ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

In Het Schandaal van Shusaku Endo is de zonde een meest geslepen verleidster

In dit boek gaat Suguro, een zeer gerespecteerde, 65-jarige Japanse christelijke romanschrijver op zoek naar zijn dubbelganger…
door Tsenne Kikke - maandag 26 augustus 2019 16:11

De Japanse schrijver Shusaku Endo ken je misschien wel. Zo is de film 'Silence' uit 2016 van regisseur Martin Scorsese een adaptie van Endo's 'Stilte' uit 1966, met Liam Neeson en Andrew Garfield in de hoofdrol. In zowel het boek, gebaseerd op historische feiten en die zich hoofdzakelijk afspelen in het Japan van rond het jaar 1640, als in de film wordt duidelijk weergegeven dat alles erop lijkt dat God in alle talen zwijgt. Vooral in die momenten dat men Hem het meest nodig heeft. Heb jij zo'n moment, of momenten, ook al eens meegemaakt, beste lezer?...

In 'Het Schandaal' van Shusaku Endo daarentegen, dat zich in de jaren 1980 afspeelt, staan vooral de thema's lichamelijk verval, zonde, het seksuele, het in Japan fel omstreden christendom, en het dubbele karakter van de mens centraal. In deze tamelijk huiveringwekkende, maar indringende studie van de geheime angsten en obsessies van een ouder wordende schrijver onderzoekt de beroemde Japanse auteur Shusaku Endo via de inhoud van zijn boek het onzekere territorium dat ligt tussen het bestuderen van gewelddadigheden en verdorvenheid - en, het plegen daarvan.

In dat boek is hoofdpersonage, Suguro genaamd, een zeer gerespecteerde, 65-jarige Japanse christelijke romanschrijver. Hij geniet van een huwelijk van evenwichtige kalmte alhoewel er tussen hem en zijn vrouw slechts een beperkte vorm communicatie bestaat. Tevens wordt hij zich stilaan meer en meer bewust van de gemene, bedorven geur van hoge ouderdom - en, zijn leverproblemen zijn even ernstig als de artritis van zijn vrouw.

Voor zijn laatste roman, die zijn opus magnum moest voorstellen, ontvangt Suguro een literaire prijs. Tijdens de receptie wordt hij aangeklampt door een fel opgemaakte jonge vrouw, die hem op een nogal veel té familiaire manier benadert. Luidop beschuldigt ze hem ervan een leven te leiden dat haaks staat op zijn proza. Zo beweert ze hem te hebben ontmoet in een dubieuze wijk van Tokyo, in een straat vol hoeren, peepshows en pornowinkels. Zelfs zegt ze hem daar te hebben geportretteerd, en inderdaad treft Suguro achteraf op haar tentoonstelling een schilderij waarop hij zichzelf herkent - maar, met een vieze, geilachtige uitdrukking op het gelaat. Bij diezelfde gelegenheid ontmoet hij bij het verlaten van de galerij een zekere Mevrouw Naruse, die overdag keurig als vrijwilligster op de kinderafdeling van een ziekenhuis werkt, en zich 's nachts overgeeft aan sadomasochistische uitspattingen.

Vanwege zijn reputatie als christelijke schrijver met hoge, morele normen, wordt dergelijk gedrag door zijn uitgever als zeer ongewenst ervaren, en ook hijzelf vindt het zeer beschamend. Ondanks het feit dat - volgens hem - alles op onwaarheden berust, is hij er zich toch van bewust dat er iets moet gebeuren - want, een wraakzuchtige journalist, Kobari genaamd, is het allemaal aan het uitzoeken; dit, in de hoop het imago van de o zo christelijke schrijver tot op de bodem af te breken. Suguro neemt dan ook het initiatief om het mysterie van die beschuldigingen te ontrafelen.

Zijn eigen onderzoeken leidden hem, onder andere, naar die vrouwelijke kunstenares, een zelfbenoemde masochist, en naar die Mevrouw Naruse, een oudere vrouw en een bij uitstek respectabele weduwe, die als vrijwilligster in het ziekenhuis werkt. Haar onthullingen aan Suguro over haar vorige huwelijk, dat de donkerste impulsen van het menselijk hart bevatten, vormen het middelpunt van de roman. Zij is het ook die het voor Suguro regelt om zijn 'dubbelganger' te observen,  bijvoorbeeld: kwijlend over het gedrogeerde lichaam van een naïef, adolescent meisje. Deze visie van het kwaad wordt opgevolgd door het tegenovergestelde, zijnde: het 'dubbel' is gehuld in een intens licht, gevuld met liefde en medeleven.

Hoewel Suguro's vermogen om deze tegenstellingen met elkaar te verzoenen in het boek in twijfel wordt gelaten, wordt het praktische probleem van journalist Kobari snel opgelost wanneer Suguro's uitgever deze laatste betaalt voor een compromitterende foto van Suguro, en deze vervolgens verbrandt.

Ondertussen ontdekte Suguro tijdens zijn naarstig onderzoek een andere wereld, waaronder die van masochisme en verschillende min of meer vreemde vormen van prostitutie. De mensen in die wereld lijken hem allemaal te kennen en Suguro vermoedt dat er een bedrieger is, die zijn reputatie probeert te vernietigen, en gaat in het laatste deel van het boek op jacht gaat naar deze persoon.

Op een bepaald moment in het boek beschrijft Suguro een uitgemergelde Jezus, waarbij hij tegelijkertijd aan introspectie doet. 'Een man, die zelf de kracht niet had zich te verzetten, sleepte zijn bebloede benen voort; een menigte die hem hoonde toen hij naar het veld van executie ging, stenen wierp en genoot van zijn lijden: tot op heden had Suguro nooit nagedacht over die meute op zich. Toch, als hij daar toen had gestaan, had hij beslist niet met zekerheid kunnen zeggen dat hij er geen genoegen in had geschept om stenen naar de man te gooien, en hem te zien lijden.'

Misschien een confronterende tekst indien men zich als lezer in de plaats stelt van Suguro. Uiteindelijk stuurt Mevrouw Naruse, met wie hij nu vrij nauwe band heeft gecreëerd, hem een brief met een uitnodiging voor een liefdeshotel waar, zo schrijft ze, de identiteit van de bedrieger zal worden onthuld.

Indien je in dit boek interesse stelt, vind je er in de rubriek 'Boekrecensies' meer info over - of, klik op deze link.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht