ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De marketing code

Originele titel: The marketing code

Stephen Brown

De marketing code Type: Paperback
Uitgever: Scriptum
Gewicht: 695 gram
Aantal Pagina's: 413
ISBN: 90-5594-450-5
ISBN-13: 978-90-5594-450-7
Categorie: Mystiek & Occult
Richtprijs: € 19,95

Korte Inhoud


In dit boek met de toepasselijke titel 'De Marketing Code', ontmaskert Stephen Brown het commerciële complot achter Dan Browns succesvolle theologische thriller. Het is schokkend, schandalig en heiligschennis: bijna net zo eng als het kapsel van Tom Hanks.

Het verrassende is dat 'De Marketing Code' in de stijl van Dan Brown is geschreven. Het is een roman en 's werelds eerste marketingthriller. Het gaat om een samenzwering in het hart van de marketingpraktijk een walgelijke samenzwering die niet alleen de consument aanzet om geld als heilig water uit te geven, maar ook banden heeft met de tempelierridders, de heilige graal en de beruchte marketingcampagne voor The Da Vinci Code. Onder het motto: 'Soms moet je over iemand heen lopen om binnen te lopen'.
Zo is er een hofkliek in het hart van het kapitalisme, een geheim genootschapschap dat de sleutel tot succes bewaakt. Voor de buitenwereld betogen de leden steun aan de consensus dat de klant koning is en meer van dergelijke clichés. Maar dat is slechts schijn. Onder elkaar zijn zij aanhangers van een tribale marketingcode, een mysterieuze manier van zakendoen die hen aan de top houdt en niet-ingewijden in de rode cijfers.
Maar de hofkliek wordt bedreigd. Haar geheim staat op de tocht. Er moeten maatregelen getroffen worden. De code dient geheim te blijven, zelfs als de toevallige ontdekkers, Brady en Magill, daarvoor de hoogste prijs moeten betalen. Kunnen Brady en Magill hun gruwelijke lot ontsnappen? Worden de geheimen van de hofkliek geopenbaard? Wie zijn de Marketing Illuminati? Wat is P4 en hoe wordt die beheerst door de beruchte Magister Templi van de hofkliek, professor Philip Kotier?

Uittreksel


Blz. 7: Dit boek is fictie. Dat wil zeggen, behalve de stukken die wél waar zijn. De plaatsen zijn precies zoals ze worden beschreven, met één evidente uitzondering. De samenzweringstheorieën kloppen tot in nagenoeg alle details, hoe bizar of wonderbaarlijk ze ook zijn. De markeringprincipes, hoewel overdreven, sluiten dermate naadloos aan bij de heilige schrift van het vak dat het verschil te verwaarlozen is. De personages, echter, zijn ofwel volstrekt verzonnen dan wel gefingeerde representaties van werkelijk bestaande mensen. Zij lijken op geen enkele manier op mensen die onder ons zijn of waren.

De personages in deze roman mogen dan bedacht zijn - het verhaal is dat zeker niet. Marketing is in essentie écht een samenzwering. Zoals een van de grote gangmakers ervan recentelijk nog eens onderstreepte: 'Soms moet je over iemand heen lopen om binnen te kunnen lopen.'

Recensie

door Tsenne Kikke
Stephen Brown is geen familie van Dan Brown, ondanks het feit dat hij met dit boek op de '€˜Da Vinci Code'€™-kar springt. Het tracht ons onder andere een beeld te geven van de wereld van de marketing en hij schrijft dat er soms over lijken moet gelopen worden teneinde een doel te bereiken. Wat hier duidelijk op de voorgrond treed, is het feit dat de wereld van de reclame een nieuw kanaal aan het aankopen is.... Zo worden er in de originele Da Vinci Code vijftig merknamen vermeld. In de boeken van Judith Kranz, Jackie Collins en Candace Bushell loopt het wel tegen de zes- tot achthonderd! Een typische Stephen King komt uit op twee- of driehonderd en in '€˜American Psycho'€™ van Bret Easton Ellis zaten er meer dan duizend. Reclame in boeken, zegt een marktonderzoek, werkt veel beter dan traditionele reclame, omdat het op de een of andere manier geloofwaardiger wordt. Het werkt zelfs beter dan mond-tot-mondreclame omdat je het beter in de hand houdt, mond-tot-mond-reclame niet. Het eerstvolgende boek van Dan Brown, de auteur van de Da Vinci Code, met als titel '€˜De Solomon sleutel'€™, zal hiervan het bewijs zijn. Nike, Sony, BMW en McDonald'€™s zijn naar het schijnt al sterk geïnteresseerd... Dit, en nog meer '€˜commerciële marketing info'€™, is in romanvorm verwerkt en als een '€˜thriller'€™ aan de man gebracht.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2020 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht