ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Roger Raveel: een schilder, die de wereld van Ware Kunst geweld aandeed?

Roger Raveel. Ik had nog nooit iets over hem gehoord of gelezen. Maar nu hij zopas overleden is en kranten en TV-programmas' zoveel aandacht aan hem besteedden, kwam ik op de idee iets meer over hem aan de weet te komen.
door Tsenne Kikke - zaterdag 2 februari 2013 6:37

De schilder Roger Raveel is op 30 januari 2013 overleden. Hij werd bijna 92 jaar. Naar het schijnt was hij geen gewone schilder, maar dé schilder van België. Overal wordt hij door kunstkenners opgehemeld. Ook in het bui­ten­land staat zijn werk hoog aan­ge­schre­ven. Een reden temeer om zijn kunstwerken te bewonderen en er een beetje aandacht en tijd aan te besteden. Geniet ervan!



En?... Wat dacht je ervan? Ik ben geen 'kunstkenner', zoals een Jan Hoet, bijvoorbeeld, maar ik kan wel Kunst van kunst en kunstig van kitsch onderscheiden.

Wat de werken van Roger Raveel betreft... Als graficus was hij steengoed, maar moest er een Leonardo Da Vinci naast mij staan, zou hij beamen dat het eerder kitsch is dan kunst met een kleine letter. En dan ben ik nog diplomatisch - want, ik wenste het woordje 'rommel' uit te typen. Reeds in 1963 werd hij in het programma Echo op de korrel genomen - en, mijns inziens - heeft Raveel er over de periode van tijd geen lessen uit getrokken.

Uiteindelijk veroordeel ik de schilder niet. Eenieder schildert hoe en wat hij zelf maar wil. Toen ikzelf een jaar of 14 was, schilderde ik ietwat beter, maar niet zoveel beter. Wél klaag ik in wezen het bewustzijnsniveau van sommige zogenaamde 'kunstkenners' aan. Eénogen, in het Land der Blinden. Maar anderzijds geef ik toe dat ze passen in deze knettergekke wereld.

Doch, nogmaals, ik ben geen 'kunstkenner'! Indien van toepassing: vergeef mijn Onwetendheid...

Commentaar


Gepost op: 2/02/2013 16:01:08

Ik ben een kunstliefhebber, maar moderne kunst kan mij zelden bekoren. Ik heb verschillende musea en tentoonstellingen bezocht en in iedere grote kunstmusea in een grote wereldstad is natuurlijk een afdeling moderne kunst. Zo heb ik ooit het openluchtmuseum in Middelheim bezocht en ik verbaasde mij over de absurditeit van wat er werd tentoongesteld. Er waren enkele werken waarmee ik mij kon verzoenen, maar van het overgrote deel vroeg ik mij af hoe het mogelijk was dat een musea dergelijke werken aankocht. En dat gevoel heb ik telkens nadat in een tentoonstelling heb bezocht over hedendaagse kunst. De kunst zit naar mijn gevoel niet in het kunstobject zelf, maar in het feit dat de kunstnaar erin geslaagd was zijn werk(en) verkocht te krijgen of tentoon te stellen.      

Als ik dan lees dat Raveel via zijn asburde schilderkunst de mens wil wakker maken en ik bekijk zijn kunstwerken, dan ontgaat het mij hoe deze werken die mogelijk ook maar enigszins kunnen bezitten. ‘Het Laatste Avondmaal’ van Da Vinci bezit die kwaliteit, maar dan nog maar enkel en alleen voor die mensen die het schilderij kunnen ‘lezen’, want als ik luister naar de op media vastgelegde begeleidende commentaar die ‘specialisten’ hebben gegeven over (de replica) dit schilderij dat zich bevind in de Abdij van Tongerlo, dan kan ik alleen maar vaststellen dat het hen ontgaat waar het werkelijk omgaat.

Het bedroevende is dat vele van deze hedendaagse schilders de nodige techniek hebben om bijvoorbeeld realistisch te schilderen, maar dat ze dan uiteindelijk besluiten om hun eigen originele stijl van kinderlijk absurdisme te ontwerpen. Het is kunst die volgens mij nooit de tand des tijd zal doorstaan, maar hoogstens in de toekomst nog als een onbegrijpelijk geschiedkundig curiosum van een verdwaalde generatie kunstenaars aan bod zal komen.

Het is geen valse bescheidenheid als ik zeg dat het mij geen enkele moeite zou kosten om kunst zoals die van Raveel en vele andere soortgelijke kunstenaars, te produceren. Maar ik heb er het nodige lef niet voor en zou mezelf een opportunistische bedrieger vinden. Hiermee wil ik niet wil zegen dat Raveel en die anderen noodzakelijkerwijs opportunistische bedriegers zijn. Ze bedriegen gewoon zichzelf maar zien dat natuurlijk niet zo. Ik weet dat je jezelf in anderen moet trachten te verplaatsen wil je hen enigszins kunnen begrijpen, maar in dit geval vind ik dit een brug te ver. Van een kind kan ik begrijpen waarom zijn expressie met potlood, verf of wat dan ook een gebrek aan talent of oefening laat zien, maar voor een volwassene die zich een groot kunstenaar noemt en zich om welke reden ook op dergelijk kinderlijke absurde wijze uitdrukt, voel ik niet de behoefte me in deze geest te verplaatsen.

Ik zou een schilderij van Raveel nog niet gratis willen omhoog hangen. Ik besef dat mijn uitspraak vele gemoederen zal verhitten en dat de reacties niet mals zullen zijn, tenminste als dit nieuwsbericht en commentaar onder hun ogen komt. Het lijkt erop dat kunstcritici zich niet meer onbevangen durven uitspreken over dergelijke kunst omdat er een zogenaamd intellectueel klimaat rond dergelijke werken is geschapen dat onterecht is, maar niemand durft dat te zeggen om niet als dommerik te moeten doorgaan die niets van hedendaagse kunst begrijpt. Wel, in dat geval durf ik te zeggen dat ik graag voor dommerik doorga en als een moderne soort Sint- Sebastiaan uw pseudo intellectuele pijlen in ontvangst zal nemen.               

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht