ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Stretching is… het uitvoeren van rekoefeningen

Stretching, betekent: het rekken en strekken van diverse spiergroepen en pezen.
door Tsenne Kikke - zondag 15 december 2013 11:49

Stretching is een Engelse term, afgeleid van het werkwoord 'stretchen' dat letterlijk 'rekken en strekken' betekent. Het is een methode om op een voorzichtige manier een spiergroep te rekken om die betreffende spiergroep voor te bereiden op inspanning en/of om de lenigheid van de betreffende spiergroep te trainen en te verbeteren. Ook kan stretching gebruikt worden ter bevordering van revalidatie en het voorkomen van blessures. Bij acute kramp kan men ook de getroffen spier stretchen om de kramp tegen te gaan. Bij stretching worden vaak ook de pezen meegestretcht.

Op natuurlijke wijze passen veel mensen en ook dieren stretching toe. Bijvoorbeeld het lekker uitrekken als men net wakker wordt. Ook ter ontspanning kan stretching worden toegepast zoals dat bijvoorbeeld bij yoga gebeurt of sommige mensen doen het tussen het werk door als ze zich gespannen voelen.

Men moet een duidelijk onderscheid maken tussen stretchen als methode om lenigheidoefeningen uit te voeren en stretchen als lenigheidtraining. Stretchen is namelijk het uitvoeren van rekoefeningen; lenigheidtraining, daarentegen, is een doorgedreven programma van rekoefeningen met als doel een toename van de lenigheid te verkrijgen. In de opwarming en afkoeling zal men voornamelijk gebruik maken van stretchen als methode om lenigheidoefeningen uit te voeren.

Er zijn verschillende stretchingsmethodes, waaronder de Statische rekkingoefeningen, de Contract-Relax (C-R) methode en de Ballistische methode. De Zweed Sven A. Sõlveborn, bijvoorbeeld, combineert in zijn boeken stretching met weerstandstraining van het lichaam zelf. Eerst beveelt hij tussen de 15 en 25 seconden spanning van een spiergroep aan, waarbij de kracht en het uithoudingsvermogen getraind worden, vervolgens een zelfde tijd aan rust en daarna een zelfde tijd aan stretching. Hij beweert dat dit de effectiefste vorm van stretching is en ziet het in combinatie met conditietraining, zoals joggen, als een totaal trainingsprogramma voor het gehele lichaam

Afhankelijk van de bedoeling van het stretchen is het over het algemeen raadzaam het gehele lichaam te stretchen waarbij er bij bepaalde sporten iets meer aandacht aan een bepaalde spiergroep wordt besteed. Bij hardlopers zijn dit vooral de kuiten, de hamstrings, of achterdijbeenspier(en), en de quadriceps, of vierhoofdige dijbeenspier, en bij een dezelfde spieren met daarbij ook stretchoefeningen voor het bovenlichaam.

Evenwichtigheid is belangrijk. Vaak moet men de tegengestelde spiergroep ook stretchen voor een optimaal resultaat en om blessures te voorkomen.  

De bekendste stretch is de 'hamstring stretch' waarbij de hamstrings aan de achterzijde van de bovenbenen, maar ook de onderrug worden gestretcht. Vroeger werd deze vaak verend en staand uitgevoerd, maar het moderne stretchen is zoals hierboven beschreven een langer durende beweging. Deze stretchoefening wordt tegenwoordig vaak met één been tegelijk uitgevoerd, of bijvoorbeeld zittend op de vloer in spreidzit, met allerlei variaties.
 
Bepaalde spiergroepen hebben door training de neiging om te verkorten, waardoor de blessuregevoeligheid stijgt. Een verminderde flexibiliteit is één van de oorzaken van pees- en spierletsels. Een slechte lenigheid kan er eveneens voor zorgen dat bewegingen technisch minder perfect uitgevoerd worden. Door te stretchen maken we de spieren langer. Een vergrote gewrichtsbeweeglijkheid (gevolg van een langere spier) is vooral belangrijk bij versnellingsacties, draaimomenten, slag- en werpbewegingen. Bovendien kunnen ze door een grotere contractielengte meer kracht leveren.

Doordat je de spieren rekt, zijn ze minder gespannen, omdat de basistonus vermindert, met als gevolg: een betere doorbloeding en meer zuurstof. De spieren worden soepeler, waardoor de beweging soepeler en meer gecoördineerd verloopt.

Samengevat kunnen we stellen dat er gestretcht wordt met verschillende bedoelingen, waaronder: het voorkomen van spierpijn na een belangrijke inspanning - spierrelaxatie - blessurepreventie - revalidatie en prestatieverbetering.

Nota: We zijn volop onze Encyclopedia Spiritualia aan het aanvullen... Heb je ooit zélf op de één of andere manier persoonlijke ervaringen opgedaan met stretching? Of, weet je er iets meer over te vertellen? Laat het ons weten via 'Mijn Commentaar' hier onderaan.

Interessante, reclameloze bijdragen, met een encyclopedische inhoud, en bijgevolg: een meerwaarde voor onze lezers, komen in onze rubriek Encyclopedia Spiritualia terecht, waarvan hier de link!

Eender wat op reclame lijkt, wordt automatisch verwijderd. Hopelijk kun je hier enig begrip voor opbrengen. Want, indien jij het doet, zullen de duizenden anderen het ook doen, nietwaar?

Stel je interesse in doelgerichte reclame, en/of streef je naar meer naambekendheid? Klik dan even op deze Zoek&Vind link.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht