ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Charmides, Laches en Lysis

Originele titel: Plato’s verzameld werk - Deel 15

Plato

Charmides, Laches en Lysis Type: Hardcover
Uitgever: Bert Bakker
Gewicht: 245 gram
Aantal Pagina's: 125
ISBN: 90-351-1880-4
ISBN-13: 978-90-351-1880-5
Categorie: Filosofie
Richtprijs: € 19,95

Korte Inhoud


Plato – zijn naam is voor bijna iedereen een begrip. Voor de Nederlandse lezer is zijn magistrale oeuvre sinds 1994 toegankelijk in de uitgave die na het overlijden van Hans Warren door zijn medevertaler Mario Molegraaf alleen wordt voortgezet.

De zeventien delen van het ‘Verzameld werk van Plato’ (427 – 347 v.Chr.) maken één ding duidelijk: als eerste en als laatste in de geschiedenis schreef Plato wijsgerige beschouwingen in prachtige proza en schiep hij literair werk dat baanbrekende filosofie bevat.

Hoe verover je de leukste jongens van de stad? Door met hen te praten. Sokrates geeft in dit boek een paar aanstekelijke demonstraties. Even wankelt hij door zo’n goddelijk lichaam: ‘Juist op dat moment kon ik onder zijn kleren kijken. Ik stond in vuur en vlam.’ Uiteindelijk zwicht hij niet voor de jongen: die zwicht voor hém. Zoals wij zwichten voor de lelijkste én toch de mooiste man van de stad.

Uittreksel


Blz 109: Het allermoeilijkste voor een schrijver: mensen laten praten zoals ze praten. Plato is de meester van de dialoog, de kampioen van de spreektaal. Een bepaald soort dialoog, een bepaald soort spreektaal. Maar niemand weet zo goed het vluchtige woord te vangen als hij. Tussenwerpsels en tegenwerpingen, zinnen die breken en worden geplakt, de hapering en de aarzeling zijn z’n opvallendste stijlmiddelen. De wonderbaarlijke kunst van de vanzelfsprekendheid.
De gesprekken zoals hij ze vastlegde, lijken alleen maar natuurlijk. Uiteraard is dit proza allesbehalve moeiteloos tot stand gekomen. Maar jij moet wel degelijk zoiets als een natuurtalent hebben gehad. Hij koos meteen het genre dat hem paste, zijn genre, voordien nooit beoefend, nadien alleen door letterkundige slappelingen geïmiteerd. En hij beheerste dat genre onmiddellijk tot in de perfectie. In Charmides, Laches en Lysis merk je dat.

Recensie

door Tsenne Kikke
- Deel 15, in de reeks van vertalingen door Mario Molegraaf, handelt over Charmides, Laches en Lysis. '€˜Charmides'€™ is een praten om te praten, waarbij Sokrates zich uitgeeft als de persoon die Charmides kan genezen van zijn kwellende hoofdpijn via een zogenaamde '€˜toverspreuk'€™ waarover hij beschikte, en dit '€˜wit leugentje'€™ gebruikt hij als doel om een gesprek met deze knappe jongeman aan te gaan. Met de zin '€˜Waarom laten we hem dan niet déze kleren uittrekken, om eerst naar zijn ziel in plaats van zijn lijf te kijken?'€™ wordt Charmides tot bij Sokrates gebracht.

- In '€˜Laches'€™ draait het rond de opvoeding van Thukydides en Aristeides, de zonen van Melesias en Lysimachos, die samen met Nikias, Laches en Sokrates deel uitmaken van de gespreksgroep. De hoofdvragen die worden gesteld zijn: '€˜Hoe moeten die twee kinderen worden geschoold om uiteindelijk uit te groeien tot voortreffelijke mannen? Wel studie of oefening hebben ze hiervoor nodig? En, welke leraar kan hiervoor in aanmerking komen?'€™

- In het derde en laatste deel, Lysis'€™, wordt Socrates, die op weg is naar Lykeion, door Hippothales aangesproken en uitgenodigd om deel te nemen aan een debat dat zich in een worstelschool afspeelt. Hoofdthema: hoe verleid je een knappe, minderjarige jongeman?... De vertaler schrijft in zijn nawoord, dat het hier- en ook in '€˜Charmides'€™, om de heerlijkste homoproza gaat dat hij kent. Beïnvloedde de vertaler het te vertalen werk? Noteer hierbij, dat eind 2001 Mario Molegraaf ,na drieëntwintig jaar, Hans Warren, de schrijver en dichter met wie hij niet alleen het leven deelde, maar ook het werk aan vertalingen, bloemlezingen en andere uitgaven, verloor.

Sokrates bewijst, dat zelfs de lelijkste man van de stad, de mooiste wordt dankzij woorden, woorden , woorden. Woorden die jongelui imponeren, woorden die uit een wijsgerige mond vloeien, een mond waaruit jongemannen meer en meer willen van drinken. Uiteindelijk mogen we niet vergeten dat Sokrates werd veroordeeld tot de doodstraf omdat hij '€˜een ongezonde invloed op de jeugd uitoefende'€™.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2020 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht