ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Voorschouw, of proscopie, geschiedt met behulp van het zogenaamde 'Derde oog'

Voorschouw, of proscopie, maakt deel uit van de wereld van het paranormale en in strijd met het strenge, wetenschappelijke denken.
door Tsenne Kikke - zaterdag 20 juni 2015 16:00

Voorschouw, of proscopie, is het verkrijgen van informatie over zaken die zich nog in de toekomst zullen of kunnen voordoen, zoals een ramp, een blijde gebeurtenis, of wat dan ook. Een voorschouw kan zowel verkregen worden via onze nachtelijk droomwereld, of dankzij een kijken in een kristallen bol, via het opwekken van een fosfeen, dankzij kaartleggen, enzovoorts. Zolang men maar beelden 'ziet’, die met de toekomst te maken hebben.

‘Scopie’ betekent ‘zien’, en ‘Pro’ staat voor ‘vóór’. De paragnost zal bij voorschouw dan ook spreken over ‘een zien met het derde oog’. De benaming 'derde oog' klinkt geheimzinnig, maar het is gewoonweg de naam gegeven aan het zogenaamde 'oog' waarmee ook jij 's nachts naar jouw eigen dromen 'kijkt', of 'waarneemt'.

Voorschouwelijke of proscopische verschijnselen geven de ontvanger ervan dus de mogelijkheid om via een niet-logische weg voorkennis op te doen, of dingen uit te toekomst te voorspellen en op die manier gebeurtenissen te voorzien. In sommige gevallen kan het ook gaan om gewone impressies, spontane gewaarwordingen, een voorvoelen waaraan beelden zijn verbonden, waarschuwende dromen, profetische visioenen, en zo meer; allemaal zaken, die een mens laten zien wat de toekomst eventueel brengen zal.

We kunnen voorschouw, als paranormaal fenomeen, dan ook gerust als een vorm van 'helderziendheid-in-de-tijd' vertalen, en onderbrengen in de rubriek 'Toekomstvoorspellingen'.

Nochtans mogen we 'Proscopie' niet met 'Precognitie' verwarren. Op de website van ParaPsychon kunnen we daarover het volgende lezen:

Eén van de vormen van paranormale waarneming is de precognitie (pre = voor, cognoscere = kennen): de kennis hebben van een gebeurtenis vóórdat het zich in de toekomst afspeelt. In de volksmond wordt het ook wel 'in de toekomst kijken' genoemd.

Indien de indrukken worden gezien spreekt men van proscopie (voorschouw, vooruitzien). Als synoniem voor precognitie is het echter onjuist, want het woord wekt de indruk dat de paranormale waarneming van de toekomst zich uitsluitend zou voordoen onder de vorm van visuele indrukken. Precognitie omvat namelijk ook indrukken die kunnen worden gehoord, gevoeld, gesmaakt, geroken, of die puur instinctief worden waargenomen.

Precognitie is zo'n onwaarschijnlijk verschijnsel en zozeer in strijd met onze traditionele wetenschappelijke opvattingen, dat elk geval wel aan zeer strenge eisen van authenticiteit moet voldoen om als echte precognitie te worden aanvaard. ParaPsychon hanteert de volgende voorwaarden:

1. De voorspelling moet vóór de gebeurtenis zelf aan ons zijn medegedeeld.
2. De voorspelling moet details bevatten die we achteraf kunnen natrekken.
3. De voorspelling mag niets te maken hebben met zaken die reeds geweten zijn, of van bestaande dingen worden afgeleid.

___________________________________________________________________________________________

Nota: We zijn volop onze Encyclopedia Spiritualia aan het aanvullen... Heb je ooit zélf op de één of andere manier persoonlijke ervaringen opgedaan met voorschouw, of proscopie? Of, weet je er iets extra en waardevols over te vertellen? Laat het ons weten via 'Mijn Commentaar' hier onderaan.

Interessante, reclameloze bijdragen, met een encyclopedische inhoud, en bijgevolg: een meerwaarde voor onze lezers, komen in onze rubriek Encyclopedia Spiritualia terecht, waarvan hier de link!

Eender wat op reclame lijkt, wordt automatisch verwijderd. Hopelijk kun je hier enig begrip voor opbrengen. Want, indien jij het doet, zullen de duizenden anderen het ook doen, nietwaar? Bovendien is elke vorm van opgedrongen reclame storend voor de lezer, tenzij hij/zij er zélf naar vraagt via de rubriek 'Zoek&Vind' en de 'Zakelijke Blogs'.

Stel je interesse in doelgerichte reclame, en/of streef je naar meer naambekendheid? Klik dan even op deze Zoek&Vind link.

Deze website verkrijgt iedere maand tussen de 20.000 en de 40.000 unieke bezoekers. Anders gezegd: tussen de 20.000 en de 40.000 verschillende personen. Hoe  langer en veelvuldiger je bij ons adverteert, hoe sterker jouw naambekendheid.

En, voor reclame betalen, zou in wezen geen probleem mogen zijn, integendeel! Want..., verantwoorde reclame zou zelfs een bestaand probleem kunnen oplossen.

- Zoek&Vind... voor meer klandezie, evenals meer naambekendheid -

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht