ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

I Tjing: een handleiding

Het Boek der Veranderingen was aanvankelijk een verzameling van tekens voor orakeldoeleinden. In de oudheid waren orakels overal in gebruik en de primitiefste soorten beperkten zich ertoe enkel met een ja of met een neen te antwoorden. Ook hier ligt als basis deze onderscheiding ten grondslag. Het 'ja' werd aangeduid door een enkelvoudige yang-lijn, aangeduid als (-----), het 'neen' door een gebroken yin-lijn (-- --). De tegenstellingen Yin en Yang zijn de oerprincipes van het vrouwelijke en het mannelijke. Door het werpen van drie muntstukken verkrijgt men zulke lijnen, zes in totaal.

Hoe gaat men nu te werk?

Men legt het boek gesloten voor zich neer en men neemt een blad papier. Hierop schrijft men zijn vraag neer, doch opgepast: geen dubbelzinnige vragen en één vraag per raadpleging. Men neemt nu de munten in de handen (kleine muntstukken) en men concentreert zich nu heel sterk op de vraag. Gelijktijdig gooit men nu de stukken op tafel. Één worp geeft één lijn. Let geldt als Yin en telt als 2, kop geldt als Yang en geldt als 3. Men telt het resultaat van de worp gewoon op.

Zijn alle 3 munten Yang (=kop), dan is het 9. Dit wordt voorgesteld door een beweeglijke mannelijke lijn (--O--).
Zijn alle 3 munten Yin (=let), dan is het 6. Dit wordt voorgesteld door een beweeglijke vrouwelijke lijn (--X--).
Twee Yin en één Yang worden een 7. Dit wordt voorgesteld door een vaste mannelijke lijn (-----).
Twee Yang en één Yin worden een 8. Dit wordt voorgesteld door een vaste vrouwelijke lijn (-- --).

Deze procedure wordt 6 keer herhaald en telkens blijft men zich op de vraag concentreren. Na elke worp noteert men op het blad de uitslag van de worp. Aldus verkrijgt men een samengesteld teken, een hexagram, bestaande uit zes afzonderlijke lijnen of twee trigrammen.
Kleine bemerking: De eerste worp is de onderste lijn, en men werkt naar boven toe. De bovenste lijn is dus van de laatste worp.

Voorbeeld van een hexagram

Men heeft zich de vraag gesteld en deze op een blad papier neergeschreven. Aandachtig concentreert men zich op deze vraag. Zesmaal na elkaar werpt men de drie munten. We hebben bijvoorbeeld achtereenvolgens volgende getalwaarden geworpen: 8, 8, 7, 9, 8, 7. We trekken ons bekomen hexagram:

6e worp: -----
5e worp: -- --
4e worp: --O--
3e worp: -----
2e worp: -- --
1e worp: -- --

Bemerk dat de 4e lijn een bewegende lijn is.

Eerst converteert men alle bewegende lijnen naar vaste lijnen, maar ze behouden wel hun polariteit (mannelijk blijft mannelijk, vrouwelijk blijft vrouwelijk). Het eerste hexagram wordt dus:
-----
-- --
----- Dit is Hexagram 56 (je zoekt dit op in je I Tjing boek), waarvan de 4e lijn zich beweegt.
-----
-- --
-- --

Daarna verandert men de polariteit van de bewegende lijnen (mannelijk wordt vrouwelijk en vrouwelijk wordt mannelijk). Ons tweede hexagram wordt dan:
-----
-- --
-- -- Dit is Hexagram 52.
-----
-- --
-- --

Interpretatie

Voor de interpretatie hiervan kijkt men eerst naar het eerste hexagram, en men leest hierbij 'Het Oordeel', 'Het Beeld' en de tekst die bij de bewegende lijn(en) hoort. In ons geval lezen we dus ook "9 op de 4e plaats". Dit eerste hexagram bespreekt hoe de situatie nu is en hoe de situatie verlopen kan. Het tweede hexagram werkt aanvullend en stelt voorwaarden en/of eisen om het eerste hexagram in vervulling te doen gaan. Afhankelijk van de vraag kan het eerste handelen over het heden en het tweede over de toekomst. In het tweede hexagram komt de tekst van de bewegende lijn(en) niet in aanmerking en leest men dus enkel 'Het Oordeel' en 'Het Beeld'.

In het geval dat men enkel een hexagram heeft met vaste lijnen, leest men hiervan 'Het Oordeel' en 'Het Beeld' en hoeft men uiteraard geen tweede hexagram te berekenen en te raadplegen.

Veel succes met uw I Tjing (uitspraak: Yi King) !

Nog enkele tips

Er bestaan verschillende vertalingen op de markt van het boek. Persoonlijk raden we vooral de Wilhelm-vertaling aan, met een voorwoord van Prof. C.G. Jung (die een fervent I Tjing-beoefenaar was). Mochten er evenwel moeilijkheden opduiken bij het werpen van de munten of bij de interpretaties, aarzel dan niet om ons te contacteren. Wij zullen dan zo spoedig mogelijk antwoorden.

Commentaar


Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Hoe goed vind je dit artikel?
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2018 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht