ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Het belang van jodium

Een langdurig tekort aan jodium leidt tot een zwelling van de schildklier.
door Tsenne Kikke - donderdag 18 juni 2020 16:30

Naar het schijnt neemt jodiumtekort toe in Europa. Slechts 20 procent van de bevolking krijgt de dagelijks aanbevolen hoeveelheden vitamine B1, B6, C, foliumzuur en calcium via de voeding binnen. Dat terwijl jodium essentieel is voor de ontwikkeling van de hersenen en van het zenuwstelsel in de foetus. Daarom voegen verschillende landen jodium toe aan tafelzout, dat weer wordt toegevoegd aan brood. Probleem is dat we steeds minder brood eten. Wetenschappers onderzoeken daarom of ze jodium kunnen toevoegen aan bladgroenten, zoals sla of een vruchtgewas als tomaat. Journalist Toon Lambrechts onderzocht voor Eos Tracé specifiek het tekort aan sporenelement jodium.

Essentieel voor hormoonhuishouding

Jodium is een sporenelement, een stof waarvan we maar heel weinig nodig hebben, nog minder dan andere types micronutriënten, zoals vitamines en mineralen. Voor volwassenen ligt de aanbevolen hoeveelheid op 150 microgram per dag, voor zwangere vrouwen op 175 microgram en voor vrouwen die borstvoeding geven op 200 microgram.

Ondanks de minieme vereiste dagelijkse dosis speelt jodium een belangrijke rol in ons organisme. “Jodium is essentieel voor een goed functionerend metabolisme”, verduidelijkt Christophe Matthys, onderzoeker aan de vakgroep Klinische en Experimentele Endocrinologie van de KU Leuven. “In eerste instantie voor de werking van de schildklier. Jodium is noodzakelijk voor de aanmaak van thyroxine, een hormoon van de schildklier. De hormonen uit de schildklier reguleren niet alleen de stofwisseling, maar ook de lichaamstemperatuur en het zenuwstelsel.”

De schildklier houdt een zekere hoeveelheid jodium vast, dus een te lage inname heeft niet meteen gevolgen. Maar een langdurig tekort leidt tot een zwelling van de schildklier, aldus Matthys. “Eerst ontstaan er kleine knobbeltjes op het orgaan. Die kunnen verder uitgroeien tot een zogenaamde goïter, een schildkliervergroting zichtbaar in de nek. Een te laag gehalte aan jodium bij zwangere vrouwen of vrouwen, die borstvoeding geven, kan gevolgen hebben voor het kind. Heel ernstige gevallen van jodiumtekort tijdens en na de zwangerschap kunnen dwerggroei en een mentale achterstand veroorzaken. Al hoeven we ons over dergelijke zware tekorten in België geen zorgen te maken.”

Zeelucht maakt geen verschil

Jodium komt als element vooral voor in zeeën en oceanen. Via verdamping komt jodium in de atmosfeer terecht en slaat het neer op de bodem waarop planten een beperkt deel ervan opnemen. De volkswijsheid dat zeelucht zo’n deugd doet omwille van de aanwezige jodium klopt overigens niet. Een deel van het de atmosferische jodium komt inderdaad via de longen in het lichaam terecht, maar de hoeveelheid ingeademd jodium op een dagje aan zee ligt op 30 nanogram – ver onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, dus. Ook zeezout bevat maar weinig jodium omdat het bij de verdamping verloren gaat.

In België krijgen we jodium vooral via het gejodeerde zout in brood binnen, wel tot de helft van onze jodiuminname volgens de Belgische Voedselconsumptiepeiling. Melk en melkproducten dragen zo’n 16 procent bij. Andere bronnen van jodium in de voeding zijn vlees en vleesvervangers, en vis en schaaldieren, beide goed voor ongeveer 7 procent. Jodiumzout vult onze gemiddelde jodiumopname aan, supplementen in deze spelen niet echt een rol.

Het ligt voor de hand dat voedingsproducten uit de zee meer jodium meedragen. Kabeljauw en makreel bevatten bijvoorbeeld zo’n 100 microgram per 100 gram vis. In een portie melk van 200 milliliter zit 14 microgram jodium, in een ei 10 milligram. Groenten bevatten maar weinig jodium, al varieert het jodiumgehalte mee met dat in de bodem. Zeewier en kelp zijn prima plantaardige jodiumbronnen, maar vinden nog niet echt hun weg naar het bord van de Belgische consument.

Zout verrijken

Het lijstje voedingsmiddelen dat jodium bevat is niet lang. Een tekort zou al snel op de loer liggen, ware het niet dat we heel wat jodium binnenkrijgen via jodiumzout, direct als keukenzout of indirect als bakkerszout in brood. Jodiumzout is eenvoudig keukenzout met een snuifje jodium, tussen 50 tot 65 milligram per kilogram. Een dergelijke fortificatie van zout kan ook met andere micronutriënten, zoals ijzer, bijvoorbeeld.

Zout is een gedroomde drager om micronutriënten zoals jodium ons dieet binnen te loodsen. Als een van de weinige voedingsmiddelen ter wereld wordt het universeel geconsumeerd. Zelfs in de armste of meest geïsoleerde regio’s is zout een basisproduct dat jong en oud haast dagelijks binnenkrijgen. Een bijkomend voordeel ligt in het feit dat de productie en verwerking van zout in een relatief compacte keten plaatsvindt, wat het gemakkelijker maakt om jodium op grote schaal toe te voegen.

Jodium toevoegen aan zout is bovendien simpel en goedkoop. Tussen de raffinage en het drogen van zout voegt men kaliumjodide toe, een anorganisch zout dat bestaat uit een verbinding van kalium en jodium. Dat kan droog, door kaliumjodide als poeder te mengen met het keukenzout, of nat, door in water opgelost kaliumjodide over het zout te druppelen of te sproeien en vervolgens beide zouten goed te mengen. In een aantal landen zoals Roemenië is het toevoegen van jodium verplicht. Dat is bij ons niet het geval, jodiumzout en gewoon zout liggen naast elkaar in de winkelrekken, de keuze is aan de consument.

Bron: Eos Tracé

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -

(Interesse?... Laat je niet door jouw ego tegenhouden, indien jij je innerlijk geroepen voelt!)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In het afgelopen 15-jarige bestaan van Spiritualia.be is er online een hoop veranderd. En ook aan deze website wordt er – in reactie op alle online ontwikkelingen – continu geschaafd. Zo hebben we vorig jaar geïnvesteerd in een betere server, waardoor de site nog sneller is geworden. Verder werden we in december 2019 zelfs verplicht om nog meer schijfruimte aan te kopen, en zo meer.

Met al die nieuwe ontwikkelingen hebben we na dertien jaar nog immer een duidelijk doel voor ogen, namelijk: zoveel mogelijk mensen inspireren om aan hun innerlijke zelf te werken, losstaande van hun diverse persoonlijkheden en honderdtallen kleine ikjes.

Bovendien doen we ons best om mensen te laten na-denken - een denken dat na het gewone, automatische denken komt - en ja: soms door een schokje te geven, opdat ogen worden geopend. :-)

Toegegeven: daarmee is niet iedereen gediend. Nochtans is dat meer dan logisch. Waarom?... Wel, omdat we ons richten tot een welbepaalde doelgroep. Indien je het al vergeten bent: tot mensen die aan hun innerlijke zelf willen werken.

Enerzijds kunnen alle bezoekers onze blogs gratis lezen, maar het runnen van een gratis site is niet goedkoop. En daarom doen we regelmatig beroep op onze meest trouwe bezoekers, waardoor Spiritualia online kan blijven.

En?... Voel je je geroepen om deze Spiritualia website te sponsoren? Ja?... Doen & alvast bedankt!

Het kan al vanaf 1 euro. Meer info, of interesse?.... Klik op deze link voor meer info.

- Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf gratis via Zoek&Vind aanmelden.

En.., voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er Eclecticus!

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2020 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht