ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Museum Volkenkunde opent de tentoonstelling Helende Kracht

Op 12 juli opent Museum Volkenkunde de tentoonstelling 'Helende Kracht'.
door Tsenne Kikke - vrijdag 28 juni 2019 15:03

Museum Volkenkunde in Leiden opent op 12 juli de tentoonstelling 'Helende Kracht'. Op de website kan je het volgende lezen...

"Ieder mens streeft naar geluk en gezondheid. Zit je niet lekker in je vel, dan ligt een doktersbezoek voor de hand. Tegelijk wenden steeds meer mensen zich tot alternatieve behandelmethodes die als healing bekend staan. Het aanbod is enorm: van orakelkaarten, ayahuasca en winti, tot sjamanen en heksen. Met een bezoek aan 'Helende Kracht' kom je meer te weten over dit intrigerende onderwerp, de wereldwijde behandelmethodes en bijzondere voorwerpen die worden gebruikt."

"Zo tref je in de tentoonstelling magische buidels vol geneeskrachtige stoffen, betekenisvolle sieraden en sjamanenmantels. Ook is er een scala aan amuletten uit de hele wereld: van Groenland tot Pakistan en van Mexico tot Tibet. In 'Helende Kracht' maak je kennis met de ideeën en behandelmethodes van verschillende healers. Het werk van beroemde kunstenaars, zoals Damian Hirst, Joseph Beuys en Marina Abramovic, die zich met dit thema hebben beziggehouden, is ook te bewonderen."

Museum Volkenkunde is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 - 17.00 uur. Gesloten op maandagen, 1 januari (nieuwjaarsdag), 27 april (Koningsdag), 3 oktober (Leids ontzet) en 25 december (1e kerstdag).

Entreeprijzen: Volwassene (vanaf 19 jaar): €15,00 - Jeugd (4 t/m 18 jaar): € 6,00 - Kinderen (t/m 3 jaar): Gratis.

Broer Scholtens van Kwakzalverij.nl publiceerde er het volgende artikel over:

Museum Volkenkunde promoot healing kritiekloos

Museum Volkenkunde komt in juli met de tentoonstelling Helende Kracht. Kwakzalvers krijgen ruim baan, wetenschappelijk weerwoord ontbreekt.

Museum Volkenkunde in Leiden verleent kritiekloos gastvrijheid aan kwakzalvers. Half juli opent het museum zijn poorten voor een nieuwe tentoonstelling over healing: Helende Kracht. De tentoonstelling geeft zonder enige kritische noot ruim baan aan kwakzalvers, aan healers met een eigen praktijk. In de vorm van video-interviews vertellen ze over hun helende aanpak.

Healing, kondigt het museum aan, is de verzamelnaam voor therapeutische behandelingen waarbij de balans tussen lichaam, geest en ziel voorop staat. Loopt het even niet zo lekker, dan zijn er naast doktersbezoek volop andere mogelijkheden om de balans te herstellen, zo stellen de samenstellers van de tentoonsteling. Ze hebben het in dit verband over orakelkaarten, ayahuasca, handoplegging, klankschalen en hypnotiserende troms tot en met sjamanen, heksen en voodoopriesters. Het aanbod is enorm, ontdekten ze. Healing, meldt het museum, is relatief nieuw in Europa. Vanaf de jaren ’80 is het in opkomst. Dit zou samenhangen met de stijgende populariteit van oosterse geneeswijzen en de opkomst van de new-age beweging.

De samenstellers beloven de bezoekers mee te nemen op een spirituele reis, langs een oude leren jas van een sjamaan uit Noordoost-Siberië (1800-1803), een Egungun bovenkostuum met masker uit Benin (2005) en een rotan priesterhoed uit Sulawesi (vóór 1884). Tussen deze cultuurhistorische voorwerpen komen echter ook hedendaagse kwakzalvers aan het woord. “Healers die ertoe doen en die aanzien hebben”, zo prijst het museum hen aan. Kom te weten wat Coby Rijkers, de Wolderse heks beweegt, hoe kunstenaar Daan van Kampenhout zich in het sjamanisme heeft verdiept en wat Marian Markelo over winti te vertellen heeft. “Ontmoetingen die je raken”, belooft het museum.

Er is hier geen sprake van ironie, het museum is bloedserieus. De oude voorwerpen zijn vermoedelijk fascinerend om te zien, ze vormen een onderdeel van de wereldgeschiedenis. Maar waar is de kritische noot, waar is het interview waarin kwakzalversonzin uit heden en verleden en de verheerlijking van geneeskrachtige kruiden zijn werkelijke plaats wordt gegeven, de plaats die dit volgens de huidige (medische) wetenschap verdient? De Vereniging tegen de Kwakzalverij is niet om haar mening gevraagd.

Het museum begrijpt het punt dat de vereniging wil maken niet: hedendaagse kwakzalvers die ongebreideld mogen leeglopen in een serieuze tentoonstelling, zonder dat daar enige relativering, enige hedendaagse context aan is toegevoegd: wetenschappelijke kennis waaruit blijkt dat het kwakzalverij is.

Onbegrip

Het museum geeft blijk van totaal onbegrip. De woordvoerder meldt desgevraagd, na raadpleging van de conservators: “Wij signaleren dat er ondanks harde wetenschap vandaag de dag de behoefte blijft bestaan de fysieke en mentale gezondheid op andere manieren aan te pakken. Zo brengt de tentoonstelling Helende Kracht hedendaagse healers onder de aandacht die zich hebben laten inspireren door culturen van over de hele wereld. De tentoonstelling Helende Kracht neemt de collectie van het museum telkens als basis. Wij propaganderen geen alternatieve geneeswijzen maar laten zien wat er zowel in traditionele culturen als in de westerse maatschappij speelt, dat er naast de wetenschap grote belangstelling bestaat voor een holistische benadering die mens en natuur als één geheel beschouwt. We signaleren wat er speelt in de samenleving en laten de roots zien. We contextualiseren”, schrijft het museum.

Een vreemde opvatting over contextualiseren, de kritiek is juist dat die hedendaagse context, die talloze brokken kennis anno 21ste eeuw over het onderwerp, in het geheel niet aan bod komt.

De healers die er volgens het museum “toe doen” zijn, gelovigen in natuurgeneeskunde en in helende hocuspocus-rituelen die genezing zouden afdwingen. In gewone mensentaal: kwakzalverij. We gaan ze even langs. De samenstellers van de tentoonstelling kunnen zich dan nog even achter de oren krabben. Ter info: het Museum Volkenkunde in Nederlands oudste universiteitsstad, is een rijksmuseum, het is sinds 1935 gevestigd in het voormalig academisch ziekenhuis.

Het museum, vol wetenschappelijke historie, interviewde voor zijn healing-tentoonstelling Coby Rijkers uit Waalre, die zich ook wel Wolderse Heks (Waalre) noemt. Ze is docente biologie en schei- en natuurkunde. Ze hangt echter ook een vreemd geloof aan, hekserij. Je kan bij haar een traditionele heksenopleiding volgen, op bachelorniveau. Cursisten krijgen les in handlezen, wichelen, pendelen en in kruidenkennis. Een kosteloze “inwijding” is in de prijs inbegrepen. Een vervolgmaster behoort eveneens tot de mogelijkheden. In maart dit jaar zijn er weer twee nieuwe groepen van start gegaan met hun cursus gekkigheid.

Sjamanisme

De tweede geïnterviewde healer is Daan van Kampenhout. Hij studeerde ooit beeldende vakken aan een hbo-lerarenopleiding. Kampenhout deed er niets mee, hij dook in het sjamanisme. Sinds 1987 is hij actief als trainer. Het woord ‘sjamaan’ komt uit de taal van een van de oorspronkelijke volken uit Siberië. Elke sjamaan had eigen hulpgeesten die hem/haar hulp boden bij het genezende werk, legt Van Kampenhout zijn huidige behandelwijze, trancegekte en healing, uit. Van Kampenhout is uitvinder van Systematic Ritual waarin hij sjamanistische rituelen combineert met het al even omstreden ‘familieopstellingen’, een curieuze trainingsvorm met (vermeende) familiepatronen als basis om “iemands gedrag” te sturen, te herkennen. Pseudopsychotherapie waarbij allerlei grenzen (van fatsoen, intimiteit, privacy) worden overschreden.

Ook zijn sjamaanmaat Marco Hadjidakis, met een winkel met bronzen sierraden in Den Haag, heeft de harten van de Leidse museumsamenstellers gestolen. Hadjidakis hangt een religie – de internationaal opererende Santo Daime-kerk aan rond het kruidenmiddel ayahuasca, een hallucinerende thee ervan – tripthee zou voor “spirituele zuivering” zorgen. Trauma’s zouden zo zijn te genezen, en drugs- en alcoholverslaafden zouden er mee geholpen worden. DMT (dimethyltryptamine), de werkzame stof in deze Braziliaanse slingerplant, staat op lijst 1 van de Opiumwet en is in Nederland verboden. Er kleven aan het gebruik ervan grote gezondheidsrisico’s en dus waarschuwt de medische wereld ervoor.

Het Museum Volkenkunde heeft verder nog verpleegkundige Marian Markelo geïnterviewd. Ze is al 35 jaar traditionele Winti-priesteres. Winti staat voor een Afro-Amerikaanse godsdienst uit Suriname, waarin onder meer “contact” wordt gemaakt met voorouders en bovennatuurlijke wezens. Ook wordt er gestoeid met kruiden uit het tropische oerwoud waaraan allerlei – onbewezen – gezondheidseffecten worden toegeschreven.

Bron: Broer Scholtens van Kwakzalverij.nl

Een beetje Zelfkennis

Voor elke pro bestaat er een contra, en elk menstype vindt wel de 'juiste' woorden teneinde zijn vastgeroeste, persoonlijke geloofsovertuigingen te rechtvaardigen. Ter herhaling....

De meeste mensen die je in jouw leven tegenkomt, zijn op het peil blijven staan waarop zij werden geboren.

Mens nummer 1.1 is de mens bij wie het zwaartepunt van zijn psychische leven ligt in het bewegingscentrum. Het is de mens van het fysieke lichaam, de mens in wie de bewegings- en instinctfuncties voortdurend de overhand hebben op de emotie- en denkfuncties.

Mens nummer 1.2 staat op hetzelfde peil van ontwikkeling, maar bij hem ligt het zwaartepunt van zijn psychische leven in het emotiecentrum; de mens dus bij wie de emotiefuncties de overhand hebben op alle andere: de gevoelsmens, de emotionele mens.

Mens nummer 1.3 staat ook op hetzelfde ontwikkelingspeil, maar bij hem ligt het zwaartepunt van zijn psychische leven in het intellectcentrum; met andere woorden, de mens in wie de denkfuncties de overhand hebben op de bewegings-, instinct- en emotiefuncties: de verstandsmens, die overal een theorie voor heeft en altijd uitgaat van verstandelijke overwegingen. De mens, die over allerlei dingen filosofeert, maar niet bekwaam is om die dingen in de praktijk uit te voeren.

Zo kan er worden gezegd dat er een weten nummer 1.1 bestaat; een weten, dat gebaseerd is op nabootsing of op instincten, of dat uit het hoofd is geleerd, ingepompt of ingestampt. Een mens nummer een, indien hij werkelijk een mens nummer een in de volle zin van het woord is, leert alles aan als een papegaai of een aap.

Het weten van mens nummer 1.2 is enkel het weten van wat hij prettig vindt; wat hij niet prettig vindt, wil hij niet weten. Altijd en in alles wenst hij iets prettigs. Of, als hij ziek is, wil hij omgekeerd enkel weten wat hij niet prettig vindt, wat hem afstoot en wat angst, afschuw en walging in hem oproept.

Het weten van mens nummer 1.3 is een weten gebaseerd op subjectief logisch denken, op woorden, op letterlijk begrip. Het is het weten van boekenwurmen, van schoolse geleerden. Mensen nummer drie hebben bijvoorbeeld geteld hoeveel maal iedere letter van het Arabische alfabet in de Koran voorkomt en hebben daarop een heel stelsel van Koran-interpretatie gebouwd.

Het is precies zo met het 'zijn'. Er is het 'zijn' van mens nummer 1.1, dat wil zeggen: het 'zijn' van een mens die volgens zijn instincten en gewaarwordingen leeft; het 'zijn' van mens nummer 1.2, dat wil zeggen het 'zijn' van de emotionele, de gevoelsmens; het 'zijn' van mens nummer  1.3: de rationele, theoretische mens, enzovoorts.

Kortom: Aanvaard en begrijp het huidige niveau van 'zijn' van elk menstype,  - waaronder jezelf - en geef de gehele mensheid nog een duizendtal jaren de tijd om tot 'volwaardigheid' uit te groeien. Simplistisch uitgebeeld...

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, gespecialiseerd in Zelfkennis -

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voel je je geroepen om Spiritualia te sponsoren?

Het kan al vanaf 1 euro. Meer info, of interesse?.... Klik op deze link.

- Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf gratis via Zoek&Vind aanmelden.

- En, je kunt je ook als eclecticus inschrijven! -

(Meer info daarover ?)

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht