ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Pas op, u wordt verleid!

Rob van Vuure

Pas op, u wordt verleid! Type: Paperback
Uitgever: Ambo | Anthos
Gewicht: 245 gram
Aantal Pagina's: 198
ISBN: 90-263-2255-0
ISBN-13: 978-90-263-2255-6
Categorie: Maatschappij
Richtprijs: € 15

Korte Inhoud


De schappen in de boekhandels liggen vol: nooit eerder werden er zoveel tijdschriften gemaakt. Terwijl een blad als LINDA. een instantsucces wordt, zijn tijdschriften als Drift, Femme en Green voorspelbare zelfmoordacties. Hoe komt dat?Waarom kiest de consument nu juist voor dat ne blad? In Pas op, u wordt verleid! schetst Rob van Vuure hoe tijdschriften de lezer verleiden. Hij laat zien wat een goede cover is, waaruit een succesvol zomernummer bestaat en hoe het inhuren van een gasthoofdredacteur de verkoop van een blad drastisch kan verhogen. Pas op, u wordt verleid! is een aanstekelijk boek boordevol ideeën, wetten, ervaringen, trends en tips, van de succesvolste bladenmaker van Nederland. Over kleurgebruik en vrouwen, over seks en Bekende Nederlanders, over twitteren en Zomergasten. Voor iedereen die wil verleiden: op internet, op televisie, via de krant of met reclame.

Uittreksel


Blz. 5: Cicero

De cover blijft de meest fascinerende pagina van het blad. Over de hele wereld komt iedereen tot 'wetten', en ik ook. Voor mijn nieuwe boek Het lingeriedenken zit ik midden in het hoofdstuk 'Covers'. En wat gebeurt er? Waar ik al jaren over fantaseer, filosofeer... dat gebeurt deze maand!

Ga meteen via Google naar Cicero Magazine. Cicero heeft een oplage van honderdzestigduizend exemplaren en verschijnt deze maand met honderdzestigduizend (!) verschillende covers. Te gek. Wat zou ik graag een weekje echt hoofdredacteur en marketingman ineen willen zijn. Je kunt wachten op de Nederlandse vertaling van dit idee. Psychologie Magazine? Mind? LINDA? Ouders van nu? Elke baby is anders, kijk maar. Elk mens is uniek, kijk maar! Hoe ze het precies gedaan hebben in Duitsland weet ik ook niet, maar het kan dus. Eén blad met twee covers is vertoond. Eén blad met vier covers is vertoond. Het vijfhonderdste nummer van vtwonen was al daverend: vijfhonderdste nummer, vijfhonderd verschillende covers. Cicero was in drie dagen uitverkocht. Het is nu januari. Ongeveer in mei komen twee Hollandse bladen met zo'n stunt.

Wat is een goede cover?

. 'Een quasi-onbedoelde flirt in een overvol café.' (Gijs van Meurs)
. 'Pak mij en verslind mij.' (Merijn Henfling)
. 'The wiff of testosterone on it.' (Art Cooper)
. 'Daar heb je durf en mensenkennis voor nodig.' (Ole Bouman)
. 'I know that a cover works when I look at it and I feel the urge to lick it.' (Kate White)

Wie wil er in dit rijtje? Geef je definitie van een goede cover en laat het weten.

Ben van Meerendonk,
Frans de Munck, Mijn Keuze,
Woordspelingen

Ben van Meerendonk

Eergisteren overleed fotograaf Ben van Meerendonk (94!). Hij was een van de oprichters van World Press Photo, waarbij gezegd moet worden dat ook dit succes door meerdere vaders geclaimd wordt. Zijn beroemdste foto zag ik weer in diverse kranten afgedrukt. Jayne Mansfield op de redactietafel bij De Telegraaf. Staand. Jayne Mansfield, de Marilyn Monroe van de jaren vijftig, was in Nederland ter promotie van haar film. Opvallend aan die foto: terwijl Jayne daar stond, aangeschoten majestueus, twee echte borsten, uitdagend met het hele lijf, werkt een Telegraaf-redacteur, pal onder haar boezembalkon, gewoon door. Desondanks verbood hoofdredacteur Stokvis de foto in de krant af te drukken, omdat 'het de lezers een verkeerd beeld van het redactiegebeuren zou kunnen geven'.

Frans de Munck

Niet alleen Ben van Meerendonk maakte foto's van Jayne. Ook Kees Scherer was die dag van de partij. Jayne had het druk. Ze verrichtte de aftrap bij de voetbalwedstrijd Spartanos. Keeper Frans de Munck was aanvoerder van Dos en stond er vlakbij. Meer dan dat. Jayne pakte zijn hoofd en zoende hem straight op de bek. Het hele stadion juichte of er al gescoord was. Wat geholpen zal helpen: Frans de Munck was een mooie man en heette `De Zwarte Panter'. De kusfoto kwam op de voorpagina van Het Parool terecht. Ik voel nog de ontzetting waarmee mijn vader er thuis over sprak. Terwijl ik al oud genoeg was om te denken: ik word ook keeper! De foto van Frans en Jayne hangt uitvergroot bij mij thuis op het toilet. (Trouwens, Kees Scherer was een top-fotograaf uit de jaren zestig die veel voor Margriet en Avenue werkte. Hij kon slecht hebben dat zijn foto's kleiner of in zijn ogen verkeerd aangesneden in het blad kwamen. Als hij op hoofdredactioneel bezoek was, liep hij altijd even naar de lay-outafdeling, liet zijn hoofd om de hoek van de deur zien en schreeuwde: 'Zó... fo-to-moor-de-naars!!')

Mijn Keuze

Met Spaarnestad Photo zijn we een prachtige expositie aan het voorbereiden. Titel: 'Mijn Keuze'. Ruim vijftig Sanoma'ers reisden af naar Haarlem, waar het archief is gevestigd, en ze kozen ieder hun allermooiste foto. Dan moet je wel kiezen uit elf miljoen kieken, maar ondertussen is iedereen daarin geslaagd. Klein tekstje erbij met een toelichting op de keuze, foto vergroot uitgeprint en ingelijst. Schitterend. Opening: begin april bij de start van Sanoma's Media Parade (v/h Bladenmakersweek). Ik koos voor een foto van een slungelige zeventienjarige Abe Lenstra, in het shirt van Heerenveen. Iedere deelnemer mag zijn print houden, en Abe komt uiteindelijk dus naast Jayne en De Zwarte Panter te hangen. Daar hangt ook al een bijzondere foto van Cruijff en een elftalfoto van Always Forward Fi, waarin mijn zoontje David speelt. Jayne Mansfield, Frans de Munck, Abe Lenstra, Johan Cruijff, David van Vuure: er zijn mindere rijtjes.

Recensie

door Tsenne Kikke
In dit boekje zijn columns gebundeld die Rob van Vuure schreef voor de Volkskrant. De covertekst gewaagt van 'een aanstekelijk boek boordevol ideeën, wetten, ervaringen, trends en tips, van de succesvolste bladenmaker van Nederland.' De (onlangs gepensioneerde) auteur was hoofdredacteur van in totaal zeventien bladen, van Margriet tot Playboy en van Panorama tot Tuin&Co. De 'bladendokter' geldt als een goeroe in tijdschriftenland, een ideeënpaus die zijn geloof vrij- en blijmoedig verkondigt. Zijn columns hebben een hoog brainstorm-gehalte. Hoewel Van Vuure fanatieke fans heeft, is het nog maar de vraag of hij inderdaad de beste is en of zijn columns nou echt zo interessant zijn voor een breder publiek. Hij heeft een populair, nauwelijks literair te noemen stijltje. Daar moet je van houden. De columns gaan vooral over slimme trucjes om de verkoop van bladen op te krikken. Soms origineel, vaak toch open deuren en variaties op hetzelfde thema. Niettemin een boekje dat lekker wegleest. Met een aantal illustraties in zwart-wit.

- Drs. H.H. Ahaus -

Onze maatschappij is zodanig ingesteld dat alles draait rond het verleiden, om gevoelsmatige redenen of om redenen van commerciële of financiële aard. Reclame, marketing en andere processen doen er alles aan om de burger naar zich toe te trekken, vooreerst in aandacht, daarna zeer zeker ook in gedrag... Dit stoelt op een aantal zeer spitsvondige systemen, die je bewust of onbewust weten te beïnvloeden in het denken, voelen, kopen, bekijken, beleven,... Maar bestaat er een magische formule om te verleiden, commercieel goed over te komen? Moeilijk om zeggen, en mocht wel degelijk iemand de magische formule hebben, dan zou dit de rijkste mens ter wereld zijn.

Toch brengt de auteur van dit boek doorheen tal van columns en beschouwingen een benadering dat casuïstisch weet lessen te trekken uit de succesverhalen van tijdschriften, dagbladen, aandachtstrekkers en andere gegevens, die zich weten te onderscheiden van andere, minder attractieve pogingen om de liefde en de interesse van mensen te trekken. Op een zeer concrete wijze krijgen we hier een bundel van beschouwingen en benaderingen die wel degelijk de kracht hebben om te duiden waarom het ene succes heeft, waar het andere mislukt in deze pogingen.

Ludiek, leuk, maar wel onderbouwd en duidelijk, geloofwaardig en erudiet. Een leuke manier om te zien hoe mensen zich weten te specialiseren in het verleiden van anderen.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2020 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht