Reeds 2 jaar geleden ontdekten astronomen de allereerste 'diamanten planeet'

Men vermoedt dat er omheen de neutronenster PSR J1719-1438 een diamanten planeet rondtolt.
door Tsenne Kikke - donderdag 31 oktober 2013 0:07

Wetenschappers hebben 2 jaar geleden, namelijk op 26 augustus 2011, op zo’n 4.000 lichtjaar van de Aarde in het sterrenbeeld Serpes, de Slang, een bijzondere planeet ontdekt, die bestaat uit een soort van kristalachtige koolstof sterk gelijkend op onze diamant, maar dan van een nog veel grotere dichtheid.

De planeet draait omheen de neutronenster PSR J1719-1438. Neutronensterren zijn kleine, ronddraaiende sterren met een diameter van slechts 20 kilometer, die radiogolven uitzenden. Toen astronomen die ster van naderbij bestudeerden, ontdekten ze dat de energiepulsen die deze afgaf regelmatig verstoord werden. Dat moest dan wel betekenen dat er zich in de buurt van die ster nog iets anders bevond die met zijn zwaartekracht die pulsen beïnvloedde. Maar wat?...

Aan de hand van de pulsen konden de onderzoekers beredeneren hoe ver weg dat andere object zich moest bevinden. Het resultaat was 60.000 km. Ook was men in staat om de massa ervan te berekenen, zijnde: iets groter dan die van Jupiter.

Het resultaat was de zogenaamde 'diamanten planeet', die eigenlijk een restant is van een massieve ster. “Iets met de massa van onze zon heeft zich ontwikkeld tot iets met de massa van een planeet,” legde onderzoeker Michael Keith, één van de teamleden uit. “99,9% van het originele is laagje per laagje verdwenen en dat is best bijzonder".

Toen de planeet nog een ster was - waarschijnlijk een witte dwerg - was deze niet groot genoeg om andere elementen dan koolstof te produceren. Nadat de ster ook nog eens zijn waterstof en helium kwijtraakte, bleef alleen een vaste kern, bestaande uit zuiver koolstof, over. In elk geval wordt dat vermoed, omdat - indien een ster uit lichtere elementen bestond - zoals: waterstof en helium, bijvoorbeeld -  dan zou ze té groot zijn om aan de huidige gemeten omloopbaan te kunnen voldoen.

Dankzij de immense druk bevindt de koolstof zich in een dichte kristalachtige staat. Gelijk aan die van een diamant dus. Overigens heeft die diamant een veel grotere dichtheid dan de diamanten hier op Aarde.

De planeet is zo’n vijf keer groter dan onze planeet Aarde en is op dit moment dermate stabiel dat het zo nog miljarden jaren zal blijven rondtollen, concludeerden de onderzoekers in het blad 'Science'.

Zo boven, zo Beneden

Tijdens de Werkgroep Zelfkennis merkte een cursiste terecht de vergelijking op van hoe een mens iets in zichzelf kan kristalliseren opdat datgene wat 'ziel' zou kunnen worden genoemd niet in de zogenaamde 'zielenzee' zou worden opgelost, en daarmede - als individuele ziel - voor eeuwig en altijd teloor gaan.

Sonja Gepost op: 31/10/2013 13:43:12