ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Doet God nog steeds wonderen ?

Originele titel: Does God still do miracles ?

Dr. Brad Burke

Doet God nog steeds wonderen ? Type: Paperback
Uitgever:
Gewicht: 265 gram
Aantal Pagina's: 187
ISBN: 90-297-1912-5
ISBN-13: 978-90-297-1912-4
Categorie: Alternatieve Geneeswijzen
Richtprijs: € 18,9

Korte Inhoud


De ondertitel van dit ietwat controversieel werk is: 'Wondergenezingen bekeken door een arts'. In discussies over wondergaven en genezingen staat een nuchtere vraag centraal: gebeuren dit soort wonderen ook nu nog? Wat is het waarheidsgehalte van de verhalen en beweringen over soms talrijke genezingen?

In 'Doet God nog steeds wonderen?' gaat een medicus op onderzoek. Met een groot geloof in God en zijn almacht en een nuchtere en kritische houding naar mensen en hun motieven legt hij de boodschappen en praktijken van veel hedendaagse gebedsgenezers onder de loep van de Bijbel en de medische realiteit.

. analyse van de Bijbelse boodschap.
. nuchtere beschrijving van wondergenezingen.
. eerlijke zoektocht met verrassende uitkomst.

Uittreksel


Blz. 131: Misschien denkt u dat ik ten aanzien van het onderwerp wonderen enigszins op hol ben geslagen in de vorige hoofdstukken. Het kan zijn dat u zich afvraagt waarom ik zo veel pagina's heb gewijd aan het proberen u ervan te overtuigen dat echte genezingswonderen zeer zeldzaam zijn. U bent wellicht nieuwsgierig waarom ik zo hartstochtelijk de geëigende definitie van een wonder benadrukt heb - of waarom ik een aantal medische inzichten zo overdreven gedetailleerd heb uitgewerkt om u zodoende handvatten te geven voor een beter begrip van de complexe eigenschappen van het menselijk lichaam. Wat heeft dit nu allemaal te maken met inzicht in het karakter van God?

Dit heeft 'alles te maken met het kennen van God'. Het is uitgesloten om ons verdiepen in de vraag over het lijden zonder eerst de waarheid over wonderen te kennen - vooral genezingswonderen. Toen iemand tijdens de Larry King Live show reageerde met de vraag aan tv-dominee Kenneth Copeland waarom God niet altijd geneest, antwoordde de evangelist dat het probleem zich vooral aan de ontvangende kant bevindt, niet aan de gevende. 'Als wij niet beter worden, is er een verbindingsfout, een storing in de geestelijke communicatie» Benny Hinn legt uit hoe mensen in zijn campagnes kunnen genezen, en later toch weer ziek worden. 'Mensen raken hun genezing kwijt omdat ze gaan twijfelen of God het wel echt gedaan heeft'. Het komt er volgens Kenneth Copeland en Benny Hinn dus op neer dat ziekte 'altijd' onze schuld is!

Ook mijn grootmoeder was duidelijk deze mening toegedaan toen ze op tweeënzeventigjarige leeftijd in gevecht was met de ellendige ziekte borstkanker. Ze had honderden dollars geschonken aan het werk van Copeland en Hinn. Haar geloof in God was zo sterk dat ze mijn moeder op een dag toevertrouwde: 'Als ik de kanker eindelijk verslagen heb, schrijf ik een artikel in Reader's Digest om iedereen te vertellen wat Jezus voor mij gedaan heeft!'

Die kans heeft ze nooit gekregen. Ik ken niemand die zo veel geloof had in Gods genezende kracht - maar ze legde het wel af tegen de kanker. Hoewel ze er gedurende het proces weinig over zei, wist ik dat ze innerlijk verscheurd werd door haar overtuiging dat God zou genezen, terwijl haar lichaam door de ziekte gesloopt werd. Als u denkt, net als Copeland en Hinn, dat het uitblijven van genezing wordt veroorzaakt door 'een kink in de spirituele kabel' aan de kant van de ontvangende partij, dan zult u God nooit kunnen volgen als het gaat over de vraag van het lijden. En het is heel waarschijnlijk dat u op een bepaald moment in uw leven diep gefrustreerd, verbitterd, gedeprimeerd en ontredderd zult raken wanneer u persoonlijk in aanraking komt met de onverbiddelijkheid van lijden en dood.

Recensie

door Tsenne Kikke
In dit boek staan wonderen en genezingen in het middelpunt van de belangstelling en leveren stof voor allerlei discussies. Een dokter die de Bijbel en genezingen heeft bestudeerd, doet verslag. Dr. Brad Burke beweert dat vele mensen beweren dat er wonderen geschieden alhoewel het niet de waarheid is. De auteur schrijft niet dat God geen mirakelen verricht - wel, dat wat we wonderen noemen meestal geen wonderen zijn. Het gehele probleem ligt in hoe wij een wonder vertalen, of definiëren. Zeer vele gebedsgenezers en andere charlatans misbruiken zowel het woordje 'God' evenals het woord 'wonder' om goedgelovige mensen te misleiden en door hun valse hoop te geven hetgeen erger is dan hoop te geven. De hoofdvraag die hier wordt gesteld, is: hoe kunnen we het echte van het onechte onderscheiden?

Het boek is zeer vlot geschreven en richt zich vooral tot de gelovige mens die openstaat voor andere meningen en overtuigingen.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht