ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Sweda

Sweda  is een religieus-filosofisch concept dat wordt gebruikt met het oogmerk een mens te bevrijden van klachten die zich (voornamelijk) op het fysieke lichaam voordoen. De naam is afgeleid uit het Sanskriet. 'Swe' betekent 'lichaam' en 'da' = 'loslaten'. De term 'sweda' komt niet alleen in het Tibetaans Boeddhisme voor, maar ook in het Pali, het Sanskriet, Nepalees en Tamil. Sweda heeft binnen elke cultuur een eigen betekenis. Binnen de ayurveda is bijvoorbeeld de 'pinda sweda' een behandeling, waarbij het lichaam wordt gemasseerd met rijstbundels waarin kruiden en speciale oliën zitten.

Sweda is dus één van de esoterische tradities, die deel uitmaken van het Tibetaans Boeddhisme. Binnen de sweda ligt de nadruk op het loskomen van de bronnen van lijden middels lichaamsgerichte therapie, zoals yoga en massage. Sweda wordt vaak vergeleken met tantra en ayurveda.

Terwijl de herkomst van tantra en de ayurveda ligt in de inheemse spiritualiteit van de oorspronkelijke bevolking van Inia, ligt de herkomst van sweda in de inheemse spiritualiteit van de bevolking in het Himalaya Kushgebergte. Hier zou bönleraar Shenrab in de vijfde eeuw voor Christus de oorspronkelijke sweda hebben geïntroduceerd in west-Tibet.

In de zevende eeuw na Christus werd zowel het boeddhisme als de ayurveda in Tibet geïntroduceerd door de Tibetaanse koning Songtsen Gampo (605-650). Hij liet vanuit verschillende beschavingen, zoals Perzië, India, China, Bhutan, Sikkim en Nepal verschillende leerstellingen en filosofieën toe in Tibet. Zo is de Tibetaanse taal afgeleid van het Sanskriet en deed de ayurveda zijn intrede.

In 883 schreef, verzamelde en verborg tantrameester Padmasambhaya, abt van het eerste Tibetaanse klooster Sam-Ye, medische en andere religieuze teksten omdat hij vond dat de tijd nog niet rijp was om ze te kunnen begrijpen. In 1038 vond een zekere Drapan Gonshe de medische teksten terug in het klooster van Sail-lye.

Yuthog Yoonten Gonpo (1136-1202) systematiseerde en kopieerde de medische teksten en paste ze aan bij de plaatselijke omstandigheden in Tibet. Gonpo maakte tevens een tweedeling tussen de Tibetaanse geneeskunde en de sweda.

De hedendaagse sweda heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Er zijn duidelijke invloeden te herkennen vanuit de tantra, ayurveda, qigong en ging-bai. Hierdoor is de sweda veel meer een lichaamsgerichte therapeutische benadering geworden.

Daarnaast wordt bij de sweda ook aandacht besteed aan de voedingsleer, acupunctuur, reflexologie en aan de natuurgeneeswijzen. Toch komt de grootste invloed vanuit het Boeddhisme zoals dit in Tibet beleefd wordt.

Deze vorm van Boeddhisme gaat ervan uit dat al het lijden veroorzaakt wordt door drie elementen - de drie vergiften - of, de drie bronnen van lijden - te weten: Begeerte, Aversie en Onwetendheid.

De sweda gaat ervan uit dat deze drie bronnen de veroorzaker zijn van elke pijn, ziekte, storende gedachte of ongemak die de mens meemaakt. Ze worden opgezocht en vervolgens behandeld.

Dit behandelen kan op meerdere manieren geschieden: ofwel via massage, gericht op de chakra's, meridianen, marmapunten en auralagen; ofwel via yoga, waarbij het lichaam door de behandelaar in bepaalde posities wordt gebracht - of via swedana, zijnde: gesprektechnieken volgens een bepaalde opzet. In tegenstelling tot de psychiatrie is het binnen de swedana onbelangrijk waar deze vergiften vandaan komen, zolang men maar beseft dat er een oorzaak is. Met de oorzaak zélf wordt er nochtans niets gedaan.

Organisaties gespecialiseerd in sweda


  • Vind nog meer organisaties gespecialiseerd in sweda op Zoek&Vind.
  • Jouw organisatie er nog niet tussen? Voeg ze toe op Zoek&Vind!
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht