ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

De elektrische auto heeft stroom nodig, en veel. Maar, hoe gaat dat met het nakende tekort?

Tsenne Kikke Auteur
Tsenne Kikke

Geplaatst op
maandag 8 oktober 2018 22:23

De voorbije weken doken in de Belgische media geregeld berichten op over een mogelijk elektriciteitstekort tijdens de aanstaande wintermaanden. Zo’n tekort ontstaat wanneer het verbruik van energie hoger ligt dan de productie ervan.

Belangrijk bij een elektriciteitstekort is om zo spoedig mogelijk het evenwicht tussen vraag en aanbod te herstellen. Iedereen kan hieraan meehelpen door zuinig en verstandig om te springen met het elektriciteitsgebruik. Als dat toch niet volstaat, dan zal de overheid - in overleg met netbeheerders - bepaalde gebieden, en telkens voor korte duur, van het elektriciteitsnet afschakelen. Dat afschakelen zal volgens een grondig uitgewerkt afschakelplan verlopen. Hoe?

Als het tijdens de wintermaanden tot een elektriciteitstekort zou komen, dan zullen afgebakende zones op een gecontroleerde manier zonder elektriciteit worden gezet. Het Belgische afschakelplan duidt in totaal 6 zones aan. Elke zone bestaat uit verschillende steden en gemeenten, verspreid over het hele land. Bij een tekort worden om beurt andere zones van het elektriciteitsnet gehaald. Dat gebeurt overwegend tussen 17u en 20u en kan meerdere uren in beslag nemen. Bovendien worden die afschakelingen op voorhand aangekondigd. Zo krijgt iedereen de kans om zich zo goed mogelijk voor te bereiden.

Maar laten we het nu eens over een toekomstig probleem hebben - want, gevolgen hebben oorzaken. In dit geval: heel bewuste, waaronder: de prijsstijgingen van elektriciteit.

In België is er dus veel ongerustheid over de voorraad aan elektrische stroom in november en de daaropvolgende maanden, tot in februari zelfs. Hoewel de elektrische auto vandaag nog geen groot verkoopaandeel heeft op de Belgische markt, gaat het dit jaar alleen al om minstens 2.308 ingeschreven 100% elektrische voertuigen, en 17.510 (plug-in) hybride voertuigen. Indien deze chauffeurs hun laadtijden goed plannen, kunnen zij er mee voor zorgen dat black-outs vermeden zullen worden.

Niet alleen de kostprijs blijkt een struikelsteen voor de elektrische auto. Ook doemberichten rond nakend stroomtekort doen ‘de wagen van de toekomst’ meer goed dan kwaad. Want..., hoe elektrisch rijden als de stroom dreigt uit te vallen?

“De overheid moet consequent kiezen voor de zero-emissiewagen en niet meer inzetten op wagens die een verbrandingsmotor hebben, dus ook niet op hybride," uitte Jochen De Smet, voorzitter van AVERE, de federatie van elektromobiliteit, in september. "In Noorwegen is dat al zo en daar zijn vier van de tien wagens nu elektrisch aangedreven. Ze kunnen ook niet anders, want tegen 2025 mogen er geen auto’s op fossiele brandstoffen meer verkocht worden. De federale regering hier zou de btw bijvoorbeeld - tijdelijk - kunnen laten vallen. Dat zou de verkoop een enorme boost geven en dan kan het snel gaan.” Er zijn, naast de Audi E-Tron  - goed voor de aankoopprijs van 82.000 euro - ook goedkopere modellen op de markt, zoals de Hyundai Kona. Al betaal je ook voor die wagen nog rond de 30.000 euro.

En met de doemberichten, dat we deze winter weleens zonder stroom zouden kunnen vallen, lijkt de doorbraak van de elektrische auto misschien toch nog verderaf dan gedacht. Want, wil men het wagenpark in ons land volledig elektrisch, dan hebben we meer energie nodig, zei econoom Stef Proost in ‘Nieuwe Feiten’ op Radio 1. "De energiecapaciteit zou moeten stijgen met 20 tot 25%. Je hebt dus meer megawatt nodig.” Bovendien moet auto’s opladen op een “slimme manier”.  “Bijvoorbeeld op momenten dat er veel zon en wind is, weg van de piekuren.”

Ook belangrijk is de snelheid en capaciteit van het opladen. “Een Tesla van 80.000 euro laadt nu op aan 75 kilowatt per uur. Dat is de capaciteit van 15 woningen waar bijvoorbeeld strijkijzer en kookvuur aan staan. Zo’n wagen heeft dus op één punt evenveel vermogen nodig als 15 woningen”, stelt Proost die er nog voor pleit toch wat realisme aan de dag te leggen. “2030 is alleen in theorie haalbaar.”

Bron: Radio 1 & Het Laatste Nieuws

Er heerst dus ongerustheid over de voorraad aan elektrische stroom...  Momenteel rijden er in België iets van een 6 miljoen personenwagens rond. Stel je maar eens voor dat die ooit allemaal op elektriciteit en zonnepanelen zouden rijden...: enig idee hoe duur de elektriciteit tijdens herfst- en wintermaanden dan zal zijn? Ik bedoel: ook voor mensen die geen wagen hebben.

Och, tegen dan rijden er misschien miljoenen auto's op waterstof rond - of, met een gesofisticeerde windmolen op het dak? :-)

Ja!... Spiritualia is er speciaal voor jou; dit, dankzij enkele sponsors!

Maar, er is nog immer nood aan meerdere: niet enkel en alleen om de zware kosten van deze website te helpen dragen, maar vooral om met-ter-tijd een budget te vergaren waardoor de website naar buiten toe beter kan worden gepromoot, en dus nog een véél groter publiek zal kunnen aantrekken, inclusief meerdere interessante vrijwillige bloggers, misschien. En, sponsoren kan al vanaf 1 euro - maar, hoe meer nulletjes achter het cijfer 5 hoe beter! :-) Meer info, of interesse?.... Klik op deze link.

Indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf via Zoek&Vind aanmelden. En jawel: als je geen behoefte hebt aan klandezie of naambekendheid kan het natuurlijk ook volledig gratis, zolang deze website blijft bestaan. Denk daarbij: "Dankzij die enkele sponsors..." :-)

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2018 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht