ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Waarom de oude hippie niet op de hipster van nu lijkt

De oude hippie versus de hedendaagse hipster…
door Tsenne Kikke - woensdag 27 mei 2020 19:18

Hipster is een subcultuur, die opkwam in de jaren 90 en in het begin van de 21e eeuw bekender werd en meer in de mainstream terechtkwam. De stroming grijpt terug op de in de jaren 30 en 40 bestaande gelijknamige subcultuur rond jazzmuzikanten. Zogeheten hipsters zetten zich in eerste instantie af tegen de mainstream, en doen dat onder meer door het dragen van retro- en vintagekleding. Moderne hipsters lijken veel weg te hebben van de hippies van een halve eeuw geleden, maar dat is slechts een façade.

Vijftig jaar geleden begonnen hippies aan hun opmars door de westerse samenleving. Ze vormden al snel de grootste bedreiging voor de gevestigde orde. Maar, wat is er ondertussen geworden van die tegenbeweging?

Het begon aan de Amerikaanse westkust, in de universiteitsstad Berkeley, bij San Francisco. Daar concentreerde zich een activisme rond vrijheid van meningsuiting, gelijke rechten voor zwarten, vrouwen en homoseksuelen, en de anti-oorlogsbeweging. Veel meer nog vormden deze hippies een tegencultuur met een eigen levensstijl, die in alles afweek van de normen en waarden van het establishment. In kleding en haardracht, belangstelling en idealen, omgangsvormen en muziek.

Wierook en wiet

Wie nu in Berkeley rondloopt, herkent veel elementen van de hippiecultuur van destijds. Op de route naar de universiteitscampus, langs Telegraph Avenue, zijn allerlei winkeltjes die tweedehandsspullen verkopen, van kleding tot grammofoonplaten. Er is een vlooienmarkt waar wierook en zelfgemaakte haarbanden en kettingen niet ontbreken en een markt met uitsluitend biologische producten. Berkeley kent ook relatief veel vegetarische restaurants met namen als 'Cafe Tibet', 'Sanctuary Bistro' en 'Herbivore'. In de stad rijden bovendien talloze elektrische en hybride auto’s, naast een groot aantal fietsers. Tolerantie is hier een groot goed; er is dan ook een grote verscheidenheid aan godshuizen te vinden.

Zeer karakteristiek is de geur van wiet die je overal op straat ruikt. In veel tuintjes hebben hennepplanten een eigen hoekje: wietrokers in Berkeley hechten eraan hun eigen wiet te telen. Haaks daarop staat het rookverbod op de campus en zelfs in verschillende straten van Berkeley.

Tolerantie, een afkeer van massaproductie en een sterke voorkeur voor gezonde voeding uit de regio: het zijn allemaal elementen die hun wortels hebben in de hippiecultuur van vijftig jaar terug. ‘Het beste jaar om een hippie te zijn, was 1965,’ schreef de Amerikaanse journalist Hunter S. Thompson (1937- 2005). In dat jaar konden hippies in eigen kring nog doen wat ze wilden, zonder dat iemand zich met hen bemoeide – de populaire drug lsd werd pas een jaar later bij wet verboden.

Peace, love, flowers

Als opvolgers van de 'Beat Generation' uit de jaren vijftig zetten de hippies zich principieel af tegen de verworvenheden van de westerse consumptiemaatschappij. Carrière, bezit en persoonlijk gewin waren niet langer het doel waarvoor de mens op aarde was: het ging er veel meer om die aarde te behouden en er in harmonie mee te leven. Daarvoor zochten ze hun inspiratie in de oosterse filosofie en wijsheid van Indiaanse sjamanen. In 1965 raakten de Verenigde Staten betrokken bij de Vietnamoorlog, wat al snel leidde tot de eerste demonstraties in Berkeley, waar jongeren hun oproepkaarten voor militaire dienst verbrandden.

Tegelijkertijd experimenteerden hippies op verscheidene plaatsen in Californië met verdovende middelen als lsd, peyote en cannabis. En dan was er natuurlijk de muziek, als integraal onderdeel van het hippiebestaan. Lokale bands als 'Jefferson Airplane' en 'Grateful Dead' verkregen al snel een cultstatus en werden over de hele wereld populair. De songteksten gingen over liefde en vrijheid, seks en drugs, oorlog en vrede: alles wat hippies in die tijd bezighield. Op posters, buttons en T-shirts drukten zij hun verbondenheid uit met popartiesten, politieke bewegingen en Moeder Aarde.

Hippies oefenden een sterke aantrekkingskracht uit op de jongste generatie. Dat maakte de beweging zo bedreigend voor de status quo dat president Richard Nixon hippiegoeroe Timothy Leary de gevaarlijkste man van Amerika noemde. Vanuit Berkeley schoot de hippiecultuur wortel in San Francisco en binnen twee jaar was de stad het centrum van de nieuwe tijd, waar peace, love en flowers de boventoon voerden.

Iedereen wilde hippie zijn

Het hoogtepunt van de hippiebeweging was ongetwijfeld 'The Summer of Love' van 1967, met in juni het 'Monterey Pop Music Festival', dat de inspiratie zou blijken voor het muziekfestival 'Woodstock', twee jaar later. Het festival in Monterey was het toonbeeld van tolerantie en samenhorigheid. Weg van het nationalisme, van het Koude-Oorlog-Amerika – hier heerste juist een gevoel van verbondenheid tussen mensen onderling en van mens tot planeet.

De hippiecultuur verbreidde zich zeer snel en werd zichtbaar in de mode, film, kunst en natuurlijk de muziek. In juni 1967 verscheen het album 'Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band' van The Beatles, dat sterk geïnspireerd bleek door de nieuwe beweging. Toch schreef Hunter S. Thompson dat 1967 géén goed jaar was om een hippie te zijn. Het was het jaar waarin alle grote media, van 'Time' en 'Newsweek' tot 'The New York Times', aandacht besteedden aan het hippiedom. Het was het jaar waarin toeristen, freaks en mensen die zich wilden onttrekken aan de maatschappij naar San Francisco trokken om deel te nemen aan de culturele revolutie.

Het was bovenal het jaar waarin de commercie zich met de beweging ging bezighouden. Hip werd hot en jongeren vormden een sterke groeimarkt in een aantrekkende economie. De hippies van het eerste uur hadden met lede ogen de verloedering van hun beweging aangezien en dus organiseerden zij in oktober 1967 een lijkstoet om het overleden hippiedom ten grave te dragen. Maar met het imago gingen nog niet de idealen verloren.

Uitgestorven

Integendeel. Hippies stichtten gemeenschappen door heel Amerika en daarna in de gehele wereld. Ze bevorderden ecologische landbouw en fair trade. Ze streden mee voor gelijke rechten, voor vrede en voor een beter milieu. En met hun drugsexperimenten maakten ze waarschijnlijk de weg vrij voor onderzoek naar de mogelijkheden van de menselijke geest. Belangrijker nog was dat hun ideeën aansloegen bij de jongere generatie, ook als ze geen sandalen of een haarband droegen.

Leary zei daarover: "Voor elke zichtbare hippie, blootsvoets, met bloemen en kralen, zijn er duizend onzichtbare leden." Het verhaal van de hippiebeweging is opmerkelijk, omdat het zich afspeelt in enkele jaren tijd. Daarnaast kent de ontwikkeling twee paradoxen: hippies zetten zich af tegen technocratie en tegen de consumptiemaatschappij, maar juist door massa media, massaproductie en moderne technologie kon hun tegencultuur zich zo snel verbreiden. Hippies keerden zich af van ‘het systeem’ en wilden gewoon hun eigen leven leiden. Maar alleen al door hun aanwezigheid en hun levensstijl boden ze een alternatief en veranderden ze – bijna ondanks zichzelf – de samenleving.

Die veranderingen zijn nog altijd zichtbaar in Berkeley, de geboorteplaats van de beweging. Het straatbeeld van 'Telegraph Avenue' toont nog duidelijk overblijfselen van de gloriejaren van de flowerpower, maar het stereotiepe beeld van de hippie met de lange haren, hoofdband en gekleed in tweedehands of zelfgemaakte kleren op sandalen of blote voeten, zie je alleen terug in een handjevol bedelende love & peace-aanhangers aan de noordzijde van de straat, waar ze in kleermakerszit rondhangen met een gitaar in de hand.

De hipster van nu is niet de hippie van toen

Het is slechts een façade, net als de ‘hippiekleding’ die bij veel webwinkels te koop is en de levensstijl van de zogeheten hipsters die verderop de campus van Berkeley bevolken. Wellicht delen die hipsters de idealen van de hippies, maar in hun uiterlijk hebben ze de haarband vervangen door een hip kapsel en de sandalen door moderne, snelle sneakers. Zo zijn er meer verschillen. Hippies hielden zich vooral bezig met het oogsten en roken van hun eigen wiet, de hipsters zijn vooral druk met het posten van berichtjes op Twitter.

Hippies onttrokken zich aan de maatschappij, waren vaak vegetariër en geloofden in ecovriendelijkheid, terwijl hooggeschoolde hipsters trendy muntthee drinken en een fortuin uitgeven aan bakjes hennepzaad, quinoa en tarwegras. Het grootste verschil is nog wel dat hipsters veel geld uitgeven om er arm uit te zien: hele maandsalarissen geven ze uit bij kledingwinkels als 'American Apparel', terwijl de hippies die op straat leefden nauwelijks een cent uitgaven aan hun versleten skinny jeans en tweedehandssandalen.

Bron: Elsevier Weekblad - Cathelijn Paling is journalist en studeerde in 2014 in Berkeley. Ze schreef met haar vader, socioloog Kees Paling, over de geschiedenis van de hippiebeweging.

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -

(Interesse?... Laat je niet door jouw ego tegenhouden, indien jij je innerlijk geroepen voelt!)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In het afgelopen 15-jarige bestaan van Spiritualia.be is er online een hoop veranderd. En ook aan deze website wordt er – in reactie op alle online ontwikkelingen – continu geschaafd. Zo hebben we vorig jaar geïnvesteerd in een betere server, waardoor de site nog sneller is geworden. Verder werden we in december 2019 zelfs verplicht om nog meer schijfruimte aan te kopen, en zo meer.

Met al die nieuwe ontwikkelingen hebben we na dertien jaar nog immer een duidelijk doel voor ogen, namelijk: zoveel mogelijk mensen inspireren om aan hun innerlijke zelf te werken, losstaande van hun diverse persoonlijkheden en honderdtallen kleine ikjes.

Bovendien doen we ons best om mensen te laten na-denken - een denken dat na het gewone, automatische denken komt - en ja: soms door een schokje te geven, opdat ogen worden geopend. :-)

Toegegeven: daarmee is niet iedereen gediend. Nochtans is dat meer dan logisch. Waarom?... Wel, omdat we ons richten tot een welbepaalde doelgroep. Indien je het al vergeten bent: tot mensen die aan hun innerlijke zelf willen werken.

Enerzijds kunnen alle bezoekers onze blogs gratis lezen, maar het runnen van een gratis site is niet goedkoop. En daarom doen we regelmatig beroep op onze meest trouwe bezoekers, waardoor Spiritualia online kan blijven.

En?... Voel je je geroepen om deze Spiritualia website te sponsoren? Ja?... Doen & alvast bedankt!

Het kan al vanaf 1 euro. Meer info, of interesse?.... Klik op deze link voor meer info.

- Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf gratis via Zoek&Vind aanmelden.

En.., voor de 'Zoekers naar hun Innerlijke Waarheid' is er Eclecticus.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2020 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht