ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Vleugels

Achilles Cools

Vleugels Type: Paperback
Uitgever: Atlas
Gewicht: 340 gram
Aantal Pagina's: 208
ISBN: 90-450-1623-0
ISBN-13: 978-90-450-1623-8
Categorie: Vogels
Richtprijs: € 25

Korte Inhoud


In 'Vleugels' aanschouwt Achilles Cools met een persoonlijke en filosofische blik de natuur, en dan vooral vogels. Er zijn vlakbij ontelbare individuen, realiteiten en entiteiten, die allemaal hun verhaal hebben. Je hoeft geen verre reizen te ondernemen om de wereld te ontdekken en beter te begrijpen, als we verder kijken dan naar onszelf zien we de wereld. Er leeft zoveel om ons heen, met allemaal een individuele levenswandel. Vlakbij gebeurt het belangrijkste nieuws. En ook de mens is af en toe een boeiende soort, vooral als je hem bekijkt door de ogen van een dier.

Achilles Cools combineert in dit boek woord en beeld. Zijn pen en penseel zijn van dezelfde schriftuur, dezelfde puurheid. Steeds brengt hij diepgang, altijd is er die grote verrassing. Met deze vijftig korte teksten en vijftig schilderijen weet hij zijn omgeving in te lijsten.

Uittreksel


Blz. 9: Lieremannen

Op kilometers afstand waren ze te horen. Ieder voorjaar. De bolderende hanen met de witte staartroos. Staalblauwe heren met opgerichte schouder en een lierstaart. Ze pompten zich op als bodybuilders. Verscheen er een lady in streepjespak, dan wonden de macho's zich nog meer op, met kreten, sprongen en schijngevechten. Allemaal om indruk te maken, om de gunsten te winnen van de gecamoufleerde dames. Een kloeke haan wil altijd paarlustige hennetjes om zich heen lokken.

Ze showden steeds op hun vertrouwde baltsplaats, de hooggelegen plek, `het korrenlek', goed zichtbaar langs alle kanten. De lieremannen in actie op de heide. Gebolder en gesis. Ze draaiden rondjes, stampend met de poten. We zijn er dikwijls gaan kijken. We hebben ze onder onze ogen zien uitsterven.

De korhaan was lang de grote koning van de heide, maar is nu verslagen. In de jaren zeventig van de vorige eeuw begon het rap bergafwaarts te gaan. De heide werd grootschalig aangepakt: wegen, ruilverkavelingen, heideontginning en dennenakkers, vernietiging van akkeronkruiden, chemische gifstoffen over het land. Daarna kwamen de maïswoestijnen. Overal rechte slootjes, te diep voor overstekende kuikens. Ze geraakten niet bij de voertafels van akkertjes met fijne onkruidzaadjes. De hennen kregen de kuikens niet meer groot. Zo taai als volgroeide korhoenders zijn op het schraalste terrein, zo kwetsbaar zijn ze als pasgeboren kuikens.

Korhoenders waren al langer in aantal aan het minderen, omdat ze van koele zomers hielden. Naarmate klimaat en landschap veranderden, konden ze zich maar beter terugtrekken naar gebieden waar het koud bleef.

Hooggebergten of de noordelijke venen, waar nog voldoende korhoenvoedsel was: veenbessen, vossenbessen, bosbessen, rijsbessen, kraaiheibessen, heidelotjes, maar ook voldoende rust, want ze leefden altijd in onherbergzame gebieden die voor mensen moeilijk begaanbaar waren. Voor je het wist zakte je in het veen tot aan je schouders.

In de tijd van mijn grootvader namen de korren hier nog verrassend toe. Het gebolder klonk toen veelvuldig over de heide. Slordige akkertjes en grasveldjes vol kruiden waren er nog genoeg, er kwamen zelfs steeds meer bij. Schapen verdwenen uit de heide. Dat was gunstig. De heistruiken konden weer hoog opschieten en verwilderen. Er kwam weer dicht, oud heidestruweel, precies wat ze nodig hadden om hun nest te verbergen en hun kuikens op te laten groeien. Het korhoen had nog ruimte langs de wijde heide voor zijn kogelsnelle vlucht, waar zelfs een havik niet tegenop kon sprinten. Daarna kromp de heide zienderogen, jaar na jaar.

Korren zijn kranige vogels, die heel wat kunnen hebben voordat de doodsteek hen treft.

De oersterke korhoenders leefden hier lang, heel lang. Al in de steentijd zaten ze volop in onze streken. Duizenden jaren hielden ze stand. Precies tot aan mijn generatie. Wij hebben ze nog echt gezien, levend en wel. Het was een verouderde populatie die uiteindelijk onvruchtbaar werd. Ze legden nog wel eieren, maar geen enkel was nog levensvatbaar. Dan gaat het op het einde snel. De allerlaatste korhaan vonden we dood op een kale akker. Ik heb de ruig geschubde poten bewaard, als relikwie. Later heb ik er een ets van gemaakt met de poot als een opgestoken kruis.

Intussen is het korhoen zo goed als vergeten, jonge mensen hebben deze prins van de heide nooit gekend. Hij 'was'! Het 'is' is nu voorbij. Zo spreken we nu over hem. De lieremannen laten geen kreet meer horen. Soms loop ik nog door de heidevelden te dagdromen terwijl ik ineens het opwindende geluid meen te horen klinken. Gebolder vanaf de snelweg.

Recensie

door Tsenne Kikke
In 'Vleugels' trekt Achilles Cools met zijn vrouw Brénine het natuurreservaat de Liereman in. Het is lente en dat is voor vogels en vogelaar het hoogtepunt van het jaar. Hij hoeft geen verre reizen te maken om de wereld te leren begrijpen. In zijn achtertuin vindt hij de meeste antwoorden.

'In de Liereman zijn overal plekken om op je tenen te lopen, om je met open ogen te vergewissen van het vernieuwende om je heen. Het is zoeken naar sporen van de tijd die dit landschap hebben gemaakt tot wat het nu is. (.) Alles wat in de wereld gebeurt, gebeurt ook hier.'

Cools mag zich gelukkig prijzen dat hij aan de rand van een natuurreservaat woont, maar anderzijds is iemand, die zo begaan is met alles wat zich om hem heen in de lucht en op de grond afspeelt, daar prima op zijn plaats.

Vanaf de heide komt hij met Brénine, zijn engelbewaarder, aan wie hij het boek opdraagt, bij een uitkijkpunt over weide en water. Zij treffen daar bekenden zoals Frans, een doorgewinterde vogelaar die zijn hele leven al buiten is, 'zoals te zien is aan zijn bruingetinte huid die fel afsteekt tegen zijn grijze haren'. Marc vertelt over een klapekster, die ergens moet rondvliegen. Cools en zijn vrouw gaan naar hem op zoek. Tijdens een pauze liggen ze op hun rug naar de wolken te kijken. Brénine ziet een vrouwelijke gestalte in een wolk en dat leidt tot een diepzinnige discussie over de meerwaarde van het vrouwelijke in vergelijking met het mannelijke. Op de terugweg zien ze de klapekster en voldaan keren ze huiswaarts.

De vergankelijkheid is een belangrijk onderwerp in de beschouwingen. 'Als er één zuinig is op de dood, dan is het de natuur. Toch is daar niet anders dan sterven, maar wat ten dode opgeschreven staat, schept altijd nieuwe mogelijkheden. Het leven teert op de dood, daar kan het eenvoudig niet buiten. (.) Alles gaat zijn eigen gang, tot het kleinste toe om ten slotte uit te monden in het grote geheel.'

Cools spreekt met veel liefde over die natuur, over de vogels en hun liefdesleven, dat, behalve bij de tortels, vluchtig is. Hij kan lyrisch worden over de zang een boomleeuwerik en zich boos maken over het geknal tijdens de oudejaarsviering, over Nordic walkers die geen oog hebben voor de natuur en plezierjagers die op vogels schieten. Op het eind van zijn stukjes heeft hij soms een kwinkslag in petto net als de vink die zijn liedje met een vinkenslag beëindigt. Soms komt hij met een grappige anekdote zoals over twee uilenringers die zaten opgesloten in een kerk en voor geestverschijningen werden aangezien en daarom te middernacht maar besloten om de klokken te luiden.

Ook schrijft Cools over gewone vogels, zoals de merel, de vink, en vooral de kauw, die door velen rond het huis wordt gedoogd maar die hij als sociaal en schrander kenschetst. In de vlucht van een zwerm spreeuwen ziet hij een voorbeeld van collectieve intelligentie, in het lied van de geelgors herkent hij de eerste noten van de vijfde van Beethoven en van een zomerregen kan hij intens genieten.

Ook laat Cools de minder mooie dingen zien. Vaak gaat het dan om door de mens aangericht onheil: het laten verdwijnen van leefgebieden en vooral ook het niets ontziende verkeer.

Al de stukjes, die ongetwijfeld eerder als columns zijn verschenen, worden verlevendigd door prachtige illustraties van de hand van Cools.

'Vleugels' is met hart en ziel geschreven, het heeft een leerzame inhoud, en verleidt je bovendien om zo snel mogelijk de natuur in te trekken en de eigen ogen goed te gebruiken.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht