ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De Nederlandse Zwarte Pieten-discussie is ondertussen naar onze streek overgewaaid

In de breinen van sommige mensen wordt Zwarte Piet geassocieerd met discriminatie, rassenhaat en slavernij.
door Tsenne Kikke - maandag 17 november 2014 14:25

De Zwarte Pieten-discussie heeft vanuit Nederland Vlaanderen bereikt. Naar het schijnt kwetst Zwarte Piet nu ook al de zwarte Vlamingen; dit, terwijl witte Vlamingen, dat helemaal niet zo bedoelen. Zwarte Piet maakt nu eenmaal deel uit van een eeuwenoud jaarlijks kinderfeest, waarin cadeautjes de hoofdrol spelen.

Mensen met ietwat bewustzijn weten maar al te goed dat Zwarte Piet geen neger is. Zelfs kinderen zijn zich daarvan bewust. Zwarte Piet is - net als Sinterklaas - een blanke man, die zijn gelaat zwart of bruin heeft laten schminken, en wel om de volgende redenen...

1) Omdat hij 's nachts over de daken loopt om de kindjes via schoorstenen of andere toegangswegen geschenkjes te brengen, wil hij niet gezien worden.

2) Naast deze camouflage wordt hij zwarter indien hij door schouwen naar beneden en dan weer terug naar boven moet kruipen. De Sint is daar gewoonweg véél te oud voor en al dat roet zou zowel zijn kledij als zijn witte baard ontsieren.

3) Bovendien maakt Zwarte Piet nu eenmaal deel uit van de folklore en traditie. Geen enkel kind kan zich een witte, rode, of gele Zwarte Piet indenken. Maar daar komt langzamerhand verplichte veranderingen in.

Van alle bestaande theorieën over Zwarte Piet is er niet één discriminerend van aard.Toch zijn er mensen die in staat zijn om in die artificiële Zwarte Piet een échte zwarte te zien. De zogenaamde nieuwe Vlamingen hebben daar last mee, vooral de nieuwe zwarte Vlamingen. Tevens betrekken ze er het thema 'slavernij' bij, en de laatste tijd worden we verplicht om ons aan hun denken en overtuigingswerelden aan te passen - want, zij kunnen het weten.

Een beetje Zwarte Piet-geschiedenis

Op Wikipedia lezen we dat tot de jaren tachtig van vorige eeuw Zwarte Piet een roe en een zak met snoepgoed droeg. Zo moest hij stoute kinderen afschrikken: brave kinderen kregen snoep en cadeautjes, stoute kinderen zouden gestraft worden met de roe, of in een zak worden gestopt, om meegenomen te worden naar Spanje.

Onder druk van veranderende opvoedkundige inzichten verdween het dreigende element uit het karakter van Piet, tezamen met de roe, en werd hij tot een echte kindervriend omgedoopt. De oude rol van Zwarte Piet komt nog wel terug in sinterklaasliedjes (wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe). Anno 2014 heeft elke Piet een eigen taak in de logistiek van de operatie. Zo zijn er onder andere zeer algemene Inkooppieten, Inpakpieten, Magazijnpieten, Jongleerpieten en Transportpieten.

Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. De eerste afbeelding van een knecht komt voor in het prentenboekje 'Sint Nicolaas en zijn Knecht' uit circa 1850 van de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman. Die knecht werd afgebeeld als een donkere man en in dat boekje had hij nog geen naam. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd, en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt.

Gaandeweg de 20e eeuw bedacht men dat als één Zwarte Piet leuk is, meerdere Zwarte Pieten leuker zouden zijn. Zo waren bij de eerste officiële intocht van Sinterklaas in Amsterdam in 1934 zes Zwarte Pieten aanwezig: zes Surinaamse matrozen van een schip dat in de haven lag.

Ook in de rest van Nederland en in Nederlands-Indië doken in de jaren dertig meerdere Pieten op. Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een Sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele Pieten. Bij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas in Amsterdam is het aantal Zwarte Pieten in de loop der jaren dan ook sterk gegroeid, tot in 2013 meer dan 600 (ook vrouwelijke) Zwarte Pieten. Desondanks wordt er in liederen en verhalen nog vaak van slechts één Piet gesproken. Terwijl Sinterklaas altijd statig en gedistingeerd is, gedragen de Pieten zich als acrobaten en grappenmakers die vaak kwajongensstreken uithalen.

Tot besluit: van mij mag heel dat Sinterklaas-gedoe worden afgeschaft - want, het zijn de ouders die er financieel voor opdraaien en hun kinderen met leugens opzadelen. En, net zoals een kind een tijdlang in een Goede Sint gelooft, zal dat geloof langzamerhand uitgroeien in het geloof van het bestaan van de één of andere godheid, die dan wel geen cadeautjes brengt, maar een hemel, hel, vagevuur, 72 maagden, eeuwige jachtvelden, en zo meer, aan te bieden heeft.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht