ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Gebedsgenezer uit Antwerpen verkreeg de maximum gevangenisstraf van 10 jaar cel.

De 33-jarige gebedsgenezer Othmane G. werd tot 10 jaar cel veroordeeld.
door Tsenne Kikke - donderdag 12 november 2015 18:11

Je herinnert je misschien nog wel de zaak Layla Hachichi uit Antwerpen. Zo niet: hier is de link, daterend uit 2010.

Tegen de 33-jarige gebedsgenezer Othmane G. werd in beroep de maximumstraf van tien jaar geëist voor het folteren van het 18-jarige meisje dat in 2009 stierf na een duiveluitdrijving. De man was zelf niet aanwezig op het proces.

De ouders van Layla Hachichi, Hamid (74) en Aicha (50), dachten dat er duivels in hun dochter zaten die haar eten stalen. Aicha haalde Othmane G. erbij en drong aan op een uitdrijving. Het exorcisme begon op 7 oktober 2009 en duurde maar liefst drie dagen. In het begin las de gebedsgenezer koranverzen voor, besprenkelde hij Layla met heilig water en liet hij haar een ontsmettende stof ruiken. Toen Layla niet beter werd, sloeg Othmane G. het meisje en overgoot hij haar met kokend water terwijl ze in haar pyjama in een bad met lauw water zat.

Het onderzoek wees uit dat Layla niet stierf door het kokend water, maar door chemische brandwonden die door een sterke base, zoals ontstopper, werden veroorzaakt.

De ouders van Layla kregen vijf jaar cel met uitstel. Othmane G. werd veroordeeld tot een celstraf van tien jaar en ging in beroep. Dat proces kwam vandaag voor, maar dat gebeurde zonder de gebedsgenezer. Hij is spoorloos. Zijn advocaten hebben niets meer van hem gehoord. In beroep werd 10 jaar cel geëist, de maximumstraf.

Geloof me of niet, maar in het jaar 3015 zouden de ouders eveneens een gevangenisstraf krijgen, omdat ze nog in het bestaan van duivels geloven...

Op het internet vond ik het volgende relaas...

Pek en Koranverzen

De eerste sessie 's avonds vond plaats rond 21 uur. Moeder Aicha E.A. had de gebedsgenezer gebeld. Ze geloofde erg in het bestaan van boze geesten, de 'djinns'. Die zouden ook het eten uit de buik van Layla stelen, waardoor ze zo mager was geworden. Layla voelde zich niet goed in haar vel, ook omdat haar lesbische gevoelens een taboe zijn in de gemeenschap.

Die avond moest Layla van Othmane G. beneden in de zetel gaan zitten met haar handen op haar knieën. De gebedsgenezer las verzen voor uit de Koran, een zogenaamde 'ruq'iah'. Ondertussen vulde moeder Aicha een fles met kraantjeswater. G. sloeg op Layla's rug en smeerde haar borststreek in met olijfolie. "Ze is bezeten door acht djinns", was zijn conclusie. "De geesten moeten verbrand worden." De gebedsgenezer smeerde een soort pek op de voeten, onder de neus en op het voorhoofd van Layla, want 'de geesten kunnen niet tegen de geur'. Tot 1 uur bleef de gebedsgenezer dit soort rituelen uitvoeren. Layla mocht ondertussen geen woord zeggen.

Donderdag 8 oktober - Ziek van de buikpijn

Op de tweede dag kreeg Layla een spuitbus met gezegend water mee naar school om haar eten te besprenkelen. Een vriendin zag hoe ze dat gebruikte toen ze op de Meir een broodje had gekocht bij Panos. Tijdens de lessen had Layla zo veel buikpijn dat ze op de grond is gevallen. Het werd snel afgedaan als menstruatiepijnen. Vader Hamid liet de gebedsgenezer rond 18.30 uur binnen voor een tweede sessie. Layla kloeg van buikpijn en wilde niet langer van het water drinken. Othmane G. klopte met zijn onderarmen op de borst en smeerde een musk op de neus. "Ik begin aan het duel met de geesten en we gaan blijven vechten." Er werd zelfs gesproken om een opening in de buik te maken, omdat de boze geesten anders niet weg zouden kunnen. De gebedsgenezer bleef niet lang.

Vrijdag 9 oktober - Overgoten met heet water

Een pedagogische studiedag, Layla moest niet naar school. Volgens de moeder sprak Layla die dag met de stem van geesten. De andere familieleden merkten niets abnormaals, maar de moeder belde opnieuw Othmane G. op. Die ging met Layla naar een kamer op de tweede verdieping. Na een half uur kwamen ze terug naar beneden. Hij sproeide met een spuitbus in het rond. Beneden ging de gebedsgenezer terug in duel met de djinns. Een zestal keer sloeg hij met zijn hand op de borst en rug en schreeuwde dat de djinns eruit moesten. Dan besliste hij dat ze verbrand moesten worden met warm water. Hij vroeg aan Aicha een waterkoker en de moeder liet haar dochter alleen met de gebedsgenezer. Volgens Galouby riepen de djinns: "Als je ons verdrijft, dan nemen we Layla mee in de dood."

Daarna kwam de moeder de badkamer binnen. Omdat de benen en borststreek boven het water kwamen, werd er kokend heet water overgegooid. Layla hield de rand van het bad vast met haar linkerhand. Layla werd dan op het bed gelegd, G. vertrok. Dan is de 'sessie' 2,5 uur bezig geweest. Als reactie op de hevige pijnen, begon de jonge vrouw over te geven. Praten lukte niet meer. De moeder nam de telefoon en belde Othmane G. die terug naar het huis kwam. Layla werd terug in bad gezet. Opnieuw werd de waterkoker gevuld en werd het hete water gebruikt. Telkens als Layla opveerde, kreeg ze een lading op zich. De brandwonden waren allemaal op plaatsen die boven het badwater uitkwamen. Bij die sessie moet er op een bepaald moment ook natriumhydroxide, een gevaarlijke base, zijn gebruikt. De vader hoorde zijn dochter krijsen. Als hij kwam kijken, zag hij de gebedsgenezer op de borst en rug van Layla slaan.Haar ogen stondenwijd open. De vrouw werd terug op het bed gelegd. Othmane vertrok rond 4 uur 's nachts, nadat hij nog een pek met kruiden op haar voeten had gesmeerd. Ze kreeg extreme diarree.

Zaterdag 10 oktober - Geen hartslag meer

Layla had 's ochtends nog steeds erge diarree. Moeder Aicha waste haar haren en zag dan voor de eerste keer de zware brandwonden. Aicha gebruikte nog een brandwondenzalf. Vader Hamid vond dat zijn dochter blauw zag. Rond 11.30 uur werd G. opgebeld. Aan de telefoon vertelde Aicha dat de buik van Layla van houtskool leek. Een half uur later stond Othmane G. naast het bed. Hij wilde Layla niet aankijken, want hij had de indruk dat ze gestorven was. "Ik hoorde nog een vreemd geluid uit haar keel komen", verklaarde hij later.

Rond 13.30 uur kwam er nog familie op bezoek. Een lid van de familie voelde géén hartslag meer en dan werden de hulpdiensten verwittigd. Er werd afgesproken dat de tussenkomst van de gebedsgenezer niet aan de politie gemeld mocht worden. Moeder Aicha ruimde alles nog zorgvuldig op. Het bed werd opgekuist.

De eerste uitleg: "Layla wilde een douche nemen. Ze heeft iets met de waterkoker gedaan." Het moest eerst op een ongeval lijken, maar Layla had 9 procent lichaamsverbranding met tweede- én derdegraadsbrandwonden. Ze werd ook bewerkt met natriumhydroxide, maar door wie en wanneer blijft onduidelijk.

Één zaak, drie stellingen: van vrijspraak tot assisen

Voor de rechter viel er een moeilijke beslissing te nemen aangezien de betrokken partijen alledrie een andere visie hadden op het dossier. De ouders en gebedsgenezer gingen voor de vrijspraak, de aanklager eiste celstraffen en de burgerlijke partijen een assisenproces.

De gebedsgenezer en de ouders vroegeb aan de rechtbank de vrijspraak. Volgens de advocaat van Othmane G. verkeerde Layla nog in goede gezondheid toen hij die vrijdagavond was vertrokken. Hij had ook niets met de brandwonden gedaan en noemde het een complot om alle schuld in zijn schoenen te schuiven.

De ouders beweerden dan weer dat ze het beste voor hadden met Layla. Ze hadden hun kind toevertrouwd aan de gebedsgenezer. "Zoals een kind wordt toevertrouwd aan een chirurg om het beter te maken", zei meester Johan Platteau op het proces.

Aanklager Bart De Smet: "Het motief van de lesbische geaardheid van Layla is een veronderstelling. Vanuit een volksgeloof hebben ze getracht om de boze geesten te verdrijven om haar uit een psychose te halen. Niet om haar te straffen. Ze werd door haar ouders graag gezien. Ze kreeg alles." Volgens de aanklager zijn de gebedsgenezer en de ouders wel verantwoordelijk voor het overgieten van het tienermeisje met kokend water. "Het is onbegrijpelijk dat het zo ver is gekomen. Er is ook natriumhydroxide gebruikt, een base. Dat is een cruciaal element, maar er is geen overtuigend bewijs tegen één van de drie beklaagden." Hij eiste acht jaar cel tegen Othmane G. en vijf jaar, waarvan twee jaar effectief, voor moeder en vader.

De burgerlijke partijen wilden met het dossier naar het hof van assisen. "Dit is een dossier van foltering", aldus meester Walter Damen, die voor een halfzus optrad. "Een volksjury op het hof van assisen zou daar nooit aan twijfelen. Layla heeft onnoemelijke en helse pijnen gehad. Drie dagen lang."

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht