ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De tomaat in jouw Italiaanse pastasaus komt eigenlijk uit China…

Wat is er mis met de industriële tomaat?
door Tsenne Kikke - zaterdag 28 september 2019 12:03

De Franse onderzoeksjournalist Jean-Baptiste Malet sprak met boeren, ondernemers, arbeiders, handelaars en wetenschappers, teneinde zijn boek 'Het rode goud' samen te stellen. Het werd een bestseller in Frankrijk en won de Prix Albert-Londres 2018. Wie het boek leest, begrijpt waarom: de meest verwerkte tomaat op de planeet eerder naar geld ruikt.

'Het rode goud' is een ongemakkelijk verhaal over agrobusiness, uitbuiting van arbeiders, Italiaanse maffia, kinderarbeid, fraude op mondiale schaal, waaronder de export van bedorven concentraat naar Afrika, en jaaromzetten van tien miljard dollar. Volgens de auteur is de tomaat de kiem van het kapitalisme.

Een kleine waarschuwing vooraf: het zou kunnen dat je nooit meer op dezelfde manier naar jouw pizza, de ketchup bij jouw frietjes of die diepvrieslasagne kijkt. Nee, zelfs de huisgemaakte spaghettisaus waar je misschien zo trots op bent, smaakt straks misschien toch niet meer helemaal hetzelfde.

De boosdoener is dus de industriële tomaat. Die tomaat wordt speciaal gekweekt om te worden verwerkt tot onder meer tomatenconcentraat en conservenblikken tomatenpulp, tomatenblokjes en tomaten op sap. Ze vormt met andere woorden de basis voor alle reeds vermelde gerechten.

“Het probleem is niet dat er voor die producten tomatenvarianten geproduceerd worden. Dat is zelfs logisch: tomaten met veel meer vlees en veel minder vocht zijn nu eenmaal makkelijker te reduceren tot een dikke pasta, en tomaten met dikkere schil barsten niet open wanneer ze en masse getransporteerd worden”,  zei Jean-Baptiste Malet. “Nee, het probleem is de trafiek erachter.”

Die dubieuze trafiek legde Malet in zijn boek bloot. Tweeënhalf jaar lang volgde hij daarvoor het traject van de industriële tomaat. Eentje dat hem van Italië naar China, en van Californië tot Afrika bracht. Hij kreeg het idee voor zijn onderzoeksproject zowat in zijn achtertuin, in het zuiden van Frankrijk, waar de sappigst denkbare tomaten in trossen groeien. Daar staat dan ook de fabriek van 'Le Cabanon', een belangrijke producent van alles wat maar tomaten bevat. “En plots zag ik daar van die grote blauwe vaten staan met de opdruk: tomatenconcentraat, made in China.”

Wat deden die daar? Malet kwam tot verrassende ontdekkingen. Dat het Franse icoon 'Le Cabanon' in handen is van een generaal van het Chinese leger, bijvoorbeeld. En dat China de grootste producent is van tomaten die bestemd zijn voor de industrie.

China kon zich ontwikkelen tot tomatengrootmacht met dank aan de Italianen en aan voedingsproducent 'Heinz'. Om kort te gaan: de Italiaanse diaspora bracht Noord-Italiaanse tomatentelers op het idee om een manier te ontwikkelen waarop Italianen in pakweg de VS hun geliefde vruchten niet moesten missen. De tomatenindustrie werd geboren. De technologie daarachter exporteerden de Italianen naar China, nadat 'Heinz' het eerste westerse bedrijf werd dat in het China van Mao voet aan de grond kreeg. “De tomatenindustrie staat met andere woorden mee aan de wieg van het kapitalisme”,  beweerde Malet stellig.

Dat resulteerde in bijzonder vreemde uitwassen. Want, het is niet omdat op jouw brik passata of een blikje tomatenconcentraat een Italiaans vlaggetje prijkt, dat de tomaten uit de laars van Europa komen. “Als er op de verpakking niet staat ‘met 100 procent Italiaanse tomaten’, dan kun je er bijna van op aan dat het voor 95 procent een Chinees product is”, zei Malet. “Dat zit zo: de Italianen importeren tripleconcentraat uit China, lengen dat aan met water en eventueel wat zout tot dubbelconcentraat et voilà. Je hebt een Italiaans product.”

De industriële tomaten worden nochtans ook gekweekt in Italië en Californië. Waarom importeren Zuid-Italiaanse sausproducenten en Amerikaanse ketchupfabrikanten dan toch Chinees concentraat? Het antwoord is simpel: geld. “Een vat Chinees concentraat is welgeteld één centiem goedkoper dan een Europees vat”, zei Malet. “Maar op grote schaal maakt dat wel degelijk een verschil. En de multinationals zullen altijd kiezen voor het goedkoopste product, niet voor het meest ethische.”

Rotte tomaten

Want daar kwam Malet ook achter. Aan de tomaat die bestemd is voor de industrie hangt niet alleen de geur van het kapitalisme, maar ook die van de georganiseerde misdaad. In Italië wonen talloze tomatenplukkers in sloppenwijken die gecontroleerd worden door de maffia. In China zag hij kinderen en politieke gevangenen mee instaan voor de pluk. En blikjes verdorven concentraat worden gewoon naar Afrika verscheept. “Daar worden ze zó goedkoop aan de man gebracht dat de plaatselijke tomatenboer compleet geruïneerd wordt en naar Europa vlucht.”

En ja hoor, verzekerde Malet, de Europese instanties weten dat de tomatenindustrie zo werkt. “Dat Chinese concentraat aanlengen en verkopen als een Italiaans product klinkt misschien als fraude, maar het is perfect legaal.” En die kinderarbeid dan? “Ook dat weten ze. En er zou natuurlijk diplomatieke druk uitgeoefend kunnen worden. Helaas is het veel makkelijker om de kop in het zand te steken, dan ruzie te maken met partijen die je liever te vriend houdt.”

Of hij nog een fles ketchup in zijn koelkast heeft staan, nu hij dit allemaal ontdekt heeft? Malet glimlachte. “Ik probeer zoveel mogelijk biologisch te eten, maar ik ben ook niet doctrinair. Ja, we hebben als individu een verantwoordelijkheid. Maar ik wil toch vooral de beleidsmakers doen nadenken. Zij zijn het die echt iets kunnen veranderen.”

Bron: De Morgen

Jean-Baptiste Malet, Het rode goud - De tomaat en het kapitalisme.

Beelden, aangevuld met woorden...

"Vind mensen, die in zichzelf zowel de motivatie als de aangeboren drijfveer hebben om aan hun Innerlijke Zelf te werken, en we zullen hen gidsen."

- DIMschool vzw, gespecialiseerd in Zelfkennis, zijnde: het kennen van het Zelf -

(Interesse?... Laat je niet door jouw ego tegenhouden, indien jij je innerlijk geroepen voelt!)

Voel je je geroepen om Spiritualia te sponsoren?

Het kan al vanaf 1 euro. Meer info, of interesse?.... Klik op deze link.

- Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf gratis via Zoek&Vind aanmelden.

- En, je kunt je ook als eclecticus inschrijven! -

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht