ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Invasie in London van een leger Terracottabeelden uit China

Tsenne Kikke Auteur
Tsenne Kikke

Geplaatst op
vrijdag 23 november 2007 18:16

Als je nu naar London gaat, kun je aldaar de 2.000 jaar oude en wereldvermaarde Chinese terracottabeelden bekijken. In het Britse Museum loopt de tentoonstelling tot 6 april van volgend jaar. Je hoeft je dus niet te haasten.

De tentoonstelling bestaat uit twee delen. Eén deel introduceert je tot een 120-tal voorwerpen die indertijd door China's eerste keizer, Qinshihuang, werd gebruikt en die van 221 v. Chr. tot 210 v. Chr. regeerde; en het andere deel brengt je oog in oog te staan met 20 levensgrote terracottabeelden, die deel uitmaken van het enorm grote terracottaleger dat indertijd in het graf van de keizer in de provincie Shaanxi werd gevonden.



Op bovenstaande afbeelding, bijvoorbeeld, zie je een muntstuk uit die tijd. De inscriptie daarop luidt 'banliang', met 'ban' rechts van het gat en 'liang' links ervan. De betekenis ervan is 'halve ounce', duidend op het gewicht van het muntstuk, dus zijnde 14,174761 gram. Over de vorm van het geldstuk bestaat discussie. Een groep zegt dat het symbolisch is. In het Oude China geloofde men dat de aarde vierkantig van vorm was en de hemel rond. Het vierkant in het midden verwijst dus naar de Aarde omringd door de hemel. Anderen beweren dat de vorm eerder van een zuivere functionele aard was teneinde de productie ervan te vergemakkelijken. De banliangmunten werden in vormen gegoten. Het vierkante gat in het midden diende om een hele rij munten aan een stok, of staaf, op elkaar te kunnen rijven.

Dit is de eerste maal dat China toestaat om zoveel exclusieve voorwerpen naar het buitenland te verschepen. Naast de krijgers, hun strijdwagens en paarden kan men ook beelden bewonderen van muzikanten, dansers en acrobaten, tezamen met wapens, bronzen en jade voorwerpen, en potten uit die tijd. De bedoeling is om de bezoeker een algemeen idee te geven van het Oude China. Hieronder zijn enkele voorbeelden van jade voorwerpen afgebeeld, inclusief een stuk onbewerkte jade. Jade werd in die tijd hoog aangeschreven, vooral bij keizers. Bij hun dood werden voorwerpen uit jade in hun grafzerken geplaatst. Ten eerste, om demonen af te schrikken, en ten tweede, om het verrottingsproces van het lichaam tegen te gaan en dus te vertragen.



Keizer Qinshihuang is in de geschiedenis van China een zeer controversiële figuur. Hij zorgde er niet enkel en alleen voor dat alle Chinese provincies tot één groot geheel versmolten, hij zorgde voor één munteenheid, gestandaardiseerde maten en gewichten, maar ook dat staten, die daarvoor los van elkaar stonden, met elkaar versmolten en één verdediging vormden tegenover buitenlandse invallen. Dit lag dan ook aan de basis van de huidige Grote Muur. In het kort: hij creëerde een geünificeerde natie.

Aan de andere kant beschrijven geschiedenisboeken hem als een tiran. Hij verplichtte duizenden en duizenden werklieden om aan zijn mausoleum te werken en om de Grote Muur te bouwen. Niet lang na zijn dood viel de Qin Dynastie totaal uit elkaar. Maar zijn graf is en blijft tot op de dag van vandaag een groot mysterie.



Het enorm groot terracottaleger werd in 1974 ontdekt door enkele plaatselijke landbouwers. Na jaren van onderzoek en uitgravingen ontdekte men een enorm grote put die met terracottabeelden was opgevuld. Deze put is 230 meter lang, 62 meter breed en 4,5 tot 6,6 meter diep. Twee jaar later werden twee soortgelijke putten in het noorden van de eerste gevonden.



De drie putten tezamen beslaan een oppervlakte van 20.000 m², waarin 8.000 terracottakrijgers en paarden, meer dan 100 strijdwagens en een 40.000-tal bronzen voorwerpen waren gehuisvest. Het geheel geleek op een enorm groot leger dat gewoonweg op een bevel wachtte om aan te vallen.



De krijgers werden allen één voor één met de hand gemaakt en slechts in het graf van Keizer Qinshihuang geplaatst na zijn dood. Geen twee krijgers gelijken op elkaar. De beelden zijn iets groter dan levensgroot en ze waren allemaal met levendige kleuren beschilderd. Ondanks het feit dat nu, 2.000 jaar later, de meeste kleuren zijn vervaagd, zijn de levendige expressies op de gelaten van de krijgers zeer goed bewaard gebleven. Het is nu nog onbegrijpelijk, zeggen de experts, hoe men er indertijd in slaagde om die beelden zo verfijnd af te werken ondanks het feit dat China in die tijdsperiode geen kennis, noch ervaring bezat betreffende beeldhouwwerk als kunstvorm.

Enkele jaren na de eerste uitgravingen vond men, een 1.500-tal meter ten oosten van het mausoleum, 11 terracotta-acrobaten, en in oktober van het jaar 2.000 vond men beelden van burgers in terracotta, levensgrote bronzen eenden, zwanen en kraanvogels. Sommige van deze vogels zijn momenteel ook in het Britse Museum te bewonderen.

Ondertussen gaan de opgravingen verder. Volgens archeologen bestaat het mausoleum uit een ondergronds paleis, een soort van ondergrondse stad, met een oppervlakte van 56,25 km²; met andere woorden: gelijk aan de oppervlakte van 7.900 voetbalvelden. Men denkt dat dit het allergrootste ondergrondse mausoleum is ter wereld.

Volgens historische documentatie begon de constructie van Keizer Qinshihuang's mausoleum kort nadat hij de troon besteeg. Hij was toen 13 jaar. Het ganse werk werd maar eerst twee jaar na zijn dood beëindigd. Meer dan 720.000 arbeiders werkten eraan mee. Hij stierf op 50-jarige leeftijd.

Nu is de vraag opgerezen of men ja dan neen de opgravingen zou voortzetten. De voorwerpen liggen nu al 2.000 jaar onder de grond en ze zijn aan hun omgeving geacclimatiseerd. Als ze té snel naar boven worden gehaald, zegt men, en als ze plotseling aan temperatuur, vochtigheid, wind, zonlicht en andere elementen worden blootgesteld, dan zal dit schade berokkenen die daarna moeilijk is te herstellen. Zijden kledingstukken en andere voorwerpen zijn naar het schijnt moeilijk te beveiligen. Fresco's, gelakte voorwerpen en brons kunnen daar beter tegen, maar sommige dingen kunnen toch nog gemakkelijk beginnen roesten.

In elk geval: als je het Britse Museum een bezoekje hebt gebracht, laat het ons gerust weten en stuur ons misschien enkele extra foto's.

Commentaar


Wees de eerste om te reageren!

Reageer


Opgelet: momenteel ben je niet ingelogd. Om onder jouw eigen naam te posten kun je hier inloggen.

Mijn naam:    
Mijn e-mail adres:    
Mijn commentaar:
Verificatie:
Typ de code hierboven in:
 


School voor ontwikkeling van De Innerlijke Mens


Adverteer op Spiritualia
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2019 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht