ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Eigenwijs aan de slag

Originele titel: Mavericks at Work

William C. Taylor en Polly LaBarre

Eigenwijs aan de slag Type: Paperback
Uitgever: Het Spectrum
Gewicht: Onbekend
Aantal Pagina's: 334
ISBN: 90-274-4060-3
ISBN-13: 978-90-274-4060-0
Categorie: Marketing
Richtprijs: € 17,5

Korte Inhoud


Brutalen hebben de wereld. Iedereen had het ze afgeraden. Maar ze braken met tradities en probeerden iets gedurfds. Een nieuwe koers, in alle vrijheid. En het werkte!

Maak kennis met bedrijven die een eigenzinnige aanpak en een nieuwe visie hebben op zaken doen. Ze laten bestaande conventies op hun grondvesten trillen en creëren hun eigen succesverhaal. Nog belangrijker: ze weten in te spelen op een markt waar de keuzes legio zijn. Want hoe verkoopt u iets wat iedereen al heeft?

" 'Eigenwijs aan de slag' laat ons kennismaken met bedrijven die zich laten leiden door hun ambities en lak hebben aan 'de regels' [...] en zo hun eigen nieuwe wereld creëren. Als u een van hen wilt worden, lees dit boek!" - Marcus Buckingham, bestsellerauteur van 'Ontdek je sterke punten'

"Ben je op zoek naar een inspirerend alternatief voor business as usual? Dan is dit uw boek." - Robert B. Reich, voormalig minister van Werk onder president Bill Clinton

Uittreksel


Blz. 11: Een eigenwijze belofte

Wij vonden altijd dat als je iets succesvols wilt beginnen, bijvoorbeeld een bedrijf starten, een product lanceren of zelfs een boek schrijven, je ten eerste altijd duidelijk moet weten wat je wilt bereiken. De impact die dit boek op je heeft, zal bepalend zijn voor óns succes. Wij vinden Eigenwijs aan de slag een succes als het jouw ogen heeft geopend, jouw fantasie heeft geprikkeld en jou heeft aangezet om grootser te denken en verder te reiken. Maar wij vinden het vooral een succes als het jou heeft geholpen beter als leider te fungeren en het ook zakelijk voordeel oplevert. Ons succes is af te meten aan de mate waarin we aan jouw succes bijdragen.

Dat gezegd hebbende kunnen we daar meteen aan toevoegen dat dit boek meer is dan een 'hoe'-boek. Het is ook een 'wat als'-boek. Het bedrijfsleven heeft duidelijk behoefte aan een frisse wind. We komen uit een lange, donkere economische en maatschappelijke periode. Een tijdperk van stagnerende groei en weinig vertrouwen in de toekomst, van schokkende gewelddadige gebeurtenissen tot laakbaar onethisch gedrag bij sommige van de bekendste ondernemingen ter wereld. Maar de idioterie op de NASDAQ begint alweer langzaam maar zeker toe te slaan, de witteboordencriminaliteit is weer net zo gewoon geworden als het presenteren van prachtige jaarcijfers op de jaarvergadering en de triomfantelijke wederopstanding van egocentrische mogols als Donald Trump doet toch vooral denken aan een reünie van een hardrockband uit voorbije tijden: ook de eerste keer was het al niks. Wij hebben de zwartste kant van het bedrijfsleven gezien en dat was niet prettig. Wij willen je inzicht geven in het beste wat de zakenwereld te bieden heeft.

Vandaar onze tweede doelstelling van Eigenwijs aan de slag: het bedrijfsleven moet niet langer worden gezien als bron van negatieve en criminele berichtgeving, maar moet weer een bron van innovatie, persoonlijke voldoening en vooruitgang worden. Ondanks alle sombere krantenkoppen en de enorme schandalen de afgelopen vijf jaar heeft de economie inmiddels een periode van herschikking doorgemaakt, een machtsverschuiving waarvan we nu pas inzien wat die betekent voor de toekomst van het bedrijfsleven, voor de manier waarop wij bedrijven opzetten en voor zinvol werk.

Overal zie je dat ondernemers en managers die ooit werden afgeserveerd als 'broekjes', 'buitenstaanders' en 'onder de maat' nu invloedrijke posities bekleden. Niet voor niets verklaarden de jonge miljardairs achter de grootste ondernemingssuccessen van de afgelopen jaren bij de beursgang dat ze alles anders doen dan de rest. De oprichters van Google verklaarden: `Google is geen gewoon bedrijf en dat zullen we ook niet worden.'

Dat geldt ook voor de ondernemingen die je in dit boek zult tegenkomen. Van het vernieuwende televisiestation met kantoren in het zonovergoten Santa Monica, Californië, via een onbekende fabrikant van kantoormeubilair, groot geworden op de ijzige toendra's van Green Bay, Wisconsin, via de glamourwereld van de reclame, de mode en het internet, naar meer traditionele bedrijfstakken als (mijn)bouw en huishoudelijke producten: ze zijn allemaal enorm succesvol in hun markt. Ze bedienen miljoenen klanten, zorgen voor duizenden banen en zetten miljarden dollars om omdat ze de logica van het bedrijfsleven op haar kop hebben gezet.

Recensie

door Tsenne Kikke
Dit typisch Amerikaanse boek is het resultaat van jarenlang gesprekken voeren over concurrentie, leiderschap en de betekenis van succes. Het gaat over mensen en bedrijven die tradities doorbraken, nieuwe strategieën bedachten, risico's durfden nemen en daarmee ongekende kansen creëerden doordat ze op zoek gingen naar originaliteit, creativiteit en vernieuwing. De succesverhalen zijn gegroepeerd rond vier thema's: slimmer zijn dan de concurrentie, eigenwijs innoveren, nieuwe klantbenaderingen en eigenwijs omgaan met human resources.

Met uitgebreide en toelichtende bronnen- en literatuuropgave en register. Voor wie als manager of ondernemer op zoek is naar inspiratie om nieuwe routes voor leiderschap en ondernemen te ontdekken.

- C.M. Manni -

Inhoudsopgave
Inleiding: een eigenwijze belofte

Deel 1 De concurrentie doorgelicht
1. Meer missie dan onderneming: strategie en roeping
2. De gevolgen van concurrentie: van onruststokers tot diplomaten en een nieuwe manier om over de markt te praten
3. Eigenwijze wijsheden (I) - nadenken over je strategie

Deel 2 Innovatie doorgelicht
4. Grenzeloze ideeën - waarom niemand zo slim is als iedereen
5. De BV innovatie: met openbron de markt op
6. Eigenwijze wijsheden (II) - de ramen open

Deel 3 De klant doorgelicht
7. Van het verkopen van iets waardevols tot het delen van waarden: het tijdperk van overvloed doorstaan
8. Kleine gebaren, grote gevolgen: geweldige strategieën om op te vallen
9. Eigenwijze wijsheden (III) - hoe bouw ik een band met een klant op?

Deel 4 Het werk doorgelicht
10. Zo zou het moeten zijn: zakendoen met de mens als uitgangspunt
11. De menselijke prestatie: sterren, systemen en werkplekken die werken
12. Eigenwijze wijsheden (IV) - gebruikmaken van de vaardigheden van je medewerkers

Appendix
Eigenwijze verwijzingen
Bronnenmateriaal
Dankwoord
Register
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht