ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Vermijd een vitamine D gebrek

Tsenne Kikke Auteur
Tsenne Kikke

Geplaatst op
zondag 14 maart 2010 1:12

Er is een nieuwe epidemie op komst en die heeft niets te maken met griep - integendeel, want deze epidemie kan ernstigere gevolgen hebben, beweren sommige wetenschappers. Naar het schijnt bestaat er momenteel een wereldwijd tekort aan vitamine D. Dit tekort zou dan ook dé oorzaak zijn van vele ernstige aandoeningen, zoals kanker, diabetes, osteoporose, spierzwakte en hartkwalen.

De studie ervan verscheen recentelijk in een uitgave van het tijdschrift 'Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism'. Daarin staat bijvoorbeeld ook afgedrukt dat 59% van de wereldbevolking aan een vitamine D-tekort lijdt. Ook zou er een sterk verband bestaan tussen vitamine D en opgeslagen lichaamsvetten in spierweefsels, hetgeen dan ook betekent dat zonlicht er kan toe bijdragen dat we overtollige lichaamsvetten kunnen kwijtspelen. Vitamine D zou hierbij het hormonaal mechanisme zijn waardoor dit fenomeen van vetverlies functioneert.

De studie vond niet plaats in een of ander Afrikaans junglegebied, of in de armste wijken van Haïti, maar in California zelf. Aan het hoofd van die studie stond Dr. Richard Kremer van het 'McGill University Health Center', en Dr. Vincente Gilsanz van de Universiteit van California stond hem in deze studie bij.

Het resultaat was afschrikwekkend, zegt Dr. Kremer, want men zou vermoeden dat een goed dieet, activiteiten in openlucht en je genoeg blootstellen aan zonlicht ervoor zouden zorgen dat er geen vitamine D tekorten zouden bestaan. Dankzij dit tekort zijn er onder de Amerikaanse jongeren zoveel zwaarlijvigen, omdat door het gebrek aan vitamine D de overtollige vetten niet worden verbrand.

Dit berichtje kan aanleiding geven tot een inname van vitamine D supplementen. "Maar," verwittigd Dr. Kremer ons, "deze studie is nog maar in zijn beginstadium en té snelle conclusies trekken, zou op dit moment onverantwoord zijn. Op dit ogenblik kunnen we nog niet met alle zekerheid zeggen dat een extra inname van vitamine D supplementen er effectief zullen voor zorgen dat de accumulatie van vetten zal worden stopgezet - noch, dat de spieren erdoor zullen worden versterkt. We moeten nog meer onderzoek doen vooraleer we bepaalde ingrepen kunnen aanbevelen. We moeten de dingen stap voor stap onderzoeken."

Wetenschappers weten reeds geruime tijd dat bedlegerige mensen sneller hun verloren krachten herwinnen na het toedienen van vitamine D. Baby's, die enkel en alleen moedermelk krijgen, kunnen aan een vitamine D-gebrek lijden, gewoonweg om moedermelk bijna geen vitamine D bevat. Ook is het reeds geweten dat vitamine D ervoor zorgt dat ons lichaam beter in staat is om calcium op te nemen, enzovoorts.

In wezen wordt hier gezegd dat men mensen van al deze dingen té weinig op de hoogte brengt. Nu zeg ik wel niet hardop dat men de mensheid in zijn onwetende toestand ondergedompeld wil houden. Daarom schrijf ik het uit. Het is wel een feit, dat farmaceutische bedrijven niet zoveel geld verdienen aan de verkoop van vitaminen. Het énige dat er écht baat bij heeft, is ons lichaam.

De belangrijkste opname van vitamine D gebeurt via de huid door blootstelling aan zonnestralen. Daarom is het belangrijk dat je dagelijks minstens 10 tot 15 minuten in de buitenlucht bent waarbij jouw hoofd en handen onbedekt zijn. Het gebruik van zonnecrèmes en het bedekken van de huid met kledij verminderen de vitamine D-productie. Verder neemt de productie van vitamine D af met het ouder worden. Maar zonlicht alleen is natuurlijk niet voldoende.

Ondanks het feit dat vitamine D weinig beschikbaar is in voeding doe je er toch goed aan om jouw eventuele tekorten aan te vullen met, onder andere: vette vissoorten (sardienen, tonijn, zalm, makreel, haring, snoek, baars, meerval, et cetera), eidooier, witte paddenstoelen, kip, en lever. Visolie of levertraan worden ook aangeraden, en in sommige margarines wordt deze vitamine toegevoegd.

Dankzij bloedonderzoek kan men vaststellen of je ja dan neen een vitaminetekort hebt. Optimaal gezien zou er een 50 nanogram vitamine D per milliliter in jouw bloed moeten aanwezig zijn. Kinderen: een 30-tal nanogram.

In elk geval zou vitamine D, volgens een andere studie, ons immuunstelsel kunnen versterken. Recentelijk onderzoek door Professor Carsten Geisler aan de Universiteit van Kopenhagen bracht aan het licht dat vitamine D de T-cellen 'bewapenen'. Deze cellen vechten namelijk tegen infecties, maar indien vitamine D in ons lichaam ontbreekt, komen ze niet in actie omdat ze dormant zijn, met als gevolg dat ze weinig bescherming bieden tegen binnendringende organismen en virussen. Maar, indien vitamine D in ons bloed in voldoende mate aanwezig is, zijn de T-cellen als het ware 'gewapend', gaan op zoek naar insluipers, en nadat ze zijn vernietigd, worden ze uit ons lichaam geworpen.

In dit geval werkt vitamine D een beetje zoals de startsleutel van jouw auto. De motor zal niet draaien zolang de sleutel niet wordt omgedraaid. Op gelijkaardige wijze zal jouw immuunstelsel niet functioneren zolang het niet via vitamine D wordt geactiveerd. Ook zal in de winterperiode jouw immuunstelsel in wezen totaal machteloos zijn tegenover de griep.

Deze bevindingen vind je terug in het tijdschrift 'Nature Immunology'. En denk eraan: elke overdaad schaadt, tenzij je een terminale kankerpatiënt bent.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:
Mijn e-mail adres:
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2026 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht