ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

Spiritueel misbruik

Aleid Schilder

Spiritueel misbruik Type: Paperback
Uitgever: Ten Have
Gewicht: 250 gram
Aantal Pagina's: 143
ISBN: 90-259-6003-0
ISBN-13: 978-90-259-6003-2
Categorie: Sekten
Richtprijs: € 14,9

Korte Inhoud


In scheve relaties met paranormaal begaafde leiders, al dan niet in een sekte, kunnen mensen ernstige schade oplopen. Klinisch psychologe Aleid Schilder waarschuwt potentiële slachtoffers, en roept politici, wetenschappers en hulpverleners op de gevaren serieus te nemen.

Op paranormaal gebied opereren steeds meer mensen zonder zich voldoende bewust te zijn van eigen emoties en drijfveren. Dan ligt misbruik op de loer: ze verleiden en misleiden afhankelijke medemensen, en houden hen in hun macht. Er kan grote schade ontstaan: financieel, fysiek, seksueel. En daaruit vloeit weer psychische ellende voort, ook voor de naasten van de slachtoffers.

Aleid Schilder kent deze paranormale wereld ook uit eigen ervaring. Ze heeft contact met slachtoffers en begeleidt naaststaanden. Vanuit die achtergrond schreef zij een boek, niet beschuldigend, maar verhelderend. Het bevat naast theorievorming ook veel ervaringsverhalen. Zij hoopt dat er een preventieve invloed van uitgaat. Want: misbruik dreigt en misbruikt worden kan iedereen overkomen.

Uittreksel


Blz. 62: Wat entiteiten betreft, bijna iedereen heeft die bij zich, er is altijd invloed vanuit de sferen en niet alleen positief. Er is al eeuwen een oorlog gaande tussen de donkere en lichte machten, en daar kan elk mens zelf een positieve rol in spelen. Hoe? Door onszelf te verwezenlijken, via een leerproces, door aan ons innerlijk te werken. Waar wel degelijk hulp van Boven bij is te gebruiken, maar ook dat kan iedereen zelf 'doen'. Via Christus, die pure liefde is - daar kan geen duisternis tegenop. Je kunt er zelf voor kiezen welke kant je op wilt gaan, richting licht of donker.

Tweeduizend jaar geleden dreigden we ten onder te gaan, zoals met Atlantis en Lemurië is gebeurd. Omdat de mens dacht god te zijn. Ook daar was sprake van corruptie en machtsmisbruik. Zoiets lijkt nu, hier, ook te gebeuren, bijvoorbeeld door de gedachte dat de maatschappij, de wereld, maakbaar is en via wetenschap en new age een paradijs kan worden gecreëerd. In Atlantis bestond ook vergevorderde wetenschap en waren al dingen ontwikkeld als bijvoorbeeld IVF.

Daarom kwam Christus toen op aarde, als de mens Jezus. In de eerste drie eeuwen na Zijn heengaan was er nog geen kerk, er was gnosis. Daarna ontstond het instituut kerk, met bijbehorende concilies en dogma's. Geen wonder dat de gnostische evangeliën toen zijn verstopt, die vormden een bedreiging voor het instituut. Ook niet verwonderlijk dat in de vorige eeuw die evangeliën zijn teruggevonden, want het gaat er nu om spannen. Het is weer een cruciale tijd. De duivel wil de huidige toestand graag zo houden, onder andere door onze innerlijke genezing en zelfontwikkeling tegen te werken. En daarmee de terugkeer naar God, onze Vader, te belemmeren. Alles wat we nu doen, werken aan je innerlijk, onzekerheid, angst en dergelijke, de oorzaken leren kennen en doorleven, helpt die huidige toestand te veranderen en de terug¬keer mogelijk te maken. En op aarde kunnen we sneller leren dan waar ook. Alles loopt hier door elkaar heen, zoveel verschillende mensen met elk een andere innerlijke afstemming - allemaal leermateriaal.

Dat het individuele, niet in de zin van egogerichtheid maar zelfontwikkeling, nu hoogtij viert, is positief. Dat zal ertoe leiden dat dogma's niet meer werken. Het heeft wel tot gevolg dat er turbulentie ontstaat in onze maatschappij, want oude samenwerkingsverbanden vallen uiteen, we moeten op zoek naar onszelf voor liefde en houvast.

Hoe ik werk met entiteiten is in wezen simpel. Om te onderscheiden of ze licht of donker zijn vraag ik altijd: 'Kun jij erkennen, belijden, dus uitspreken, dat Christus als de mens Jezus op aarde heeft rondgelopen?' De donkere types zijn dan, hop, weg. En nooit in discussie gaan! Want de leer die Hij bracht is: werk aan je innerlijk. Daar houden demonen dus niet van.

Wat je zelf kunt doen is het Onzevader, het gebed dat Jezus ons niet voor niets heeft geleerd, uitspreken. Dat zuivert je chakra's. Waarom moet je dit dan door iemand anders laten doen?
Wie ook helpt is de aartsengel Michaël. Hij moedigt ons aan om voor onszelf op te komen en grenzen te stellen, een heilige opdracht voor ons allemaal.

Blz. 26: Natuurlijk is dit niet het enige voorbeeld. Er zijn tal van niet deugdelijke paragnosten, die als paddenstoelen uit de grond rijzen. Hoeveel voorspellingen ik al niet van anderen heb gehoord over een aantrekkelijke partner, een mooie baan, een prachtig huis. Alles in detail beschreven, zodat de ontvang(st)er blij het consult verlaat. Tot een paar jaar later...

Zie ook die paranormaalbeurzen die elk weekend wel ergens in een of ander wijkcentrum of beursgebouw worden gehouden. Helderzienden, auraspecialisten en vele anderen 'zien' dingen en doen voorspellingen aan de hand van foto's en voorwerpen van overledenen. Bij die beurzen kun je langs allerlei kraampjes lopen, waar vaak rijen geïnteresseerden voor staan te wachten. Dat er zoveel parafiguren zijn, verbaast mij niet. Ik denk dat we in een tijd leven waarin enerzijds vanuit de geestelijke wereld contact met ons wordt gezocht, en waarin anderzijds steeds meer mensen ontdekken dat ze paranormale vermogens hebben. Helaas houdt hun persoonlijke ontwikkeling daar vaak geen gelijke tred mee. Het lijntje naar Boven is er wel degelijk, maar naar binnen toe wordt het verwaarloosd of zelfs vervuild. Men onderkent of onderzoekt de eigen emoties van gevleid worden en machtswellust niet. En dat levert rommel op, prut, een puinhoop. Er zijn daardoor veel paragnosten die voor een deel écht helder zien en voor een deel een onderontwikkelde persoonlijkheid hebben. Dat maakt het ook zo verwarrend. Vaak zegt een paragnost wel iets wat waar is maar wat hij eigenlijk niet kan weten. Zoals in latere verhalen uit dit boek zal blijken.

Het gevaar schuilt niet zozeer in het feit dat mensen uit pure nieuwsgierigheid naar individuele consulten of naar spirituele cursussen gaan. Ernstiger is wanneer men een oplossing zoekt voor echte problemen en grote levensvragen. Binnen de kerk of bij de hulpverlening worden geen antwoorden (meer) gevonden, dus verlegt men grenzen en zoekt men naar nieuwe middelen.

Die zoektocht is begrijpelijk en velen vinden tijdens die tocht het begin van een antwoord. Ze denken dat ze geholpen kunnen worden, maar in feite zullen ze teleurgesteld worden omdat de antwoorden niet helpen; ernstiger is dat ze zo worden afgehouden van werk dat ze zelf moeten doen.

Een goed voorbeeld hiervan is het raadplegen van een orakel - een persoon, een boek of een kaartenserie. Tegenwoordig kun je in de boekwinkels tig boeken vinden die een antwoord weten op alles. Ik ontken niet dat dit soort orakels kunnen 'werken' - al zou je ook bijvoorbeeld de Bijbel kunnen gebruiken - maar ik wil wel benadrukken dat je ze serieus moet gebruiken; vanuit de wens te worden geholpen het werk te doen dat op jouw pad komt. En niet om dat werk zelf te vermijden. Iemand vertelde me dat ze de I Tjing (een Chinese orakelvorm) had geraadpleegd bij de keuze of ze wel of niet in therapie zou gaan. Voor mij valt dat onder het weglopen voor de eigen verantwoordelijkheid en het uit handen geven van de vrije wil.

En dat is feitelijk waar het bij spiritueel misbruik om gaat; je legt je autonomie, het zelfstandig keuzes kunnen maken en daar verantwoordelijkheid voor nemen, in de handen van een ander of een manier om contact te krijgen met de geestelijke wereld. Bijvoorbeeld glaasje draaien of werken met een ouija-bord. Methodes waarmee men denkt geesten van overledenen te kunnen oproepen of waarmee men denkt met een glas op een bord via letters antwoorden te krijgen uit de spirituele wereld. Naast het feit dat je werkelijk niet weet wat je oproept en wat het met je kan doen, vertrouw je erop dat geesten uit de spirituele wereld jou helpen om het werk voor je te doen dat je zélf moet doen.

Maar ook bezig zijn met reïncarnatie kan een vorm van spiritueel misbruik zijn. Sommigen zijn zó gericht op wie ze in het verleden zijn geweest, dat ze hun huidige leven bijna vergeten. Paragnosten zijn vaak maar al te bereid (correcte of incorrecte) informatie te geven over vorige levens. Met deze informatie gaan de 'hulpzoekers' op de loop, bijvoorbeeld door trots te vertellen dat ze Cleopatra zijn geweest. Terwijl ze zich moeten realiseren dat ze nu op aarde zijn, dat daar een reden voor is en dat hun huidige leven voldoende werkmateriaal biedt! Betrouwbare kennis van aspecten uit die andere levens kan wel zinvol zijn, maar alleen als het helpt om problemen in dit leven te verhelderen zodat men eraan kan werken.

Een goede paragnost zal, net als een psychotherapeut, aangeven wanneer en waarmee hij of zij niet kan helpen. Wat ik weet is dat dit zelden wordt gezegd. Wel door sommigen, die ik waarschijnlijk onder de 'goede' zou rekenen. Door velen wordt echter altijd antwoord gegeven, over een overledene, over de huidige situatie van de vraagsteller en over de toekomst. En dat vind ik verre van onschuldig. Over dit alles maak ik me zorgen, ook omdat het eerder toe dan af lijkt te nemen.

Tot slot wordt binnen newagekringen vaak te positief gedacht en gesproken over pijn en lijden. Uitspraken als: 'Wanneer je nu maar positief kijkt...' `Je moeder is niet echt dood.' Lijden is een illusie en onnodig.' Enzovoorts. Met dit soort oordelen worden ervaringen en gevoelens ontkend die aandacht nodig hebben en die onder ogen moeten worden gezien. Emoties kunnen niet worden weggewerkt met dit soort gepraat.
Dit alles betreft vrij lichte vormen van spiritueel misbruik, al vind ik ze wel belangrijk genoeg om aan te kaarten. Het kan heel wat ernstiger.

Zaak-Bekkevoort: een dodelijke healing

In 2008 besteden verschillende media aandacht aan een opzienbarende moordzaak. Onderstaand verhaal is een samenstelling uit delen van artikelen van voornamelijk Fleur Besters, politieverslaggeefster bij het Eindhovens Dagblad.

Recensie

door Tsenne Kikke

Klinisch psycholoog Aleid Schilder waarschuwt in haar boek Spiritueel misbruik terecht voor de financiële en psychologische gevaren van goeroes, paragnosten en sekten. Helaas houdt de auteur zelf veel te weinig afstand van haar studie-object: ze is zelf een 'gelovige'.

In scheve relaties met paranormaal begaafde leiders, al dan niet in een sekte, kunnen mensen ernstige schade oplopen. Aleid Schilder waarschuwt potentiële slachtoffers, en roept tegelijkertijd politici, wetenschappers en hulpverleners op de gevaren serieus te nemen.

"Mensen mogen niet beschadigd worden door geloof of spiritualiteit," is haar criterium om goede en slechte spiritualiteit en paranormaliteit uit elkaar te houden. Toch wil ze geen lijst van 'goede' of 'slechte' goeroes aanleggen: dat moet iedereen afzonderlijk en voor zichzelf bepalen.

"Dit boek is een grote oproep om zoveel mogelijk je eigen wil te gebruiken, alert te zijn, je eigen gevoel te volgen, geen visie van een ander aan te nemen als je daar niet zelf ja tegen zegt. Dat is feitelijk waar het bij spiritueel misbruik om gaat; je legt je autonomie, het zelfstandig keuzes kunnen maken en daar verantwoordelijkheid voor nemen, in de handen van een ander of een manier om contact te krijgen met de geestelijke wereld."

Schilder lardeert haar observaties met paginalange anekdotes van slachtoffers en 'naaststaanden' (familie, vrienden en kennissen). Hoewel ze een intrigerend kijkje geven in de belevingswereld van sekten leden, zijn het er te veel en zijn ze veel te lang.

Wie een verstokte scepticus denkt aan te treffen - de titel suggereert dat een beetje - komt overigens bij Schilder bedrogen uit. Ze begint haar boek met een 'geloofsbelijdenis' waarin ze onder andere zegt: "Ik geloof in de aanwezigheid van aura's en chakra's, de energie van entiteiten, de gaven van goede goeroes, de hulp van helderzienden, de kracht van kundalini, de mogelijkheden van mediums en de realiteit van reïncarnatie." Dit geloof draagt ze in haar hele boek uit: ze is een 'new age-gelovige', maar waarschuwt uitdrukkelijk tegen 'valse' profeten.

Schilder lijkt in een vreemde spagaat te belanden: enerzijds is zij een (wetenschappelijk geschoold) psycholoog die waarschuwt voor de gevaren van alternatieve spiritualiteiten, maar anderzijds staat ze goedgunstig tegenover de inhoud van veel goeroes en mediums. Schilder kan natuurlijk uitdrukkelijk de mogelijkheid open houden van de realiteit van chakra's en aura's - zoals een open minded wetenschapper misschien juist zou moeten doen - maar ze komt daardoor minder overtuigend over. Een andere mogelijkheid is mogelijk dat ze de (potentiële) slachtoffers en 'naaststaanden' niet wil afschrikken met een geharnast antispiritualisme. Maar begrippen als heldervoelendheid of alwetendheid worden ad hoc als bestaand opgevoerd, terwijl het stellen van kritische vragen bij dit soort 'gaven' toch niet ondenkbeeldig of onnodig lijkt.

Schilders definitie van 'spiritualiteit', toch een notoir moeilijk te omschrijven begrip, neigt sterk in de richting van new age: "Alles is ÉÉN, de zicht- en de onzichtbare wereld, en wij maken deel uit van die eenheid. Spiritualiteit is hetzelfde als: God is ÉÉN. Daarom hebben we alles in ons dat God ook heeft." Dit holistische godsbegrip is sterk door de moderne new age-gedachte ingevuld. Er is geen ruimte voor duisternis, kwaad of zonde, dat zijn allemaal begrippen van mensen om het gebrek in hun eigen spirituele ontwikkeling te benoemen. Het grote gevaar van deze manier van redeneren is dat het leed dat mensen meemaken terugstuitert op henzelf: ziekte, zonde en verdriet vinden hun oorsprong in jouw eigen ziel die niet op een lijn met het universum staat. Zeker een psycholoog zou moeten weten welke gevaarlijke psychologische processen dan een rol gaan spelen.

Tekenend is een verhaal dat Schilder vertelt van een Cubaanse priesteres: "Zij had lang gevangen gezeten en hield het uit omdat ze 'the Presence' voelde. Tot haar haat zo groot werd dat de Aanwezigheid verdween, waarna het totaal donker werd. Op een dag hoorde zij de man die de martelopdrachten gaf en ze het meest haatte, blij aan iemand vertellen dat hij een hondje voor zijn dochter had gekocht. Waarop zij wist: als zoiets van mij in hem zit, zit er iets van hem ook in mij. Vanaf dat moment was 'the Presence' er weer." Deze bijna onmenselijke goedheid is het kenmerk van vele heiligen, maar onbereikbaar voor mensen die zich toch al niet lekker in het vel voelen zitten. Gelukkig merkt de auteur dan ook weer nuchter op dat in new age-kringen "vaak te positief gedacht en gesproken wordt over pijn en lijden".

Schilder gaat nog een stapje verder. Zo citeert zij het 'gnostische' Thomas-evangelie waarin Jezus een beroep doet op onze eigen wijsheid en ons aanraadt geen waarheid van anderen aan te nemen. Hij benadrukt in logion 21 dat iedereen zelf de kracht heeft om zichzelf te genezen. Maar er zijn ook 'dieven in de nacht' die zullen zeggen: 'ons geloof heeft je gelezen'. Schilder maakt zich 'schuldig' aan een hele bepaalde manier van lezen, die zij met veel new age-aanhangers deelt. Met de holistische bril van 'God is ÉÉN' kijkt zij naar de oude, apocriefe geschriften van het christendom. Hier menen velen een alternatief soort christendom te vinden: subjectief, persoonlijk, vrouw- en lichaamsvriendelijk. Dat is echter schijn. Het Thomas-evangelie schetst, net zoals andere gnostische geschriften als het Evangelie van Judas, juist een zeer vergeestelijkt christendom waar alleen plaats is voor een vrouw als zij 'man geworden' is, en waar het lichaam met al zijn gevoelens en emoties bij voorkeur helemaal wordt uitgeschakeld. En dat laatste is nu juist iets dat Schilder herhaaldelijk zegt niet te willen.

New age-aanhangers pikken de krenten uit de oude gnostische pap om die vervolgens in een geheel ander licht radicaal anders te interpreteren. Schilder verliest haar laatste restje geloofwaardigheid als ze spreekt over 'channeling met de energie Paulus'. Hoewel de auteur nuttige opmerkingen maakt over het gevaar van goeroes en dergelijke zit ze zelf veel te dicht erop om geloofwaardig over te komen. Een gemiste kans.

- Frank G. Bosman -

Vol verwachting klopte mijn hart toen ik in de Psychologie de aankondiging van dit boek las. Een klinisch psycholoog die een boek schrijft over een materie die mij mateloos boeit: charlatans, quasigenezers en goeroes die mensen geld afhandig maken.

De omschrijving belooft veel goeds: "In scheve relaties met paranormaal begaafde leiders, al dan niet in een sekte, kunnen mensen ernstige schade oplopen. Klinisch psychologe Aleid Schilder waarschuwt potentiële slachtoffers, en roept politici, wetenschappers en hulpverleners op de gevaren serieus te nemen (.) Het boek bevat naast theorievorming ook veel ervaringsverhalen."

Vanaf het eerste tot het laatste hoofdstuk glijdt deze belofte echter als los zand door je vingers. Er blijft niets van over.

De tekst is met name een aaneenschakeling van verhalen die mensen in de praktijk van Schilder hebben verteld. In het voorwoord schrijft Schilder: Uiteraard is alles anoniem gemaakt en zijn personen en situaties sterk veranderd." Maar dat levert dan ook direct een probleem op. Als lezer kom je eigenlijk niks over de achtergrond en geestelijke toestand waarin de betreffende personen zich bevonden te weten. En als het al wordt vermeld, weet je niet of ook dat niet is veranderd.

Mijn volgende probleem met de tekst is dat Schilder de verhalen amper analyseert en duidt. Schilder handelt ieder verhaal af met een paar regels. Nergens bereikt ze daarbij enige diepgang. Eventuele wijze lessen die je uit de verhalen zou kunnen trekken, worden nergens systematisch opgeschreven. Het blijft allemaal flinterdun.

Ronduit teleurstellend is het theoretische deel van het boek. Ik heb nergens enige theorievorming kunnen ontdekken. Wie op zoek is naar systematische analyses, verklaringen en of gefundeerde oplossingen hoeft dit boek niet te kopen. De schrijfster overtuigt mij op geen enkele wijze dat ze enige theoretische diepgang heeft en/of nastreeft. Dit boek levert geen enkele bijdrage aan de kennisvorming en het wetenschappelijke debat over goeroes, spiritualiteit en sektes.

Sterker nog. Ik vind het boek gevaarlijk. De schrijfster wordt gepositioneerd als een klinisch psycholoog. Dan word je geacht een wetenschappelijk werk- en denkniveau te hebben. Veel lezers zullen dat niet hebben en slikken zo'n tekst voor zoete koek. En daar dreigt een groot gevaar.

In het eerste hoofdstuk "Credo" verklaart Schilder te geloven in onder andere een geestelijke wereld, de aanwezigheid van aura´s en chakra´s, de gaven van goede goeroes, de hulp van helderzienden, de kracht van kundalini, de mogelijkheid van mediums, de realiteit van reïncarnatie, channeling, healing, de aanwezigheid en hulp van engelen, eeuwig leven als ziel.

Pardon??? Als wetenschapper is het je morele plicht om te verklaren dat er voor al deze zaken geen enkel bewijs is gevonden door de serieuze wetenschap. Je hoort te verklaren dat de voortgang van de wetenschap deze spirituele zaken steeds verder op losse schroeven zet. Er is geen wetenschappelijk bewijs voor helderziendheid, berichten van boven of reïncarnatie. Uit serieus onderzoek blijkt keer op keer dat mediums niets meer zien dan 'gewone' mensen.

In de loop van deze week bespreek ik ook nog een ander boek op deze site. In die recensie zal ik laten zien hoe twee wetenschapsjournalisten afrekenen met het argumenten "de wetenschap is nog niet zover" en "er zijn dingen die de wetenschap niet kan weten". Die argumenten liggen ook hier op de loer, maar zijn niet geldig.

Door je te verbinden aan deze goed-geloof-industrie maak je jezelf ongeloofwaardig als je vervolgens waarschuwt tegen de uitwassen ervan. Een ieder die zich laat betalen voor een 'lijntje met boven' licht mensen op.

Schilder zou als klinisch psycholoog de weg naar deze charlatannerij moeten ontraden of zelfs moeten afsluiten door er klip en klaar op te wijzen dat het geldklopperij is. Maar nee, ze maakt zelfs nog reclame voor een paar helderzienden. Ze laat er een aan het woord "waar ze een goed gevoel van kreeg".

Lees even mee: "Tweeduizend jaar geleden dreigden we ten onder te gaan, zoals met Atlantis en Lemurië is gebeurd. Omdat de mens dacht god te zijn (.) In Atlantis bestond ook vergevorderde wetenschap en waren al dingen ontwikkeld als bijvoorbeeld IVF."

Of: "Hoe ik werk met entiteiten is in wezen simpel. Om te onderscheiden of ze licht of donker zijn, vraag ik altijd: 'Kun jij erkennen, belijden, dus uitspreken, dat Christus als mens Jezus op aarde heeft rondgelopen?' De donkere types zijn dan, hop, weg. En nooit in discussie gaan! Want de leer die Hij bracht is: werk aan je innerlijk. Daar houden demonen dus niet van."

Hoe is het mogelijk dat een serieuze psychologe dergelijke nonsens met een soort aanbeveling en een link naar de website van deze charlatan durft voor te leggen aan haar lezers in een boek dat zou moeten waarschuwen tegen spiritueel misbruik?

Ze maakt het nog bonter door haar boek te besluiten met een stuk tekst van een zogenaamde channeling van Paulus. Via een medium sprak de apostel een groepje theologen toe. Schilder wil deze tekst graag doorgeven "omdat dit zo mooi in dit boek past."

Het meezweven met de goed-geloof-industrie door Schilder is des te merkwaardiger omdat ze in haar rijtje met kenmerken van een sekte heeft staan: Irrationalisme en geloofsovertuigingen: de mate waarin de groepsleden bepaalde overtuigingen hebben die in strijd zijn met algemeen aanvaarde of wetenschappelijk onderbouwde opvattingen (bijvoorbeeld complottheorieën, het geloof in buitenaardse wezens, niet-werkzame 'geneesmethodes', enzovoort)."

Als de schrijfster dit als een kenmerk van sektarisch denken beschouwt: hoe kan ze dan serieus zelf geloven in zaken als reïncarnatie, channeling, healing, engelen en de andere zaken die ze in haar voorwoord omarmt? Buitenaardse wezens zijn inderdaad niet wetenschappelijk aangetoond, maar zijn channeling, reïncarnatie en engelen dat wel? De kans dat buitenaards leven wordt aangetroffen, is op basis van de huidige wetenschappelijk kennis vele malen aannemelijker dan het bestaan van engelen.

Schilder begeeft zich op glad ijs en gaat vervolgens keihard onderuit. In hoofdstuk vijf probeert ze onderscheid te maken tussen goede en slechte paragnosten en mediums. Dat is een vals onderscheid. De schrijfster had zonder voorbehoud afstand moeten nemen van alle paragnosten. Door dat niet te doen waarschuwt ze niet, maar pleegt ze zelf spiritueel misbruik.

Toevoeging
Onlangs werd de schrijfster geïnterviewd bij de Avro (radio programma De Praktijk). Ze kreeg de vraag of ze met dit boek wel de potentiële slachtoffers dacht te bereiken. Daarop antwoordde ze letterlijk: "In ieder geval komen hierdoor mensen bij mij binnen die aan dit soort misbruik hebben geleden." De schrijfster zelf ziet het dus als een mooie reclame voor haar praktijk. Gelet op het feit dat Schilder zelf ook allerlei discutabele zweverij omarmt, kun je je serieus afvragen of slachtoffers daarmee wel geholpen zijn.

- Harold Makaske -


Dit boek is vooral gericht, zoals de ondertitel het reeds verklapt, tot mensen die zich gevangen voelen in de handen van de een of andere sekte, goeroe, paragnost, of van wat of wie dan ook. Zeer vele gegevens zijn van het internet gehaald, of afkomstig uit krantenknipsels. Enerzijds waarschuwt ze de lezer met verhalen die de media hebben gehaald, maar anderzijds haalt ze twee mediums aan waar 'ze een goed gevoel bij heeft en die ze dan ook promoot.

De ene is een zekere Douwe Bakker, een geestelijk medium en healer uit het Nederlandse Haren. Aleid Schilder drukt zelfs zijn website gegevens af.

De man geeft sessies vanop afstand, via de telefoon..., enzovoorts. Douwe vertrekt van het standpunt dat 'elke ziel haar eigen weg gaat,'iedereen heeft een gids', en 'elke mens wordt omringd door entiteiten, vooral demonen'. Dan komt Douwe af met een verhaal over het feit dat er al eeuwenlang een strijd bestaat tussen donkere en lichte machten. De duivel wil die toestand zo houden, et cetera. Oordeel zelf maar: hierboven heb ik er een uittreksel van afgedrukt.

Aleid eindigt met een boodschap van een zekere Paulus. Deze Paulus is een of andere spirituele gids, die door het medium Joke Hoogeveen werd gechanneld...

O ja, de ondertitel van het boek is: 'De gevaren van goeroes, paragnosten en sekten'.

Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia
Contact
Copyright © 2008-2024 Spiritualia. Alle rechten voorbehouden. | Privacy Statement | Gedragscode | Algemene Voorwaarden | Auteursrecht