ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Overleefde een gezin een vliegtuigcrash in Taiwan wegens het voorgevoel van de vader?

Indien je een vliegtuig opstapt, waar zit je dan het best?
door Tsenne Kikke - zondag 8 februari 2015 0:54

De mens leeft onder de Wet van het Toeval en niet onder die van het Lot, noch onder die van de Wil. Toch sluit dit niet uit dat zelfs toevalligheden kunnen worden vertaald alsof er 'iets anders' in het spel is. Zoals 'de Hand van God', bijvoorbeeld - of, zoals in dit geval: 'een voorgevoel'.

Voorgevoelens hebben we altijd indien we een vliegtuig nemen, soms aangevuld met minder positieve gedachten. Vooral bij het opstijgen en bij het landen. En, zoals je misschien weet, hebben 15 mensen hebben de vliegtuigcrash in de Taiwanese hoofdstad Taipeh overleefd. Zo ook een gezin van drie, lezen we.
 
Toen Lin Ming-wei met zijn vrouw Chiang Yu-ying en hun tweejarige zoon Ji-yao op het vliegtuig van TransAsia Airways stapte, keken ze uit naar hun vakantie op Kinmen Island.

Er was plots een geluid dat Lin ongemakkelijk maakte. Kort voor het opstijgen op de internationale luchthaven Songshan vroeg hij aan een stewardess of hij met zijn gezin naar een lege rij mochten verhuizen, achteraan aan de rechterkant van het toestel.

Enkele minuten na het opstijgen kwam het toestel in problemen en ramde een brug in een woongebied over een snelweg en kwam in de rivier Keelung terecht. Lin overleefde de crash en probeerde zich een weg te banen uit wrak. Hij zocht verwoed naar zijn zoon in het ondiepe, troebele water van de rivier.

Na drie minuten had hij zijn zoon gevonden die hij meteen heeft gereanimeerd. Zijn lippen waren al blauw en zijn hart was gestopt met kloppen.

"Ik heb maar één kind. Ik moest er alles aan doen om zijn leven te redden. Ik kan hem echt niet verliezen," zei Lin in de lokale krant 'Liberty Times'.

Zijn zoon werd gered, evenals zijn vrouw. Ze liggen wel allebei in het ziekenhuis op de afdeling intensieve zorgen. Als bij wonder is Lin zelf ongedeerd. Hij was de enige van de 15 overlevenden die geen medische verzorging nodig heeft.

De man beseft dat hij veel geluk heeft gehad. Voor hem is het duidelijk: zijn last-minute beslissing om van zetels te veranderen, heeft hen gered.

Uit de eerste berichten blijkt dat de linkerkant van het vliegtuig ernstig werd beschadigd bij de crash. Normaal gezien zat zijn gezin links in het midden.


 
De veiligste vliegtuigstoel?

De kans dat het misgaat, is echt heel klein. Praktisch nul. In wezen wordt de kans op een ongeluk geschat op  1 op de 11 miljoen. Vorig jaar vielen er wereldwijd 256 doden bij crashes met passagiers- en militaire vliegtuigen. Ter vergelijking: alleen al in Nederland kwamen in 2013 570 mensen om het leven door een verkeersongeluk. Het is dus niet voor niets de veiligste manier van reizen.

Toch schiet de nare gedachte waarschijnlijk altijd even door je hoofd als je het vliegtuig instapt voor een zakenreis of vakantie. Wat als... ?
 
De veiligste stoel in een vliegtuig staat - naar het schijnt - voorin aan het gangpad, maximaal vijf rijen van de nooduitgang af. Dat bleek uit een studie van 105 vliegtuigongelukken.

Nerveuze passagiers vragen zich wellicht af wat de veiligste plek is wanneer ze aan boord van een vliegtuig stappen. De universiteit van Greenwich deed onderzoek naar de veiligste plek in het vliegtuig. Naast het analyseren van 105 vliegtuigongelukken ondervroegen ze bijna 2000 overlevenden hoe ze erin waren geslaagd om een brandend vliegtuig levend te verlaten.

Uit de studie bleek dat de veiligste stoelen 'logischerwijs' bij de nooduitgang staan. Heb je daar een stoel aan het gangpad, dan zijn je overlevingskansen bij een crash groot. Sowieso hebben passagiers met een zitplaats aan het gangpad 64 procent overlevingskans, tegenover 58 procent van de passagiers op andere zitplaatsen. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat de passagiers die voorin zitten, een overlevingskans van 62 procent hebben als er brand uitbreekt, terwijl dit voor de passagiers achterin slecht 53 procent is.

De meest gevaarlijkste stoelen

Twee tot vijf rijen van de nooduitgang heb je ook nog meer dan vijftig procent kans op overleven, maar het verschil tussen overleven en overlijden wordt steeds kleiner. De gevaarlijkste stoelen staan zes of meer rijen van de nooduitgang af.

Eén van de dodelijke ongelukken die geanalyseerd is, is het ongeluk op de luchthaven van Manchester in 1985. Vijfenvijftig mensen vonden de dood toen de Boeing 737 van British Airtours vlam vatte. De brand was veroorzaakt door een ontplofte motor waardoor de brandstoftank in de vleugel doorboort werd. De vlammen grepen de zijkant van het vliegtuig en blokkeerde meerdere uitgangen.

Uit het onderzoek bleek dat de slachtoffers van deze ramp gemiddeld meer dan twee keer zo ver van de bruikbare uitgangen zaten, als de overlevenden. Sommige slachtoffers zaten vijftien rijen van de nooduitgang af. De meeste kwamen om het leven door de giftige dampen.

Evacuatietest klopt niet

In het kader van de internationale veiligheidsvoorschriften moet elk vliegtuig een evacuatietest ondergaan om aan te tonen dat iedereen aan boord binnen negentig seconden geëvacueerd kan zijn, ook als de helft van de uitgangen wordt geblokkeerd. Het onderzoek wees echter ook uit dat deze testen niet kloppen, omdat ze niet rekening houden me het gedrag van mensen in een noodsituatie. Sommigen helpen namelijk eerst vrienden en familie voordat ze zelf ontsnappen, terwijl anderen gelijk hun weg naar de uitgang vechten. In de oefensituatie zijn mensen bovendien ook meer bereid om aanwijzingen van de cabincrew op te volgen dan in een echte noodsituatie.

Niet akkoord

De vliegtuigbranche zelf is er anderzijds over eens wat de veiligste stoel in een vliegtuig niet bestaat. Een woordvoerder van KLM liet weten dat alle vliegtuige,n waar de Nederlandse maatschappij mee vliegt, aan de internationale veiligheidseisen voldoen. Iedere stoel is dus even veilig. Dat beweerde ook Boeing: “While some people believe the safest spot is near the wings or towards the rear of the cabin, there’s no conclusive evidence to support either theory. One seat is as safe as another.”

Maar is dat wel zo?

Technologietijdschrift 'Popular Mechanics' onderzocht in 2007 de kans om een vliegramp te overleven. Volgens het Amerikaanse blad hebben passagiers in het achterste deel van het toestel wel degelijk twintig procent meer kans een ramp te overleven. Reden? Bij het overgrote deel van de onderzochte vliegtuigcrashes raakte de neus van het vliegtuig als eerste de grond. En, volgens mij was Lin Ming-wei daarvan op de hoogte. Jij nu ook.

Nog een 'maar...'

Maar..., ook met die conclusie is niet iedereen het eens. Volgens 'The Daily Telegraph' pleiten anderen voor het deel dat zich boven de vleugels bevindt. Het vliegtuig zou daar namelijk het meest stabiel zijn...

Het meest veilige is natuurlijk dat je nooit in vliegtuig stapt. En, op de vraag: 'Overleefde een gezin een vliegtuigcrash in Taiwan wegens het voorgevoel van de vader?' kunnen we gerust antwoorden dat, indien het iets met voorgevoel had te maken, hij best met vrouw en kind een ander toestel had genomen.

Zo zie je alweer dat alles dé betekenis verkrijgt die men er zélf aan geeft. Een gelovige zal er bijvoorbeeld bij aanhalen dat de stem van zijn godheid - of, van de een of andere engel, hem verwittigd had. Afhankelijk van jouw geloof is het dan weeral aan jou, beste lezer, om aan het gelezene ja dan neen waarheid te hechten. Wat de échte waarheid ook mag zijn: Lin Ming-wei, zijn vrouw en kind leven nog - en, wat is voor hen belangrijker?

Wat de beste, maar misschien wel niet de veiligste stoel - gewoonweg: (1) omdat er geen veilige stoel bestaat, en (2) omdat je niet weet op welke manier een vlietuig zal crashen - is die waar jouw benen de meeste ruimte verkrijgen. Vooral bij zeer lange vluchten.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht