ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Geluk of wijsheid?

Originele titel: Lucky or smart?

Bo Peabody

Geluk of wijsheid? Type: Hardcover
Uitgever: Het Spectrum
Gewicht: 228 gram
Aantal Pagina's: 79
ISBN: 90-274-9822-9
ISBN-13: 978-90-274-9822-9
Categorie: Lifestyle
Richtprijs: € 995

Korte Inhoud


Een persoonlijke en inspirerende visie op wat ondernemen in de 21e eeuw is.

‘Geluk of wijsheid?’ is boeiend omdat een rasondernemer terug kijkt hoe hij als twintiger extreem succesvol kon worden met zijn bedrijf. ‘Geluk of wijsheid?’ is intrigerend omdat het laat zien dat een ondernemer iets anders is dan een manager. Geluk of wijsheid? is inspirerend omdat het laat zien dat alleen authenticiteit in bedrijfscultuur, de omgang met klanten en het denken over produkten mensen kan motiveren.
Na de verkoop van zijn internetonderneming Tripod aan Lycos in 1998 was de toen 26-jarige Bo Peabody hét voorbeeld van de jonge, succesvolle internetondernemer. Met het verdiende geld deed hij opnieuw iets origineels; de oprichting van Village Ventures, dat investeert in kleine internetbedrijven die zich op lokale klanten richten. Deze vorm van investeren wordt als werkelijk vernieuwend gezien en als een belangrijke stimulans voor de volgende golf van economische groei.

'Om de mooiste baan ter wereld te krijgen, moet je die soms zelf creëren. Lees dit boek.' Jeff Taylor, oprichter van monster.com

Uittreksel


Blz. 13: Geluk maakt deel uit van het leven en vroeg of laat heeft iedereen wel een geluk. Geluk is echter een belangrijke factor in het bedrijfsleven en misschien wel de allerbelangrijkste factor in het leven van een ondernemer. Op zijn minst moeten ondernemers in geluk geloven. In het ideale geval kunnen ze het herkennen als ze het zien. En in de loop der jaren kunnen de beste ondernemers zelfs leren hoe je geluk kunt scheppen.

Geluk in zaken is anders dan dat goeie ouwe geluk dat je hebt als je ene briefje van twintig euro op het trottoir vindt. Om te beginnen heeft ‘geluk in zaken’ een koppig ingrediënt dat ‘slimheid’ wordt genoemd. Niemand gelooft werkelijk dat hij lof verdient voor het vinden van dat briefje van twintig euro. Zodra mensen echter in zaken het geluk aan hun zijde hebben, zijn ze er zelf vaak van overtuigd dat zij die meevaller niet aan geluk te danken hebben, maar dat hun onderneming succesvol is dankzij hun eigen oogverblindend briljante aanpak. Het verwarren van geluk met intelligentie is de belangrijkste oorzaak van startende ondernemingen die ten onder gaan. Je zult d e bescheidenheid moeten cultiveren die je in staat stelt het een van het ander te onderscheiden.

Recensie

door Tsenne Kikke
In dit boekje '€˜Geluk of wijsheid?'€™ schrijft Peabody dat hij slim genoeg was om zich te realiseren dat hij heel veel geluk heeft gehad, maar onderweg ontdekte hij de nodige ingrediënten om van zijn entrepreneurschap een succes te maken. Je moet weten of je een entrepreneur bent, of een manager, schrijft hij. Je moet weten hoe je de meest creatieve mensen moet aantrekken, en leiden. Meestal zijn het dan nog de meest moeilijke mensen: je moet dus zo intelligent zijn om niemand in de weg te lopen en het geluk laten '€˜gebeuren'€™. En ten derde, moet je jouw bedrijf fundamenteel innovatief maken met een positieve filosofische sfeer. Op deze manier zul je intelligente, geïnspireerde mensen aantrekken die heel hard werken, gewoonweg omdat ze graag bij jou willen zijn.

Bo Peabody verliet school op zijn 23-jarige leeftijd, stichtte zijn eigen internetbedrijf Tripod en trok, dankzij een do-it-yourself business plan 3 miljoen dollar aan. Hij verkocht diezelfde firma voor 58 miljoen and twee jaar later was hij goed op weg om een Amerikaanse biljonair te worden. Dit is zijn eerste boek.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht