullen.

Een pot choco bestaat voor 50 procent uit suiker, 20 procent palmolie, 13 procent hazelnoten, 8,7 procent melkpoeder, 7,4 procent cacao, 0,48 procent vanilline (chemische verbinding) en 0,02 procent lecithine (een mix van fosfolipiden en olie uit eierdooiers, koolzaad, melk en soja).

De producent schenkt met deze actie aandacht aan de oorsprong van de zeven ingrediënten. Zo komt de suiker voor de volle honderd procent uit lokale suikerbieten. Voor de palmolie worden dan weer geen bomen gekapt, en de melk komt uit Europa. Tegen 2020 moeten de hazelnoten volledig traceerbaar zijn, en de cacao volledig duurzaam.

"We maken een genotsproduct, geen dieetproduct. Iedereen moet choco op een verantwoordelijke manier consumeren. We raden dan ook niet aan om elke ochtend een boterham met choco te eten. Een gevarieerde voeding is belangrijk," reageerde de kwaliteitsmanager van Ferrero Benelux in 'La Capitale'.

Toch dol op choco? Dan is de aanbevolen hoeveelheid pasta per boterham 15 gram. Dat is ongeveer zoveel als een koffielepeltje...

En?... Vind je deze Spiritualia website ietwat interessant?...

Interessant genoeg om die te sponsoren; dankzij een bijdrage van 2 euro/maand, zijnde: 24 euro? Meer mag ook, natuurlijk! Laat het ons in elk geval weten door naar 'Berichten' te gaan, - of, door op deze link te klikken. Alvast bedankt - want, daarmee blijft Spiritualia online!

En, indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf via Zoek&Vind aanmelden.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht