ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

En …? Wat is er nu eigenlijk mis met mijn lichaam ?

Tsenne Kikke Auteur
Tsenne Kikke

Geplaatst op
vrijdag 20 januari 2012 6:56

Modellen komen in verschillende maten en gewichten. Zowel op de catwalks als op de frontpagina’s van magazines is er meestal veel vlees en beenderen te zien. Beenderen? Toegegeven: de laatste decennia zien we zeer veel modellen die ongelooflijk mager zijn. Vooral Twiggy brak indertijd het ijs en diende als voorbeeld voor al de daaropvolgende anorexiamodellen.

Twiggy was graatmager, vel over been, dat wel. Nochtans had dat kind een lieve uitstraling en was ze - in mijn opinie - beeldmooi. Haar gezichtje, bedoel ik. Zo'n beetje in de stijl van Mia Farrow. Ook Roman Polanski hield van kindvrouwtjes, want zo werden ze indertijd genoemd.

Toch zijn er dames in de modewereld die iets volumineuzer overkomen, maar ze zijn zeldzaam en bereiken zelden hoge toppen. Eén van de vele voorlopers daarvan was Lizzi Miller.

In het septembernummer van ‘Glamour Magazine’ verscheen in 2009 een foto van deze 20-jarige Lizzi Miller; een model, die toen ietwat meer vlees aan haar lichaam had dan andere modellen uit die tijd. Haar buikje op de foto deed zeer veel stof oplaaien. Normaliter worden gelijkaardige foto’s ge-airbrusht opdat het model er een beetje beter voorkomt dan in de werkelijkheid, maar toen hadden ze het speciaal zo gelaten opdat elke vrouw zichzelf erin kon herkennen.

Het is een feit dat de meeste catwalkmodellen een BMI hebben dat gelijk staat aan anorexia. Met deze stelling haalt 'Plus Model Magazine' uit naar het schoonheidsideaal dat al jaren de wereld van mode en reclame domineert. Twintig jaar geleden woog het standaard model 8 procent minder dan de gemiddelde vrouw. Vandaag is dat 23 procent

In de vorm van een tamelijk 'gedurfde fotoshoot' met het Russische 'plus size' model Katya Zharkova - die maatje 42 heeft - stelt het magazine het magere schoonheidsideaal van vandaag in vraag. Een zwaar stuk, als je 't mij vraagt.

Men hoopt met deze campagne winkelketens eindelijk wakker te schudden opdat ze zouden beseffen dat ze ook plus-size vrouwen beter in de watten moeten leggen en dringend afstand moeten nemen van het graatmagere ideaal.

De meest provocerende beelden zijn zonder twijfel de foto’s waarop het lijkt dat Katya Zharkova een lesbische verhouding heeft met een veel mager meisje, dat zo ongeveer symbool staat voor het standaard catwalkmodel in de huidige modewereld. De quote op de foto haalt fel uit naar de strenge en ronduit ongezonde standaarden voor modellen, die zouden neigen naar anorexia.
 
Ook plus-size modellen moeten steeds minder volle figuren hebben - want, 10 jaar geleden waren maatjes 42 tot 48 doodnormaal in de wereld van de plus-size mode. Vandaag wordt maatje 36 al gerekend tot 'de maatjes meer' en is de grens voor plus-size modellen bij agentschappen gelegd op maatje 44. Nog weinig plus-size aan... Zeker als je weet dat 50% van de vrouwen - naar het schijnt - een maatje 44 of meer draagt.
 
Madeline Figueroa-Jones, hoofdredactrice van 'Plus Model Magazine', schreef ter ere van deze editie een persoonlijk stukje tekst, die we hieronder bij de foto’s hebben afgedrukt, waarin ze verklaart dat de fotoreeks een antwoord is op de schoonheid- en mode-industrie, die een schraal ideaal in leven houdt dat niet altijd gezond is en een groot deel van de markt vervreemdt.

"We worden dag in, dag uit gebombardeerd met dieetadvertenties, meermaals per dag zelfs omdat er een multimiljardenindustrie is die teert op de angst om te dik te zijn. Niet iedereen is echter gemaakt om een rank en slank figuur te hebben! Ook onze lichamen zijn mooi en we hebben het hier niet over gezondheid, want ook magere mensen zijn zeker niet altijd kerngezond," schrijft Madeline.

Er is dus sprake van een gigantische kloof tussen consumenten en de reclamemodellen die langs alle kanten worden opgedrongen via televisie, in etalages en magazines en uiteraard ook op het wereldwijde web. Hierdoor kunnen vrouwen zich onmogelijk nog identificeren met een body image dat stelt dat plus-size - anno 2012 - schommelt tussen maatje 36 en 44.

Het is vooral deze marketingstrategie waartegen 'Plus Model Magazine' zich wil keren en verweren. Ze riepen dan ook hun lezers op te reageren op de campagne.
 
De reacties op de foto's en de quotes zijn meer dan verdeeld te noemen. Terwijl heel wat vrouwen zich perfect kunnen vinden in de uitspraken, zijn anderen van mening dat een voller figuur promoten eigenlijk even 'gevaarlijk' is als het opdringen van een heel mager lichaam.




 

Ter informatie: In november van vorig jaar gaf de nu 62-jarige Twiggy haar nieuwe album uit, getiteld ‘Romantically Yours’ met zang en muziek uit de jaren stillekes. Hieronder kun je ook een filmpje bekijken toen Twiggy nog 26 jaar jong was. Ze zingt een liedje van Janis Ian: ‘At Seventeen’.




Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht