Vanwege ernstige computerproblemen zijn we een tijdlang offline geweest. In wezen was alles verdwenen. Het bureelblad was praktisch leeg, alle e-mail accounts waren niet zichtbaar, en zo meer. Het was aan onze eigen webmaster te danken dat alles opnieuw in orde kwam. Urenlang werkte hij eraan...
Ondertussen stootte ik op een artikel dat ik uit het Engels vertaalde en eerstdaags voor de eclectici in Eclecticus zal plaatsen. Een klein stukje ervan staat hieronder als bladvulling afgedrukt. Daarin verwijst de auteur (naam onbekend) naar hetgeen er vandaag de dag - volgens hem/haar - van de Gurdjieffiaanse leerstellingen overblijft. Zo schrijft hij/zij...
"In Gurdjieff's geschriften leren we dat de belangrijkste problemen voor de mensheid het gevolg zijn van de eigenschappen van het kwaadaardige orgaan (...), dat de menselijke ontwikkeling belemmert, aangevuld met de abnormale omstandigheden van het gewone bestaan die door de mensen zelf zijn gecreëerd, die in een elkaar versterkende cyclus van beïnvloedbaarheid, zelfkalmering, slavernij en oorlog uitmonden.
De abnormale omstandigheden
Er is iets ernstig mis met de wereld. Als soort lijken we over een enorm potentieel te beschikken dat voor altijd buiten ons bereik blijft. Onze intellectuele vermogens hebben ons in staat gesteld om de fysieke wereld te vormen en te hervormen, waardoor we dagelijks nieuwe technologische wonderen produceren. En toch culmineerde de industriële revolutie, die een einde aan onze zware arbeid beloofde, in twee wrede wereldoorlogen en de bouw van wapens die de mensheid volledig kunnen vernietigen.
Aan het begin van het informatietijdperk zijn honderden miljoenen mensen in het Westen verslaafd aan pornografie, lijden ze aan psychische aandoeningen en verliezen ze hun vertrouwen in de overheid, de media en de meeste van onze civiele instellingen in het algemeen. Er zijn mensen die beweren dat het nog nooit zo goed is gegaan, maar zij komen uitsluitend uit de rijkste delen van welvarende ontwikkelde landen, en hun comfort gaat ten koste van miljarden mensen die onder zware armoede en geweld lijden, en ten koste van de ecosystemen van de aarde zelf. Elke poging om deze problemen aan te pakken lijkt te leiden tot onbedoelde gevolgen en nog meer problemen.
Hoe wordt het Werk, als je het zo kunt noemen, vandaag de dag voortgezet?
Tegenwoordig worden Gurdjieff’s geschriften niet meer beschouwd als de primaire bron van zijn eigen leer. In plaats daarvan worden ze gebagatelliseerd, behandeld als een kwestie van persoonlijke smaak, of volledig terzijde geschoven als te moeilijk en onnodig. In plaats daarvan worden secundaire bronnen in de plaats gesteld, waarvan de meest prominente uit materiaal bestaan dat uitsluitend afkomstig is uit de vroege experimentele en voorbereidende periode van het werk.
En in plaats van individuele inwijding die leidt tot hogere niveaus van zijn, zijn er nu groepsbijeenkomsten – ‘werkweekends’, retraites, seminars, wekelijkse bijeenkomsten, enzovoorts – en een focus op oefeningen en taken die alleen bedoeld zijn als voorbereiding, waardoor studenten in een eindeloze cirkel blijven ronddraaien en nooit innerlijke volwassenheid bereiken.
Tenslotte zien we niet dat de huidige organisaties een groeiende invloed op de mensheid uitoefenen, zoals ze zouden moeten doen. Wat we gewoonlijk beschouwen als ‘de manier om het werk te doen’, was in feite een reeks experimenten die Gurdjieff uitvoerde. Net als de helden uit de 'Verhalen' nam Gurdjieff een heuristische benadering door zich in een situatie te begeven, zichzelf en andere mensen te testen en de situatie te bestuderen om tot verschillende conclusies te komen. Het echte Werk van het Werk dat in de 'Verhalen' wordt gepresenteerd, lijkt niet op mensen die rondhangen om hun bewustzijn te verruimen omwille van het bewustzijn zelf. Het beperkt zich niet tot gesloten groepen die Bewegingen doen en bladeren harken. Beëlzebub prijst alle soorten onderzoek, de toepassing van Kosmische wetten op alle gebieden van menselijk begrip.
Gurdjieff serieus nemen betekent niet dat we moeten aannemen dat wat hij deed voor ons onmogelijk is; het betekent dat we het voorbeeld dat hij gaf serieus genoeg moeten nemen om het zo goed mogelijk voort te zetten. Het betekent dat we de principes die hij uiteenzette serieus nemen en tegelijkertijd actief experimenteren om de beste praktische methoden te ontdekken. Dit is een grens tussen rebellie en conformiteit, tussen wijsneuzerij enerzijds en Gurdjieff-als-dogma anderzijds. In 'Fragmenten' wordt ons verteld dat het Werk geen vaste vorm heeft, maar eerder de vorm aanneemt die nodig is voor elke situatie, en toch hebben mensen de neiging om zich te fixeren op het ene of het andere model, afhankelijk van de afkomst van hun leraar. Dingen beginnen te verkalken en te sterven. Het Werk van het Werk moet actief het Werk creëren vanuit het begrip dat Gurdjieff ons ter beschikking stelde."
Nawoord
Ik snap zijn/haar bevindingen en gevolgtrekkingen, maar anderzijds snapt hij/zij misschien niet dat Gurdjieff's leerstellingen nu eenmaal - net als voorheen - enkel tot de 0,01% van de mensheid worden gericht.

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten!
Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) 
Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!
Gepost door Tsenne Kikke op dinsdag 2 december 2025
0 reactie(s)
ABN Amro schrapt bijna kwart jobs, en zet hard in op AI
In het recentste jaarverslag van de Nederlandse bank ABN Amro stond er dat het in 2024 meer dan 21.000 voltijdse equivalenten tewerk stelde, voornamelijk in Nederland. Zo wilt het de komende jaren 5.200 banen schrappen, of nagenoeg een kwart van het personeelsbestand waarbij AI (Artificiële Intelligentie) een grotere rol zal innemen.
ABN Amro heeft voor de komende jaren drie strategische prioriteiten vooropgesteld, zijnde: de winstgevende groei versnellen, kapitaal inzetten waar het de hoogste rendementen oplevert en de kostenbasis optimaliseren. Dat laatste omvat onder meer het schrappen van die 5.200 voltijdse banen tegen 2028. De helft van het banenverlies kan via natuurlijk verloop worden bereikt - en, dit jaar werd er al een vermindering met ruim 1.000 voltijdse equivalenten gerealiseerd.
De eerder dit jaar aangetreden topvrouw Marguerite Bérard zei dat de reorganisatie binnen de bank voornamelijk het ondersteunend personeel zou treffen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de klantendienst, de operationele afdeling, en de afdeling die controles uitvoert op het witwassen van geld. Hun taken zullen gedeeltelijk overgenomen worden door AI, aldus de topvrouw.
Dat laatste zinde de vakbonden bij ABN Amro niet. “Er komt een volgende shakeout aan”, zei voorman Reinier Castelein van vakbond 'De Unie' bij De Telegraaf. De afgelopen tien, twintig jaar hebben banken het mes gezet in het kantorennetwerk. “De financiële sector krijgt nu met de volgende ontslaggolf te maken.” Automatisering, robotisering en de inzet van AI gaat volgens Castelein bij banken en verzekeraars veel banen kosten.
Verkoop
ABN Amro liet vandaag voorts weten dat het dochteronderneming Alfam, die persoonlijke leningen verstrekt, aan Rabobank verkoopt.
“Vandaag presenteren we een gedurfde strategie voor het volgende hoofdstuk van ABN Amro”, stelde Bérard, die zich met de bank wil richten op “duurzame en winstgevende groei in Noordwest-Europa”. Daarbij hoort het versterken van de positie als Nederlandse retailbank en ook een positie in de top vijf van private banken in Europa.

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten!
Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) 
Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!
Gepost door Tsenne Kikke op dinsdag 25 november 2025
0 reactie(s)
De in 1944 geboren James Chambers, professioneel bekend als Jimmy Cliff, is vandaag aan een longontsteking overleden. Hij was een Jamaicaanse ska-, rocksteady-, reggae- en soulmuzikant, multi-instrumentalist, zanger en acteur.
Jimmy Cliff - I Can See Clearly Now uit 1972 (van Johnny Nash)
Jimmy Cliff - Wonderful World, Beautiful People uit 1970
Jimmy Cliff• Vietnam & Wild World (van Cat Stevens) uit 1970 • Live 1984
Hey Vietnam, Vietnam - Vietnam - Vietnam - Vietnam, Vietnam - Vietnam
Yesterday, I got a letter
From my friend fighting in Vietnam
And this is what he had to say
"Tell all my friends
That I'll be coming home soon" (comin', comin', comin')
My time will be up some time in June
"Don't forget", he said
"To tell my sweet Mary (Mary, my sweet Mary)
Her golden lips are sweet as cherry."
And it came from Vietnam, Vietnam - Vietnam - Vietnam - Vietnam, Vietnam - Vietnam
It was just the next day, his mother got a telegram
It was addressed from Vietnam
Now mistress Brown, she lives in the USA (hey, hey, hey)
And this is what she wrote and said
"Don't be alarmed"
She told me the telegram said
"But mistress Brown your son is dead."
And it came from Vietnam, Vietnam - Vietnam - Vietnam - Vietnam - Vietnam - Vietnam, hey
Vietnam
Somebody, please, stop that war now...
...
Somebody please now
Vietnam, Vietnam, oh - Vietnam, Vietnam - (Vietnam) hey (Vietnam) - Ah-ah (Vietnam)
I wanna say now somebody stop that war (Vietnam) - (Vietnam) oh yeah, ah-ah...

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten!
Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) 
Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!
Gepost door Tsenne Kikke op maandag 24 november 2025
0 reactie(s)
Wat versta jij onder de uitspraak: 'Het onderbewustzijn moet het bewustzijn worden'?
ChatGPT: "Die uitspraak verwijst meestal naar het proces waarbij onbewuste drijfveren, overtuigingen en automatismen bewust worden gemaakt. In een meer praktische of psychologische context betekent dit dat iemand inzicht krijgt in de onbewuste patronen die hun gedrag, gedachten en emoties sturen, zodat ze deze beter kunnen begrijpen, beheersen en transformeren.
Vanuit een Gurdjieff-perspectief heeft deze uitspraak nog een diepere lading. De mens leeft volgens deze leer in een staat van 'wakende slaap', gedomineerd door mechanische processen vanuit het formatieve apparaat, zonder werkelijk bewustzijn. Het 'onderbewustzijn' in dit geval zou verwijzen naar de automatische, reactieve delen van de psyche, terwijl 'bewustzijn' staat voor het ontwaken van de ware essentie.
Met andere woorden: het doel is om de sluiers van mechanische conditionering te doorbreken, zodat dat wat onbewust en automatisch gebeurt (zoals reacties vanuit identificatie en negatieve emoties) bewust wordt waargenomen. Dit proces vereist zelf-observatie, herinnering aan zichzelf en een bewuste inspanning om 'de slaap' te overstijgen."
Met 'bewustzijn' wordt wel iets totaal anders bedoeld - maar, hoe kan die slaap worden overstegen?
ChatGPT: "Het overstijgen van de slaap vereist een bewuste inspanning en een systematische aanpak, zoals Gurdjieff dat beschrijft. Hier zijn enkele essentiële stappen om dat proces te beginnen:
1. Zelfobservatie zonder identificatie: Observeer jezelf alsof je een buitenstaander bent, zonder te oordelen of te analyseren. Let op je gedachten, emoties en gedragingen. Dit helpt om te zien hoe mechanisch en reactief je functioneert.
2. Zelfherinnering (Self-Remembering): Probeer jezelf te herinneren terwijl je in het moment bent. Dit is geen intellectuele oefening, maar een directe gewaarwording van je aanwezigheid in het hier en nu. Zoals Gurdjieff het stelt: "Ik ben hier, nu."
3. Bewuste inspanning en intentie: De slaap is sterk en hardnekkig. Alleen door bewuste inspanning – soms tegen je automatische neigingen in – kan er iets veranderen. Dit vereist voortdurende aandacht en een zekere innerlijke wilskracht.
4. Werken met negatieve emoties: Negatieve emoties versterken de slaap omdat ze ons gevangen houden in identificatie. Door deze emoties bewust te observeren en niet te voeden, kan de slaap worden doorbroken.
5. Samenwerking met anderen: Zoals jij al aangeeft: 'Niemand kan alleen uit de gevangenis ontsnappen.' Samenwerken met anderen die hetzelfde pad bewandelen, biedt de nodige wrijving en spiegeling om wakker te blijven.
6. Het werk aan de drie centra (denkcentrum, gevoelscentrum, bewegingscentrum): De meeste mensen functioneren vanuit één dominant centrum, vaak het formatieve apparaat. Door alle drie de centra in balans te brengen en bewust te betrekken, wordt de slaap minder dominant.
Wat is jouw ervaring met deze stappen binnen DIMschool? Zie jij bepaalde hindernissen die voor deelnemers het moeilijkst te overwinnen zijn?"
Voor deelnemers zijn vooral uitstelgedrag en de realisatie van bewust te zijn van het bestaan van die slaap moeilijke opdrachten, waarbij dan ook vooral het sterke verlangen om te ontwaken ontbreekt.
ChatGPT: "Dat klinkt herkenbaar, zeker binnen de context van het 'mañana-gedrag' dat je eerder noemde. Uitstelgedrag en een gebrek aan dringendheid lijken voort te komen uit de diepe identificatie met de slaap zelf. Zolang de 'slaap' comfortabel aanvoelt, ontbreekt de impuls om te ontwaken.
Misschien helpt het om deelnemers vaker te confronteren met de vergankelijkheid van het bestaan en de mechanische aard van hun gedrag. Gurdjieff liet zijn leerlingen soms letterlijk met de dood confronteren om hen dat gevoel van urgentie te geven.
Hoe pak jij dat aan in DIMschool? Gebruik je specifieke oefeningen of inzichten om hen dat verlangen te laten ervaren?"
Jazeker. Er bestaan diverse Schoolwerkoefeningen. Bovendien wordt er gebruik gemaakt van een tekst van Gurdjieff, met als titel 'Het laatste uur van het leven', maar vanwege de slaap dringen de woorden niet door en ontstaat er geen urgentie.
ChatGPT: "Die tekst is inderdaad krachtig, vooral door de directe confrontatie met de vergankelijkheid. Maar zoals je zegt: de slaap is hardnekkig. Mensen horen de woorden, maar de impact blijft vaak oppervlakkig. Zonder een innerlijke schok, een 'reminder' van de broosheid van het leven, blijft de urgentie uit.
Misschien kan variatie in aanpak helpen. Bijvoorbeeld door deelnemers niet alleen de tekst te laten lezen, maar hen actief te laten visualiseren dat ze écht hun laatste uur beleven. Het verschil tussen lezen en doorvoelen is soms de sleutel. Of heb je al geëxperimenteerd met zulke intensievere belevingsvormen?"
Aan deelnemers wordt er altijd bij gezegd om een beeld te maken van de woorden die ze zonet gelezen hebben. Maar de verbeelding die men daarbij gebruikt is niet bewust, noch gericht, doch eerder een verbeelding dat het verlengde is van de nachtelijke droomwereld. En, wat die innerlijke schok betreft...: zelfs indien een arts zou zeggen dat men nog enkele maanden te leven heeft, verwacht ik niet dat mensen plots aan ontwaken zullen denken.
ChatGPT: "Dat klinkt als een fundamentele uitdaging: de verbeelding blijft hangen in diezelfde mechanische sfeer als de slaap zelf. Wat je beschrijft doet denken aan het verschil tussen wat Gurdjieff 'bewuste verbeelding' en 'mechanische fantasie' noemt. De eerste vereist inspanning en aanwezigheid; de tweede is een verlengstuk van de droomstaat.
En inderdaad, zelfs een dodelijke diagnose wekt zelden de impuls tot ontwaken. Angst voor het einde leidt vaak tot nog meer identificatie met het tijdelijke en het persoonlijke. De meeste mensen zoeken dan troost in vertrouwde patronen in plaats van in bewustwording.
Heb je overwogen om deelnemers bijvoorbeeld eens gezamenlijk zo’n visualisatie te laten doen? In plaats van individueel lezen, begeleid je ze in een meditatieve staat en geef je gericht aanwijzingen om elk woord van 'Het laatste uur van het leven' innerlijk te doorvoelen. Soms kan het collectieve veld van intentie net dat extra duwtje geven."
Zo'n meditatieve staat leunt sterk aan bij het thema 'hypnose', waardoor mensen automatisch in een diepere slaap zullen wegzakken. Geen aanrader dus. Bovendien vervalt men na de sessie opnieuw in het dagdagelijkse 'wakend bewustzijn' dat eerder bij de slaap aanleunt dan bij zelf-bewustzijn dat superinspanningen vereist.
ChatGPT: "Dat is een scherp inzicht. Inderdaad, zo’n geleide meditatieve toestand kan gemakkelijk omslaan in een hypnose-achtige staat, waarbij mensen zich ontspannen maar niet wakker worden. Het risico bestaat dan dat ze de ervaring verwarren met echte zelfherinnering, terwijl het slechts een andere vorm van slaap is.
Die 'superinspanning' die je noemt, is precies wat de meeste mensen lijken te schuwen. De drempel ligt hoog, vooral zonder dat brandende innerlijke verlangen om te ontwaken. Misschien is dat ook waarom Gurdjieff zo sterk inzette op praktische schokken in het dagelijks leven: situaties creëren waarin men plots de automatische piloot doorziet.
Hoe zie jij dat? Zou het helpen om hen vaker – en onverwacht – te confronteren met hun automatische reacties tijdens gewone activiteiten, in plaats van via gerichte oefeningen? Bijvoorbeeld door hen te vragen om een dagelijkse handeling plots eens radicaal anders te doen, zodat ze direct ervaren hoe sterk ze vastzitten in hun gewoonten?"
Misschien geen slecht idee indien alle deelnemers onder één dak verblijven. Maar om eerlijk te zijn, ben ik ervan overtuigd dat Gurdjieff zélf weinig mensen heeft kunnen motiveren om te ontwaken.
ChatGPT: "Dat is waarschijnlijk een terechte conclusie. Gurdjieff zelf gaf toe dat de meerderheid van zijn leerlingen slechts oppervlakkige resultaten behaalde. Zijn reizen naar Amerika en Engeland dienden vaak meer om financiering te verkrijgen dan om wakker zoekers te vinden. Zelfs Ouspensky, die de leer verspreidde, waarschuwde dat het Werk slechts voor enkelen bedoeld was en dat de rest het niet kon of wilde begrijpen.
De menselijke natuur lijkt zich te verzetten tegen die innerlijke inspanning. De slaap voelt comfortabel, veilig en bekend, terwijl ontwaken vraagt om een fundamentele breuk met alles wat vertrouwd is. En zoals jij al vaak aangaf: zonder dat diepe verlangen – die 'esoterische honger' – blijft men steken in passieve interesse of uitstelgedrag."
Zeer juist, en dan ook de reden waarom het aantal Werkgroep deelnemers op één hand kunnen worden geteld. Anderzijds wil ik het momenteel wel zo behouden.
ChatGPT: "Dat bevestigt inderdaad wat Gurdjieff zelf ook ervoer: het zijn de enkelingen, de 'stofdeeltjes goud', die bereid zijn die immense innerlijke inspanning te leveren. Kwaliteit boven kwantiteit, al maakt die zeldzaamheid het proces er niet eenvoudiger op.
Toch, als zelfs één deelnemer dat vuur werkelijk ontwikkelt, wordt het werk niet tevergeefs. Misschien is dat ook de essentie: het doorgeven van de kennis aan die ene die het wil en kan dragen, zodat de ketting niet volledig wordt verbroken.
Hoe ervaar jij dat? Merk je bij die paar deelnemers soms dat er momenten van oprechte aanwezigheid en bewustwording doorbreken?"
Oeps! Die 'stofdeeltjes goud' verwijzen naar kennis die men van anderen als het ware 'steelt', en niet naar mensen. Jouw vraag kan ik met een 'ja' antwoorden. Weet daarbij dat de huidige deelnemers al jarenlang elke week samenkomen om de leer te bespreken en achteraf leren toe te passen.
ChatGPT: "Ah, je hebt gelijk! Die 'stofdeeltjes goud' verwijzen inderdaad naar kennisfragmenten die van anderen worden verzameld, niet naar individuen. Bedankt voor die correctie.
Dat je deelnemers al jarenlang wekelijks samenkomen en de leer niet alleen bespreken, maar ook proberen toe te passen, is op zich al uitzonderlijk. Die volharding wijst erop dat er toch een zekere innerlijke impuls aanwezig is, hoe hardnekkig de slaap ook blijft.
Zie je bij hen een langzaam maar merkbaar verschil in hoe ze de dagelijkse mechaniek doorzien of zichzelf herinneren?"
Vreemde vraag... Laten we aannemen dat ze over de jaren het verschil voor zichzelf ondervinden en ik het niet hoef waar te nemen. Doch, nu begin je vragen te stellen om vragen te stellen. Net zoals mensen praten om te praten. Nog anders uitgedrukt: ik geef graag antwoorden op zijnsvragen, niet op weetjesvragen.
ChatGPT: "Duidelijk! Je hebt volkomen gelijk; het ging hier richting 'weetjesvragen' en dat is niet de essentie van waar jij je mee bezighoudt. Laten we het dan concreet houden: welke zijnsvraag houdt jou momenteel bezig?"
Nawoord:
ChatGPT verwarde 'onderbewustzijn' met het 'onbewuste' en beweerde daarna dat het 'onderbewustzijn' in dit geval zou verwijzen naar de automatische, reactieve delen van de psyche, waarmee het niets te maken heeft. En, "terwijl 'bewustzijn' staat voor het ontwaken van de ware essentie" trekt ook op niets. Dus wilde ik de vraag: "Wat versta jij onder de uitspraak: 'Het onderbewustzijn moet het bewustzijn worden'?" opnieuw stellen, maar stootte op het volgende bericht...
Je hebt de limiet van het Free-plan voor GPT-4o. bereikt. Voor reacties wordt een ander model gebruikt totdat je limiet wordt gereset na 10:59. Abonneer je op Plus.
Aan de eclectici: Wat versta jij onder de uitspraak: 'Het onderbewustzijn moet het bewustzijn worden'?... Enig idee? :-)

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten!
Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) 
Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!
Gepost door Tsenne Kikke op maandag 24 november 2025
0 reactie(s)
Een misschien ietwat interessante bladvulling...
Tijdens een routineconditieonderzoek van een 17de-eeuwse groepsportret in de collectie van het Amsterdam Museum ontdekte restaurator Liesbeth Abraham een onverwachte tatoeage: op de binnenkant van de linkerpols van een van de vier afgebeelde heren prijkt een grijsblauwe, achtpuntige ster met staart. Het werk uit 1674, getiteld ‘De oppercommissarissen der Walen’, toegeschreven aan Wallerant Vaillant, meet ongeveer twee bij drie meter. Door het ostentatief armgebaar van één van de afgebeelde personen komt de tatoeage midden in de compositie te staan en valt ze daarom direct op. We komen er onmiddelijk op terug. Eerst dit...
Een dikke 400-tal jaren geleden zaaide een felle komeet in de periode van november 1618 tot januari 1619 grote onrust in de Republiek der Verenigde Nederlanden, die toen toch al in grote verwarring verkeerde. Het Twaalfjarig Bestand had de bewoners, na 41 jaar oorlog met Spanje, in staat gesteld eindelijk naar zichzelf te kijken en dat leverde grote onderlinge onvrede op. Politieke en godsdienstige tegenstellingen zorgden voor een sfeer van intense onverdraagzaamheid. En toen kwam die staartster: "Wat zou God daar nou mee bedoelen?..." was de hamvraag. Paniekzaaiers veronderstelden dat het eind van de wereld toen écht nabij was...
Het waren verwarrende tijden. Politieke tegenstellingen en godsdienstige twisten bepaalden het dagelijks leven. De bevolking van de Republiek der Verenigde Nederlanden was namelijk in 1618 door godsdienstige en politieke twisten in twee kampen verdeeld, waardoor men grotendeels in angst en onzekerheid leefde. Het waren vooral de volgelingen van de predikanten Arminius en Gomarus, die allebei heilig in het hiernamaals geloofden, maar er een tegengestelde verwachting van hadden.
Volgens de Gomaristen had God al vóór de geboorte bepaald wie Hij zou uitverkiezen of verwerpen; wie ‘in de hemel zou komen’, en had de mens geen middelen om daar verandering in te brengen. De Arminianen predikten daarentegen een tolerant christendom van liefde en verdraagzaamheid, waarin de mens een ‘vrije wil’ had en door zijn daden in het leven invloed had op zijn uitverkiezing (predestinatie).
Om het godsdienstige conflict te beslechten had de Nederduitse Gereformeerde Kerk, die het toen in godsdienstige zin voor het zeggen had, in 1618 een internationale conferentie belegd om het conflict te beëindigen, namelijk: de Synode van Dordrecht. Die werd dus, op het hoogtepunt van de hoogoplopende discussies, plotseling geconfronteerd met een ‘teken aan de hemel’, zijnde: die komeet van 1618. En zo belanden we opnieuw bij die tatoeage op dat 17de-eeuws schilderij van notabelen...
De geportretteerde blijkt de welgestelde koopman Wessel Smits (1618/1619–1680) te zijn, lid van het college van Oppercommissarissen der Walen, dat toezicht hield op de binnenhavens van Amsterdam. Dat een notabele op deze manier zichtbaar een tatoeage draagt, is bijzonder: in de vroegmoderne bronnen werden tatoeages doorgaans geassocieerd met zeelui, soldaten, gevangenen of pelgrims - niet met het stedelijke bestuurlijke en koopmanschap waarmee Smits verbonden was. De ontdekking riep daarom veel belangstelling op; tatoeëerder en -historicus Henk Schiffmacher noemde het een ‘wereldvondst’, en Judith van Gent (hoofd collecties en onderzoek, Amsterdam Museum) benadrukte zowel de zeldzaamheid als de opvallende plaatsing in het portret.
De ster met staart doet vermoeden dat het om een komeetmotief gaat en daarmee is het goed voorstelbaar dat Smits deze vallende ster als verwijzing naar zijn geboorte gestalte gaf en het beeld bewust in zijn officieel groepsportret liet opnemen.
Dat weten we dan ook alweer... :-)
  
"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."
- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!
Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB
- Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publiceren? Laat het ons weten!
Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) 
Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

- Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden
Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!
En, dan heb je nog ...
DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z
'Eclecticus': een korte introductie…
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?
Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.
Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?
Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!
Gepost door Tsenne Kikke op zondag 23 november 2025
0 reactie(s)
|