DNA-barcodering toont aan dat twee vlindersoorten één en dezelfde zijn

DNA-barcoderingen zijn spijtig genoeg nog niet op de mens, die aan Zelfkennis wenst doen, van toepassing.
door Tsenne Kikke - dinsdag 1 augustus 2017 20:11

Laten we het nu eventjes nog niet hebben over menselijke uitziende wezens, en die dus allemaal 'mensen' worden genoemd, maar over vlinders, waarvan men dacht dat ze totaal verschillend van elkaar waren.

Wanneer het er op aankomt om soorten te classificeren, en om tevens een beter begrip te verkrijgen van het complexe netwerk van relaties tussen verschillende organismen, dan heeft DNA-barcodering daarin zeer vele wijzigingen aangebracht. Spijtig genoeg is het op de mens - wat 'potentieel bewustzijnsniveau' betreft - niet van toepassing. Ik kom er geheel onderaan op terug.

DNA-barcodering is een nog zeer jonge discipline, die biologische soorten identificeert aan de hand van een stukje DNA. Als men de DNA-stukjes in kaart heeft gebracht, kan men met een scanapparaatje meteen achterhalen tot welke soort een plant of dier behoort. Door naar specifieke delen van DNA te verwijzen, kunnen wetenschappers daarmee dus bepalen hoe nauw twee soorten met elkaar gerelateerd zijn.

Zo heeft een internationaal team van wetenschappers dit streepjescode-hulpmiddel onlangs gebruikt om Zuid-Amerikaanse vlinders te classificeren, maar stonden daarbij wel voor een paar kleine verrassingen. Ze ontdekten ze onder andere dat twee dramatisch verschillend vlindersoorten in feite één en dezelfde soort waren.

De Zonnestraal cerulean-satyrvlinder, Caeruleuptychia helios in het Latijn, werd in 1911 voor het eerst beschreven door de Duitse entomoloog Gustav Weymer. En de kale bruine Magneuptychia keltoumae werd pas officieel beschreven in 2012. Maar de DNA-streepjescode resultaten toonden aan dat deze twee vlinders bij één en dezelfde soort behoorden, en een extreem voorbeeld zijn van seksuele dimorfisme-verschillen tussen seksen. Het resultaat was een complete verrassing voor wetenschappers, omdat de meeste mannelijke en vrouwelijke vlinders van hun soort, euptychia genaamd, relatief sterk op elkaar gelijken.

Tussen haakjes: "Seksuele dimorfie (sexus = geslacht; di = twee; morphe = vorm, gedaante), of geslachtsdimorfie, is het verschil in uiterlijk tussen mannetjes en vrouwtjes bij dezelfde diersoort. Het betreft hier niet de geslachtsorganen zelf, maar andere morfologische verschillen in lichaamsvorm, lichaamsgrootte of lichaamskleur. Dimorfie kan ook optreden bij planten, zoals bij sommige varens. Bij de meeste dieren verschillen mannetjes en vrouwtjes niet heel erg, maar bij sommige dieren is de seksuele dimorfie zo sterk dat lange tijd gedacht werd dat mannetjes en vrouwtjes tot verschillende soorten behoorden," lezen we op Wikipedia.

Nu blijkt dat de Zonnestraal cerulean-satyr niet de enige euptychia vlindersoort is met extreem seksueel dimorfisme. Een nieuwe soort, Trembath's cerulean-satyr genaamd, ontdekt dankzij dit DNA barcodering systeem, heeft ook helderblauwe mannetjes en bruinkleurige vrouwtjes. Nu zijn wetenschappers van plan om te bestuderen hoe deze verschillen zijn ontwikkeld, en wat ze voor de voortplanting van de soort betekenen.

"Die vlinders hebben heel duidelijk met behulp van vleugelkleuren het signaleren tussen de geslachten geperfectioneerd," meldde de onderzoeker Shinichi Nakahara in een persbericht. "Gelukkig," voegde hij eraan toe, "zijn ze veel beter in elkaar - tussen de honderden andere soortgelijke soorten - te onderscheiden dan wij, vlinderexperts."

Een beetje Zelfkennis

Zeer veel mensen verwarren bewustzijn met intelligentie, gewoonweg omdat ze de bewustzijnsverschillen niet kennen. De twee hogere vormen zijn totaal onbekend, en daarom spreekt men enkel en alleen over slaapbewustzijn en datgene wat 'wakende toestand' wordt genoemd, dat in wezen een verlengde is van de nachtelijke slaaptoestand, waarbij dagdromen en verbeelding de nachtelijke dromen vervangen.

Nu kan een professor met een IQ van een Einstein over een bewustzijnsniveau beschikken die gelijk is aan een worm, een schaap, of een mens.

Oké, het is een zwart-wit aftekening, maar het gaat hier om te beseffen dat bewustzijn geen uitstaan heeft met intelligentie. Anders gezegd: zelfs criminelen, moordenaars, verkrachters, geestelijk gestoorden, terroristen die zichzelf doen ontploffen, en zo meer, kunnen vandaag de dag lezen en schrijven.

Anderzijds betekent dit toch ook dat over een hogere vorm van bewustzijn beschikken het een mens niet slimmer maakt. Zo zullen een Pythagoras, of een Da Vinci, of een Einstein, en zo meer, veel intelligenter zijn geweest dan een Boeddha of een Jezus.

Spijtig genoeg zal een DNA-barcodering niet op een mens toepasbaar zijn om diens potentieel bewustzijnsniveau via een streepjescode kenbaar te maken. :-)

Jazeker spijtig - want, indien het wél bestond, konden we op voorhand uitmaken of een mens ja dan neen voor Zelfkennis in aanmerking kan komen. Nu moeten we jaren en jaren afwachten vooraleer we het aan de weet komen. Afwachten..., totdat iemand, die zich uitverkoren voelde, uit zichzelf afhaakt.