Frank Wouters
|
Type:
|
Paperback
|
Uitgever:
|
Roularta Books
|
Gewicht:
|
Onbekend
|
Aantal Pagina's:
|
168
|
ISBN:
|
90-5466-972-1
|
ISBN-13:
|
978-90-5466-972-2
|
Categorie:
|
Lifestyle
|
Richtprijs:
|
€ 20,9
|
Korte Inhoud
De Bedrijfsnar ligt aan de basis van een stille revolutie in de marketing. Het is een verborgen parel die dwars ingaat tegen de marketing die wordt gedoceerd - én toegepast - aan alle universiteiten en businessscholen. Mensen die het lezen, zullen het herlezen. Lezen het dan nogmaals omdat de erin ontwikkelde theorie zo verbazingwekkend en tegelijk zó logisch is. Je blijft steeds diepere lagen verkennen in dit als marketingverhaal geschreven businessboek. Iedereen die zijn scepsis tegen het onverwachte en provocerende durft te overwinnen, ontdekt in de Bedrijfsnar een marketingdenkpatroon dat garant staat voor een groei die dubbel zo rendabel is dan wanneer het bedrijf klassiek wordt geleid. Onmogelijk? Laat je verbazen.
Frank Wouters (°1963) is afgestudeerd in de rechten, maar maakte een korte maar ongekend stormachtige carrière binnen Unilever als marketeer en reorganisatiedeskundige, waarna hij besloot op eigen houtje de marketing op zijn kop te zetten. Zijn revolutionaire aanpak heeft hij neergeschreven in ‘De Bedrijfsnar’. Voor velen is dit soms cryptisch boek dé nieuwe marketingbijbel.
Uittreksel
Blz. 13: Het gevolg is dus ook dat bedrijven klanten bewust moeten afstoten, dat ze hen moeten laten gaan omdat ze (nog) niet toe zijn aan de waarde die zij zelf als belangrijk ervaren. Hen iets verkopen zou verkeerd zijn, ondanks de winst op korte termijn, omdat dit leidt tot negatieve mond-aan-mondreclame en bijgevolg tot kapitaalvernietiging. Dit gaat zelfs zo ver dat het bedrijf geen rekening mag houden met de concrete wensen van de klant als deze niet matchen met de waarde die het bedrijf voorstaat. Toch zal de (schijn)klant hiertoe voortdurend pogingen ondernemen, soms uit gemakzucht en soms omdat er een waardeconflict ontstaat waarbij de klant poogt om, naar aloude gewoonte vanuit het klantdenken, de dans te leiden. Die tijd zal over zijn omdat het bedrijf nooit op optimale wijze deze schijnklant zal kunnen bedienen. Een organisatie heeft het al moeilijk genoeg om één waarde doorleefd uit te dragen en kan slechts ingericht zijn om op één vlak de beste te zijn, behalve dan indien de concurrentie zelf diffuus is (gericht op meerdere waarden). Zo kun je bijvoorbeeld niet ingericht zijn om én het beste produkt te leveren én het goedkoopste.
Recensie
door
Tsenne Kikke
Sublieme opzet! Ook in de middeleeuwen was de hofnar de énige persoon die het dichtst bij de koning stond en ook de énige die, op een speelse manier, leugens aan het licht kon en mocht brengen zonder dat hij zijn leven in gevaar bracht. De '€˜bedrijfsnar'€™ vervult in dit boek een zelfde rol. Als de inhoud van dit boek ooit beter zou kunnen uitgewerkt worden, garandeer ik dat het een topper wordt! De twee kleine minpuntjes zijn: het duurt lang voordat de auteur écht ter zake komen, en hij kan de raad die in het boek wordt vermeld zélf toepassen, namelijk: het scheermes van Ockham gebruiken. Maar, ondanks de langdurige aanloop tot de eindconclusies en de onnodige overcomplicaties, leest het boek zeer vlot. Sterker nog: het boek boeit van het begin tot aan het einde.
|