ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Weg van God

Kolet Janssen

Weg van God Type: Hardcover
Uitgever:
Gewicht: Onbekend
Aantal Pagina's: 335
ISBN: 90-7794-237-8
ISBN-13: 978-90-7794-237-6
Categorie: Kalenders
Richtprijs: € 26,25

Korte Inhoud


Weg van God geeft je de kans om af en toe even stil te staan en op adem te komen. Om mee na te denken over herkenbare vragen over goed en kwaad, over leven en dood, over geloof en zin. Weg van God is een bundel met korte meditaties:voor wie weg is van God in de ruimste zin van het woord. ?Weg? in de zin van ?helemaal gefascineerd?. Maar ook ?weg? in de betekenis van ?veraf, kwijt, verloren.? Het boekje volgt de 52 weken van het jaar en kan aan het ritme van n hoofdstuk per week gebruikt worden als een soort ?verdiepingskalender?. Elk hoofdstuk is op dezelfde manier opgebouwd: een citaat, een vraag over goed en kwaad, leven en dood, geloven en zin zoeken, een poging tot een antwoord, een passende Bijbeltekst, een stukje over de Bijbelfiguur uit de tekst, een feest en een gebed. Om zo maar ergens neer te leggen en ter hand te nemen als je eraan toe bent.

Uittreksel


Blz. 201: Is er leven na de dood?

Niemand kan op die vraag met zekerheid een antwoord geven. Als je ziet hoe schamel een lichaam achterblijft, nadat de levensgeest eruit geweken is, ben je geneigd te denken dat dit nu toch wel duidelijk het einde is. Tegelijk is de band die je voelt met mensen uit je omgeving die gestorven zijn, vaak zo sterk, dat het ondenkbaar is dat hieraan door de dood zomaar brutaal een einde komt.

Beide ervaringen zijn onderdeel van ons menselijke bestaan. Even sterk wisselen ze elkaar af en doen ze ons zweven tussen vertwijfeling en hoop.

Christenen geloven in een God van liefde. Met ons pover mensenverstand is het bijna niet te begrijpen dat hij van elke mens afzonderlijk houdt en voor hem het goede wil. Toch is het zo. Dat is de enige zekerheid die we hebben. Na de dood vangt die God ons op. Wat er met ons gebeurt, ligt in zijn handen. Misschien moeten we er verder ons hoofd niet te veel over breken en vertrouwen hebben dat wat hij met ons voorheeft, hoe dan ook het beste zal zijn.

Het is menselijk om op zoek te gaan naar concrete details: wat zullen we doen in de hemel? Is het er niet ontzettend saai? Zullen we de mensen die we gekend hebben terugzien? Enzovoort. We weten het niet.

Dat is soms frustrerend, maar er is niets aan te doen. We hebben een eeuwigheid om het te achterhalen.

Johannes 20,11-18 - De ontmoeting met de tuinman

Maria uit Magdala stond nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zich naar het graf, en daar zag ze twee engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus had gelegen.

'Waarom huil je?' vroegen ze haar.

Ze zei: 'Ze hebben mijn Heer weggehaald en ik weet niet waar ze hem naartoe gebracht hebben.'

Na deze woorden keek ze om en zag ze Jezus staan, maar ze wist niet dat het Jezus was.

'Waarom huil je?' vroeg Jezus. 'Wie zoek je?'

Maria dacht dat het de tuinman was en zei: 'Als u hem hebt weggehaald, vertel me dan waar u hem hebt neergelegd, dan kan ik hem meenemen.'

Jezus zei tegen haar: 'Maria!'

Ze draaide zich om en zei: 'Rabboeni!' (Dat betekent `meester'.)

'Houd me niet vast', zei Jezus. 'Ik ben nog niet opgestegen naar de Vader. Ga naar mijn broeders en zusters en zeg tegen hen dat ik opstijg naar mijn Vader, die ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is.'

Maria uit Magdala ging naar de leerlingen en zei tegen hen: 'Ik heb de Heer gezien!' En ze vertelde alles wat hij tegen haar gezegd had.

Recensie

door Tsenne Kikke
In dit boek bundelt de Vlaamse schrijfster Kolet Janssen 52 bezinningsteksten, één voor elke week van het kerkelijk jaar. Bij elke tekst krijg je eerst een citaat dat moet dienen als blikvanger. Daarna volgen enkele vragen over goed en kwaad, leven en dood, geloven en zin zoeken et cetera, die in een volgend deel betrokken worden op een Bijbeltekst. Die heeft dan weer betrekking op een bekende of minder bekende figuur uit het Oude of Nieuwe Testament, waarover de auteur toelichting geeft in korte, gevatte kaderteksten. Verder wordt ingegaan op een feest of gebruik uit de christelijke traditie of de andere grote godsdiensten. Die interreligieuze invalshoek is zeker bewonderenswaardig, maar helaas is de link met de rest van het hoofdstuk soms nogal willekeurig.

De hoofdstukken sluiten af met een gebed of psalm uit de Bijbel of andere geschriften (Augustinus, Moeder Teresa...). Achteraan volgt een bibliografie. Sfeervolle zwart-witfoto's verluchten het geheel. Een degelijk meditatieboek, waarin vooral de vele Bijbelcitaten voor het nodige fundament zorgen.

Vierkante hardcover in een handig zakformaat boordevol weetjes, nadenkertjes, kortom: een soort van encyclopedie met betrekking tot religie in het algemeen.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht