ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Het pad van de Soefi

Originele titel: The Way of the Sufi

Idries Shah

Het pad van de Soefi Type: Hardcover
Uitgever: Ten Have
Gewicht: 515 gram
Aantal Pagina's: 352
ISBN: 90-259-5955-5
ISBN-13: 978-90-259-5955-5
Categorie: Islam
Richtprijs: € 22,9

Korte Inhoud


Het soefisme is een invloedrijke mystieke stroming binnen de islam. Het ontstond in het oostelijk deel van de Arabische wereld. Dit boek geeft een staalkaart van wijze en poëtische teksten uit de verschillende soefischolen.

Idries Shah onderzoekt de relatie tussen het soefisme enerzijds, en het middeleeuws christendom, het hindoeïsme, de joodse mystiek en bepaalde filosofische systemen anderzijds. Hij laat zien dat het soefisme volop relevant is voor de moderne wereld.
Het boek is een klassieker gebleken. Het verscheen voor het eerst in 1968, en is in het Engels nog steeds verkrijgbaar. Idries Shah (India, 1924) bestudeerde twaalf jaar lang de bronnen van het soefisme en vervolgens twaalf jaar de westerse filosofie. In 1966 werd hij hoogleraar in Sussex, Engeland.

Uittreksel


Blz. 76: Het geheim

Het geheim moet aan alle niet-mensen onthouden worden:
Het mysterie moet aan alle idioten verborgen blijven.
Zie wat je de mensen aandoet -
Het Oog moet aan alle mensen verborgen blijven.

Zaadjes als deze

In cel en kloostergang, in klooster en synagoge:
Sommigen vrezen de hel en anderen dromen van het paradijs. Maar niemand die werkelijk de geheimen van zijn God kent Heeft zaadjes als deze in zijn hart geplant.

De vijand van het geloof

Zij die trachten verbannen te worden
En zij die de nacht met bidden doorbrengen,
Niemand is op het droge, allen zijn op zee.
Een waakt er en alle anderen slapen.

Ik viel in slaap en de Wijsheid zei tot mij:
'Slapende is de roos van het geluk nooit tot bloei gekomen.
Waarom doe je iets dat haast de dood betekent?
Drink 'wijn', want je zal lang moeten slapen.'

Onder de aarde

Je bent geen goud, onwetende en onachtzame:
Zodat, eenmaal in de aarde, iedereen
Je er weer uithaalt.

De mens

Weet je wat een mens van de aarde kan zijn, Khayyam?
Een lantaren van fantasieën en daarbinnen een lamp.

Ga niet met lege handen...

Neem wat wezenlijks mee van Hier naar Daar -
Je maakt geen winst als je met lege handen gaat.

Ik ben

Iedere clique heeft een theorie over me -
Ik ben mezelf; wat ik ben, ben ik.

Het paleis van de verlichten: redenen voor het stichten van een school

Het pad (orde) van de meesters ontleent van het begin der tijden zijn wezen in een onverbroken opeenvolging. Het bewaart zijn verband, op overeenkomstige wijze, met zowel de oude als de hedendaagse leraren, door regelrechte communicatie van het zijn.

Nu zijn vele externalisten in de war geraakt door het feit dat er in ons pad verschillende ordes en formuleringen bestaan. Die verwarring is nog des te groter omdat ze zich, hoewel de aanhangers van de ene school een leraar en zijn methoden hoogschatten, vereren en volgen, best te eniger tijd bij een andere kunnen aansluiten.

De reden hiervoor is niet ver te zoeken, zo men maar weet hoe die te zoeken. Het antwoord ligt in dat aloude aforisme van ons: 'Spreek tegen iedereen in overeenstemming met zijn begrip.' De taak van de leermeester is onderrichten. Om te kunnen onderrichten moet hij rekening houden met waar de geesten van zijn leerlingen op dat moment mee zijn vervuld en met hun waanvoorstellingen. Zo moet hij bijvoorbeeld de termen van Bokhara tegen de man uit Bokhara gebruiken en de termen uit Bagdad in Bagdad.

Als hij weet wat hij leert, brengt hij de uiterlijke vorm van het leergebouw, zoals bij het bouwen van de fysieke vorm van een school, daarmee in overeenstemming. Hierbij zijn tevens aard en soorten van de discipelen en hun mogelijkheden betrokken.

Neem een voorbeeld in muziekuitvoeringen. Wij bezoeken die niet en al evenmin maken we van muziek gebruik. Dit omdat er voor onze tijd en in onze positie meer kwaad dan goed in steekt. Op de juiste wijze beluisterd, verbetert muziek de benadering van het bewustzijn. Maar ze schaadt mensen die niet voldoende voorbereid of van het juiste type zijn om ze te horen en spelen.

Zij die dit niet weten hebben de muziek geaccepteerd als iets sacraals op zichzelf. De gevoelens die ze ondergaan als ze zich eraan overgeven houden ze voor verheven. Ze gebruiken ze trouwens voor het lagere doel om sentimenten, emotie op te wekken, wat geen basis is voor verdere vooruitgang.

Derwisjen sluiten zich aan bij de orde die hun innerlijke aard het meest ligt. Ze blijven bij hun leraar tot hij ze zo ver mogelijk ontwikkeld heeft. Daarna kunnen ze naar een andere leraar gaan, of worden naar hem toegestuurd, om deel te nemen aan de speciale oefeningen die hij te bieden heeft. Dit omdat ze misschien een aspect bezitten dat van deze specialisatie zal profiteren.

In het pad van de meesters volgen we de grondslagen van het derwisjwerk. Sommige van onze oefeningen worden op de ene manier gebruikt, sommige op een andere. Sommige worden omgekeerd omdat ze niet op deze plaats of deze tijd van toepassing zijn. Zo ook met andere scholen. En om deze reden vindt men hier meesters die het kleed van de toestemming hebben om discipelen in alle ordes in te schrijven, maar die bij deze gemeenschap werken overeenkomstig haar behoeften, gebaseerd op de oorspronkelijke wetenschap waarop alle andere vormen gegrondvest zijn.

Onze school is gesticht op het controleerbare en feilloze gezag van onze voorgangers in een ononderbroken en gedocumenteerde opeenvolging van spirituele afkomst. Maar nauwelijks weet gij echter, hoe weinig deze uiterlijke zaken (die u door onze hoge morele reputatie tevreden stellen) tellen vergeleken bij de fundamentele waarheid der ervaring die ons onzichtbare, machtige erfdeel vormt.

- Bahaudin Naqshband -

Recensie

door Tsenne Kikke
'Spirituele Klassieken' is een serie van boeken die over de jaren hun sporen hebben verdiend. Ook dit boek is het waard om in onze tijd, waarin mensen spirituele verdieping zoeken, weer in het voetlicht te worden gebracht. Veel klassieke auteurs komen hierin aan bod, zoals Al-Ghazali, Omar Khayyam, Attar van Nishapur, Ibn el-Arabi, Saadi van Shiraz, Hakim Jami, Hakim Sanai en Jalaludin Rumi. Ook worden de achtergronden van vier belangrijke ordes besproken: de Chishti-orde, de Qadiri-orde, de Suhrawardi-orde en die van de Naqshbandi-orde. Indien je van plan bent om dit jaar slechts enkele boeken aan te schaffen, mag je dit boek gerust op je lijstje plaatsen.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht