ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Een godsdienst beoefenen is in wezen voor de enkeling weggelegd

Ben jij een waarachtige 'godsdienstbeoefenaar'?…
door Tsenne Kikke - vrijdag 14 augustus 2020 17:26

Een godsdienst beoefenen is - net als aan Zelfkennis doen - slechts voor weinigen weggelegd. Anders gezegd: leven volgens de voorschriften van, bijvoorbeeld, Jezus of Boeddha is voor de gewone sterveling buitengewoon onmogelijk. Toch lopen velen met de overtuiging, of noem het 'leugen', rond dat ze het recht hebben zichzelf een 'christen' of een 'boeddhist' te noemen. Eigenlijk zouden ze er in alle nederigheid goed aan doen om met dat liegen te stoppen.

Trumps' respons is een normale, 'menselijke' reactie ...

Tevens is het een feit dat mensen de meeste teksten van, bijvoorbeeld, het Nieuwe Testament niet kunnen begrijpen (al denken sommigen van wel) - want, indien ze dat wél konden, dan zouden ze in staat zijn om ze in de praktijk toe te passen, nietwaar?

Hierna druk ik er een voorbeeldje van af. Het is 'De Gelijkenis van de Talenten'. Je vindt het zowel in het Evangelie volgens Mattheüs (Hfst 25:14-30), als in die van Lucas (Hfst. 19: 12-27).

Het gebruik van de talenten

Het is er mee als met de man die bij zijn vertrek naar het buitenland zijn dienaars bij zich riep om hun zijn bezit toe te vertrouwen. Aan de een gaf hij vijf talenten, aan de andere twee, aan een derde een, ieder naar zijn bekwaamheid. Daarna vertrok hij.

Die de vijf talenten gekregen had, ging er terstond mee werken en verdiende er vijf bij. Zo verdiende ook degene die de twee gekregen had, er twee bij. Maar die dat ene had gekregen, ging een gat in de grond graven en het geld van zijn heer verbergen.

Een hele tijd later kwam de heer van die dienaars terug en hield afrekening met hen. Die vijf talenten gekregen had, trad naar voren en bood nog vijf talenten aan met de woorden: "Heer, vijf talenten hebt gij mij toevertrouwd; ziehier, vijf talenten heb ik erbij verdiend."

Zijn meester sprak tot hem: "Uitstekend, goede en trouwe dienaar, over weinig waart ge trouw, over veel zal ik u aanstellen. Ga binnen in de vreugde van uw heer."

Nu trad die van de twee talenten naar voren en zei: "Heer, twee talenten hebt gij mij toevertrouwd; ziehier, twee talenten heb ik erbij verdiend."

Zijn meester sprak tot hem: "Uitstekend, goede en trouwe dienaar, over weinig waart ge trouw, over veel zal ik u aanstellen. Ga binnen in de vreugde van uw heer."

Tenslotte trad ook die het ene talent had gekregen naar voren en zei: "Heer, ik heb ervaren dat gij een hard mens zijt, die oogst waar gij niet gezaaid hebt en binnenhaalt waar gij niet hebt uitgestrooid. Daarom was ik bang en ben uw talent in de grond gaan verbergen. Hier hebt ge uw eigendom terug."

Maar zijn meester gaf hem ten antwoord: "Slechte en luie knecht, je wist dus dat ik oogst waar ik niet gezaaid heb en binnenhaal waar ik niet heb uitgestrooid? Daarom had je mijn geld bij de bankiers moeten uitzetten, dan zou ik bij mijn komst mijn bezit met rente teruggekregen hebben. Neemt hem dus dat talent af en geeft het aan wie de tien talenten heeft. Want aan ieder die heeft, zal gegeven worden; maar wie niet heeft, hem zal nog ontnomen worden zelfs wat hij heeft. En werpt die onnutte knecht buiten in de duisternis; daar zal geween zijn en tandengeknars."

Oeps! Die knecht werd in de duisternis geworpen, waar geween en tandengeknars is... Erg, hé! Indien je écht weet wat ermee wordt bedoeld.

Zo kan ik tientallen parabels publiceren...: heel goed wetende, dat bijna geen mens ze zal kunnen begrijpen - en, ter herhaling: ze dan ook niet op zichzelf kunnen toepassen. Ik vermoed zelfs dat 99% van alle priesters, kloosterlingen, godsdienstleraren, en zo meer, hetzelfde lot beschoren zijn.

Anders gezegd: wat heeft het voor zin om er nog meer van te publiceren?

Nog met andere woorden uitgelegd: wat heeft het voor zin het Nieuwe Testament te lezen indien men er amper iets of totaal niets van begrijpt?

Oké: de persoonlijke vaststelling ervan is als beginsel nuttig, noodzakelijk zelfs! De 'waarheid' kan slechts worden ontdekt nadat men de 'leugen' kent. Vooral met betrekking tot ons Innerlijke Zelf.

Maar, zoals ik reeds meer dan honderdmaal vermeldde, is geen één uit de zonet vernoemde 99% in Ware Zelfkennis geïnteresseerd.

Eigenlijk zouden ze met de vraag "Wie of wat ben ik?" moeten aanvangen, om dan zichZelf misschien tussen de vele persoonlijkheden en 1001 oneigene ikjes aan te kunnen treffen - met de nadruk op het woordje 'misschien'.

Vergelijk het zo'n beetje met een naald in een hooiberg zoeken... Alleen al bij de gedachte zijn de meesten hoogstwaarschijnlijk reeds 'moe' vooraleer er aan te beginnen. :-)

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En?... Voel je je geroepen om deze Spiritualia website te sponsoren, opdat we online blijven?

Het kan al vanaf 1 euro. Meer info, of interesse?.... Klik op deze link voor meer info.

- Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf gratis via Zoek&Vind aanmelden.

- Ook doe je ons een groot plezier door naar onze webshop te gaan en er iets aan te kopen, waaronder:

Archetypen vragenlijst
Boeken (sterk afgeprijst)
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

En.., voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er Eclecticus!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht