ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Noteer in jouw agenda: 8 november - Bolivia's Schedelfeest

En, je kan misschien ook schedels van afgestorven familieleden meebrengen…
door Tsenne Kikke - woensdag 6 februari 2019 17:48

Elk jaar graven Boliviaanse grafdelvers op 7 november menselijke schedels op vanuit de gemeenschappelijke kavels op de uitgestrekte centrale begraafplaats' van La Paz om zich voor te bereiden op het schedelfeest van de daaropvolgende dag.

Schoppen snijden door de zure grond, totdat het onmiskenbare gerinkel van metaal tegen het bot weerklinkt. Vervolgens worden schedels één voor één uit de modderige brei opgehaald.

De verzamelde menigte bieden cocabladeren, frisdrank en hagelslag aan elke schedel aan vooraleer ze aangestoken sigaretten in hun rottende monden steken, en de schedels met bloemkransen versieren. Terwijl de zon opkomt, komt een priester over de kaarsen, die in de grond werden gestoken, een zegen te geven.

De volgende ochtend dragen duizenden toegewijden hun eigen schedels in eenvoudige kartonnen dozen, of in mooi uitgesneden houten kasten naar de begraafplaats voor 'Día de las Ñatitas', oftewel: de 'Dag van de Ñatitas'. Elke schedel bevindt zich op een bed van kleurrijke bloemen en is liefdevol versierd met accessoires zoals zonnebrillen, hoeden en zelfs sieraden. Want, hoe beter hun uiterlijk, hoe meer zegeningen de mensen ervoor terugkrijgen.

Ñatitas is de naam, die aan deze gerespecteerde schedels werd gegeven; een naam, die letterlijk vertaald 'zij met de stompe neuzen' betekent.

Dan bidden, zingen en dansen ze op 8 november door de straten van de stad. Het jaarlijkse rituele feest is een combinatie van het katholicisme met pre-koloniale Inca-overtuigingen om dankbaarheid te betuigen aan de geesten die de schedels bezetten, ongeacht of ze zonet zijn uitgegraven, of het ganse jaar in huizen werden bewaard.

Historie

Al ruim voor de komst van de Spanjaarden geloofde de inheemse bevolking, de Aymara, dat mensen zeven zielen bezitten. Bij de dood en begraving onder de grond, worden er zes verondersteld naar de hemel te gaan, terwijl de zevende in de schedel blijft zitten. Na enige tijd te hebben besteed om onder de grond te hebben gerust, worden de schedels opgegraven en verzorgd om de geesten, die nog over zijn, te kalmeren. Maar dit is geen zuiver altruïstisch ritueel, omdat van gelukkige geesten wordt gedacht dat ze verschillende zegeningen teruggeven.

De schedels worden meestal opgeslagen in heiligdommen binnen het ouderlijk huis tot op de dag van het festival wanneer ze worden aangekleed en versierd voordat ze naar de overdadige ceremonie worden gebracht. Als ze voldoende versierd zijn, van voldoende sigaretten en alcohol zijn voorzien, en door een muziekband zijn toegezongen, wordt aangenomen dat de geesten zich tevreden voelen, en een positieve relatie met hun bewaarder vormen. Een gelukkige geest kan alles doen om inbraken te voorkomen, zegeningen te geven, een liefdesband tussen twee mensen creëren, of gewoon om de kinderen te helpen het goed te doen op school.

Maar de geesten komen niet overeen met iedereen, en worden verondersteld hun toorn op te wekken als ze ontevreden zijn. Vloeken worden geplaatst bij nalatige bewaarders, wat resulteert in financiële ondergang, familievetes, ernstige gezondheidsproblemen, of zelfs de dood. Met zulke ernstige gevolgen in gedachten doen gelovigen er alles aan om hun schedels zo gelukkig mogelijk te houden.

Idealiter zouden de schedels behoren tot een familielid, of iemand die dierbaar is voor het gezin. In werkelijkheid heeft echter niet iedereen toegang tot de overblijfselen van een dierbare - want, veel schedels zijn eerder afkomstig van archeologische vindplaatsen of van medische faciliteiten voor studenten. Ook is het voor hen soms pijnlijk om vast te stellen dat grafrovers 's nachts schedels hadden opgegraven, om ze dan achteraf aan een respectabele prijs te versjacheren.

De katholieke kerk heeft altijd het ritueel willen onderdrukken, omdat het sterk contrasteert met haar opvattingen over de dood en het hiernamaals. Tijdens de kolonisatie werden dergelijke praktijken zelfs hard bestraft, waardoor de ceremonie gedwongen werd ondergronds te gaan. Pas in de jaren zeventig van vorige eeuw begon 'Dia de las Ñatitas' weer boven water te komen, toen tal van boeren naar de steden migreerden op zoek naar werk, en er hun oude tradities meenamen .

De katholieken zijn nog steeds tegen het festival, maar zijn niet in staat om er een halt aan toe te roepen, zelfs binnen hun eigen kerken. In 2003 werd pelgrims verbannen om schedels in een La Paz-kerk te brengen, dus reageerde men door stenen te gooien en verschillende vensters in te slaan. Sindsdien is de kerk gedwongen om toe te geven aan de praktijk om een ​​aanzienlijk deel van hun volgelingen niet te isoleren.

Tegenwoordig overspoelen een 10.000-tal mensen de centrale begraafplaats van La Paz met hun schedels op sleeptouw, waardoor een kleurrijk spektakel ontstaat dat elk jaar culmineert in een drankfeest. Deze hernieuwde aanvaarding kan gedeeltelijk worden toegeschreven aan de politiek van Evo Morales, een president, die de inheemse rechten op het voorplan van zijn prioriteiten had gebracht.

Zelfs de politie is aan boord gekomen met deze macabere traditie. In een van La Paz 'grote politiebureaus, worden twee Ñatitas, Juanito en Juanita genaamd, gevierd met rechercheurs, gecrediteerd voor het oplossen van moeilijke gevallen en het overtuigen van geharde criminelen om te biechten...

Moraal van dit verhaal: Simpele geesten geloven in simpele geesten. Natuurlijk loop jij; beste lezer, ook met het een of andere geloof rond. Zelfs indien je in niets gelooft, is dat eveneens een geloof.

In elk geval: indien jij aldaar was geboren en getogen, is de kans groot dat ook jij elk jaar met zo'n voorouderlijke schedel op die ceremoniële dag rondliep, nietwaar? Volgens mij een reden temeer om andermans geloof - afhankelijk van diens niveau van bewustzijn - te respecteren, vind ik.

Bron: National Geographic & Worldtourismgroup

Voel je je geroepen om Spiritualia te sponsoren?

Niet enkel en alleen om de kosten te helpen dragen, maar vooral om een budget te vergaren waardoor deze website naar buiten toe beter kan worden gepromoot.. En, sponsoren kan al vanaf 1 euro tot en met 500 euro. Meer info, of interesse?.... Klik op deze link.

- Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf via Zoek&Vind aanmelden.

- En, je kunt je ook als eclecticus inschrijven! -

(Meer info daarover ?)

( - Ook op: kllk hier - )

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht