ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Tibetaanse boeddhisten zijn ook maar doodgewone mensen

Wegens het feit dat de 17de karmapa Thaye Dorje is gehuwd, is hij monnik-af.
door Tsenne Kikke - zondag 2 april 2017 19:49

"Want Tibetaanse boeddhisten zijn precies als mensen!
Met dezelfde mensenwensen!
En dezelfde mensenstreken!
Dat staat allemaal in de krant
van Fabeltjeskrant, van Fabeltjesland
van Fabeltjesland!"

Geef de gehele mensheid nog minstens een duizendtal jaren de tijd om zich te kunnen ontdoen van de overdrachtelijke, fabelachtige verhalen over geesten, spoken, engelen, duivels, goden, pausen, lama's, verlichte meesters, religieuze leiders, en zo meer.

Vandaag de dag hebben miljarden mensen nog sterke behoefte aan 'verlichte' geestelijke leiders, waaronder pausen, lama's, karmapa's, goeroe's, en zo meer. En, indien je nog op zoek bent naar de een of andere godsdienst heb je nog immer keuze uit een 4.000-tal ervan. Hopelijk worden die allemaal ooit tot één herleid.

Geef de gehele mensheid daarvoor nog minstens een duizendtal jaren de tijd om zich ondertussen te kunnen ontdoen van de overdrachtelijke gebruiken, rituelen en geloofsovertuigingen waarvan sommige uit enkele duizenden jaren vóór onze jaartelling dateren.

Wel zijn er nu al piepkleine veranderingen aan het plaatsgrijpen, waardoor de allereerste afbrokkelingen duidelijk zichtbaar zijn.

Wegens een tekort mogen mannen, die ooit gehuwd zijn geweest, misschien priester worden - en, 'verlichte Tibetaanse meesters' huwen, publiceren het 'heuglijke nieuws' op hun website, en geen volgeling die er zich aan stoort, noch een haan die erom kraait.

Toegegeven: waarom zichzelf eraan storen? Vooral niet, omdat men zich vandaag de dag toch niet meer herinnert waarom geestelijken, zelfs in zwakke momenten, nooit of te nimmer seks met iets of iemand anders mogen hebben.

Ditmaal was het de beurt aan de 34-jarige zeventiende Karmapa Thaye Dorje, die in 2003 zelfs tot ‘Groot Tantra Meester’ werd uitgeroepen.

De karmapa's

De gyalwa karmapa, vaak gewoonweg 'karmapa' genoemd, is het hoofd van de karma kagyü, één van de vier belangrijkste scholen binnen het Tibetaans boeddhisme, en hij is eveneens een tulku, ofwel een lama, 'die bewust reïncarneerde om gelovigen te leiden op het Pad naar Verlichting'.

De karmapa is ook de bezitter van de Zwarte Kroon,'shwa-nag' in het Tibetaans. Deze kroon werd ooit gemaakt uit de haren van 100.000 dakini's (vrouwelijke luchtgeesten), maar is onzichtbaar voor ons oog. Van die onzichtbare kroon wordt verondersteld dat het een krachtveld uitstraalt, en alleen zichtbaar is voor mensen 'die geestelijk op een zeer hoog niveau' staan.Natuurlijk zijn er mensen die nog in die onzin geloven. Vooral de dragers van de verstoffelijkte kroon. Daarmee bedoel ik: de karmapa's.

Vergelijk het zo'n beetje met het sprookje 'De nieuwe kleren van de keizer', waarin wordt verhaald hoe een keizer erg op zijn uiterlijk was gesteld. Zijn kleermakers maakten steeds duurdere gewaden, maar de keizer raakte steeds sneller verveeld. Uiteindelijk wilde hij iets heel bijzonders en beval zijn kleermakers een gewaad te maken van 'de stof die niet bestond'.

Daarop kwamen er een paar rondreizende kleermakers aan het hof die zeiden helemaal aan zijn wensen te kunnen voldoen. Zij hadden een uniek, nog nooit vertoond concept: een stof die alleen zichtbaar was voor slimme mensen. In werkelijkheid waren het natuurlijk oplichters, want zo'n stof bestaat nooit, maar de kleermakers vertrouwden erop dat niemand zou durven erkennen dat hij/zij de stof niet zag - uit angst voor dom uitgemaakt te worden. Maar in het geval van de karmapa werd er dan toch maar een zichtbare kopij van gemaakt...

In een speciale berging van het Karma Kagyu klooster in Rumtek, Sikkim (India), bevindt zich de kopij van die onzichtbare Zwarte Kroon, en wel in een zwarte, met zijde beklede hoedendoos. Deze fysieke kroon werd voor Deshin Shegpa (1384 - 1415), de 5de karmapa, gemaakt; dit, op suggestie van de Chinese keizer Yung Lo als geschenk voor diens bezoek. Hij dacht dat het volk er meer profijt uit zou halen indien het een stoffelijke gelijkenis van de wezenlijke vorm ervan zou kunnen aanschouwen. Maar, ik ben aan het afdwalen...

Het 'heugelijke nieuws' waarvan sprake was afkomstig van die 17de karmapa. Trinley Thaye Dorje maakte 5 dagen geleden, aan al wie het lezen wilde, bekend dat hij met zijn jeugdliefde, de 36-jarige Rinchen Yangzom, in het gezelschap van een kleine, besloten kring was gehuwd. Het koppel kent elkaar al meer dan negentien jaar, en 'hun vriendschap groeide uit tot een speciale, spirituele band...,’ klonk het. Of ze ja dan neen nog maagd was, werd niets vermeld. Maar, is dat voor iets van belang? In elk geval zal geen één van zijn volgelingen hem die vraag durven stellen - want, het zou een 'domme' zijn.

Uiteindelijk deed de 15de karmapa, een zekere Khakyab Dorje (1871 - 1922), dat ook. Hij werd de vruchtbare vader van drie zonen - en, als hij dat mocht, mogen anderen het ook, nietwaar?

Zijne Heiligheid aan het woord ...

Een karmapa twistpunt

Nadat de 16de karmapa was overleden, moest er dus een 17e worden aangesteld, maar volgelingen waren het niet eens over wie dat zou zijn. In de vroege jaren 1990 waren de twee belangrijkste kandidaten Ogyen Trinley Dorje en Trinley Thaye Dorje.

De 14e Shamarpa erkende Trinley Thaye Dorje als de 17e Karmapa, terwijl anderen voor Ogyen Trinley kozen, net als de Dalai Lama en de meeste senior monniken van de Karma Kagyu school.

Beide kandidaten ondergingen in 1994 inhuldigingceremonies, en elk van hen werd door hun respectieve volgelingen beschouwd als de 17e Karmapa, zijnde: de reïncarnatie van de oorspronkelijke Karmapa Lama. Een minderheid van de Karma Kagyu aanhangers erkennen beide kandidaten als legitieme incarnaties van de vorige Karmapa.

Maar, nu dat Trinley Thaye Dorje monnik-af is, bestaat de kans dat er meer aandacht naar Ogyen Trinley Dorje zal uitgaan. Doch, zoals ik reeds eerder vermeldde, worden in het Tibetaans boeddhisme nog meerdere titels betwist. In 1995, bijvoorbeeld, verkoos de atheïstische Chinese regering een jongetje uit om de huidige Dalai Lama op te volgen, die - op zijn beurt - ook reeds een waardige opvolger heeft uitgekozen... Wie van beide zal men in de toekomst gaan aanbidden, weet ik niet.

Op de vraag: "Wat zijn volgens jou de positieve en negatieve effecten van deze Karmapa controverse op de westerse studenten van de Karma Kagyu school?", reageerde Tomek Lehnert, onder andere, met:

"Een aantal beoefenaars verloren hun vertrouwen in het boeddhisme in het algemeen. Een aantal van hen konden niet inzien dat boeddhisten – hoe hooggeplaatst ze ook mogen zijn – nog geen gerealiseerde Boeddha's zijn. Toen het conflict uitbrak waren een aantal westerse studenten teleurgesteld of voelden zich zelfs verraden door hun Tibetaanse leraren. Dit heeft bij sommigen geleid tot het herzien van de waarden in hun leven. Kritisch bezien, werden een aantal beoefenaars sceptisch of cynisch ten aanzien van het boeddhisme – zij hebben de baby met het badwater weggegooid.

Sommige westerse studenten, maar ook oosterse, verloren op slag hun redelijkheid en gezonde verstand zodra ze hun keuze van de Karmapa gingen verdedigen. Fanatiek gedrag kreeg de overhand. De fascinatie voor Tibet en de Tibetaanse lama's die een potente bron van inspiratie was, was in sommige gevallen totaal verdwenen. Een aantal beoefenaars zijn doorgeschoten naar het andere uiterste door alles te verwerpen wat een Tibetaans of oosters stempel heeft.

Het conflict heeft het Tibetaans boeddhisme gelijkgeschakeld met andere, door schandalen getekende spirituele groepen en sekten. Het conflict bevestigt de algemene visie dat als het op spiritualiteit aankomt – vooral oosterse – geld, macht en controle over de volgelingen er het meest toe doen.

Het conflict zou ertoe kunnen leiden dat de student het slechte gedrag van zijn of haar leraar vergoelijkt, of overneemt.

Op politiek niveau heeft het conflict de Tibetanen verder uiteen gedreven, en dat was koren op de molen van de Chinezen. Het kan de politieke positie van de Dalai Lama hebben verzwakt in zijn onregelmatige onderhandelingen met de communistische Chinezen. Het meest schadelijk is dat de communistische Chinezen het voor elkaar hebben gekregen om mee te werken aan de herkenning van een Tibetaanse reïncarnatie op het hoogste niveau. Dat is een gevaarlijk precedent voor de toekomst. Op persoonlijk niveau zijn er in een aantal – op zichzelf staande gevallen – vriendschappen in rook opgegaan. Dit was echter eerder uitzondering dan regel. De mensen die aan beide kanten van het conflict kwamen te staan, waren om te beginnen al heel verschillend."

De rest van zijn tekst kan je lezen via deze link.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht