ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Lelijke baby's uit de Renaissance

Over baby's, die er als oude mannetjes uitzagen…
door Tsenne Kikke - zaterdag 16 december 2017 18:31

De renaissance was vooral bekend voor een stijlperiode uit de veertiende tot en met de zestiende eeuw; dit, met betrekking tot de schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur. Die periode wordt vaak aanzien als één met de edelste tradities, maar sommige kunstenaars uit die tijd deden herhaaldelijk iets wat tegenwoordig eerder op het sinistere zou lijken. Zo schilderden ze kinderen af als miniversies van oude mannetjes; een gewoonte, overgenomen vanuit de Middeleeuwen. Hierna volgen er enkele typische voorbeelden van...

Waarom deden schilders dat?

Om deze vraag te beantwoorden, bestaan er verschillende antwoorden, waaronder het concept van de homunculaire Jezus. Weet, dat de meeste Middeleeuwse baby's afbeeldingen van Jezus waren. Hoofdreden hiervan was, dat Middeleeuwse portretten van kinderen meestal in opdracht van kerken werden gemaakt. En dat maakte het scala aan onderwerpen dus beperkt tot Jezus en een paar andere Bijbelse baby's.

Middeleeuwse concepten van Jezus werden tevens diep beïnvloed door de alchemistische homunculus, wat letterlijk 'kleine man' betekent. Die trend werd dan ook tijdens de renaissanceperiode voortgezet, geaccentueerd zelfs. Hoe kan ik dit in eenvoudige woorden omschrijven? Laten we het toch maar proberen...

Jezus is onveranderlijk als Jezus geboren, en werd dus niet tot een Jezus gevormd, of opgeleid. Hij Is, die Is - of: Was, die Was.

Ook in het hedendaagse zogenaamde 'spirituele' treft men diverse menstypen aan. Ik zal hier ditmaal niet al té diep op ingaan, maar de meeste belangrijkste zijn zij die daadwerkelijk met een bepaalde gave werden geboren.

Zo kan iedereen leren fietsen, maar weinigen onder hen zullen aan de Ronde van Frankrijk kunnen meedoen. Of, velen kunnen het pianospelen aanleren, maar daarom groeien ze nog niet tot ware componisten uit. In het beste geval kunnen ze een muziekstuk kopiëren - of, noem het: 'naspelen', wat op zichzelf ook al een prestatie is.

Jezus was dus als Jezus geboren, net als Siddhartha Gautama op eigen kracht compleet en volledig ontwaakte en de Boeddha werd.

Dus, in de schilderkunst ging men ervan uit dat Jezus perfect gevormd en onveranderd was, en als je dat beginsel combineert met Byzantijnse schilderkunst, is het begrijpelijk dat het een standaardmanier werd om Jezus af te beelden. In sommige van deze geschilderde portretten lijkt het erop dat baby Jezus zelfs een kalend hoofd had. Na verloop van tijd werd gewoonweg aanvaard dat het de juiste manier was om baby's op die manier weer te geven.

Gelukkiglijk kwam er daarna evenwel verandering in, en kregen baby's mooie gelaatstrekken. Vooral nadat burgers, zowel de rijken als die uit de middenklasse, niet wilden dat hun baby's er als griezelige, oude mannetjes zouden uitzien.

In plaats van met een aangeboren gave op deze Aarde te zijn geplaatst, was men de mening toegedaan dat baby's als onschuldige wezens ter wereld komen, en dus zonder zonde zijn. Dit, ondanks het feit dat de Kerk bleef hameren op het feit dat elk mensje in Zonde werd geboren, zelfs nadat Jezus - als 'Lam van God' - alle zonden al lang uit de wereld had weggenomen...

Tijdens diezelfde renaissance begon de Florentijnse middenklasse te floreren, en mensen konden zich een portret van hun baby's en kinderen veroorloven. Maar, die moesten er eerder als engeltjes uitzien dan als lelijke, volwassen uitziende homunculi. Van toen af aan verkreeg ook baby Jezus veel aangenamere gelaatstrekken, godzijdank.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2021 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht