ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Bewust choqueren om te doen ontwaken

Zijn sommige mensen dan zó dom om een filmpje te zien, vooraleer ze het kunnen begrijpen?
door Tsenne Kikke - dinsdag 12 juni 2018 16:28

Infrabel tracht iets te doen waarin ik de laatste 45 jaar nooit in ben geslaagd, namelijk: bewust choqueren om mensen wakker te schudden. Om dat te bereiken werd er voor een campagne een zoveelste ongeval in scène gezet.

Ik verbeter: in het choqueren ben ik wél geslaagd, maar of er één mens van wakker is geworden, betwijfel ik. Wel heb ik er zeer veel kwaad bloed door veroorzaakt. En, zelfs indien enkelen 'ontwaakten', vielen ze kort daarna toch terug in hun diepe slaap. :-)

Omdat ik het thema heb aangeboord, ben ik nun wel verplicht om de rest van de tekst, die op de website van 'De Standaard' verscheen, te publiceren...

Infrabel zet ongeval in scène voor campagne: 'Bewust shockeren om mensen wakker te schudden'.

Zestien dodelijke ongevallen aan spooroverwegen in 2017. Alle campagnes ten spijt zijn er nog altijd mensen die de verkeersregels op en aan de sporen aan hun laars lappen. Infrabel gebruikte die harde cijfers en ging voluit voor het 'shockeffect' in een nieuwe campagne.

Bij bovenstaand filmpje hoort deze tekst: "Bij een aanrijding tussen een trein en auto zijn drie doden gevallen. Getuigen zagen hoe de autobestuurder het rode licht en de gesloten slagbomen van de overweg negeerde. Een noodremming van de treinbestuurder kon de aanrijding niet vermijden. De drie inzittenden, een 35-jarige man en zijn twee kinderen, waren op slag dood."

Gelukkig ging het hier om een ‘crashtest’ met poppen. "In 2017 zagen we een toename van het aantal ongevallen aan spooroverwegen, en waren er ook meer meldingen van spoorlopers," zei Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "Daarbij vielen in totaal zestien doden. We moeten dus constant blijven hameren op de verkeersregels rond de sporen."

Al veel geprobeerd

Infrabel voert al jarenlang campagne om de verkeersveiligheid aan de spooroverwegen te verhogen. "Dat doen we met zachte en harde campagnes," aldus Petit. De laatste jaren werden al folders in de strijd gegooid, werd een nieuw belsignaal ingevoerd, en rondgetoerd met een autowrak. Maar het blijkt een moeilijke strijd te zijn. "Daarom kozen we nu voor de harde campagne die aansluit bij de realiteit. We willen bewust choqueren, om mensen wakker te schudden."

Bron: 'De Standaard'

Op z'n zachtst uitgedrukt, zijn - volgens Infrabel - sommige mensen dermate dom, dat ze zulke peperdure filmpjes nodig hebben om tot het besef te komen hoe gevaarlijk het allemaal is...

Alhoewel er ook een pop bij betrokken was, vond ik het filmpje uit 2015 ietwat 'gechoqueerder'... In elk geval geeft het zelfmoordenaars het idee dat het verwachte resultaat als het ware gegarandeerd is.

En?... Vind je deze Spiritualia website ietwat interessant?...

Interessant genoeg om die te sponsoren; dankzij een bijdrage van 2 euro/maand, zijnde: 24 euro? Meer mag ook, natuurlijk! Laat het ons in elk geval weten door bovenaan naar 'Berichten' te gaan, - of, door op deze link te klikken. Alvast bedankt - want, daarmee blijft Spiritualia online!

Overleven is belangrijk, maar er zijn véél meer centjes nodig om deze website naar buiten toe beter te kunnen promoten!

En, indien je een zelfstandige bent, kan je jezelf via Zoek&Vind aanmelden. En jawel: indien je geen behoefte hebt aan klandezie of naambekendheid kan het ook volledig gratis natuurlijk.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2018 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht