ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Dossier Zelfkennis: welk niveau van bewustzijn zouden leerkrachten moeten hebben?

Een homoseksuele leerkracht kreeg de job, maar hij mocht zich niet outen ...
door Tsenne Kikke - zondag 17 augustus 2014 1:59

Enerzijds ben ik bereid toe te geven dat elke mens als het ware in zonde is geboren, maar dit is geen reden om aan eender welke zonde toe te geven, vind ik.

Opgepast: dertig jaar geleden zou ik dit niet durven geschreven hebben, en zelfs op de dag van vandaag ben ik in het geheel geen heilige. Maar, dit sluit niet uit dat ik mezelf het recht geef om te schrijven: "Kijk niet naar mijn daden, maar luister naar mijn woorden: woorden, die in wezen zelfs niet de mijne zijn, maar uit het één of ander boek geleend."

Ik schreef reeds eerder, dat elke mens zichzelf in staat zou moeten stellen om zichzelf te 'veredelen', en uit te groeien tot een meer volwaardige mens. "De ruwe diamant bijslijpen", schreef ik op andere plaatsen. Of, "het dierlijke in onszelf ontstijgen, opdat we kunnen uitgroeien tot meer mens-zijn", is ook één van de vele versies. Kleine kindjes moeten natuurlijk daarbij worden geholpen, en wel door volwassenen die ertoe in staat zijn. Wat vind jij daarvan?...

Veronderstel, dat een vader - in de interpretatie van de horoscoop van zijn pasgeboren zoon leest, dat de baby aanleg heeft om tot een necrofiel, pedofiel, homofiel, pyromaan, crimineel, of wat dan ook uit te groeien. Feit is, dat geen mens er iets aan kan wijzigen. Maar anderzijds, kan men het opgroeiende kind helpen het te ontstijgen door aan die aanleg niet toe te geven, bijvoorbeeld.

Ook volwassenen kunnen trachten het aangeboren animale te ontstijgen. Deze taak, hoe moeilijk ook, is vooral weggelegd voor mensen, die met het zogenaamde 'goddelijke in zichzelf' een huwelijk hebben aangegaan, zoals priesters, bijvoorbeeld.

In elke hostie die een priester uitdeelt, legt hij een stuk van zijn energetische uitstraling; en, hoe zuiverder die energie is, hoe beter voor de communieganger. Kerkleiders waren zich daarvan reeds jaren geleden sterk van bewust. In de 'Goede Oude Tijd' moest de priester de hostie op de tong van de communieganger leggen, en daarbij raakte hij vaak ook de tong aan, waardoor eventueel 'ziektes' konden worden overgedragen. Nu mag eenieder 'het lichaam van Christus' met de hand aanraken, en er dus zijn eigen energieën aan toevoegen...

Ook schreef ik reeds eerder dat ik niets tegen homo's en lesbiennes heb, maar als ze zich met Zelfkennis willen bezighouden, is het belangrijk om zich met-ter-tijd van het lichaam te onthechten, en ervoor te zorgen dat de energieën, die ze met anderen uitwisselen, zo zuiver mogelijk zijn. Spijtig genoeg kan ik hier niet dieper op ingaan, omdat het boekdelen zou vergen om te beschrijven wat ik er precies mee bedoel. En, mensen, die geen interesse in Zelfkennis stellen, zijn er begrijpelijkerwijze toch niets mee. Toch ben ik ervan overtuigd, dat er lezers zijn die me kunnen begrijpen. Begrijpen, schreef ik. Anders gezegd: je hoeft mijn denken niet te aanvaarden. Uiteindelijk heb ik dé Waarheid niet in pacht.

In elk geval: zolang homo's niet aan zichZelf wensen te werken; een Zelf, dat niets met het lichaam te maken heeft, noem het 'ziel' als je wilt, dan is het onbelangrijk hoe ze met hun lichaam en energieën omgaan, hetgeen eveneens geldt voor eender welke heterofiel. Van mij mag iedereen hoeren en boeren, zolang men maar niet aan het zielenwezen werkt.

Wat kinderen betreft ...

Maar onschuldige kinderen moeten - volgens mij - in handen komen van opvoeders, die hen eveneens onderwijzen hoe ze tot een zuivere, volwaardige mens in de maatschappij kunnen uitgroeien, opdat ze niet toegeven aan het aangeboren instinctieve. Naast Godsdienstleer, en Zedenleer, zou er Zelfkennis in elke school moeten worden gegeven. Of dit ooit zal geschieden, betwijfel ik. Nu las het volgende...

Homoseksuele leerkracht mag zich niet outen in Brusselse school

David Degreef, een 31-jarige leerkracht is met gemengde gevoelens teruggekomen van een sollicitatiegesprek bij een lagere school van het Brussels stedelijk onderwijs. Hij kreeg de job, maar werd door de directrice verzocht niet te reppen over zijn homoseksualiteit.  

De man besloot uiteindelijk de job niet aan te nemen. Op donderdag 14 augustus, enkele weken na het gesprek, deed hij zijn verhaal in een kort bericht op Facebook. "Ik ben trots op wie ik ben. Iedereen mag dat weten ... Ik kruip niet terug in de kast. Hoe kan ik kinderen leren te allen tijde zichzelf te zijn als ik het zelf niet mag? Ik zet geen stap terug. Dat wordt al te veel gedaan, angstaanjagend veel...," schreef hij.

De post werd meteen massaal gedeeld en de leerkracht kreeg natuurlijk veel ondersteunende reacties. "Het onderwijs profileert zich wel als ‘openminded’, maar denkt nog te veel in een bepaald stramien. Hoewel ik me in het gesprek niet aangevallen voelde als persoon, bewijst dit soort onduidelijke discriminatie dat onze maatschappij niet zo tolerant is als ze zich soms voordoet," reageerde de man, vanuit Berlijn.

De leerkracht woont al acht jaar samen met zijn partner en is in december getrouwd. Na zijn studies als leraar lager onderwijs, verhuisde hij voor zijn partner naar Spanje. Door de crisis kwam hij terug naar België voor een job in het onderwijs. "Ik ben gelukkig aan de goede kant van Europa geboren. Met vrienden en familie kan ik heel open spreken over mijn geaardheid. Maar we mogen niet settelen met goed, we moeten gaan voor perfect."

- Homofiel zijn, is één ding. Het outen, of homofilie aan jonge kindjes rechtstreeks promoten, iets totaal anders. Wel is het vandaag de dag als zover gekomen dat homo's zich mogen uiten, maar zijzelf dulden niet dat je er een andere mening op nahoudt, want: dan ben je aan het discrimineren - en, dat mag niet. 'k Weet het: ik klink ouderwets, maar weet, dat als het zwarte eind van een stok op iemands schouders belandt, ik het witte eind vasthou. Met andere woorden: alhoewel het in de oren van sommige mensen minder positief overkomt, ik het op een heel positieve manier bedoel. Uit een nachtmerrie ontwaken, gebeurt niet stelselmatig, maar met een schok.

'k Stop ermee: want, het klinkt alsof ik me voor iets moet verantwoorden.

Een gezonde geest in een gezond lichaam

Een goede ex-kennis, die me op zijn Facebook heeft ontvriend, praatte zijn homofiel-zijn  goed, door te schrijven: "Homofilie is een natuurlijk fenomeen. Dieren doen het ook."

Dieren doen zoveel dingen. Zo herinner ik me een poster van indertijd, waarop een hondendrol te zien was, en enkele strontvliegen. Het opschrift luidde: "Hondenpoep is lekker! Miljarden vliegen kunnen toch niet verkeerd zijn!?".

Nu mag je ook weten, dat deze ex-kennis - tussen haakjes: een man, die ik als degelijke astroloog altijd heb gerespecteerd - één jaar lang deel uitmaakte van een groep mensen - allemaal homoseksuelen - die bijna elk avond van dat jaar het thema Zelfkennis bestudeerde. Ik weet dus waarover ik schrijf als ik het over homo's heb. Toen ik in 1981 naar Australië vertrok vroeg zelfs één van hen of hij mij mocht vergezellen. Ik gaf hem die toestemming, maar omdat hij zich met zijn lichaam bleef identificeren, liep hij er AIDS op, vertrok van Australië naar Zuid-afrika, en stierf aan die aandoening in 1991 nadat hij naar België was wedergekeerd...

Nabericht 18/8/2014: In een reactie op de getuigenis van de homoseksuele leraar David Degreef, raadt Charles Huygens, de directeur-generaal van het openbaar onderwijs van de stad Brussel, leraren aan voorzichtig te zijn met uitspraken over hun privéleven.

David Degreef mocht als leerkracht beginnen in het tweede leerjaar van een basisschool van het stedelijk onderwijs in Brussel, maar de directrice vroeg hem zich niet te uitdrukkelijk te uiten als homoseksueel.

In een massaal gedeelde post op het sociale netwerk Facebook liet Degreef weten dat hij daarom de job niet aanvaard had.

Huygens benadrukt de neutraliteit van het beroep in een reactie. "We raden leraren steeds aan voorzichtig te zijn met uitspraken over het privéleven, of dat nu over godsdienst, politieke overtuigingen of geaardheid gaat."

De directeur-generaal liet nog weten het "spijtig te vinden dat David Degreef hier noch met de directrice, noch met ons een gesprek over is aangegaan", en nodigt hem uit om contact op te nemen.

Nabericht 19/8/2014: Raymonda Verdyck, de topvrouw van het GO, is het daar niet mee eens. ‘Of je nu houdt van mannen of vrouwen heeft niets met maken met neutraliteit’, zegt ze aan de VRT-redactie. ‘Geaardheid heeft te maken met wie de persoon is, dat heeft niets te maken met een politieke of ideologische visie noch met een levensbeschouwing. We hebben goede mensen nodig en geaardheid speelt geen rol, maar voorzichtigheid op het vlak van persoonlijke zaken is toch steeds aangewezen’, aldus Verdyck.

Lieven Boeve van het katholiek onderwijs sluit zich aan. ‘Wij zouden zelf dergelijke uitspraken niet herhalen. Wij nemen een leerkracht als professional aan maar de identiteit van die persoon is ook belangrijk’, zegt hij aan de VRT.

‘Uiteindelijk voeden we jonge mensen op tot volledige personen en dat betekent dat ook de persoon van de leerkracht en zijn volledige identiteit, met inbegrip van zijn seksualiteit, in het geding zou komen.’

Ook volksvertegenwoordigster Ann Brusseel (Open VLD) volgt Huygens niet. Volgens haar vergist ‘de topman van het stedelijk onderwijs in Brussel zich heel erg’. ‘Geaardheid is geen overtuiging en moet niet verhuld worden. Integendeel’, postte ze op Twitter.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht