ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Dossier Gezondheid: Why Apple Cider Vinegar Is So Good For You

But don't start chugging the whole bottle just yet…
door Tsenne Kikke - maandag 19 december 2016 14:27

Apple cider vinegar has been touted as a cure-all for decades. I’ve seen claims that it can do everything from halt hiccups to whiten teeth, and even banish dandruff. Whether or not it’s capable of all those things, there is some solid research to back up apple cider vinegar as a healthy elixir, as long as you use it correctly.

One promising benefit: It seems to help regulate blood sugar. A study published in 'Diabetes Care' looked at men and women with type 2 diabetes. The researchers found that when the participants downed two tablespoons of apple cider vinegar before bed with a snack (one ounce of cheese), they had lower blood sugar levels the next morning, compared to when they ate the same bedtime snack paired with two tablespoons of water.

Another study published in the same journal compared the effects of apple cider vinegar on healthy adults, people with pre-diabetes, and people with type 2 diabetes. Study participants in all three groups had better blood glucose readings when they consumed less than an ounce of apple cider vinegar with a high-carb meal (a white bagel with butter and orange juice), compared to when they the had the same meal and drank a placebo. People with pre-diabetes improved their blood glucose levels with vinegar by nearly half, while people with diabetes cut their blood glucose concentrations by 25%.

Some research also suggests that apple cider vinegar may ward off scale creep. In a study published in the 'Journal of Agriculture and Food Chemistry', mice fed a high-fat diet along with acetic acid - vinegar’s key component - developed up to 10% less body fat than control rodents. The researchers believe the findings support the notion that acetic acid turns on genes that trigger enzymes to break down fat and prevent weight gain.

To investigate this effect in humans, Japanese scientists conducted a double-blind trial on obese adults with similar body weights and waist measurements in 2009. They divided the participants into three groups. Every day for 12 weeks, one group drank a beverage containing half an ounce of apple cider vinegar. Another group drank a beverage with one ounce of apple cider vinegar. And the third group had a drink containing no vinegar at all. At the end of the study, the people who drank one of the beverages with vinegar had less belly fat, lower triglycerides and waist measurements, and a lower body weight and BMI, compared to the no-vinegar group.

Apple cider vinegar may also be a boon to digestive health, based on the results of a study done on mice with ulcerative colitis. The researchers found that when acetic acid was added to their drinking water, they had higher levels of good bacteria in their guts, such as Lactobacillus and Bifidobacteria, and reduced symptoms of the gastrointestinal disease.

While the evidence behind apple cider vinegar seems promising, there are a few things to keep in mind before you start downing the stuff. First off, I don’t recommend drinking straight vinegar. Undiluted shots have been known to wear away tooth enamel, and damage the esophagus. Also, too much apple cider vinegar may lower potassium levels in the body.

If you want to give it a go, swirl two teaspoons of organic apple cider vinegar and a teaspoon of organic honey into a cup of warm water once a day. Or simply use apple cider vinegar as a main ingredient in salad dressing, or chilled veggie side dishes, like vinegar-based slaw.
 
My go-to recipe: Whisk together one tablespoon each apple cider vinegar and lemon juice, add a half teaspoon of minced garlic, a dash of ground black pepper, and a few fresh basil leaves, chopped. It’s fantastic drizzled over fresh leafy greens, broad beans, or cooked, chilled fingerling potatoes.

Just remember, making vinegar a daily habit won’t cancel out the effects of overeating. Think of it as one piece of your wellness puzzle, and not a panacea.

Source: TIME - Cynthia Sass

Op de website van Foody.nl vond ik er het volgende over...

Wat is appelcider azijn?

Appelcider azijn komt van gefermenteerde appels. Fermenteren (= gisten), is een proces waarbij de suikers in voedsel worden afgebroken door bacteriën en enzymen. In het eerste stadium worden de suikers omgezet in alcohol en bij verdere fermentatie (van de alcohol) krijg je azijn.

Appelcider azijn bevat veel voedingsstoffen, waaronder bio-flavonoïden, calcium, fosfor, ijzer, kalium, magnesium en vitamine A, B, C en E.

Waar is appelcider azijn goed voor?

Afvallen: Japanse wetenschappers hebben aangetoond dat azijnzuur helpt om de vetverbranding te stimuleren, de stofwisseling te versnellen, de spijsvertering te verbeteren en vetopslag tegen te gaan. Het gebruik van appel cider azijn kan dus bedragen aan het afslankproces. Verwacht hier ook weer geen wonderen van natuurlijk. Maar alle beetjes helpen.

Ontgiften: Appelcider azijn helpt je lever en nieren bij het afvoeren van gifstoffen. Zo wordt je lichaam dus inwendig gereinigd.

Goed voor darmflora: Appelcider azijn bevat goede bacteriën.  

Zuivere huid: Appelcider azijn heeft een zuiverende werking op de huid omdat het antibacterieel werkt en de pH-waarde van je huid helpt herstellen. Goed voor acne en onzuiverheden dus! Je kunt het beste de azijn met wat water mengen, een watje gebruiken en zo je gezicht deppen.

Eczeem: Bij eczeem kan appelcider azijn ook helpen tegen de jeuk. Verdun het wel goed met water en dep het vervolgens op je huid.

Kies voor biologische azijn, omdat hierin belangrijke enzymen en voedingsstoffen zitten. De normale fabrieksvariant bevatten deze voedingsstoffen niet, of in veel mindere mate.

Hoe eet, of drink je het?

Het makkelijkst is het azijn mengen in een glas water.  Lekker is anders, je bekkie trekt er van samen, zo zuur... Maar ach, als je het met een klein beetje water mengt, zijn het hooguit twee flinke slokken. Je kunt het eventueel ook met wat (vers) sap mengen zodat je er minder van proeft. Je kan tot 3 keer per dag 1 à 2 theelepels met water mengen en dat opdrinken. Tip: drink het - net als water met citroen - met een rietje, dit om jouw tandglazuur niet aan te tasten. Of, spoel je mond na met wat water.

- Een andere optie is het appelcider azijn als dressing over een salade gebruiken.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht