ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Dossier Godsdiensten: Vlaamse lessen islam werken met handboeken en leerplannen uit Turkije

Niet aangepast aan Belgische context…
door Tsenne Kikke - donderdag 7 oktober 2021 17:31

“Gedateerd”, “oubollig”, “niet kritisch” of simpelweg “slecht”. Onderzoeker Leni Franken (UAntwerpen), doctor in de politieke filosofie, is niet mals voor de handboeken en leerplannen die gebruikt worden in het Vlaamse islamonderwijs. Franken is experte op het vlak van levensbeschouwelijke vakken. Volgens haar is de invloed van Turkije op de Vlaamse lessen islam te groot.

Handboeken

Gisteren bleek in 'Pano' dat de handboeken die in de lessen islam gebruikt worden, uitgegeven zijn door Diyanet in Ankara. Diyanet is het Turkse ministerie voor Religieuze Zaken, maar heeft ook een zetel in België. “Het staat zwart op wit in de boeken: Diyanet is de uitgever van deze handboeken. Dat betekent dus dat het Vlaamse islamonderwijs werkt met Turkse leerboeken."

Op zich zou het geen probleem mogen zijn om inspiratie te halen uit het buitenland wanneer handboeken worden opgesteld. Maar volgens Franken is de inhoud van deze handboeken niet aangepast aan de Belgische context. Een paar citaten uit de handboeken moeten dat illustreren.

Zo wordt er in de lessen islam bijvoorbeeld op een niet-kritische manier aangeleerd dat God de wereld heeft geschapen. Daarbij wordt in de handboeken niet ingegaan op het debat tussen wetenschap en geloof daarover:

“Het gegeven dat de ozonlaag bepaalde schadelijke stralingen voor de mens filtreert, en dat de aarde gestockeerd is met het materiaal dat de mens nodig heeft om zijn leven voort te kunnen zetten, laat ons inzien dat de schepping met een welbepaald doel is gecreëerd.”

Ook wordt er gezegd dat wie niet gelooft in Allah, doorgaans een slechter mens is:

“De mensen met een zwak geloof die niet nadenken over het leven in het hiernamaals of Allah minder gedenken, zijn meer geneigd om fouten te begaan. Hierdoor nemen ook slechte gewoontes en gedragingen, zoals zelfmoordpogingen, criminaliteit, ed. toe in onze samenleving.”

"Verder is er heel weinig aandacht voor kritisch denken", zegt Franken, "en heikele thema’s, zoals: geloof en wetenschap, de status van de vrouw en homoseksualiteit. Als dat al wordt aangestipt, is dat op een zeer conservatieve, traditionele manier."

Leerplannen

Ook de leerplannen van het vak islam komen uit Turkije. 'Pano' vond het originele Turkse programma. Daarop staat vermeld: Ministerie van Onderwijs, Ankara. Links zie je het Vlaamse programma, rechts het Turkse.

Het document werd bestudeerd door een vertaler. Die bevestigt dat het Vlaamse leerplan gebaseerd is op het Turkse. En ook de lay-out komt sterk overeen. Aan de inhoud zijn wel kleine aanpassingen gebeurd. Er zijn enkele hoofdstukken toegevoegd en de leerjaren zijn aangepast.   

“Men heeft vanuit het Centrum Islamonderwijs al een voorwoord toegevoegd aan de leerplannen”, zegt Franken, “dat aangeeft dat leerlingen een kritische houding zal worden aangeleerd". "Maar met zo’n voorwoord kom je er natuurlijk niet. Die leerplannen zijn contextgerelateerd, en zitten vast aan die Turkse context. Daardoor zijn ze pedagogisch en inhoudelijk niet meer van deze tijd, en niet gemaakt voor een moslim die hier in België leeft, of ruimer genomen zelfs in West-Europa", klinkt het.

Leerkrachten

Tot slot hebben volgens Franken ook te weinig islamleerkrachten het correcte diploma. Cijfers van februari 2020 tonen aan dat maar 10 procent van de islamleerkrachten in het lager onderwijs het juiste diploma heeft. 25 procent heeft een diploma dat “voldoende wordt geacht”. In het secundair onderwijs is de tendens gelijklopend.

Wel zegt Franken dat er al verbetering in de pijplijn zit. Zo zijn er nu al vijf hogescholen in Vlaanderen die een bacheloropleiding tot islamleerkracht aanbieden. Franken vraagt zich wel af of een masteropleiding in sommige gevallen geen meerwaarde zou bieden.

Centrum voor Islamonderwijs

Een van de structurele problemen ligt volgens Franken bij de inspectie van het islamonderwijs. Die keurde de leerplannen van de lessen islam goed en beveelt de handboeken aan. “De inspectie voor de levensbeschouwelijke vakken valt niet onder de reguliere inspectie van het Vlaamse ministerie van onderwijs”, zegt de onderzoeker.

Dat komt door de scheiding van Kerk en Staat in België. “De lessen islam in Vlaanderen worden bijvoorbeeld gecontroleerd door het Centrum voor Islamonderwijs. En dat centrum valt volledig onder de bevoegdheid van de Moslimexecutieve.”

De Moslimexecutieve is het belangrijkste orgaan dat alle moslims in België moet vertegenwoordigen, maar krijgt al de hele week zware kritiek. De voorzitter van de Moslimexecutieve, Mehmet Üstün, leidt volgens de Staatsveiligheid een moskee in Heusden-Zolder die een belangrijke rol zou spelen bij het verspreiden van extremisme in Limburg. Üstün ontkent wat in het rapport van Staatsveiligheid staat.

Franken is dan ook kritisch voor de rol die de Moslimexecutieve nog kan spelen als controlerende instantie: “Als we vandaag zien dat zo’n belangrijk orgaan als de Moslimexecutieve intern slecht functioneert, kan men ook niet verwachten dat een orgaan dat daaronder valt, het Centrum voor Islamonderwijs, het wél goed doet”, klinkt het. “Zolang dat Centrum voor Islamonderwijs zelf weinig kritisch kijkt naar de leerplannen en de handboeken, kunnen we niet veel verwachten van wat er in heel wat lessen islam worden gegeven.”  

De onderzoeker benadrukt nog dat de problemen zich niet beperken tot de lessen islam, maar in verschillende levensbeschouwelijke lessen voorkomen. "Zolang de Vlaamse overheid de controle en de vormgeving van deze lessen volledig overlaat aan de erkende instanties, kan er geen structurele verandering komen."

Bron: VRT

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, de énige gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voel je je geroepen om Spiritualia te sponsoren?
Klik hier en, alvast bedankt!

Overschrijven kan ook via: IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB

- Ook kan je in onze webshop iets aankopen, waaronder:
Archetypen vragenlijst
Kristallen schedels
Pendels
Purperen plaatjes
Wierook & Benodigdheden

Voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er...: Eclecticus!

En, dan heb je nog de vaste teksten...

DIMschool biedt 10 interessante privé-sessies aan waaruit jij kan kiezen!
Dossier Zelfkennis: Over de Handleiding Pendelen van A tot Z     
'Eclecticus': een korte introductie…
Meteorieten zijn hoogstwaarschijnlijk zo oud als onze planeet: eentje kopen?    
Prachtige geode amethist schedel van 4 kg 340 gram zoekt een warme thuis.
Wat is jouw Archetype ? En, ken je ook die van jouw partner?

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2021 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht