ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Jeanne de Salzmann en Gurdjieff's Movements

George Ivanovitch Gurdjieff is in onze gewesten door weinigen gekend… :-)
door Tsenne Kikke - zondag 27 september 2020 4:03

Jeanne de Salzmann (1889 - 1990) studeerde piano en orkestdirectie aan het conservatorium van Génève. Nadien legde ze zich toe op de dans; dit, volgens de principes van Emile-Jacques Dalcroze (1865 - 1950). Hij had in Génève een Instituut opgericht waar muziek, dans en theater de centrale thema’s waren. Jeanne ontpopte zich tot een belangrijke lerares volgens dat systeem. Ze richtte in 1912, samen met haar man Alexander - een eminente Russische kunstenaar - zelf een school in Tiflis (Georgië) op voor dans en muziek. Daar werd het jonge koppel enkele jaren later, in 1919, door de de Hartmann’s aan George Ivanovitch Gurdjieff geïntroduceerd, die toen ook in Tiflis aanwezig was.

Ze besloten om Gurdjieff op zijn reizen te volgen. Jeanne zal uiteindelijk zelfs drie decennia lang zo goed als ononderbroken bij Gurdjieff blijven. De families Salzmann en de Hartmann waren in 1922 dé drijvende kracht geweest bij de oprichting van Gurdjieff's Instituut in Fontainebleau.

In 1950, twee jaar na Gurdjieff's overlijden, werd door Jeanne de Salzmann in New York de ‘Gurdjieff-Foundation’ opgericht; dit, in samenwerking met Lord Pentland (die de sponsor ervan was) en de familie de Hartmann.

Onder Jeanne’s begeleiding werden de ‘Movements’ in New York enkele decennia na Gurdjieff’s dood, nog steeds gepraktiseerd. Ze was bovendien dé sleutelfiguur achter de groep van mensen, die de algehele nalatenschap van Gurdjieff beschermden en verder uitdroegen. Bovendien had Gurdjieff aan haar persoonlijk alle rechten verleend aangaande de publicaties van zijn geschriften, alsook de grote hoeveelheid muziekmanuscripten. Bij de voortzetting van Gurdjieff’s‘ Movements’ had ze de eveneens verantwoordelijke taak op zich genomen om zowel het inhoudelijke evenals de betekenis ervan te conserveren en die aan volgende generaties over te dragen. Vooral aan hen die in het thema 'Zelfkennis' interesse stellen.

Veertig jaar lang, tot aan haar dood op 101-jarige leeftijd, heeft Jeanne zich nog ingezet om die verantwoordelijke taken tot een goed einde te brengen. Ze hield zich ook bezig met het oprichten van Gurdjieff-centra in Parijs, Londen, New York, en in Venezuela. Na haar dood nam haar zoon, dr. Michel de Salzmann, de ‘Gurdjieff-heritage’ over.

De bij Schott uitgegeven pianomuziek door Spitz/Ketcham en Rosenthal, draagt volgend opschrift: “Dedicated to the memory of Jeanne de Salzmann, to whom Gurdjieff entrusted the continuation of his work. Her untiring efforts inspired and guided the publication of this music.”

Mme Jeanne de Salzmann in New York 1988 op 100-jarige leeftijd

Movements

Muziek is, net als beweging en dansen, een essentieel element in Gurdjieff’s ideeën-stelsel. Zijn ‘Movements’ zijn een soort van sacrale dansen, bestaande uit spiritueel georiënteerde, uiterst complexe, ritmische dansbewegingen. Gurdjieff realiseerde steeds nieuwe oefeningen voor zijn discipels. Vanaf 1920 gebeurde dit in het Instituut te Fontainebleau. Nadien, in de jaren dertig, evolueerden deze ‘dansen’ naar grote, publieke evenementen van betekenis, die plaatsvonden in belangrijke zalen te Parijs en in de Verenigde Staten.

In het gamma waren er ook nog de ‘Derwish-movements’en de ‘Obligatories’ te bespeuren. Deze ‘Obligatories’ of ‘verplichte oefeningen' duurden vaak tot na middernacht, waarbij Gurdjieff steeds nieuwe combinaties creëerde, teneinde de aandacht vast te houden en het associatief vermogen te bevorderen. Tussen haakjes: in de Prieuré werd er gemiddeld maar drie tot vier uur per nacht geslapen. Ook de ‘stop’-oefening is het vermelden waard: op een willekeurig moment gedurende de dag kon Gurdjieff luidop het woord ‘stop’ uitroepen, waarop iedereen dan onmiddellijk zijn activiteit moest stilleggen, om zodoende zichzelf een ogenblik waar te nemen en zichzelf in vraag te stellen.

In augustus 1924 werden echter de laatste nieuwe ‘Movements’ gecreëerd in Gurdjieff’s Instituut. Gurdjieff’s bijna fatale auto-accident noopte hem zijn activiteiten te verleggen. Vanaf dan focusseerde hij zich meer op het schrijven en op de intense samenwerking met Thomas de Hartmann. Deze laatste heeft vanaf 1919 tot 1927 veel van de muziek, die Gurdjieff voor zijn bewegingsoefeningen gebruikte, getranscribeerd en meegeschreven.

Gurdjieff - De Hartmann Piano Muziek

De principes van Gurdjieff’s ‘Movements’ zijn voornamelijk geënt op de symboliek van het enneagram, het van de antieke leringen afgeleide systeem voor zelfkennis. Hierbij gaat het over de terugkeer naar de persoonlijke innerlijke ‘essentie', aan de hand van negen duidelijk afgelijnde persoonlijkheidsstructuren. Deze structuren zijn gerangschikt in drie ‘triades’: de instinctieve-, de denk-, en de gevoelstriade.

De enneagram-symboliek is al heel oud, maar is dankzij Gurdjieff bij ons in het Westen geïntroduceerd. Jezelf als een wezen met een drievoudige aard te kunnen waarnemen én tegelijkertijd ook als één geheel, is één van de ultieme betrachtingen en hoofdgedachten in Gurdjieff’s ideeën-stelsel.

De bewegingsconcepten bij Gurdjieff zijn altijd verbonden met een bepaald aspect van ‘aandacht’ en ‘zelfwaarneming’. Het lichaam wordt met deze oefeningen voorbereid, zodat er zich op termijn een onveranderlijk ‘ik’ (een bewuster ‘zelf’) kan manifesteren. Door het bewust uitlokken van nieuwe impressies, ten overstaan van onze psychische ‘centra’ en hun ‘functies’, kunnen we ons totale zelfbeeld beter waarnemen, waardoor we stelselmatig ontvankelijker worden voor hogere indrukken.

Nieuwe impressies uitlokken geschiedt dus aan de hand van deze specifieke uit te voeren bewegingspatronen, waaruit de ‘Movements’ bestaan. Ze resulteren in een verbeterd evenwicht tussen de centra en in een juister perceptievermogen. Het begrip ‘aandacht’ is een fundamentele pijler in het Gurdjieff-stelsel.

Riso & Hudson: "Triades zijn belangrijk voor het transformatiewerk, omdat ze specificeren in welke opzichten we het meest uit balans zijn. De triades representeren de drie hoofdclusters in aantrekking en afwering van het ego, en ze onthullen de manier waarop we ons bewustzijn vernauwen en onszelf beperken.”

Paul Raynard: “Door de cyclische herhaling van een reeks houdingen, wordt onze aandacht aangescherpt.  Er komen zo energieën vrij van een verschillende kwaliteit en densiteit, telkens op een andere en nieuwe manier gerelateerd aan elkaar.”

Jeanne de Salzmann: “Je moet de ‘Movements’ beschouwen als een uitzonderlijke kans die je gegeven wordt, opdat je kan werken aan de verdeling van de aandacht. Aandacht is jouw enige kans, zonder dat kan je niéts doen.”

Jeanne de Salzmann: “Zijn bedoeling (Gurdjieff’s) hiermee was de vergeten principes te tonen van de ‘objectieve bewegingswetenschap’, en de specifieke rol te demonstreren in het werk van spirituele ontwikkeling.”

Bron: www.scriptiebank.be

The Gurdjieff Movements presented by J. de Salzmann (1981) Jeanne de Salzmann

Jeanne de Salzmann: "Behind the visible movement there is another movement, one which cannot be seen, which is very strong, on which the outer movement depends. If this inner movement were not so strong, the outer one would not have any action".

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En?... Voel je je geroepen om deze Spiritualia website te sponsoren, opdat we online blijven?

Het kan al vanaf 1 euro. Meer info, of interesse?.... Klik op deze link voor meer info.

- Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf gratis via Zoek&Vind aanmelden.

- Ook doe je ons een groot plezier door naar onze webshop te gaan en er iets aan te kopen, waaronder:

Archetypen vragenlijst
Boeken (sterk afgeprijst)
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

En.., voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er Eclecticus!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht