ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De duivel te slim af zijn

Originele titel: Outwitting the Devil

Napoleon Hill

De duivel te slim af zijn Type: Hardcover
Uitgever:
Gewicht: 485 gram
Aantal Pagina's: 272
ISBN: 90-4701-572-X
ISBN-13: 978-90-4701-572-7
Categorie: Lifestyle
Richtprijs: € 24,99

Korte Inhoud


Waar Hill in zijn everseller 'Think and Grow Rich' de stappen beschrijft die hem financieel succes brachten, laat hij in dit boek zien welke geestestoestand daarvoor nodig was.

'De duivel te slim af zijn' schreef hij in 1938, maar het werd destijds te controversieel gevonden voor publicatie en is pas recent herontdekt. Desondanks is het verrassend actueel. Niet voor niets is het boek dan ook een succes bij een nieuwe generatie lezers die opgroeit met een onzekere toekomst.

Uittreksel


Hoofdstuk een

Mijn eerste ontmoeting met Andrew Carnegie

En de invloed ervan op mijn leven


Het is al meer dan vijfentwintig jaar de belangrijkste missie in mijn leven om de oorzaken van mislukking en succes te identificeren en te bundelen tot een filosofie van succes met de bedoeling anderen te helpen die niet de aandrang hebben om dit onderzoek te verrichten of daartoe niet in staat zijn.

Mijn inspanningen begonnen in 1908 na een interview met de inmiddels overleden Andrew Carnegie.*

Ik vertelde de heer Carnegie openhartig dat ik van plan was rechten te gaan studeren en mijn studie wilde financieren door succesvolle mensen te interviewen om te ontdekken hoe zij hun succes hadden bereikt, hun verhalen op te tekenen en de interviews te verkopen aan tijdschriften.

Aan het einde van ons eerste gesprek vroeg de heer Carnegie of ik het lef had om in te gaan op een voorstel dat hij me wilde doen. Ik antwoordde dat lef mijn beste eigenschap was en dat ik mijn uiterste best zou doen om zijn voorstel uit te voeren.

Hij zei: "Dat idee van je, om verhalen te schrijven over succesvolle mensen, is tot op zekere hoogte een prima idee dat ik je niet uit het hoofd zal praten. Maar als je iets van blijvende waarde wilt doen, niet alleen voor de mensen van nu maar ook voor het nageslacht, zou je de tijd moeten nemen om de oorzaken van succes en falen te ordenen.

Er zijn miljoenen mensen die geen flauw idee hebben van de oorzaken van succes en falen. Ze willen het dolgraag leren, maar er zijn geen leraren. Scholen en universiteiten doceren nagenoeg alles, maar niet de grondslagen van individueel succes. Ze verlangen van jonge mannen en vrouwen dat ze zich vier, soms zelfs acht jaar lang ingraven in universiteiten die het contact met de echte wereld zijn kwijtgeraakt. Ze verwerven daar abstracte kennis, maar leren niet wat ze later met die kennis kunnen doen.

De wereld heeft behoefte aan een praktische, begrijpelijke, op feiten gebaseerde filosofie van succes die is ontleend aan de ervaringen van mensen die zijn verbonden aan de grote universiteit van het leven. Filosofen houden zich niet bezig met de filosofie die ik voor ogen heb.

Als deze wereldwijde behoefte je aanspreekt, zou het dan mogelijk zijn dat de compositie van zo'n filosofie je meer tot eer strekt dan een carrière als advocaat? We hebben genoeg advocaten, maar er is een schromelijk tekort aan filosofen die mensen de kunst van het leven kunnen bijbrengen.

Er ligt hier een mogelijkheid voor een ambitieuze jonge vent als jij; maar ambitie alleen is niet voldoende voor deze taak, die ook moed en vasthoudendheid vereist.

Je zult er minimaal twintig jaar onophoudelijk mee bezig zijn. Je zult in die periode je inkomen moeten halen uit een andere bron, want een onderzoek als dit is nooit meteen winstgevend. Het is niet ongebruikelijk dat mensen die dergelijke bijdragen aan de samenleving leveren pas honderd jaar na hun dood erkenning krijgen voor hun werk.

Als je deze uitdaging aangaat, interview dan niet alleen de enkelen die zijn geslaagd, maar ook de velen die zijn mislukt. Het klinkt misschien vreemd, maar je zult meer leren over hoe je kunt slagen van de mislukkelingen dan van mensen die we als succesvol bestempelen. Ze kunnen je leren wat je niet moet doen.

Maak een zorgvuldige analyse van duizenden mensen die gelden als mislukkelingen. Ik doel met die term op mensen die als hun levenseinde nadert teleurgesteld zijn omdat ze niet de doelstellingen hebben bereikt die ze met hart en ziel hebben nagestreefd.

Tegen het einde van je onderzoek zul je iets ontdekken wat je versteld zal doen staan. Je zult ontdekken dat de oorzaak van succes niet los kan worden gezien van de mensen; het is een kracht die zo ondefinieerbaar is dat de meeste mensen er geen oog voor hebben, een kracht die we 'de andere zelf' zouden kunnen noemen.

Het is opvallend dat die andere zelf zijn invloed zelden laat gelden en zich zelden manifesteert, behalve ten tijde van bijzondere noodgevallen, als mensen zich door tegenslagen en tijdelijke nederlagen gedwongen zien hun gewoonten aan te passen en hun intelligentie aan te spreken om een oplossing te vinden voor hun problemen.

Mijn ervaringen hebben me geleerd dat een man het succes het dichtste nadert op momenten waarop hij ten prooi valt aan wat hij als mislukking definieert, want juist dan wordt hij genoodzaakt om na te denken. Als hij logisch en vasthoudend nadenkt, zal hij inzien dat wat hij mislukking noemt meestal slechts een signaal is dat hij zich moet herbewapenen met een nieuw plan of project. De meeste echte mislukkingen komen voort uit de beperkingen die mensen zichzelf opleggen. Als ze de moed hadden om alsnog een stap verder te gaan, zouden ze hun vergissing inzien."

Deze woorden van de heer Carnegie waren bepalend voor mijn leven en gaven me de missie waaraan ik nu al een kwart eeuw mijn energie ontleen. En dat terwijl ik slechts een vaag idee had van wat hij bedoelde met 'de andere zelf'.

Ik heb tijdens mijn onderzoek naar de oorzaken van succes en falen meer dan 25 000 mannen en vrouwen mogen analyseren die te boek stonden als mislukt, en meer dan 500 die als succesvol golden. Het is inmiddels al talloze jaren geleden dat ik mijn eerste glimp opving van die andere zelf waarover de heer Carnegie had gesproken. Ik deed die ontdekking zoals hij had voorspeld na twee belangrijke keerpunten in mijn leven, noodgevallen die me dwongen oplossingen te bedenken voor problemen van een omvang die ik nog nooit was tegengekomen.

Ik zou willen dat het mogelijk was om deze ontdekking te beschrijven zonder gebruik te maken van het persoonlijk voornaamwoord, maar dat is onmogelijk omdat die ontdekking niet kan worden losgekoppeld van de persoonlijke ervaringen waaruit ze voortkwam. Om het hele verhaal te vertellen moet ik teruggaan naar het eerste van die twee scharniermomenten en u stap voor stap leiden in de richting van mijn ontdekking.

De verzameling van de data waaruit de zeventien principes van succes en de dertig belangrijkste oorzaken van falen werden samengesteld, vergde vier jaar onderzoek, dus we zullen nu beginnen met de twee keerpunten in mijn leven die me lieten kennismaken met mijn andere zelf.

Ik had besloten dat ik mijn taak, de compositie van een volledige filosofie van persoonlijk succes, had voltooid. Dat had ik verkeerd gezien. In feite was mijn werk nog maar net begonnen. Ik had het raamwerk van een filosofie gebouwd door de zeventien principes van succes en de dertig oorzaken van falen te formuleren, maar dat raamwerk moest nog worden bekleed met toepassingen en ervaringen. Het moest een ziel krijgen om mensen de moed en inspiratie te geven om hindernissen te lijf te gaan.

Ik ontdekte pas later dat de 'ziel' die nog moest worden toegevoegd pas beschikbaar werd nadat mijn andere zelf zijn opwachting had gemaakt als gevolg van de twee keerpunten in mijn leven.

Ik word gemotiveerd door onvrede

Ik had besloten mijn aandacht en eventuele vaardigheden in te zetten voor financieel gewin en koos voor de reclamewereld. Ik werd advertentiemanager voor de LaSalle Extension University in Chicago. Alles ging aanvankelijk goed, maar na een jaar kreeg ik een enorme hekel aan mijn werk. Ik nam ontslag.

Samen met de voormalige president van LaSalle betrad ik de wereld van de winkelketens. Ik werd directeur van de Betsy Ross Candy Company. Na een aantal conflicten met mijn zakenpartners keerde ik ook dat project de rug toe.

De reclamewereld lonkte nog altijd en ik probeerde mijn belangstelling op dat vlak te kanaliseren door een School voor Reclame en het Verkopersvak op te zetten als onderdeel van het Bryant & Stratton'Business College.

Dat verliep zonder problemen en we verdienden goed toen de Verenigde Staten in 1917 toetrad tot de Eerste Wereldoorlog.

* Amerikaans staalmagnaat en filantroop (1835-1919), die onder meer bijdroeg aan de bouw van het Vredespaleis in Den Haag.

Recensie

door Tsenne Kikke

Ontsluit de kracht van jouw eigen mindset met ‘De duivel te slim af zijn’, de lang verzwegen opvolger van ‘Think and Grow Rich’ van bestsellerauteur Napoleon Hill! Een echte aanrader! Meer info vind je op onze frontpagina.

Koop dit boek bij


Bestellen
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht