ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De boodschap van de tovenaarsleerling

Originele titel: Wizard! Harry Potter’s Brand Magic

Stephen Brown

De boodschap van de tovenaarsleerling Type: Hardcover
Uitgever: Scriptum
Gewicht: Onbekend
Aantal Pagina's: 160
ISBN: 90-5594-443-2
ISBN-13: 978-90-5594-443-9
Categorie: Marketing
Richtprijs: € 19,95

Korte Inhoud


Het is het aloude van armoe naar rijkdom verhaal, bekend uit soaps, B-films en sprookjes. Een alleenstaande moeder die moeite heeft het hoofd boven water te houden, ziet kans in een café onder de koffie een literair meesterwerk te schrijven terwijl haar baby vreedzaam slaapt. Het manuscript wordt niet opgemerkt door perfide uitgevers; de afwijzingsbrieven stromen binnen. Juist op het moment dat zij zich erbij neer wil leggen en zal terugkeren naar haar McJob, ziet een scherpzinnig literair agent goud blinken in de puinhoop op zijn bureau. Hij springt in beweging en sluit een deal met een prestigieuze uitgeverij. Het boek wordt naar behoren uitgegeven, maar zonder publiciteit vooraf of toeters-en-bellen. Maar de lezers zijn er dol op, het nieuws verspreidt zich, de verkoop neemt een enorme vlucht en het boek verovert de bestsellerlijsten. De vroeger straatarme auteur krijgt nog meer succes en leeft nog lang en gelukkig.

Als je zo'n scenario zou presenteren aan een Hollywood producer, zou het worden afgewezen als te stereotiep, te sentimenteel of te Walt Disney voor woorden. Maar dit is precies wat er gebeurde met J.K. Rowling, de giga-selling auteur van de boeken over Harry Potter. Althans, zo wil het verhaal. Het 'echte' verhaal over het merk Harry Potter - en het is een merk - is zelfs nog fascinerender dan het sprookje.

Uittreksel


Blz. 100: Volgens Anthony Holden, die een prominente plek inneemt in het Britse literaire establishment, vertegenwoordigt Harry Potter de overwinning van de dikdoenerij over de dichtkunst. Bloomsburry, aldus Holden, geeft zich voortdurend over aan een hype die de Wonderbra waardig zou zijn. J.K Rowling, blaft hij, kan absoluut niet schrijven en haar proza is van een simpele, ongrammaticale stijl; ze genereert minder dramatische spanning dan een gemiddelde aflevering van een soapserie, en levert aan de lopende band walgelijk sentimentele verhalen af die boordevol clichés, gespeend van iedere fantasie en veel te voorspelbaar zijn. Zij is bovendien persoonlijk verantwoordelijk voor de infantilisering van de Britse cultuur en dankt haar succes grotendeels aan de schandelijke marketingsafdeling van Bloomsburry, met zijn sluwe stemmingmakers, slinkse strategische planners en nauwelijks verholen opererende versierders. Natuurlijk, vaart hij voort, is zijn aanval op Harry Potter in het geheel niet ingegeven door persoonlijke animositeit of – de heer bewaar ons – professionele jaloezie. Integendeel, hij wenst de rijk met royalty’s overladen auteur alle goeds, maar raadt haar aan om het geld dankbaar in ontvangst te nemen en haar hielen te lichten.

Recensie

door Tsenne Kikke
Dit is meer een boek over marketingmethoden. Als voorbeeld neemt de auteur de boeken van J.K. Rowling. Rond Harry Potter is een ganse hype ontstaan en het is een van de meest duizelingwekkende marketingtreffers van de laatset jaren. Minder dan tien jaar geleden leefde de schepper van de jonge tovenaar nog in bittere armoede. Vandaag kijkt J.K. Rowling uit over een marketingmoloch met een waarde van zes miljard dollar. Tuurlijk, het merk Potter heeft nog niet de instant-herkenning die de logo'€™s van Nike, Coca-Cola of McDonald'€™s oproepen. Maar het is slechts een kwestie van tijd voor Harry'€™s bliksemschicht zij opwachting maakt in logoland om zijn plek aan het marketingfirmament op te eisen. Het is ongelooflijk hoeveel kritiek de Harry Potter boeken reeds hebben moeten doorstaan... In elk geval heeft Jo Rowling zoveel geluk gekend dat ze als het ware de hoofdprijs van de literaire Lotto heeft gewonnen. Dat is een vaststaand feit! In het begin kreeg ze haar manuscript zelfs niet aan de straatstenen kwijt. Het werd door twaalf vooraanstaande uitgeverijen in London afgewezen, waaronder Penguin, TransWorld en HarperCollins. Ondertussen staat de teller wereldwijd reeds op ongeveer 250 miljoen verkochte exemplaren (van de eerste vijf boeken van in totaal zeven uitgaven).
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht