De websites www.leonardodavinci.tv - www.codicedavinci.tv - www.cenacolo.biz en www.leonardo2007.com, verkregen op donderdagvoormiddag van vorige week 15 miljoen bezoeken. Ze crashten all vier en gingen offline... Momenteel wordt er hard gewerkt om de sites zo snel mogelijk weer op gang te krijgen. De reden van zoveel bezoeken op één voormiddag?...
Wel, Slavisa Pesci, een Italiaanse computer specialist en amateur wetenschapper, heeft een 'nieuwe ontdekking' gedaan met betrekking tot de fresco 'Het Laatse Avondmaal' van Leonardo da Vinci. Hij ontdekte nieuwe personages, die voordien niet te zien waren. Om dit te bewijzen had hij drie foto's nodig, namelijk: (1) de originele foto, (2) een transparant, met een spiegelbeeldopname van de eerste foto, en (3) dan een derde foto, waarbij hij de twee andere foto's op elkaar legde. Uit het resultaat haalt hij dingen waarvan de publieke meningen sterk van elkaar verschillen.
1 - Origineel:

2 - Spiegelbeeld op transparant:

3 - Transparant op het origineel gelegd:

a) Zo ziet hij er bijvoorbeeld een tempelridder in, en nog een tweede tempelridder die een baby vasthoudt. Deze laatste staat aan de rechterzijde van Jezus, naar het schijnt; links dus op de afbeelding. De andere tempelridder zit aan het uiteinde van de tafel.
b) In de tweede foto, die van het spiegelbeeld, zou er in een lege spatie, ergens in de rechterzijde, het beeld van Judas verschijnen.
c)Ten slotte zien we op de derde foto, waarbij het transparant omgekeerd op de originele foto werd gelegd, ter hoogte van Jezus, een grote kelk op de tafel staan, suggererend naar het breken van het brood en het drinken van de wijn (Zie foto's hieronder). En, als je de foto grondig bekijkt, valt het je dan ook op dat het gelaat van de afgebeelde Jezusfiguur véél vrouwelijker is geworden?...
- Al deze zaken zijn duidelijk op het filmpje hieronder te zien.
Leonardo da Vinci, die natuurlijk niet over een computer beschikte, noch over een fototoestel, zou dat allemaal met opzet én met een wiskundige zekerheid hebben gedaan? Niet dat Slavisa Pesci dit zelf beweerde, maar dat zijn de conclusies van verschillende personen die de beelden hebben aanschouwd. Het kan allemaal geen toeval zijn, zeggen ze. En als het geen toeval is, dan was Leonardo da Vinci er zich heel sterk van bewust ...


e) Wat vooral veel wind deed oplaaien, was de persoon die links van Jezus afgebeeld staat en een baby vasthoudt... Is dit dan hét lang gezochte bewijs dat er rechts van Jezus niet Johannes zit, maar wel degelijk Maria Magdalena? En wat stelt die baby voor? Het kindje van Jezus en Magdalena?... Zie jij op de hieronder afgebeelde foto ook de baby en de persoon die het vasthoudt?...


En hier zie je dan het beeld van de tempelridder, die aan het uiteinde van de tafel zit...

Als we Johannes/Maria Magdalena (?) uitknippen en hem/haar aan de andere zijde van Jezus plaatsen, verkrijgen we het volgende resultaat... Toeval? Wat denk jij?



Onze paus uit Rome heeft tot op heden nog niet gereageerd. Dat komt nog wel, misschien. Maar, onmiddellijk vielen vele sceptici Slavisa Pesci aan, zeggende dat het nogmaals het één of andere voortvloeisel is van Dan Brown's 'De Da Vinci Code'. Om deze reden noemen ze dit: 'De Dan Brown's Fabel'.
Sommigen onder hen zeggen zelfs dat ze onder de tafel Marilyn Monroe en Elvis Presley hebben gezien... maar je moet dan wel zeer goed kijken, vermeldden ze erbij. Bovendien, is volgens Alessandro Vezzosi, een Leonardo da Vinci deskundige en museum directeur, de fresco op de muur té slecht van kwaliteit om nu nog met nieuwe theorieën af te komen.
Tja, er zit dus niets anders op dan de foto's en de filmpjes zélf te bekijken en een eigen mening te vormen.
Deze clip is wel in het Italiaans, maar je kunt natuurlijk wel naar de beelden kijken.
Transparant spiegelbeeld wordt op het origineel gelegd.
Amateuristisch filmclipje over de fresco - duurtijd: 10 seconden.




Van links naar rechts:
1ste Drie-eenheid: Bartholomeus, Jacobus de Mindere, Andreas;
Tweede Drie-eenheid: Judas (terugdeinzend op tafel), Petrus (kwaad), Johannes (of Maria Magdalena?);
Jezus (Centrale positie);
Derde Drie-eenheid: Thomas (kwaad), Jakobus de Meerdere (verbijsterd), Philippus, (alle drie kijken ze in de richting van Jezus);
Vierde Drie-eenheid: Mattheus, Thaddeus en Simon (druk met elkaar in gesprek. Thema? Wie van de 12 is nu de verrader?)
Over dit werk zijn er al boeken en boeken geschreven... Wij zullen misschien een uitgebreid artikel over 'Het Laatste Avondmaal in relatie tot G.I. Gurdjieff's leer' in Eclecticus publiceren. Ook is de zogenaamde 'verscholen symboliek' een interessant thema, zoals bijvoorbeeld: hebben de letters 'M' en 'V' wel degelijk een bepaalde betekenis?... Staan ze allebei voor 'vrouw'-zijn, bijvoorbeeld, enzovoorts.
- Zo merken we, bijvoorbeeld, dat Jezus en Maria met de heupen tegen elkaar zitten, waardoor er een V-vorm ontstaat. De vorm van een kelk, maar ook het symbool van het vrouwelijke. De 'V' staat dan ook voor het woordje 'vagina', maar is eveneens het symbool van de ontvankelijke moederschoot. De omgedraaide 'V' daarentegen, de 'V' op zijn kop, staat dan weer voor het mannelijke symbool. Van zodra ze beiden verenigd zijn, verkrijgen we de zogenaamde Davidster: het symbool van boven en beneden, het mannelijke en het vrouwelijke. In de Arabische mystiek was het het zegel van koning Salomo.
- De positie van Jezus en de geliefde apostel vormt samen de letter 'M'. Die M kan staan voor Maria, de moeder van Jezus, maar ook voor Maria Magdalena, maar ook voor Matrimonium, het getrouwd zijn.
- De kleuren van de kleding van Jezus en de persoon die rechts van hem zit zijn opvallend. De rechterzijde van het gewaad van Jezus is rood. De linkerzijde van de kleding van Johannes/Maria/Maria Magdalena is ook rood. Hierdoor lijkt het alsof Leonardo er ons op wijst dat ze bij elkaar horen. In beide gevallen zijn de andere zijden blauw.

En, zoals we reeds vermeldden: wie zit er aan de rechterhand van Jezus? Johannes? Maria, de moeder van Jezus? Of Maria Magdelena?... Bekijk eens het volgende zeer kort, maar Interessant filmpje, waarin gezinspeeld wordt dat het niet Johannes is die aan de rechterhand van Jezus zit, maar Maria Magdalena.
En, ter vergelijking geven we hierna twee foto's van afbeeldingen weer, beiden door Leonardo da Vinci geschilderd. Eén van Johannes (of Maria Magdalena?) aan de linkerkant, en op de rechterzijde die van de Maagd Maria, genomen uit een ander schilderij: 'Virgin of the Rocks'... Als de rechtse foto ietwat naar links kantelt, zie je dan ook de overeenkomsten met die aan de linkerzijde? Bijna identiek, nietwaar?


Het hieronder afgebeelde schilderij, 'Virgin of the Rocks', werd door da Vinci geschilderd om een altaar te versieren in een kapel in Milaan. Er bestaan twee versies van. Eentje, die in 1508 in de kapel werd geplaatst, hangt nu in Londen, het andere is te zien in het Louvre in Parijs.

De grote moeilijkheid is, dat we met veronderstellingen zitten opgeschept. Het zou zeer goed kunnen dat Leonardo da Vinci op zijn werken mannen een vrouwelijk gelaat gaf. Men vermoedt, bijvoorbeeld, dat hij homoseksueel was, hetgeen vele dingen zou kunnen verklaren.
Leonardo schijnt nooit een intieme relatie gehad te hebben met een vrouw. In 1476 werd hij anoniem beschuldigd van homoseksuele contacten met een 17-jarig model, de notoire prostituee Jacopo Saltarelli. Dit gebeurde in die tijd wel vaker en is vermoedelijk een vorm van laster geweest. Samen met drie anderen werd Leonardo bij gebrek aan bewijs vrijgesproken van een aanklacht wegens homoseksueel gedrag, maar allen werden nog wel enige tijd in de gaten gehouden door de "Nachtagenten" van Florence, een soort zedenpolitie.
In elk geval: de waarheid zullen we nooit weten, maar moet dat wel? Enerzijds hebben we de mens-als-kanaal - in dit geval een kunstschilder - en anderzijds hebben we Leonardo-de-mens.