ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Tsenne Kikke's blog

Waarom zagen de Oude Egyptenaren, Assyriërs en Babyloniërs een godheid in de zon?

ChatGPT: Dat is een uitstekende vraag - en het raakt aan een fundamenteel aspect van de vroegste religieuze denkbeelden van de mensheid. De Oude Egyptenaren, Assyriërs en Babyloniërs zagen de zon als een godheid omdat ze haar centrale rol in het leven, de tijd en de orde van de wereld herkenden. Hieronder leg ik uit waarom dat zo was, vanuit verschillende invalshoeken:

- 1. De zon als bron van leven

De zon was letterlijk de bron van licht, warmte en vruchtbaarheid. Zonder zon geen groei van gewassen, geen daglicht, geen leven. In agrarische samenlevingen - zoals die van Egypte en Mesopotamië - was dat cruciaal.

- Conclusie: de zon werd gezien als de kracht die het leven zelf schonk, dus iets goddelijks.

- 2. De zon als symbool van orde en tijd

De zon kwam iedere dag op en ging onder, en bracht daarmee ritme en voorspelbaarheid in de wereld. Dat stond symbool voor kosmische orde (in Egypte Ma’at genoemd). De dagelijkse zonsopkomst kon worden geïnterpreteerd als de overwinning van licht over duisternis, leven over dood.

- 3. De zon als heerser of koning

De zon stond hoog aan de hemel, boven alles en iedereen. Dat maakte haar tot een natuurlijk symbool van koninklijke macht. In Egypte werd de zonnegod Ra of Re beschouwd als de oppergod en de vader van de farao, die zelf als een ‘zoon van Ra’ werd gezien.

In Babylonië was Shamash de zonnegod en rechter die alles zag en dus rechtvaardigheid kon brengen.

In Assyrië speelde Shamash ook een rol als alziende getuige van eden en verdragen.

- 4. De zon als mysterie en kracht

De mensen zagen wel de invloed van de zon, maar begrepen haar natuurkundig nog niet. Dat onbekende, samen met haar macht, maakte de zon tot een mysterieus en verheven wezen. Wat men niet kon begrijpen, werd vaak verklaard als het werk van goden.

- 5. Culturele uitwisseling

De culturen van Egypte en Mesopotamië stonden via handel en oorlog in contact. Ideeën over zonnegoden en hemelse orde verspreidden zich dus. Hoewel namen en verhalen verschilden, bleef de kernsymboliek gelijk: licht = leven, duisternis = dood/chaos.

Samengevat:

De zon werd vergoddelijkt omdat hij:

- leven schenkt.

- orde en tijd waarborgt.

- alles 'ziet' en regeert.

- een kracht is die boven het menselijke uitstijgt.

Als je wilt, kan ik ook de verschillen tussen bijvoorbeeld de Egyptische Ra, de Babylonische Shamash en de Assyrische interpretatie verder uitwerken - of laten zien hoe dat later doorwerkte in bijvoorbeeld de Griekse en Romeinse zonnegoden (Helios, Sol Invictus). Wil je dat ik dat doe?

"Ja!"

ChatGPT: Perfect! Laten we dan eens dieper ingaan op hoe de zonnegod in deze drie culturen - Egypte, Babylonië en Assyrië - werd voorgesteld, en hoe dat zich later ontwikkelde in de Griekse en Romeinse wereld.

- 1. Egypte: Ra (of Re) – de schepper en koning van de goden

Rol: Ra was de belangrijkste zonnegod in het Oude Egypte en werd gezien als de schepper van alles. Hij voer elke dag in zijn zonnebark (de zonneboot) door de hemel en ’s nachts door de onderwereld (Duat).

Betekenis: Overdag overwon hij de duisternis (symbool voor chaos). ’s Nachts vocht hij tegen de slang Apophis, die de orde wilde vernietigen. Zijn dagelijkse opkomst symboliseerde wedergeboorte en eeuwig leven.

Vormen en combinaties: Amon-Ra: een latere fusie van Ra met de Thebaanse god Amon, waardoor hij een universele scheppingsgod werd. In de tijd van farao Achnaton (14e eeuw v.Chr.) werd zelfs geprobeerd één enkele zonneschijf, Aten, als enige god te aanbidden - een vroege vorm van monotheïsme.

- 2. Babylonië: Shamash – de zon als rechtvaardige rechter

Rol: Shamash (Sumerisch: Utu) was de zonnegod en god van gerechtigheid. De Babyloniërs geloofden dat hij alles zag omdat zijn licht over de aarde scheen.

Betekenis: Hij was de rechter van mensen en goden. In de beroemde Codex van Hammurabi wordt de koning afgebeeld terwijl hij zijn wetten van Shamash ontvangt. Zijn zuster was Ishtar (Venus), en zijn vader Sin (de maangod). Samen vormden ze een hemelse triade.

Symbool: De zonneschijf met vier bundels licht, vaak bovenop tempels of zegels afgebeeld.

- 3. Assyrië: Shamash en Ashur – de zon als macht en getuige.

In het Assyrische rijk werd Shamash ook vereerd, maar met een sterkere nadruk op zijn rol als getuige van eden en verdragen. Hij zag alles - men durfde dus niet te zweren in zijn naam en vervolgens te liegen. Daarnaast speelde de nationale god Ashur (de naamgever van Assyrië) een vergelijkbare rol als een kosmische heerser, soms samensmeltend met zonnesymboliek. Maar, de Assyriërs legden meer nadruk op macht en orde, minder op schepping of gerechtigheid alleen.

- 4. Griekenland: Helios en Apollo

De Grieken namen veel ideeën uit het Nabije Oosten over, maar gaven er een mythologische en poëtische draai aan. Helios was de persoonlijke verbeelding van de zon: hij reed elke dag in zijn zonnewagen door de hemel. Later werd de god Apollo ook met de zon geassocieerd (hoewel hij oorspronkelijk een licht- en kunstgod was). Helios bleef dus het 'fysieke' zonlicht, Apollo het 'geestelijke' of 'intellectuele' licht.

- 5. Rome: Sol en Sol Invictus

De Romeinen namen Helios over als Sol, maar in de late oudheid kreeg de zon een nieuw, bijna monotheïstisch karakter. Sol Invictus (“De Onoverwonnen Zon”) werd symbool voor eeuwige overwinning en kracht. Keizers als Aurelianus (3e eeuw n.Chr.) stelden Sol Invictus voor als de universele god, boven alle andere. Deze zonneverering beïnvloedde zelfs vroegchristelijke symboliek - bijvoorbeeld Christus als het 'Licht der wereld'.

Wil je dat ik ook uitleg hoe deze zonneverering invloed had op latere religies, zoals het christendom of Zoroastrisme (de Iraanse religie van Ahura Mazda en Ahriman)? Dat is namelijk een heel boeiende volgende stap.

"Ja!"

ChatGPT: Geweldig - dat is een van de meest fascinerende ontwikkelingen in de religieuze geschiedenis. 
We gaan nu kijken hoe de zonneverering uit Egypte, Mesopotamië, Griekenland en Rome doorwerkte in latere religies, vooral in het Zoroastrisme en het christendom.

- 1. Zoroastrisme – het licht als symbool van waarheid en goddelijke orde

Oorsprong: Het Zoroastrisme ontstond in het oude Perzië (rond 1000 v.Chr.) en wordt toegeschreven aan de profeet Zarathustra (Zoroaster). Hoewel het geen zonnecultus is in de letterlijke zin, is het licht (en dus de zon) wel het belangrijkste symbool van goddelijke waarheid.

Hoofdgedachte: De oppergod Ahura Mazda (“Wijze Heer”) vertegenwoordigt waarheid, licht en goedheid. Zijn tegenstander Angra Mainyu (Ahriman) staat voor duisternis, leugen en kwaad. De mens moet kiezen aan welke kant hij staat: licht of duisternis.

Zonne-elementen: De zon en het vuur werden gezien als manifestaties van het goddelijke licht. Daarom zijn vuurtempels het centrum van de Zoroastrische eredienst. Gelovigen baden bij voorkeur met het gezicht naar de zon. Hier zien we een overgang van zon als god naar zon als symbool van het goddelijke licht - een belangrijke stap richting monotheïsme.

- 2. Sol Invictus – De brug tussen heidense en monotheïstische ideeën.

In het laat-Romeinse rijk (3e–4e eeuw n.Chr.) kreeg de zon een bijna universele status als één enkele, hoogste god. De cultus van Sol Invictus (“De Onoverwonnen Zon”) werd gestimuleerd door keizer Aurelianus. Hij zag in de zon een symbool van eeuwige kracht en overwinning, boven alle andere goden.

Feestdag van Sol Invictus: 25 december – de dag waarop de zon na de winterzonnewende 'terugkeert' en de dagen weer langer worden. Dit idee van een eeuwig licht dat de duisternis overwint vormde een brug naar het christendom.

- 3. Christendom – Christus als het “Licht der Wereld”.

Toen het christendom zich in het Romeinse Rijk verspreidde, bestond de zonneverering nog volop. De eerste christenen namen sommige symbolische beelden over, maar gaven ze een nieuwe betekenis.

Theologisch idee: Christus verdrijft de duisternis van de zonde → net als de zon de nacht verdrijft. De opstanding bij zonsopkomst op Paasochtend versterkt dit beeld van licht dat overwint.

- 4. Van zonnegod naar spiritueel licht.

Door de eeuwen heen verschoof de focus van aanbidding van de fysieke zon naar verering van het spirituele licht. De zon werd niet meer als een wezen gezien, maar als symbool van waarheid, wijsheid en leven. Dit zie je nog terug in religieuze taal: 'verlicht worden', 'in het licht wandelen', 'de duisternis verlaten', et cetera.

- Dit is wat ChatGPT ervan maakte. Nu is het aan jou... -

surprise Soms is het overduidelijk dat mensen niet snappen wat ze aan het navertellen zijn... surprise

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publicerenLaat het ons weten!

laugh Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) frown

Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

En, dan hebben we nog een 700-tal sterk afgeprijsde boeken!



Gepost door Tsenne Kikke op maandag 10 november 2025 0 reactie(s)


Wat is de ruimtetijd?

Je komt het weleens tegen in teksten over het heelal: sterren, planeten en zwarte gaten bevinden zich in de ‘ruimtetijd’. Maar wat is de ruimtetijd eigenlijk?

Antwoord: het is het vierdimensionale, kneedbare geraamte van het heelal. Het is dat wat je overhoudt als je alle sterren, planeten, straling en alle andere dingen weghaalt.

Wat hebben ruimte en tijd met elkaar te maken?

Eeuwenlang zagen natuurkundigen ruimte en tijd als losstaande dingen. De ruimte was het driedimensionale toneel waarop wij ons bevinden, de tijd was een ‘universele klok’ die voor iedereen even hard tikt. Dat is ook hoe wij ruimte en tijd in het dagelijks leven ervaren.

Begin 20e eeuw ontdekte Albert Einstein met zijn speciale relativiteitstheorie dat tijd een dimensie is, net als de drie ruimtelijke dimensies. Zijn tijdgenoot Hermann Minkowski voegde ruimte en tijd toen samen in één wiskundig model: de ruimtetijd als één geheel.

De samenhang tussen ruimte en tijd leidt tot bizarre, tegenintuïtieve verschijnselen. Zo loopt de tijd voor iedereen anders. Hoe sneller je beweegt, hoe langzamer de tijd voor jou loopt. Ook loopt de tijd langzamer op een plek met veel zwaartekracht. Dat volgt uit Einsteins algemene relativiteitstheorie.

Doordat de tijd voor iedereen anders loopt, kun je in theorie naar de toekomst reizen. Daarvoor moeten we alleen wel eerst voertuigen uitvinden die met bijna de lichtsnelheid kunnen bewegen of in de buurt van een zwart gat kunnen komen.

Hoe moet je de ruimtetijd voorstellen?

De ruimtetijd is flexibel. De precieze vorm is overal anders, afhankelijk van wat erin zit. Zo’n vierdimensionaal vervormbaar geheel is vrijwel onmogelijk voor te stellen.

Het wordt wat makkelijker als je in gedachten de tijddimensie en één ruimtedimensie weghaalt. Je houdt dan een tweedimensionale ruimte over. Die kun je zien als het vel van een trampoline. Als er niks op de trampoline ligt, is het vel vlak, net als een leeg stuk ruimtetijd. Als je er nu een tennisbal overheen laat rollen, rolt die in een rechte lijn naar de andere kant.

Leg nu een bowlingbal op de denkbeeldige trampoline. Die stelt een zwaar object voor, bijvoorbeeld de zon. De bowlingbal laat het trampolinevel indeuken. Als je er nu een tennisbal overheen laat rollen, rolt die naar de bowlingbal toe. Net zo trekt de zon objecten aan doordat hij de ruimtetijd om zich heen vervormt.

De ballen beïnvloeden met hun massa dus de vorm van de trampoline. Andersom beïnvloedt de vorm van de trampoline ook de beweging van de ballen. Net zo zijn de ruimtetijd en het spul dat erin zit voortdurend met elkaar in wisselwerking.

Bron: New Scientist

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publicerenLaat het ons weten!

laugh Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) frown

Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

En, dan hebben we nog een 700-tal sterk afgeprijsde boeken!



Gepost door Tsenne Kikke op zondag 9 november 2025 0 reactie(s)


Op wat voor gruwelijke manieren zorgden mensen vroeger voor vermaak?

Over de verschillende niveaus van bewustzijn heb ik het reeds meermaals gehad. Gurdjieff zei honderd jaar geleden al dat het zijnsniveau van een mens, onder andere, kan bepaald worden door te observeren aan wat hij zijn tijd en vrije tijd spendeert.

Eeuwen geleden vermaakte men zich met de meest bloederige, smerige en nare manieren. Zo behoorden gladiatorengevechten en ganstrekken tot hun wereld van vertier.

Bij de Romeinen waren ze zeker niet vies van een beetje bloed. In het Colosseum, het grootste Romeinse amfitheater, vonden er de meest gruwelijke schouwspellen plaats. Romeinse leiders organiseerden dit soort spektakels, om hun bevolking tevreden te houden. Meer dan duizenden mensen en dieren werden in het theater op beestachtige wijze afgeslacht. Hoe bloediger en gruwelijker de voorstellingen, des te enthousiaster de toeschouwers. De Romeinen keken het liefste naar gladiatorengevechten. Wanhopige krijgsgevangenen vochten tegen beroepsgladiatoren binnen de muren van het Colosseum voor hun leven. Ze gebruikten in de gevechten verschillende wapens, zoals een zwaard en schild, maar ook een drietand of visnet. 

Als een gladiator zijn tegenstander had gedood, was het gevecht ten einde. Maar als de strijder alleen gewond was, kon hij zijn vinger opsteken als teken dat hij gespaard wilde worden. De keizer bepaalde dan of hij mocht bleven leven. Vaak liet hij het publiek kiezen: Als de toeschouwers vonden dat de gladiator mocht blijven leven, deden ze hun duim omlaag. Een duim tegen de borst was het teken dat hij een zwaard door zijn hart moest krijgen. 

Ook vochten gladiatoren regelmatig met wilde dieren. De arena vulde zich dan met beren, leeuwen en zelfs exotische neushoorns. Deze dieren hadden vaak dagen niet gegeten en gedronken. Ze waren wanhopig en hongerig, waardoor het gevecht vaak uitliep tot een wilde jacht. De jagers maakten er een hele show van om deze dieren te doden. Het zand van de arena kleurde na deze strijd vaak rood van het bloed.

Openbare martelingen

De arena’s werden niet alleen gebruikt voor gladiatorengevechten. Er vonden ook openbare martelingen plaats. Die werden gezien als vermaak, maar tegelijk was het ook om te laten zien wat er gebeurde als je de wet overtrad. Vaak werden er wilde dieren ingezet die het slachtoffer aan stukken scheurden. Of, de voeten van het slachtoffer werden door geiten afgelikt. Door de ruwe tong van de geit zaten de voeten van het slachtoffer binnen de kortste keren onder de wonden. Vuur speelde ook een belangrijke rol in het martelen. Het slachtoffer werd bewerkt met fakkels of gloeiendhete platen. Christenen werden in hete olie of vet gekookt.

In de middeleeuwen hielden ze ook van openbare martelingen en vernederingen. De middeleeuwers kenden een ruim assortiment aan schandestraffen - een straf, die wordt opgelegd met als doel de veroordeelde te onteren. Bij de meeste van dit soort straffen werd de misdadiger op het dorpsplein vastgebonden, zodat voorbijgangers hem of haar kon bespotten of bekogelen met vuil, fruit of stenen. Vaak werd de gevangene speciaal gekleed of versierd, zodat de aard van zijn misdaden zichtbaar werd voor de omstanders. Een slechte muzikant kreeg bijvoorbeeld een schaamfluit, dit was een enorme fluit die om de nek gehangen werd, zodat het hele dorp kon zien dat hij geen muzikale held was. 

Losbandige narrenfeesten

Niet alleen bij de schandestraffen ging het er in de middeleeuwen losbandig aan toe. Een keer per jaar, rond Kerstmis, vond er een zogenaamd narrenfeest plaats. Die behoorden tot het meest spectaculaire vermaak van die tijd. Het idee was een korte sociale omkering: de lage geestelijken namen de plaats van de hooggeplaatsten in. 

Tijdens dat feest werd er op het altaar gedanst en gedobbeld en men voerde elkaar ‘zwarte poddingen’, waarmee waarschijnlijk mest wordt bedoeld. De geestelijken reden op een mestkart de stad rond, waarbij ze een flinke portie mest tussen het publiek gooiden. Het publiek was bij het narrenfeest helemaal van het religieuze los. Ze verkleedden zich als beer, duivel of aap en zongen onkerkelijke leuzen. Sommigen liepen zelfs op handen en voeten of dansten naakt in het rond. 

Of het er echt zo spectaculair aan toe ging op dit soort narrenfeesten is echter nog maar de vraag. De meest kleurrijke beschrijvingen van deze feesten zijn waarschijnlijk verzonnen door de kerk, die de activiteiten verafschuwden. Auteurs die verslag deden van de festiviteiten zouden de gebeurtenissen bewust overdrijven of verschillende rituelen die bij verschillende plaatsen voorkwamen door elkaar halen. 

Publieke executies

Leed, bloed, martelingen en losbandigheid kwamen natuurlijk allemaal samen bij een publieke executie. Door de eeuwen heen zijn er talloze manieren geweest om mensen voor een grote groep toeschouwers van het leven te beroven. Hoe je werd geëxecuteerd, hing af van je maatschappelijke stand. Edelmannen en -vrouwen werden onthoofd, wat het minst pijnlijk was, terwijl ketters op de brandstapel werden gegooid. Deze gebeurtenissen trokken allemaal veel aandacht. Een van de bekendste voorbeelden is toch wel de guillotine, die tijdens de Franse Revolutie een grote rol speelde. 

Dit apparaat heeft tijdens de Terreur voor meer dan 50.000 doden gezorgd. Deze methode werd aanzien als een humaan middel om de doodstraf uit te voeren. Executies vonden plaats op de Place de la Révolution in Parijs, het huidige Place de la Concorde. De openbare onthoofdingen trokken duizenden toeschouwers. Het was een heel spektakel, want na afloop werd het afgehakte hoofd aan de menigte getoond. Koning Lodewijk XVI en zijn vrouw Marie Antionette vonden ook onder duizenden ogen de dood bij de guillotine. Onder een luid gejuich werden hun hoofden aan het volk getoond. 

Dierenleed als vermaak

Het plezier op volksfeesten en kermissen in Nederland, ging in de 19de eeuw nog wel eens ten koste van dieren. ‘Dierekwellende spelen’, zoals kattenmeppen, hanengevechten en ganstrekken waren razendpopulair onder de bevolking. Bij ganstrekken werd er een levende gans met een touw, die tussen twee palen gespannen was, aan de poten ophangen. De kop werd ingesmeerd met olie, zeep of vet, en men moest de kop van de gans eraf rukken. Als je won, kreeg je de gans mee naar huis. Maar de overheid was tegen deze spelletjes en verbood dit gruwelijke vermaak. Dit leidde tot veel opstand: mensen gingen de straat op omdat hun kermis niet doorging. Ondanks de maatregelen van de overheid, kwam er pas in 1961 een wet waarin het dier zelf centraal stond.

Bron: IsGeschiedenis

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publicerenLaat het ons weten!

laugh Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) frown

Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

En, dan hebben we nog een 700-tal sterk afgeprijsde boeken!



Gepost door Tsenne Kikke op donderdag 6 november 2025 0 reactie(s)


ChatGPT: Is de astrale wereld volgens Rudolf Steiner door vreemde wezens bevolkt?

De mens vertoeft in een diepe slaap, maar niemand wil dat geloven, godzijdank... :-) Dit sluit niet uit dat onze dagdagelijkse verbeeldingswereld een verlengde is van de nachtelijke droomwereld. Een iets, waar de gewone mens geen besef van heeft.
 
Toch zijn er spirituele leraars die mensen ermee beïnvloeden. Rudolf Steiner (1861 –1925) was er een van waarbij hij de astrale wereld beschreef alsof hij er alles van afwist... Teneinde mijn eigen meningen achterwege te laten, betrok ik er ChatGPT bij...
 
Eerst enkele woordjes waarschuwing
 
Best is om van Steiner geen woord te geloven - want, indien je dat wél doet, kan je een vogel voor de denkbeeldige kat worden! Laat me iets trachten uit te leggen...
 
Zelfs indien er wezens in hogere werelden bestaan, kunnen ze jou onmogelijk bereiken - tenzij jij het toelaat! Om het op een simplistische manier uit te leggen, moet je weten dat die véél ijlere wezens, bijvoorbeeld, geen stembanden hebben. Met andere woorden: ze moeten daarvoor mensen - die zich mediums noemen - 'gebruiken'. Ze spreken dus doorheen de mens, meestal via het 'emotionele' menstype met weinig gezond verstand. 
 
De beginselen van zijn antroposofisch systeem luidde dan ook als volgt: "Antroposofie is een weg naar inzicht die het geestelijke in de mens met het geestelijke in de kosmos wil verbinden. Zij maakt zich in de mens kenbaar als een behoefte van het hart en van het gevoel."
 
Anderzijds beschikken 'verstandige mensen' dan weer niet automatisch over een hoger niveau van bewustzijn dat in wezen slechts met-ter-tijd moet verworven worden  Ze zijn dus meestal even onwetend. Maar, ik ben aan het afdwalen. Hopelijk legde ik het alleszins tot nog toe goed uit... :-) Zo niet is mijn advies: blijf er gewoonweg van weg! :-) Doch, indien je meer over Steiner en zijn pseudowetenschappelijke beweringen aan de weet wenst te komen, is Wikipedia een stevige aanrader.
 
ChatGPT: Inderdaad, volgens Rudolf Steiner is de astrale wereld – een subtiele, niet-fysieke bestaanssfeer – bevolkt door een grote verscheidenheid aan wezens. Zij hebben volgens hem een diepgaande rol in de spirituele evolutie van de mens en de kosmos. Hieronder een korte uiteenzetting van wat Steiner over de Astrale Wereld zei:
 
1. De astrale wereld is niet leeg.
 
Steiner beschrijft deze sfeer als een rijk vol vormen, krachten en entiteiten die voortdurend in beweging zijn. Het is een gebied van beleving, emotie, begeerte en ook van gedachtevormen – en het wordt beïnvloed door zowel menselijke als niet-menselijke bewustzijnen.
 
2. Wezens van verschillende aard bevolken het astrale rijk.
 
Steiner spreekt onder meer over:
 
- Engelen (Angeloi): die begeleiden de individuele mens (vergelijkbaar met het idee van een 'beschermengel').
 
- Ahrimanische en luciferische wezens: deze krachten zijn werkzaam in de astrale wereld en oefenen invloed uit op de menselijke ziel. Deze wezens neigen de mens naar spirituele hoogmoed, illusie, over-idealistische fantasieën. Ahrimanische wezens trekken de mens naar materialisme, angst en verstarring.
 
- Elementaire wezens: zoals gnomen, sylfen, undinen en salamanders, die ook in andere esoterische tradities voorkomen. Zij staan in verbinding met de natuurelementen, maar hun astrale vorm is niet eenvoudig waarneembaar.
 
- Zielen van overledenen en ongeborenen: ook menselijke zielen, vóór incarnatie of kort na de dood, bevinden zich tijdelijk in de astrale wereld.
 
3. De astrale wereld is moreel van aard. Dat betekent: je treft er geen neutrale verschijnselen aan. Alles in die wereld is beladen met intentie, met goed of kwaad, met harmonie of disharmonie. Steiner waarschuwde dat men zonder voldoende voorbereiding gevaar loopt door deze wereld beïnvloed of zelfs misleid te worden.
 
Belang van de menselijke ontwikkeling
 
Steiner vond het essentieel dat mensen zich op moreel-spiritueel vlak zuiveren voordat ze de astrale wereld bewust kunnen betreden (bijvoorbeeld via imaginatie, inspiratie of intuïtie – zijn drie fasen van hogere kennis). Anders dreigen ze beïnvloed te worden door de krachten die hun ego versterken of verdraaien.
 
"Vertel meer over Ahrimanische en Luciferische wezens..."
 
ChatGPT: Zeker. De begrippen Ahriman en Lucifer, zoals Rudolf Steiner ze gebruikte, verwijzen niet naar traditionele religieuze duivels of demonen, maar naar kosmische intelligenties of geestelijke tegenkrachten die een noodzakelijke rol spelen in de evolutie van de mens. Ze staan aan twee tegengestelde polen, en de mens bevindt zich daartussen – in wat Steiner het Christus-midden noemt. Hieronder volgt een gestructureerde toelichting:
 
- Ahriman: de kracht van verstarring en materialisme, afkomstig uit de Perzische mythologie (daar: Angra Mainyu).
 
- Bij Steiner: een intelligente geestelijke kracht die zich manifesteert via materialisme, technologie, controle, verstijving, en intellect zonder ziel. Niet 'slecht' op zich, maar gevaarlijk als zijn invloed niet wordt doorzien.
 
Kenmerken & voorbeelden van de Ahrimanische invloed:
 
- Verstandsdominantie - Wetenschap zonder wijsheid, alleen geloof in het tastbare.
 
- Technisch-mechanisch denken - Mens als machine, AI als hoogste intelligentie.
 
- Verstarring - Bureaucratie, rigide systemen, overcontrole.
 
- Cynisme en sarcasme - Gebrek aan ziel, alleen koude logica.
 
- Afkeer van mysterie - Alles moet verklaarbaar, meetbaar en voorspelbaar zijn.
 
Waar zie je Ahriman vandaag?
 
- In kunstmatige intelligentie zonder ethiek.
 
- In medische systemen die de mens tot een lichaam reduceren.
 
- In het digitale leven waar algoritmes het bewustzijn sturen.
 
- In onderwijs dat enkel cognitieve prestaties waardeert.
 
- Lucifer: de kracht van hoogmoed en illusie. Wie of wat is Lucifer?
 
- Bijbels: gevallen engel van het licht.
 
- Bij Steiner: een kosmische kracht van verheffing, verleiding tot spirituele trots, vlucht uit de werkelijkheid, en illusie van het ik.
 
Kenmerken & voorbeelden van de Luciferische invloed:
 
- Spirituele hoogmoed - “Ik ben verlicht”, “ik heb hogere kennis”, zonder zelfkennis.
 
- Ontsnapping aan realiteit - New Age fantasieën, drugs, 'licht en liefde'-ideologie.
 
- Verleiding tot esthetiek - Overdreven focus op schoonheid, kunst zonder waarheid.
 
- Mystificatie - Alles spiritueel maken om de confrontatie met de werkelijkheid te vermijden.
 
- Dualisme - Alles is of goed of kwaad, zwart of wit.
 
Waar zie je Lucifer vandaag?
 
- In bepaalde vormen van spiritueel narcisme.
 
- In sektarische systemen waar mensen worden opgeblazen in hun 'lichtkracht'.
 
- In fantasieën over vorige levens, sterrenzaden, channelings zonder kritische gronding.
 
- In vluchtgedrag via meditatie of psychedelica zonder werkelijke transformatie.
 
- De Mens tussen Lucifer en Ahriman. Steiner zag de Christuskracht als het evenwicht tussen deze twee polen.
 
Lucifer - Mens - Ahriman
 
- Opwaartse kracht (vlucht naar het licht) -  Midden, met vrijheid - Neerwaartse kracht (verstijving in materie).                   
 
- Christus (niet de kerkelijke figuur, maar een kosmisch Wezen) incarneert het Midden: liefde, waarheid, incarnatie, rechtvaardigheid.
 
- Een mens die enkel luciferisch leeft, verliest realiteitszin.
 
- Een mens die enkel ahrimanisch leeft, verliest ziel en geest.
 
- Een mens die bewust beide krachten herkent en doorziet, vindt het pad naar innerlijke vrijheid.
 
Waarom zijn deze wezens nodig?
 
Steiner benadrukte: deze wezens zijn geen vijanden, maar uitdagingen. Zonder Lucifer zouden we nooit dromen of streven. Zonder Ahriman zouden we geen structuur of intelligentie ontwikkelen. Pas door hun eenzijdigheid te herkennen en te overwinnen, groeit het ware Ik van de mens.
 
Als je wil, kan ik ook concrete voorbeelden geven van hoe deze krachten in de psyche van de mens opereren - bijvoorbeeld in dromen, gevoelens, of gedachtevormen. Of, hoe Steiner dit toepaste op opvoeding, geneeskunde en maatschappij.
 
"Oké!"
 
ChatGPT: Prima, dan gaan we dieper in op hoe de luciferische en ahrimanische wezens inwerken op de psyche van de mens – en, hoe Steiner hun invloed herkent in het dagdagelijkse bewustzijn, in dromen, in cultuur én zelfs in de opvoeding en geneeskunde.
 
- Inwerking op de menselijke psyche. Steiner zag de mens als een wezen dat bestaat uit vier lichamen:
 
1. Fysiek lichaam
 
2. Etherlichaam (levenslichaam)
 
3. Astraal lichaam (ziellichaam)
 
4. Ik (geestelijk centrum van individualiteit)
 
- Lucifer werkt voornamelijk in op het astraal lichaam.
 
- Hij verleidt tot zelfverheffing, begeerte, fantasie, hoogmoed, en vluchtgedrag.
 
- Verstoringen: dromerigheid, escapisme, egocentrisch idealisme, ongegronde spiritualiteit.
 
- Ahriman werkt vooral op het etherlichaam (levenskrachten). Hij wil het leven mechaniseren, vastzetten, afsnijden van de geest.
 
- Verstoringen: verharding, gewoontevorming, star denken, lichaam zonder ziel.
 
- Voorbeeld uit het innerlijk leven: wanneer iemand constant droomt over een hogere roeping zonder ooit iets in praktijk te brengen → luciferische verleiding. Wanneer iemand volledig opgaat in cijfers, regels en feiten, en het menselijk aspect verliest → ahrimanische invloed.
 
In dromen
 
Luciferische dromen:
 
- Overvloedig in kleur, schoonheid, mystieke ontmoetingen, 'openbaringen' – maar zonder samenhang of nuchtere inhoud.
 
- Vaak een ‘vlucht’ uit dagelijkse beslommeringen.
 
Ahrimanische dromen:
 
- Logisch, koud, grijs, soms repetitief of beklemmend.
 
- Symboliseren vaak de angst om de controle te verliezen.
 
In beide gevallen is het ‘ik’ niet wakker in de droom: men wordt gedroomd.
 
In opvoeding en onderwijs
 
Steiner stichtte de Waldorfpedagogie (Vrije School) om kinderen te helpen zich evenwichtig te ontwikkelen - vrij van luciferische én ahrimanische invloeden.
 
Aspect - Luciferisch risico - Ahrimanisch risico
 
Onderwijs: Kinderen vluchten in fantasie, dromen, overgevoeligheid - Kinderen worden getraind als machines, cognitieve prestaties centraal.
 
Oplossing:  Kunstzinnige vorming met innerlijke structuur- Exacte vakken met levendige verbindingen met mens en natuur.
 
In geneeskunde: de antroposofische geneeskunde (Steiner’s medische visie) erkent:
 
Invloed - Kenmerk in ziektebeeld - Therapeutisch antwoord
 
Lucifer: Koorts, ontsteking, overactiviteit, psychosomatiek - Aardende behandelingen, rust, afkoeling
 
Ahriman: Verharding, chronische degeneratie, tumorvorming- Warmte, beweging, levenskracht activeren.
 
Een eenzijdig materialistisch geneesmodel is volgens Steiner ahrimanisch besmet: het behandelt alleen het fysieke lichaam en negeert ziel en geest.
 
In cultuur en maatschappij
 
Domein -  Luciferisch - Ahrimanisch
 
Kunst - Fantasie zonder realiteit - Conceptuele kunst zonder ziel
Religie - Valse mystiek, sektarisme - Dogma, wetticisme
Politiek- Utopische idealen zonder gronding - Bureaucratie, controlemaatschappij
Technologie - Magisch denken over AI, digitale ascensie - AI als vervanging van de mens, algoritmische slavernij
 
Praktisch: hoe weersta je hen? Volgens Steiner is bewustwording de eerste stap. Daarna:
 
1. Waarneming zuiveren – leer echt zien wat is, zonder oordeel of projectie.
 
2. Zelfkennis cultiveren – door introspectie en morele ontwikkeling.
 
3. Meditatie en imaginatie trainen – om hoger bewustzijn te wekken.
 
4. Moreel evenwicht bewaren – je niet laten opzwepen door Lucifer, noch verstenen door Ahriman.
 
Samengevat
 
Lucifer - Christus (middenweg) - Ahriman
 
Te los, te licht, te verheven - Vrijheid, liefde, incarnatie - Te strak, te zwaar, te vast
 
Ego-inflatie, illusie - Innerlijk evenwicht - Angst, verstarring, controle
 
- De mens leeft in een spanningsveld. Wie dat doorziet én innerlijk transformeert, maakt zich los van beide en betreedt het pad van het ware Ik.
 
Tot besluit: Rudolf Steiner stierf op 30 maart 1925 in Zwitserse Dornach. HIj werd amper 64 jaar. De precieze doodsoorzaak is niet eenduidig vastgesteld, maar historisch onderzoek en getuigenissen wijzen erop dat hij overleed aan de gevolgen van een ernstige ziekte en uitputting.
 
In de laatste jaren van zijn leven was hij lichamelijk erg verzwakt. Hij had te kampen met maag- en darmproblemen, gewichtsverlies en chronische vermoeidheid, mogelijk veroorzaakt door overbelasting en een degeneratieve ziekte (sommige bronnen vermoeden maagkanker, al is dat nooit medisch bevestigd). Ondanks zijn zwakke gezondheid bleef hij tot kort voor zijn dood lezingen geven en schrijven.

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publicerenLaat het ons weten!

laugh Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) frown

Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

En, dan hebben we nog een 700-tal sterk afgeprijsde boeken!



Gepost door Tsenne Kikke op woensdag 5 november 2025 0 reactie(s)


Zelfkennis: Over leven na dit leven en andere sprookjes afkomstig uit het brein

 

Aan Zelfkennis doen, is de allermoeilijkste taak die een mens zich kan vooropstellen. Eén op de zoveel honderdduizenden begint er misschien eens aan - en, van de enkelingen die aan die innerlijke roep, of roeping, dan tóch gehoor geven, zijn slechts een paar uitverkoren. Dit is een Wet.

Weet, dat ik het nu wel degelijk heb over Ware Zelfkennis: een kennen van het ‘Zelf’, dat niets te maken heeft met het stoffelijke lichaam en diens diverse oneigene persoonlijkheden en honderdtallen ondergeschikte ikjes. Maar eerder over een Zelfkennis, die eveneens een brug slaat tussen de filosofiën van het Oosten en de wetenschappen van het Westen.

Doch, voor de mens, die geen besef heeft van wat Zelfkennis precies inhoudt, noch weet wie of wat hij in wezen wel of niet 'is', verkrijgt alles dé betekenis die hij/zij er zelf aan geeft. Hetzelfde geldt voor 'De zin van het leven'.

Mensen zijn dermate met hun brein en lichaam vergroeid dat ze met overtuigingen rondlopen waaraan ze over de jaren geloof zijn gaan hechten. Nochtans heeft men al die overtuigingen ooit ergens opgedaan en wel vanaf de allereerste levensjaren. In wezen is het brein een soort van harde schijf dat met alles en nog wat onnadenkend wordt opgevuld. Zo krijgt het brein van iemand die in het Amazongebied is geboren totaal andere informatie binnen dan een kindje dat in een berberfamilie in de woestijn opgroeit. (Een na-denker, gericht aan mensen die kunnen nadenken.)

In de wereld van de biologie en de natuurkunde wordt dat ‘adaptatie’’ genoemd. Een boom, bloem, plant, insect of dier zal zich aan de omgeving waarin het wordt geboren, moeten aanpassen.

Alle dingen die zich in de hersenen bevinden, heeft men dus ergens opgedaan, en de interne geheugenbank is over de jaren uitgegroeid tot een ingebeeld ‘bezit’. Nochtans is het en blijft het slechts ‘geleende kennis’, en dus geen écht, waarachtig 'eigendom', noch een écht 'weten'.

Ooit beweerde Stephen Hawking dat er niet zoiets bestaat als een ‘hemel’, noch een leven na dit leven. Deze uitspraak was natuurlijk óók gebaseerd op de informatie die hij zich over de jaren had toegeëigend. “Het geloof dat er een hemel is, en een leven na de dood, maken deel uit van een sprookjesverhaal en wel voor mensen die angst hebben van de dood,”zei hij.

Aanvullend hierop beweerde hij dat hij het brein als een computer beschouwt - dat, vanaf het ogenblik dat de onderdelen verstek geven, stil zal vallen. “Er is geen hemel, noch een leven na dit leven voor kapotte computers. Het is een sprookjesverhaal voor mensen die angst hebben van de duisternis,” herhaalde hij.

Natuurlijk kunnen we zijn overtuigingen betwisten en onze overtuigingen – onze ‘geleende kennis’ dus – daartegenover plaatsen - en, in de veronderstelling blijven leven dat de inhoud van ons brein kwalitatiever is dan die van Stephen Hawking.

Het is een feit, dat niemand graag heeft dat zijn overtuigingen worden aangevallen. Ik merk het dagelijks van zodra ik met anderen tracht te communiceren. Men wil nieuwe dingen aanleren, maar ze weten het allemaal veel beter. In wezen zouden we dus bij hen in de leer moeten gaan...

Toegegeven: werpt men de bestaande overtuigingen overboord, dan wordt men met een innerlijk gemis geconfronteerd. Dat wil niemand zichzelf toewensen. En bovendien wil geen mens geconfronteerd worden met de onwaarheden in zichzelf - want, dan is men er verantwoordelijk voor. Ook dat wil niemand. Wie, tenslotte, wenst 'bewust te blijven zondigen' van zodra men de dingen 'inziet'?

Geloof me, of niet: ik ken mensen, die als jong kind ontgoocheld waren te aanhoren dat iets - waarin ze jarenlang geloof hadden gehecht - niet bestond en op een leugen berustte; een leugen, afkomstig uit de denkbeeldige wereld der volwassenen. Hoe ontgoocheld gaan diezelfde mensen op hun sterfbed zijn om misschien tot het besef te komen dat de godheid - waarin ze hun gehele leven hebben geloofd - dan tóch niet bestaat? Net als de Goede Sint, Kerstman of Paashaas van indertijd, waarover ik het zonet had.

Ook voor een Hawking bestond die godheid niet. Toch niet een god gemaakt naar Onze ver-Beeld-ing en Onze stoffelijke Ge-Lijk-enis. Wel schreef Stephen, in zijn ‘Theorie van Alles’, aan die God een geheel andere metafoor toe.

Bestaat er een leven na dit leven? Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk: ‘Ja en neen’, afhankelijk over wie men het heeft. Wie zei alweer: "Laat de doden de doden begraven?"...

Stephen Hawking was eveneens dermate sterk met zijn lichaam vergroeid, net zoals 99,99% van de mensheid, dat hij – stof zijnde – tot dat stof wederkeerde. Tot wat anders?

Toch heb ik vertrouwen in de resterende 0,01%. Op 8 miljard aardbewoners betekent dit 800.000 mensen - want ...

... het Jezusverhaal, daarentegen, leverde ons het onomstotelijke bewijs dat de Christus, na de fysieke dood, aan zijn apostelen en nog aan een honderdtal mensen kon 'verschijnen'. Vraag het maar eens aan de ongelovige Thomas.

In mijn opinie zijn er misschien, wereldwijd gezien, een 800.000-tal mensen die een bepaald potentieel in zich meedragen. George Ivanovich Gurdjieff wees er ons op dat slechts indien er ‘iets’ in ons is, dat dat ‘iets’ de stoffelijke dood kan overleven. Dat ‘iets’ bezit eigenschappen die niets met de menselijke verbeelding te maken hebben. Ofwel heb je het, ofwel niet, en dan is het antwoord op ‘bestaat er voor mij een leven na dit leven?’ vrij snel gegeven. Tenzij de overtuigingen in jouw brein jou andere zaken wijsmaken...

Bestaat er een nirvana, een paradijs, eeuwige jachtvelden, een hemel waar men een keuze kan maken tussen rijstpap eten met gouden lepeltjes - of, een 72-tal maagden achterna lopen? Ik weet het niet... Jij misschien wél. Wat zegt jouw ‘geleende kennis’?

Voor de Eclecticus: Tracht al hetgeen G. I. Gurdjieff ons trachtte mede te delen te be-grijp-en en dan zul je tot het inzicht komen dat ook een Stephen Hawking 100% gelijk kan hebben. Denk dan vooral ook aan het metafoor van de olifant en de 7 blinden... - en, verwar het Absolute niet met de een of andere denkbeeldige godheid, hé! :-)

 

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En, voel jij je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik dan op deze link. Alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

Indien je zo'n (bak)steentje bijdraagt, ook via een aankoop of een Zoek&Vind abonnement, mogen we jouw naam hieronder publicerenLaat het ons weten!

laugh Hieronder enkele sponsors sinds 2021... (rijk werd de website er niet van, hé!) frown

Hopelijk snap je, beste bezoeker, waarom we verplicht waren om ons vooral op de eclectici te concentreren...

Ook kan je dus in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog ...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie… 
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Een Cursus in Wonderen - A Course in Miracles: een introductie.

Interesse in Kabbala en de Boom des Levens?

Pssst! Jij, ja jij! Leren werken met Runen?… De handleiding is beschikbaar!

En, dan hebben we nog een 700-tal sterk afgeprijsde boeken!



Gepost door Tsenne Kikke op dinsdag 4 november 2025 0 reactie(s)
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2025 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht